Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Even iets anders.

In ben bezig met een beroepsschrift voor een, in mijn ogen, ten onrechte opgelegde parkeerboete. Graag kom ik in contact met rijders van elektrische voertuigen die dit jaar zijn bekeurd voor het parkeren aan het Stadhuisplein in Tilburg.
Het gaat mij niet om het geld maar ik vind dat de Gemeente zorgvuldig moet zijn en ervoor moet zorgen dat het kenbaar is dat daar (nu) betaald moet worden.
Ik heb de hele route erheen gefilmd en nergens aanwijzingen gezien dat op die plaatsen betaald moet worden.
Er is ook geen parkeermeter in de buurt en de parkeer-app noemt alleen een meter ergens in een straatje en dan voor dagkaarten.

Er staan vaak Tesla's dus wie weet heeft iemand van hier dat ook meegemaakt of kent men iemand die dat is overkomen.

Image-1.jpg


Voor de volledigheid, op andere delen van de straat staan deze borden die door middel van de pijlen aangeven dat het voor de parkeerplaatsen tussen de pijlen geldt, inclusief zonenummer.

IMG_6198.jpg


Misschien kunnen we acties bundelen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heel het centrum van Tilburg is al jaren betaald parkeren. Ik denk dat je heeeeeeel weinig kans maakt, mede gezien dat bord. Volgens mij staat het aan de rand van het centrum aangegeven dat het overal betaald parkeren is. Al heel lang geleden een keer een bon gehad op de toenmalige parkeerplaats Pieter Vreedeplein toen ze daar betaald parkeren hadden ingevoerd. Argumentatie: het heeft gepubliceerd gestaan... Daar sta je dan als niet-inwoner van Tilburg, blijkbaar moet je dan toch nog de plaatselijke leugenaartjes lezen.
 
Even iets anders.

In ben bezig met een beroepsschrift voor een, in mijn ogen, ten onrechte opgelegde parkeerboete. Graag kom ik in contact met rijders van elektrische voertuigen die dit jaar zijn bekeurd voor het parkeren aan het Stadhuisplein in Tilburg.
Het gaat mij niet om het geld maar ik vind dat de Gemeente zorgvuldig moet zijn en ervoor moet zorgen dat het kenbaar is dat daar (nu) betaald moet worden.
Ik heb de hele route erheen gefilmd en nergens aanwijzingen gezien dat op die plaatsen betaald moet worden.
Er is ook geen parkeermeter in de buurt en de parkeer-app noemt alleen een meter ergens in een straatje en dan voor dagkaarten.

Er staan vaak Tesla's dus wie weet heeft iemand van hier dat ook meegemaakt of kent men iemand die dat is overkomen.

View attachment 398203

Voor de volledigheid, op andere delen van de straat staan deze borden die door middel van de pijlen aangeven dat het voor de parkeerplaatsen tussen de pijlen geldt, inclusief zonenummer.

View attachment 398206

Misschien kunnen we acties bundelen.
Dag Hans ik denk dat je met die ontbrekende zone op het blauwe bord een goede case hebt als alle andere borden wel een zonenummer hebben. Los van de juridische kant dat een ieder wordt geacht.....
Ik kijk zelf altijd vooraf even op de website van de betreffende gemeente wat de policy (dit jaar nou weer) is.
van de plaatsen waar ik soms kom zijn alleen Utrecht en Wageningen nog over.
idee voor een google doc om dat te gaan bijhouden? (met een veld "last time checked"erbij..)?
en dan alleen gemeentes opnemen, waar voor ICE betaald parkeren geldt, maar waar het (gedeeltelijk) gratis P is bij laden
Ben zelf niet zo handig met maken van Google docs. wel met vullen...
 
Omdat het aan het begin van het centrum wordt aangegeven dat heel het centrum betaald parkeren is heb je geen schijn van kans in Tilburg. Zonde van je energie. En nee, dan hoeft het niet afzonderlijk op dat bord te worden aangegeven, vergelijk met de borden zone 60, daar hoeft het ook niet na iedere kruising herhaald te worden.
 
Omdat het aan het begin van het centrum wordt aangegeven dat heel het centrum betaald parkeren is heb je geen schijn van kans in Tilburg. Zonde van je energie. En nee, dan hoeft het niet afzonderlijk op dat bord te worden aangegeven, vergelijk met de borden zone 60, daar hoeft het ook niet na iedere kruising herhaald te worden.

Allemaal mooi maar er staat helemaal geen bord aan het begin van het centrum dat heel het centrum betaald parkeren is. Waar borden staan is nauwkeurig aangegeven voor welk terrein of aangeduide plaatsen het gaat.

Lokaal zijn de reacties zo dat veel EV rijders daar al jaren parkeren en zelfs bevestigd hebben gekregen door parkeerwacht, maar dat was vóór het ghostbuster autootje, dat deze plekken vrij zijn.
Nu er overal borden staan met zonenummers is het vreemd dat het hier niet is, los van de vraag waar je dan moet gaan betalen. Omdat die lokatie tussen 3 parkeergarages ligt zijn er geen meters. Dus ook al zou je willen, je kunt nergens betalen of je bent een kwartier onderweg.
De Parkmobiel app geeft ter plaatste ook geen zone's aan, behalve in een straatje wat verder op maar dat is voor dagkaarten.

