Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb heb zulke fijne vrienden op Twitter. Een greep uit de reacties op een tweet van mij over een tankbeurt met de MS bij Fastned. En dat terwijl ik nul komma nakka te maken heb met het (overigens fraaie ;-)) Eneco windparkje bij Houten waarvan deze lieverds vinden dat ze last hebben.



Arthur Vermeulen (@apvermeulen)
21-11-13 20:15
Getankt bij het nog niet officieel geopende elektrische laadstation van #Fastned aan de A1. #ev pic.twitter.com/57JU6xg00w

Gerald Jansen (@GeraldusJansen)
22-11-13 08:54
@apvermeulen Dikke bak gekocht van subsidiecenten. Snap nu waarom je zo'n groen mannetje bent. Snap jij het nu ook @ReneDercksen?

Stichting Gigawiek (@Gigawiek)
22-11-13 11:54
@apvermeulen Dikke patserbak hoor. Kost een tonnetje of zo?

Gerald Jansen (@GeraldusJansen)
22-11-13 12:04
@Gigawiek @apvermeulen @apvermeulen Tesla S kenteken 3-SFF-82 kost (RDW) €115.083. Verdiend over de rug van jouw nachtrust en van anderen

Buurschap Bareveld (@bsbareveld)
22-11-13 19:22
@GeraldusJansen @Gigawiek @apvermeulen Fraaie elektrische bolide, mits ónze leefomgeving niet wordt verpest. #windmolenparken #tegenwind
 
Ik heb heb zulke fijne vrienden op Twitter. Een greep uit de reacties op een tweet van mij over een tankbeurt met de MS bij Fastned. En dat terwijl ik nul komma nakka te maken heb met het (overigens fraaie ;-)) Eneco windparkje bij Houten waarvan deze lieverds vinden dat ze last hebben.
Vervelend. Gelukkig heb je op dit forum echte vrienden (met ook zo'n aso-bak).
 
Ik heb heb zulke fijne vrienden op Twitter. Een greep uit de reacties op een tweet van mij over een tankbeurt met de MS bij Fastned. En dat terwijl ik nul komma nakka te maken heb met het (overigens fraaie ;-)) Eneco windparkje bij Houten waarvan deze lieverds vinden dat ze last hebben.

Twitter is vaak een negatieve echoput... Je kunt hier altijd even bijkomen :)
 
Ik heb heb zulke fijne vrienden op Twitter. Een greep uit de reacties op een tweet van mij over een tankbeurt met de MS bij Fastned. En dat terwijl ik nul komma nakka te maken heb met het (overigens fraaie ;-)) Eneco windparkje bij Houten waarvan deze lieverds vinden dat ze last hebben.

Bizar, nadeel van Twitter, veel azijn. Maar wel goed idee om eens wat forumleden te volgen, ook eens zien wat iedereen buiten de S om doet :)
 
Eerste poging om te posten mislukt. Nu tweede keer. (Een half uur typewerk foetsjie)

Eerst mezelf even voorstellen. Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van Roodkapje. Een Multi-coat Red P85 Model S. Volgens DS zelfs de eerste die in deze kleur werd uitgeleverd in België. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over de eerste week met specifieke opmerkingen over rijden met de S in België. Mijn Roodkapje-sprookje vertelt oa. over Apu de Indiër, Michael Jackson, Het beloofde land België en eindigt niet zo happy met de traagste testrit ooit ter wereld gereden met een Model S.

Eerst en vooral, ik ben supertevreden over de wagen. Het overtreft zelfs mijn torenhoge verwachtingen. Bloedmooi, supersnel, revolutionair en a-typisch. Ik begin met enkele negatieve punten maar laat het duidelijk zijn dat ik heel tevreden ben en de wagen iedereen aanbeveel.

  • Bluetooth pairing
Mijn Samsung Galaxy S4 mini slaagt er niet in om te pairen met de Tesla Bluetooth. Met andere toestellen lukt dit wel. Na wat opzoekwerk blijken de S3 en S4 van Samsung regelmatig problemen te geven met de initiële pairing. Zou oplosbaar moeten zijn in het Service Center.

