Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we hopen dat het niet een storm in een (groot) glas water zal zijn, maar een storm van positieve reacties zal opleveren.
Overigens heb ik heel wat geladen in Haren tijdens de gratis proefmaand bij FastNed. Had even gehoopt dat het precies aansluitend zou worden, maar nee. Dan maar weer wat vaker in Pesse aan de CHAdeMO van Allego / TheNewMotion tegen heel wat betaalbaardere kWh-tjes... :biggrin:

Edit (toevoeging):
Bij Mister Green ligt het break even point op 49 kWh per maand bij 1 keer laden. Een tweede keer laden komt je weer op €2,72 extra startkosten te staan en dan is het break even point bij 35 kWh.

Vanaf 30 kWh per maand is Fastned goedkoper dan de lader in Pesse en dan reken ik de transactiekosten van TNM nog niet mee. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je daar laadt, maar dat ze goedkoop zijn dat klopt niet zonder meer. Als je dan mee rekent dat Fastned meer snelladers heeft die ook nog eens (voor mij) prettigere plaatsen staan, dan vraag ik mij af of je de rekening op gevoel of met verstand maakt.

Even aan alle klagers hier: Het lijkt er op dat Tesla, die het missen van targets bijna uitgevonden hebben, meer krediet heeft dan Fastned. Ik denk dat Fastned beter verdiend gezien hun bijdrage aan de promotie van de elektrische auto in Nederland.
 
Last edited:
Vanaf 30 kWh per maand is Fastned goedkoper dan de lader in Pesse en dan reken ik de transactiekosten van TNM nog niet mee. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je daar laadt, maar dat ze goedkoop zijn dat klopt niet zonder meer. Als je dan mee rekent dat Fastned meer snelladers heeft die ook nog eens (voor mij) prettigere plaatsen staan, dan vraag ik mij af of je de rekening op gevoel of met verstand maakt.

Even aan alle klagers hier: Het lijkt er op dat Tesla, die het missen van targets bijna uitgevonden hebben, meer krediet heeft dan Fastned. Ik denk dat Fastned beter verdiend gezien hun bijdrage aan de promotie van de elektrische auto in Nederland.
Je zou toch hopen dat anderen dan iets van Tesla's slechte voorbeeld zouden leren ;-) (sorry kon het niet laten deze open deur in te trappen :))

PS: trek het je niet aan, we zijn allemaal gewoon enorm benieuwd wat er gaat komen :)
 
Ik heb eerder de indruk dat hier personen zijn die op het graf van Fastned zouden gaan dansen. Het lijkt mij dezelfde azijnzeikerij die je bij Tesla haters ziet. Het gaat zelden om de feiten.

Ik geloof simpelweg niet in het businessmodel van Fastned icm de Tesla. Als ik wel aangewezen zou zijn op de laadmogelijkheden van FastNed betwijfel ik of een EV een juiste keuze voor mij zou zijn. Tenzij je uit overtuiging een EV wilt rijden. Bij mij is dat niet het geval. Ik rij EV omdat t een beter en goedkoper concept is dan de ICE's die ik voorheen reed. Dat t groener is is een mooie bonus. Ik hoop van harte dat FastNed zal overleven alleen zou ik er op dit moment geen euro in investeren en zullen ze mij er ook niet zien laden. Heb ze nog nooit nodig gehad en ze zijn voor mij te duur.
 
Even aan alle klagers hier: Het lijkt er op dat Tesla, die het missen van targets bijna uitgevonden hebben, meer krediet heeft dan Fastned. Ik denk dat Fastned beter verdiend gezien hun bijdrage aan de promotie van de elektrische auto in Nederland.

Enigszins mee eens; een jaar vertraging wordt bij Tesla geaccepteerd, een week vertraging bij Fastned en we worden al ongeduldig ? :confused:
 
Edit (toevoeging):
Bij Mister Green ligt het break even point op 49 kWh per maand bij 1 keer laden. Een tweede keer laden komt je weer op €2,72 extra startkosten te staan en dan is het break even point bij 35 kWh.

Vanaf 30 kWh per maand is Fastned goedkoper dan de lader in Pesse en dan reken ik de transactiekosten van TNM nog niet mee. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je daar laadt, maar dat ze goedkoop zijn dat klopt niet zonder meer. Als je dan mee rekent dat Fastned meer snelladers heeft die ook nog eens (voor mij) prettigere plaatsen staan, dan vraag ik mij af of je de rekening op gevoel of met verstand maakt.

Even aan alle klagers hier: Het lijkt er op dat Tesla, die het missen van targets bijna uitgevonden hebben, meer krediet heeft dan Fastned. Ik denk dat Fastned beter verdiend gezien hun bijdrage aan de promotie van de elektrische auto in Nederland.
De CHAdeMO in Pesse is voor mij veeeeel goedkoper dan jij schrijft. Ik heb een speciaal laadcontract... :biggrin:
 
Vandaag bij het Financieel dagblad zat er een "commerciele" bijlage bij in een krant vorm waarbij er een interview stond met Fastned. Geen schokkende dingen, maar wel dat de oprichter aangaf dat Tesla de trend maakte op dit moment...maar als ik zelf kijk hoe vaak er een tesla staat....als er al een auto staat ( wat inmiddels wat vaker gebeurd, mijn compleet niet wetenschappelijk onderbouwde mening ) is het een i3 of leaf.....
 