De gemeente had natuurlijk deze (twee!) plaatsen ook moeten voorzien van een zone en een eigen meter. Die je er natuurlijk in geen 20 jaar terugverdient.
En het is een beetje schade hoe je wordt benaderd, geen enkel inhoudelijk commentaar op mijn argumenten, alleen een schofferend en belerend toontje.

We gaan nog even door. Maken komende week een filmpje.
 
Volgende keer dat ik in Tilburg ben zal ik even kijken, maar die borden stonden er in ieder geval 100% zeker wel Been there, seen that. Zoneborden zijn niet als aanwijzing bedoeld dat je betaalt parkeert, maar voor betalen per app. Alles rechts (of links) van de pijl van die zone geldt voor die zone, tot het volgende bord. Eigen parkeermeters worden eigenlijk niet meer geplaatst.

Het belerende toontje is natuurlijk not done, en berucht, maar je weet met welk niveau ambtenaar je te maken hebt, evenals het opleidingsniveau van de betreffende ambtenaar. Helaas kun je vast niet bewijzen hoe een en ander is gezegd, tenzij je toevallig opnames hebt gemaakt. Hint: bij discussies met wat voor ambtenaar dan ook (politieagent en dergelijke) start ik altijd een opname.

PS: borden staat overal bij inrijden Tilburg Centrum! Net bevestigd door Tilburgers, die hier toevallig zijn. Je maakt echt geen enkele kans. Centrum is betaald parkeren.

Oplaadpunten voor elektrisch vervoer - Gemeente Tilburg

Openbare oplaadpunten
U kunt uw elektrische auto opladen in de meeste parkeergarages in Tilburg. Naast het geldende parkeertarief betaalt u voor de afgenomen elektriciteit. Dat geldt ook voor de oplaadpunten op straat in het betaald parkeren-gebied. Waar alle openbare oplaadpunten staan, ziet u op de website oplaadpunten.nl
 
De Parkmobiel app geeft ter plaatste ook geen zone's aan, behalve in een straatje wat verder op maar dat is voor dagkaarten.
D42522DF-2EFA-4737-8F9A-75979B279DE3.png

Mijn Parkmobile laat vrij veel betaald parkeren zien in Tilburg. Als je buiten deze zones stond heb je wel kans lijkt me.

Edit: stadhuisplein ligt midden in het rode gebied. Kan het niet zo zijn dat je hele scherm rood was en dat je het daardoor voor achtergrondkleur aanzag?

441FC37D-994A-4B6D-A8FA-4C4BD55A8CF5.png
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: job-lek
View attachment 398806
Mijn Parkmobile laat vrij veel betaald parkeren zien in Tilburg. Als je buiten deze zones stond heb je wel kans lijkt me.

Edit: stadhuisplein ligt midden in het rode gebied. Kan het niet zo zijn dat je hele scherm rood was en dat je het daardoor voor achtergrondkleur aanzag?

View attachment 398807

Even een update. Vandaag moest ik in de stad zijn en ben nog eens gaan kijken. Toevallig stonden er auto's te laden en ik zag dat een ervan weg ging. Ik sprak hem aan en vroeg of hij had betaald voor het parkeren. Het antwoord was kort, "Neen, het is hier gratis parkeren."
Er kwam op de fiets twee medewerkers van de dienst Handhaving voorbij en heb ze gevraag of ik daar mag laden en of ik moet betalen voor het parkeren. Hij zei iets van dat hij gehoord dat dat je overal moet betalen maar toen ik vroeg of dat dan niet kenbaar moet zijn, de stad is immers volgezet met P borden met Zonenummers, vaak aan begin en eind van een rijtje vakken en pijltjes die begin en eind aanduiden. Hij gaf ondermeer toe dat het ter plaatse niet te zien is, zeker als je rest van het centrum bekijkt. We hadden het over de app (die nu bij mij wel een zonenummer laat zien) maar die app ga je gebruiken als je wilt betalen. Hij is er niet voor de vraag of er wel of niet betaald moet worden.
Er voegden zich ook nog twee agenten, ook op de fiets, bij ons die mij niet konden vertellen of er betaald moet worden.
De website van de gemeente bekijk je als je ergens over twijfelt, hier was tot voor kort geen twijfel.

ik had met de agenten nog even over de brief van de Gemeente, die zegt dat ieder wordt geacht de wet te kennen, wat ik als jurist uiteraard ook wel weet maar ik ken ook beginselen als behoorlijk bestuur waarbij je twijfel in de duidelijkheid in het voordeel van de burger uitlegt. Dat was hij zondermeer met mij eens.

Natuurlijk gaat het mij niet die paar tientjes maar ik wil wel netjes behandeld worden.
 
He luitjes, mijn model ☰ is voor onderhoud weg, anders was ik al wezen checken!!!!!!

Thx voor de tip, Eddy. Het werkt perfect! Ze hadden dit drie weken geleden al aangekondigd, maar met enige vertraging is het er dan toch: Easter Egg Ottopilot...

Je moet na het invoeren van de code (telkens bij starten opnieuw invoeren, beetje jammer) wel de autopilot activeren. Maar dan gaat het ook perfect. Eerst voorzichtig uitproberen, maar na 20 minuten ben ik zelf op de achterbank gaan zitten. Werkt prima, ook zonder opblaaspop.

Eindelijk is het zover!!