  • Laden
Al veel over geschreven maar ik zou graag mijn ervaringen hierover willen delen met iets andere bewoordingen. Ik heb op aanraden van Tesla thuis drijfkracht geïnstalleerd (3x 16A) voor de rode stekker. Voorlopig heb ik geen laadstation.

Omdat de rode stekker pas in januari kan worden uitgeleverd door Tesla en er geen laadstations in de buurt bij mijn thuis of werk zijn (Belgie is veel slechter uitgerust dan NL) ben ik dus aangewezen op een klassieke 220V aansluiting. Deze laadt bij mij (twincharger optie) 11 km (typcal range) per uur. Indien je dus dagelijks in totaal meer dan 150 km zou rijden op en af naar het werk en onderweg niet kan opladen kom je er dus mogelijk niet wegens te weinig beschikbare oplaadtijd! Het ontbreken van de rode connector is dus een heel groot probleem. Tesla zou een mail hebben rondgestuurd voor een tegoedbon van 300€ maar men is België vergeten.

Hier iets waarover nog relatief weinig werd geschreven. Een groot deel van de 220V stopcontacten werken voor Tesla niet in Belgie! Blijkbaar maakt Tesla (en alleen Tesla) een probleem om te laden als de stopcontacten op een bepaalde manier zijn aangesloten. Iets met de verbinding van de twee polen die dan omgedraaid moeten worden. Geen enkele installateur houdt rekening met richtlijnen op dit vlak (mochten er zelfs richtlijnen zijn) omdat dit voor alle andere stroomvoorzieningen niet uitmaakt.Voor Tesla dus wel en er komt dan geen stroom door. In alle landen (behalve België) kan dit simpel opgelost worden door de stroomkabel omgekeerd in het stopcontact te steken.
Alleen geldt in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding moet hebben (Het metalen pinnetje in het midden). Hierdoor past de stekker niet als je hem omdraait.
Je kan dit oplossen door het stopcontact te demonteren. De polen te verwisselen en terug te plaatsen maar je moet hiervoor een klein beetje technisch aangelegd zijn. (Niet bij mij het geval)


Ik heb thuis een 3x16a aansluiting waar ik zonder de rode connector-kabel niets mee kan doen en in mijn tuin en garage in totaal zeven 220V contacten. zes ervan werkten niet wegens dit “pool-probleem”. Gelukkig de laatste wel. Ik had dus bijna niets kunnen doen met mijn Tesla todat de elctricien opnieuw zou kunnen langskomen. Hou hier dus in België zeker rekening mee als je geen laadstation thuis hebt.

De rest van het verhaal volgt zo.

Naar aanleiding van de problemen die sommige Belgen hebben met het laden op 220V wil ik graag mijn ervaring en oplossing met jullie delen:
Op 6 nov. heb ik mijn grijze P85 in Brussel afgehaald, met de melding dat, wanneer op de lader een rood lampje brand, de zekering moet afzetten, de draden omwisselen, en dan moet het werken.
Niet dus ... Na een week van mailen, auto aan de kant, en antwoorden van het service center "Laat uw elektriciteit nakijken", zonder detail, ben ik er uiteindelijk op uit gekomen dat de 230V stekker aan hetvolgende moet voldoen:
Eén van de twee fazen moet rechtstreeks of onrechtstreeks aan de aarde hangen, vandaar dat bij omwisselen het 'kan' werken. (opgepast, niet zomaar een faze aarden! zie hieronder)
Waarom werkte het bij mij dan niet: Ik heb namelijk, zoals vele Belgen een 3 x 230 V driehoeksaansluiting bij Eandis (3 x 400 V + N kan niet), geen van die fazen is geaard, vandaar dat het niet werkte.
Als je thuis een twee fazen aansluiting hebt, dan krijg je meestal 230V tussen een faze en een neutre uit de kabine (in de kabine = 3 x 400 V + Neutre). In België wordt een Neutre in de kabine van de leverancier geaard, vandaar dat het werkt (eventueel mits omdraaien).
Als je met een tweefazen aansluiting vanuit de kabine ook aan een 3 x 230V driehoeksaansluiting hangt, dan werkt het niet, ook niet mits omdraaien, omdat dan ook geen enkele faze geaard is.
Als je thuis een 3 x 400 V + Neutre binnen krijgt, dan hangt je 230V tussen een faze en de neutre, en is die neutre normaal ook geaard in de kabine, en moet het ook werken.