Edit (toevoeging):

Even aan alle klagers hier: Het lijkt er op dat Tesla, die het missen van targets bijna uitgevonden hebben, meer krediet heeft dan Fastned. Ik denk dat Fastned beter verdiend gezien hun bijdrage aan de promotie van de elektrische auto in Nederland.

Volgens mij valt het met het klagen wel mee. Er is helemaal niet veel te klagen. We weten van horen zeggen dat hun up-time ongeevenaard hoog is en ze prima apparatuur hebben met alle soorten aansluitingen. De beschikbaarheid is zichtbaar uitstekend; op ieder moment voldoende vrije laadpunten. Ze hebben een geweldige app die prima werkt. En wat ik hier lees een goede klantenservice die adequaat reageert.

En verder waarom zouden mensen klagen over iets wat ze niet gebruiken en niet nodig hebben?

Enige 'klacht' zou de prijsstelling kunnen zijn.

Er worden hier wel kritische noten gekraakt over het business model en nut, noodzaak en commerciele haalbaarheid van het geboden product.

Je opmerking over Tesla is wel terecht. Maar zeg niet dat er hier over Tesla geen kritische noten gekraakt worden.
 
Ik heb eerder de indruk dat hier personen zijn die op het graf van Fastned zouden gaan dansen. Het lijkt mij dezelfde azijnzeikerij die je bij Tesla haters ziet. Het gaat zelden om de feiten.
Absoluut niet, er is hier en elders helemaal niemand gebaat bij een mislukking. We hebben er als EV rijders allemaal nut bij dat Fastned bestaat en groeit. De kritiek moet je altijd als opbouwend lezen, ook al is de toon er soms niet naar.
Het laatste wat ik (en met mij denk ik vele anderen) hier wil lezen is een 'zie je wel, die mislukking hadden we hier al voorspeld'. In plaats daarvan hoop ik op een 'kijk eens, ze hebben toch een goed functionerend en nuttig netwerk neergezet' waar door velen gebruik van kan worden gemaakt.
Wel zitten hier op dit forum meer ondernemers, visionairs en early adopters bij elkaar dan op menig ander autoforum, dus ik zou de kritiek serieus nemen en niet wegzetten als azijnzeikerij.
 
Ik was sceptisch en voor de gemiddelde gebruiker ben ik dat eigenlijk nog wel, maar ik merk dat ik meer en meer gebruik maak van Fastned. Ik heb dagen dat ik een aantal afspraken over de dag heen heb en dat red ik niet met mijn normale range. Destination Charging is niet altijd mogelijk en ik wil daar ook niet pas ter plekke achter komen. Dus plan ik ruim en stop onderweg bij een FN plek. Wifi is daar prima en ik kan aan het werk in de auto, even documentje afmaken, mailtjes versturen, dat soort dingen.

Voor een normale rit is dit niet handig: je wilt simpelweg niet een half uur of langer op zo'n plek staan als je onderweg bent. Maar in het scenario dat ik net beschrijf werkt het wel...
 
Ik was sceptisch en voor de gemiddelde gebruiker ben ik dat eigenlijk nog wel, maar ik merk dat ik meer en meer gebruik maak van Fastned. Ik heb dagen dat ik een aantal afspraken over de dag heen heb en dat red ik niet met mijn normale range. Destination Charging is niet altijd mogelijk en ik wil daar ook niet pas ter plekke achter komen. Dus plan ik ruim en stop onderweg bij een FN plek. Wifi is daar prima en ik kan aan het werk in de auto, even documentje afmaken, mailtjes versturen, dat soort dingen.

Voor een normale rit is dit niet handig: je wilt simpelweg niet een half uur of langer op zo'n plek staan als je onderweg bent. Maar in het scenario dat ik net beschrijf werkt het wel...
Als je het regelmatig gebruikt is een maandabonnement van 10 euro en 0,35 per kWu nog wel te doen.
 
Er zijn 3 argumenten tegen Fastned:
- destination charging
- destination charging
- destination charging

Echter ben je wel voor Superchargers, dat snap ik dan niet?

Laat even het 50kW laden verhaal varen, want ook Fastned gaat naar CCS met minimaal 100kW.

Ik zie alleen op grote schaal destination charging niet werken voor iedereen. Ik wil ook niet altijd moeten 'vechten' om een laadplekje.

Nee, geef mij maar laden met 250kW, dan ga ik geen moeite doen voor een 11kW laad puntje.
 
Echter ben je wel voor Superchargers, dat snap ik dan niet?
Ja, maar alleen voor vakantie, ik supercharge nooit in NL, zonde van de tijd.

Ik zie alleen op grote schaal destination charging niet werken voor iedereen. Ik wil ook niet altijd moeten 'vechten' om een laadplekje.
Natuurlijk niet voor iedereen. Maar Fastned kan naar mijn mening niet draaien op kilometervreters die in een uithoek wonen, zoals jij en Energie Gratiz.

Nee, geef mij maar laden met 250kW, dan ga ik geen moeite doen voor een 11kW laad puntje.
Precies, voor jou werkt dit, voor de overige 95%(99%?) niet.

En dan nog de gun-factor: ik neem nergens een product af als ik de indruk krijg afgezet te worden qua prijs.