Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De voorbije maanden had ik altijd zo'n enorme MAXEM reclamebanner bovenaan elke pagina op dit forum. Vind ik niet erg, iemand moet tenslotte de rekening van de TMC servers betalen. Maar de banner is sinds kort veranderd en het reclamebudget van de adverteerder die ik nu zie verschijnen kan wellicht nuttiger worden ingezet :-D
Screenshot_20171122-203356.png
 
De voorbije maanden had ik altijd zo'n enorme MAXEM reclamebanner bovenaan elke pagina op dit forum. Vind ik niet erg, iemand moet tenslotte de rekening van de TMC servers betalen. Maar de banner is sinds kort veranderd en het reclamebudget van de adverteerder die ik nu zie verschijnen kan wellicht nuttiger worden ingezet :-D
View attachment 262081
Als je donateur wordt ben je van de reclames verlost.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Wim S.
De voorbije maanden had ik altijd zo'n enorme MAXEM reclamebanner bovenaan elke pagina op dit forum. Vind ik niet erg, iemand moet tenslotte de rekening van de TMC servers betalen. Maar de banner is sinds kort veranderd en het reclamebudget van de adverteerder die ik nu zie verschijnen kan wellicht nuttiger worden ingezet :-D

De reclames die je krijgt te zien worden gestuurd door waar je zelf op je computer op Googelt en welke websites je bezoekt he ;)
 
De reclames die je krijgt te zien worden gestuurd door waar je zelf op je computer op Googelt en welke websites je bezoekt he ;)
Ja, dat zou je denken, maar ik kan je garanderen dat ik nog nooit informatie opzocht over verwarmen met stookolie. Ook niet over de Maxem trouwens. De banners komen er ook als ik het forum bezoek met een cookieloze browser. Ik vermoed dat sommige websites het publieke IP-adres van de surfers ook gebruiken als tracker voor gerichte reclame en aangezien dat regelmatig wijzigt bestaat de kans dat je dan de reclame krijgt op basis van zaken die een andere Proximusklant eerder opzocht. Denk ik.
 
Hij verwart trouwens opzettelijk telefoneren en berichtjes lezen. Dat laatste doet je niet, en ik zie niet in wat het eerste, telefoneren, te maken heeft met 600-700m (zes voetbalvelden) blind rijden (ja natuurlijk kan je op die tijd twee kleuterklassen doodrijden, maar dat is irrelevant, want je belt niet blind). En natuurlijk heb je gelijk dat over tien jaar de revolutie misschien al helemaal een feit is en we allemaal autonoom rijden.

(wat me wel steeds opvalt: ik zie honderden mensen in hun wagen bellen met hun telefoon geklemd tussen linkeroor en linkerschouder, zelfs in moderne wagens. Een Fiat 500, of zelfs een Dacia Logan - die zowat evenveel kost als de optie voor een zesde zetel in de MX - heeft BlueTooth, nee? En zelfs als dat niet het geval was, elke GSM heeft een luidspreker, nee?)

NB: Er is een dossier in de Autogids/moniteur van deze week inzake autonoom rijden. Ondanks het feit dat Tony Verhelle (die ik in mijn dromen wel af en toe op de eerste vlucht naar Mars zet, one-way-ticket) eraan meewerkte, is het toch een vrij interessant dossier. Wat me opviel is de bewering dat Tesla's AP2 (ze konden jammer genoeg geen AP1 proberen :)) evenwaardig is aan wat MB aanbiedt in de S-klasse (op sommige vlakken beter, in andere dingen minder goed). Dat intrigeert wel; ben benieuwd of iemand van ons forum binnenkort eens de laatste versie van MB kan testen tegenover AP2.
 
Hij verwart trouwens opzettelijk telefoneren en berichtjes lezen. Dat laatste doet je niet, en ik zie niet in wat het eerste, telefoneren, te maken heeft met 600-700m (zes voetbalvelden) blind rijden (ja natuurlijk kan je op die tijd twee kleuterklassen doodrijden, maar dat is irrelevant, want je belt niet blind). En natuurlijk heb je gelijk dat over tien jaar de revolutie misschien al helemaal een feit is en we allemaal autonoom rijden.

(wat me wel steeds opvalt: ik zie honderden mensen in hun wagen bellen met hun telefoon geklemd tussen linkeroor en linkerschouder, zelfs in moderne wagens. Een Fiat 500, of zelfs een Dacia Logan - die zowat evenveel kost als de optie voor een zesde zetel in de MX - heeft BlueTooth, nee? En zelfs als dat niet het geval was, elke GSM heeft een luidspreker, nee?)