Hoe heb ik het opgelost: Ik heb een scheidings (belangrijk) transformator staan, waar ik 3 X 230V omvorm naar 3 X 400V +N (SPT16000 van Erea). Deze stond er al om de rode stekker te kunnen aansluiten.
Bij navraag bij Tesla vertelden ze mij dat de N niet geaard moet worden, dit is fout, je moet op de secundaire van de transfo de Neutre wel met de aarde verbinden, omdat, indien je dit niet doet een 'zwevende neutre' hebt. Je takt dan gewoon je 230 V af tussen een faze en de neutre, dit bleek wel te werken. Gelukkig van de transfo, of ik stond hier nog te blinken...
Laat dit bij onzekerheid zeker door een elektriciën uitvoeren !
Ik kreeg wel bericht van Tesla dat ze hieraan aan het werken zijn.
Mocht ik onzin uitkramen, hoor ik het wel ...
Zoek ook eens naar het document 'Van productie tot stopkontakt' van Eandis op het web.
 
Last edited:
Belangrijke mededeling.

Beste vrienden van dit forum.
Samen hebben we toffe, maar ook moeilijke momenten gekend. maar steeds hebben we elkaar gesteund en geholpen waar we konden.
Het was uitkijken naar de eerste leveringen in de US. Wachten op de EU prijzen. Dan waren er de testritten, de aankondigingen van Elon.
Dan schoten de aandelen weer als een raket de hoogte in. Of zaten we te smachten naar het verschijnen van de "finalize" knop. Daarna waren we gefixeerd op de verschillende statussen in onze "my Tesla" omgeving.
Toen kwamen de eerste leveringen er aan en begonnen we boten te traceren.
We kwamen toen in de ban van de "delivery windows" en hoe flexibel deze wel waren.
ieder van ons had wel zijn eigen manier van inbreng op dit forum of zijn eigen specialiteit?
Ikzelf heb de 15 lange maanden opgevuld met onnozelheden en visualisaties. de duizendtallen van de posts voor mijn rekening proberen krijgen.
tussendoor mijn garage verbouwd, stickers ontworpen, kabelhouders ontworpen en geproduceerd.
De uren die ik op dit forum heb rondgehangen zijn eindeloos en ik moet eerlijk toegeven dat mijn werk er bij momenten heeft onder geleden.
Deze manier om aan een auto te komen wil ik eigenlijk niet meer meemaken. maar wat voorbij is, is voorbij. Een dankwoordje aan mijn echtgenote en mijn gezin is hier ook wel op zijn plaats.
Ze hebben afgezien met mij.
De tijd is nu gekomen dat we elkaar los moeten laten, we gaan elkaar een tijd niet meer horen of zien denk ik. Ik hoor velen de vraag stellen, wat is er? wat hebben we misdaan?
het antwoordt is: niets hebben jullie misdaan, maar ik ga morgen eindelijk mijn auto halen!
Straks ga ik een flesje kraken om niet de ganse nacht naar de klok te kijken...

Ps: als ik toch terug op het forum kom is dat waarschijnlijk omdat er iets mis is met de auto, of omdat ik iets niet weet. Of omdat ik iets wil delen met jullie, of omdat de auto moet opladen en ik niet kan rondrijden, of misschien als ik leuke foto's heb genomen. Of omdat ik dit gewoon niet meer kan missen.

