Eerste poging om te posten mislukt. Nu tweede keer. (Een half uur typewerk foetsjie)
Eerst mezelf even voorstellen. Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van Roodkapje. Een Multi-coat Red P85 Model S. Volgens DS zelfs de eerste die in deze kleur werd uitgeleverd in België. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over de eerste week met specifieke opmerkingen over rijden met de S in België. Mijn Roodkapje-sprookje vertelt oa. over Apu de Indiër, Michael Jackson, Het beloofde land België en eindigt niet zo happy met de traagste testrit ooit ter wereld gereden met een Model S.
Eerst en vooral, ik ben supertevreden over de wagen. Het overtreft zelfs mijn torenhoge verwachtingen. Bloedmooi, supersnel, revolutionair en a-typisch. Ik begin met enkele negatieve punten maar laat het duidelijk zijn dat ik heel tevreden ben en de wagen iedereen aanbeveel.
Mijn Samsung Galaxy S4 mini slaagt er niet in om te pairen met de Tesla Bluetooth. Met andere toestellen lukt dit wel. Na wat opzoekwerk blijken de S3 en S4 van Samsung regelmatig problemen te geven met de initiële pairing. Zou oplosbaar moeten zijn in het Service Center.
Al veel over geschreven maar ik zou graag mijn ervaringen hierover willen delen met iets andere bewoordingen. Ik heb op aanraden van Tesla thuis drijfkracht geïnstalleerd (3x 16A) voor de rode stekker. Voorlopig heb ik geen laadstation.
Omdat de rode stekker pas in januari kan worden uitgeleverd door Tesla en er geen laadstations in de buurt bij mijn thuis of werk zijn (Belgie is veel slechter uitgerust dan NL) ben ik dus aangewezen op een klassieke 220V aansluiting. Deze laadt bij mij (twincharger optie) 11 km (typcal range) per uur. Indien je dus dagelijks in totaal meer dan 150 km zou rijden op en af naar het werk en onderweg niet kan opladen kom je er dus mogelijk niet wegens te weinig beschikbare oplaadtijd! Het ontbreken van de rode connector is dus een heel groot probleem. Tesla zou een mail hebben rondgestuurd voor een tegoedbon van 300€ maar men is België vergeten.
Hier iets waarover nog relatief weinig werd geschreven.
Een groot deel van de 220V stopcontacten werken voor Tesla niet in Belgie! Blijkbaar maakt Tesla (en alleen Tesla) een probleem om te laden als de stopcontacten op een bepaalde manier zijn aangesloten. Iets met de verbinding van de twee polen die dan omgedraaid moeten worden. Geen enkele installateur houdt rekening met richtlijnen op dit vlak (mochten er zelfs richtlijnen zijn) omdat dit voor alle andere stroomvoorzieningen niet uitmaakt.Voor Tesla dus wel en er komt dan geen stroom door. In alle landen (behalve België) kan dit simpel opgelost worden door de stroomkabel omgekeerd in het stopcontact te steken.
Alleen geldt in België de verplichting dat elk stopcontact een aarding moet hebben (Het metalen pinnetje in het midden). Hierdoor past de stekker niet als je hem omdraait.
Je kan dit oplossen door het stopcontact te demonteren. De polen te verwisselen en terug te plaatsen maar je moet hiervoor een klein beetje technisch aangelegd zijn. (Niet bij mij het geval)
Ik heb thuis een 3x16a aansluiting waar ik zonder de rode connector-kabel niets mee kan doen en in mijn tuin en garage in totaal zeven 220V contacten. zes ervan werkten niet wegens dit “pool-probleem”. Gelukkig de laatste wel. Ik had dus bijna niets kunnen doen met mijn Tesla todat de elctricien opnieuw zou kunnen langskomen. Hou hier dus in België zeker rekening mee als je geen laadstation thuis hebt.
De rest van het verhaal volgt zo.
Naar aanleiding van de problemen die sommige Belgen hebben met het laden op 220V wil ik graag mijn ervaring en oplossing met jullie delen:
Op 6 nov. heb ik mijn grijze P85 in Brussel afgehaald, met de melding dat, wanneer op de lader een rood lampje brand, de zekering moet afzetten, de draden omwisselen, en dan moet het werken.
Niet dus ... Na een week van mailen, auto aan de kant, en antwoorden van het service center "Laat uw elektriciteit nakijken", zonder detail, ben ik er uiteindelijk op uit gekomen dat de 230V stekker aan hetvolgende moet voldoen:
Eén van de twee fazen moet rechtstreeks of onrechtstreeks aan de aarde hangen, vandaar dat bij omwisselen het 'kan' werken. (opgepast, niet zomaar een faze aarden! zie hieronder)
Waarom werkte het bij mij dan niet: Ik heb namelijk, zoals vele Belgen een 3 x 230 V driehoeksaansluiting bij Eandis (3 x 400 V + N kan niet), geen van die fazen is geaard, vandaar dat het niet werkte.
Als je thuis een twee fazen aansluiting hebt, dan krijg je meestal 230V tussen een faze en een neutre uit de kabine (in de kabine = 3 x 400 V + Neutre). In België wordt een Neutre in de kabine van de leverancier geaard, vandaar dat het werkt (eventueel mits omdraaien).
Als je met een tweefazen aansluiting vanuit de kabine ook aan een 3 x 230V driehoeksaansluiting hangt, dan werkt het niet, ook niet mits omdraaien, omdat dan ook geen enkele faze geaard is.
Als je thuis een 3 x 400 V + Neutre binnen krijgt, dan hangt je 230V tussen een faze en de neutre, en is die neutre normaal ook geaard in de kabine, en moet het ook werken.
Hoe heb ik het opgelost: Ik heb een scheidings (belangrijk) transformator staan, waar ik 3 X 230V omvorm naar 3 X 400V +N (SPT16000 van Erea). Deze stond er al om de rode stekker te kunnen aansluiten.
Bij navraag bij Tesla vertelden ze mij dat de N niet geaard moet worden, dit is fout, je moet op de secundaire van de transfo de Neutre wel met de aarde verbinden, omdat, indien je dit niet doet een 'zwevende neutre' hebt. Je takt dan gewoon je 230 V af tussen een faze en de neutre, dit bleek wel te werken. Gelukkig van de transfo, of ik stond hier nog te blinken...
Laat dit bij onzekerheid zeker door een elektriciën uitvoeren !
Ik kreeg wel bericht van Tesla dat ze hieraan aan het werken zijn.
Mocht ik onzin uitkramen, hoor ik het wel ...
Zoek ook eens naar het document 'Van productie tot stopkontakt' van Eandis op het web.