NB: Er is een dossier in de Autogids/moniteur van deze week inzake autonoom rijden. Ondanks het feit dat Tony Verhelle (die ik in mijn dromen wel af en toe op de eerste vlucht naar Mars zet, one-way-ticket) eraan meewerkte, is het toch een vrij interessant dossier. Wat me opviel is de bewering dat Tesla's AP2 (ze konden jammer genoeg geen AP1 proberen :)) evenwaardig is aan wat MB aanbiedt in de S-klasse (op sommige vlakken beter, in andere dingen minder goed). Dat intrigeert wel; ben benieuwd of iemand van ons forum binnenkort eens de laatste versie van MB kan testen tegenover AP2.

Wacht dan nog een maandje of zo tot wij de volgende update hebben. Dan doet AP2 kunstjes waar Mercedes nog niet van durft te dromen. Ze hebben namelijk de beginfase van onze AP1 waarbij er geen data wordt vergaard die later op de online kaart komt te staan en die elke Tesla, naast de camera, radar en sensors en de onderliggende instructies vanuit de navigatie (afslag kiezen) zal aansturen. Het is alleen werken met wat de camera's zien aan lijnen en hopelijk nog wel iets meer. Die onbeperkte kaart van Tesla samen met de AI sofware zal uiteindelijk de doorslaggevende voorsprong geven waar niemand aan kan tippen.

Maar dat weet een Autogids journalist allemaal niet.
 
[QUOTE="Carl, post: 2429601, member: 11836"

NB: Er is een dossier in de Autogids/moniteur van deze week inzake autonoom rijden. Ondanks het feit dat Tony Verhelle (die ik in mijn dromen wel af en toe op de eerste vlucht naar Mars zet, one-way-ticket) eraan meewerkte, is het toch een vrij interessant dossier.[/QUOTE]

Waar zou je die one-way-tickets voor Verhelle kunnen kopen?
 
(wat me wel steeds opvalt: ik zie honderden mensen in hun wagen bellen met hun telefoon geklemd tussen linkeroor en linkerschouder, zelfs in moderne wagens. Een Fiat 500, of zelfs een Dacia Logan - die zowat evenveel kost als de optie voor een zesde zetel in de MX - heeft BlueTooth, nee? En zelfs als dat niet het geval was, elke GSM heeft een luidspreker, nee?)
Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Mijn veronderstelling is dat de meeste mensen gewoon de moeite niet willen doen om hun telefoon (eenmalig) via Bluetooth te verbinden. Uit schrik omdat het te moeilijk is?
 
Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Mijn veronderstelling is dat de meeste mensen gewoon de moeite niet willen doen om hun telefoon (eenmalig) via Bluetooth te verbinden. Uit schrik omdat het te moeilijk is?
Heb je de kwaliteit van een bluetooth carkit in zulke wagens al eens gehoord? Je correspondent verstaat je slecht door achtergrondlawaai (geen noise cancellation) en jij verstaat je correspondent ook nauwelijks door datzelfde achtergrondlawaai en matige (papieren) speakers. In mijn Audi had ik dat bluetoothbellen ook genomen, vrijwel onmiddellijk nadat die optie beschikbaar was. Kostte toen 3.000 euro extra of zo, het alternatief was "een carkit inbouwen". Wat ik bedoel is dat we in onze vorige wagens voor 3.000 euro extra wellicht (hopelijk) iets kregen dat stukken beter is dan de standaard bluetooth carkit in een low cost car, en dat de kwaliteit wellicht zo slecht is dat mensen het niet gebruiken.
In dezelfde reeks: waarom zie ik bestuurders rondrijden met een hoofdtelefoon op? Hebben die dan geen autoradio?
 
Wacht dan nog een maandje of zo tot wij de volgende update hebben. Dan doet AP2 kunstjes waar Mercedes nog niet van durft te dromen. Ze hebben namelijk de beginfase van onze AP1 waarbij er geen data wordt vergaard die later op de online kaart komt te staan en die elke Tesla, naast de camera, radar en sensors en de onderliggende instructies vanuit de navigatie (afslag kiezen) zal aansturen. Het is alleen werken met wat de camera's zien aan lijnen en hopelijk nog wel iets meer. Die onbeperkte kaart van Tesla samen met de AI sofware zal uiteindelijk de doorslaggevende voorsprong geven waar niemand aan kan tippen.

Maar dat weet een Autogids journalist allemaal niet.