Het gaat jullie goed!
Xfrank

Beste Frank, ongelofelijke smaakmaker van dit onvolprezen forum,

Ik begrijp je volkomen. Het valt me op dat veel "oudgedienden" minder reageren en een nieuwe generatie opstaat. De oudgedienden hebben hun Model S en weten alles al, de nieuwkomers hebben terecht alle vragen die wij hadden maar al lang gesteld hebben en gemeenschappelijk beantwoord of gefantaseerd/gespeculeerd hebben. Vooral dat laatste.

We hebben de auto's gereserveerd vanaf een video en wat foto's. Proefrit? Kleuren zien? No way. Geld stoppen in een onzeker avontuur dat een Apple waardige hype kreeg terwijl wij er al in waren gestapt. De frontiers. De eerste gekken die dit aandurfden en lotgenoten troffen op dit forum die onzekerheden probeerden weg te nemen, vragen beantwoorden waar men kon of soms de antwoorden gaven aan Tesla, of daar rechtstreeks gingen halen. Andere tijden.

Nu is Tesla hier. Kan je de auto's zien, kan je de kleuren zien, proefrijden. Kun je mensen van Tesla spreken en een antwoord krijgen. Een andere tijd. Dezelfde vragen blijven. Opladen? Fiscaliteit? Levertijd? Hoe werkt dit? Geruchten.

Echter, sinds mijn levering wordt dit forum voor mij een beetje een déjà vu. Seen it, read the book, have the t-shirt.

Ik spreek daarbij geen enkel waarde-oordeel uit want vragen zijn vragen en die moeten beantwoord worden. Maar voor mij is een andere generatie opgestaan die dit forum gebruikt waarvoor het is bedoeld: vragen en informeren. Ik voel me alleen minder deel van die generatie omdat ik qua Tesla Model S al een ouwe lul ben (niet alleen qua MS by the way ;-). Ik herken je gevoel Frank, op mijn manier.

Afscheid nemen is het niet. Iedere week F5 ik het forum nog wel even maar skip veel omdat dat stadium voorbij is. Dat F5'en blijft denk ik wel.

Wel zou ik het ongelofelijk leuk vinden met een ieder van jullie -oud én nieuw - in contact te blijven. Met sommigen ben ik dat een beetje, het idee van een rally of een jaarlijkse get-together vind ik super en ben ik zeker bij. Juist omdat er, ondanks de diverse pluimages, relaties gesmeed zijn. Als ik aan die happenings kan bijdragen: say the word, graag!

Frank, dank voor je fantastische bijdragen zonder welke dit forum een stuk saaier was geweest. Ik ben soms vroeg opgestaan of laat naar bed gegaan om weer een 1.000ste post van je te bekijken. Super. Je garage, je kabelhouder, je rode accenten en nep tattoo's. Je bent een complete freak maar wel een van de leukste soort. Ik ga ook op een lager pitje maar heb nog wel een klein verrassing voor jullie morgen.

XFrank: GROTE DANK!
 
Last edited:
Vanmiddag tijdens een bespreking gaat mijn telefoon een nummer met 013...... Dan maar wachten. Na bespreking gebeld ik kan mijn auto vanaf vrijdag de 13e afhalen. Maar een Tesla afhalen op vrijdag de 13e is misschien de kat op het spek binden. De DS hield ook nog een slag om de arm. Ik denk maar dat ik voor de 14e kies.
 
@rsv: tsja van die beroeps azijnzeikers, overheid is altijd bah, geld verdienen en uitgeven een schande, etc etc.
Niet teveel van aantrekken, gelukkig waarderen de meeste mensen deze game changer wel, of tenminste dat ze je een mooie auto gunnen.
Zal zelf overigens niet ontkennen dat de verschillende aftrekposten (subsidies zijn het simpelweg niet) me niet over de streep hebben getrokken om voor deze auto te kiezen. Daar staat wel tegenover dat deze auto de perceptie vergroot dat een EV wel degelijk mooi, snel en praktisch kan zijn, waardoor er uiteindelijk meer EV's op de weg zullen komen, doel bereikt van de aftrekposten lijkt me?
 