Ik weet dat ook allemaal niet, vandaar mijn curiositeit ivm Tesla vs MB (en vs Waymo, Volvo/Uber, etc., want die zitten denk ik ook niet stil). Een echte vergelijkende test (en dat mag gerust over een maand of zo zijn, of zelfs later), daar kijk ik naar uit.

Ik hoop zoals iedere Tesla-fan ook op de Grote Sprong Voorwaarts van AP2, maar het zou ook kunnen dat anderen hun oorspronkelijke (en tot nog toe enorme, denk ik) achterstand ietwat aan 't inhalen zijn. Vooral Waymo lijkt me in 't oog te houden.
 
Wacht dan nog een maandje of zo tot wij de volgende update hebben. Dan doet AP2 kunstjes waar Mercedes nog niet van durft te dromen. Ze hebben namelijk de beginfase van onze AP1 waarbij er geen data wordt vergaard die later op de online kaart komt te staan en die elke Tesla, naast de camera, radar en sensors en de onderliggende instructies vanuit de navigatie (afslag kiezen) zal aansturen. Het is alleen werken met wat de camera's zien aan lijnen en hopelijk nog wel iets meer. Die onbeperkte kaart van Tesla samen met de AI sofware zal uiteindelijk de doorslaggevende voorsprong geven waar niemand aan kan tippen.

Maar dat weet een Autogids journalist allemaal niet.

Niet helemaal juist, Mobileye heeft die data wel. En samen met Intel is er voldoende AI Power.
Road Experience Management™ (REM™) - Mobileye

En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Mobileye AP1 aan Tesla heeft geleverd zonder dat ze de data mogen ontvangen.
 
Batterij-upgrade is voorlopig niet mogelijk wegens issues qua homologatie (EU)?

Situatie: mijn MX wacht op upgrade naar 100kWh (nu 90kWh), via speciaal aanbod Tesla (MX was - zowat 1 jaar geleden - in transit naar Tilburg op het ogenblik dat de 100kWh werd aangekondigd). Aanvaardbare kost voor upgrade, waarbij huidige batterij wordt teruggenomen door Tesla.
Complicatie: Initieel was dit voorzien voor januari 2017, maar blijkbaar heeft Tesla dit in EU nog niet kunnen starten. Niet door voorraadproblemen van de 100kWh-versie, maar wel - volgens SeC - door aanslepende administratieve problemen. Immers, de upgrade moet ook op de officiële papieren van de wagen voorkomen (o.m. hoger vermogen?) en dit vergt in de EU veel tijd en kopzorgen

Bizar wel, want zijn er dan geen precedenten van iemand die al een batterij-upgrade (geen soft-upgrade uiteraard) heeft laten uitvoeren op een S of X?

Tesla to begin Model S, X P90DL to P100D performance upgrade on eligible cars

Eindelijk wat beweging... :)
 
Last edited:
Niet helemaal juist, Mobileye heeft die data wel. En samen met Intel is er voldoende AI Power.
Road Experience Management™ (REM™) - Mobileye

En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Mobileye AP1 aan Tesla heeft geleverd zonder dat ze de data mogen ontvangen.

Jawel de start was er maar de paden zijn uiteen gegaan om redenen die hier er niet toe doen. Het grote verschil is nu dat de neural map van Tesla nu dagelijks wordt gevoed met ruim 10 miljoen kilometers wat anderen niet in die mate hebben.
 
Jawel de start was er maar de paden zijn uiteen gegaan om redenen die hier er niet toe doen. Het grote verschil is nu dat de neural map van Tesla nu dagelijks wordt gevoed met ruim 10 miljoen kilometers wat anderen niet in die mate hebben.
Ook dat weten we natuurlijk niet echt (of althans niet hoe efficiënt dat is, en hoe dat zich verhoudt tot wat Waymo en anderen doen). Mensen als @verygreen die op dit draadje (dat mijn verstand ver te boven gaat) posten zijn mogelijk al wat dichter bij de waarheid.
 
Last edited:
Ook dat weten we natuurlijk niet echt (of althans niet hoe efficiënt dat is, en hoe zich dat verhoudt tot wat Waymo en anderen doen). Mensen als @verygreen die op dit draadje (dat mijn verstand ver te boven gaat) posten zijn mogelijk al wat dichter bij de waarheid.

Mogelijk, het gaat ook mijn pet te boven. Wat niet weg neemt dat het als het om data-gathering gaat, wat ik bedoelde met mijn opmerking, niemand kan bogen op een vloot die per dag meer dan 10 miljoen km beschrijft.