Vanmiddag tijdens een bespreking gaat mijn telefoon een nummer met 013...... Dan maar wachten. Na bespreking gebeld ik kan mijn auto vanaf vrijdag de 13e afhalen. Maar een Tesla afhalen op vrijdag de 13e is misschien de kat op het spek binden. De DS hield ook nog een slag om de arm. Ik denk maar dat ik voor de 14e kies.

Veel van de mooiste dingen in mijn leven gebeurden toevallig op vrijdag de 13e. Don't worry.
 
@rsv: tsja van die beroeps azijnzeikers, overheid is altijd bah, geld verdienen en uitgeven een schande, etc etc.
Niet teveel van aantrekken, gelukkig waarderen de meeste mensen deze game changer wel, of tenminste dat ze je een mooie auto gunnen.
Zal zelf overigens niet ontkennen dat de verschillende aftrekposten (subsidies zijn het simpelweg niet) me niet over de streep hebben getrokken om voor deze auto te kiezen. Daar staat wel tegenover dat deze auto de perceptie vergroot dat een EV wel degelijk mooi, snel en praktisch kan zijn, waardoor er uiteindelijk meer EV's op de weg zullen komen, doel bereikt van de aftrekposten lijkt me?

Ik zat al te denken over een sticker achterop: "deze auto is mede mogelijk gemaakt door u, bedankt!"
 
@rsv: tsja van die beroeps azijnzeikers, overheid is altijd bah, geld verdienen en uitgeven een schande, etc etc.
Niet teveel van aantrekken, gelukkig waarderen de meeste mensen deze game changer wel, of tenminste dat ze je een mooie auto gunnen.
Zal zelf overigens niet ontkennen dat de verschillende aftrekposten (subsidies zijn het simpelweg niet) me niet over de streep hebben getrokken om voor deze auto te kiezen. Daar staat wel tegenover dat deze auto de perceptie vergroot dat een EV wel degelijk mooi, snel en praktisch kan zijn, waardoor er uiteindelijk meer EV's op de weg zullen komen, doel bereikt van de aftrekposten lijkt me?
Typisch calvinistisch Nederland. Hier is de mening, dat als je een grote auto rijdt, je duur bent of een patser. Terwijl bij mij over de grens daar heel anders tegenaan wordt gekeken. Als je in Duitsland een duurdere wagen rijdt, ben je succesvol anders zou je je dit niet kunnen veroorloven.

Sprak laatst iemand die zei, dat toen hij Mercedes ging rijden een aantal klanten verloor. Hij had er spijt van dat hij niet eerder een auto in de duurdere prijsklasse was gaan rijden. Hij was namelijk zijn kleinere, slecht betalende klanten kwijt.:smile:
 
Stond gisteren in de file in de tunnels bij Leidschendam en wat opviel was de verschrikkelijke stank, het zag blauw van de uitlaatgassen. Ik dacht over een paar weken doe ik hier niet meer aan mee. Laat die twitteraars maar raaskallen wij staan aan het begin van een verandering. Als de wind van verandering gaat waaien, bouwen sommigen muren en andere windmolens. Gelukkig behoren we tot de laatste groep. Goed weekend!
 
Sinds gisteren eerste kilometers gemaakt. In de nacht publiek geladen maar toen kon ik de app niet gebruiken dus niet opgemerkt. Nu twee publieke palen geprobeerd en op beide laad ie maar met 230V terwijl ik 400V verwacht :( 40 km/hr is dan wel weer best netjes. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Lijkt alsof ie maar 1 fase pakt. Iemand in Amsterdam met rode stekker om 3 fase mobile charger te testen? Was er niet iemand met kapotte fase in lader?

Screenshot_2013-11-22-22-51-47.jpg


Opgelost met hulp van widodh: tis 230V in Y dus 230V * SQRT (3) = 400V. En naast het amperage staat in je auto ook nog een heel subtiel 3tje om te vertellen dat je op 3 fasen laadt. Niks aan de hand dus.
 
Last edited: