Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Intussen sta ik weer voor een prima tarief bij Allego te laden, 221 km/u langs de A13 bij BurgerKing en Haje voor de deur, zonder dak wel, maar met chademo adapter erbij. Waarom niet meer van dit soort plekken?

IMG_20160122_200533.jpg
 
Intussen sta ik weer voor een prima tarief bij Allego te laden, 221 km/u langs de A13 bij BurgerKing en Haje voor de deur, zonder dak wel, maar met chademo adapter erbij. Waarom niet meer van dit soort plekken?

Als je een uur staat kost het €0,55 per kWh incl BTW
Bij een half uur €0,61

Edit:
Bij het uur laden ga ik er vanuit dat je op het einde nog steeds met 44 kW kunt laden. Ik weet niet hoe die curve loopt.
 
Bij een lage SoC is de CHAdeMO extra in het nadeel, omdat die vrijwel overal maximaal 120A is, en de accuspanning laag is bij lage SoC, is het laadvermogen dan lager dan bij 70% SoC. Het startvermogen bij 340V accuspanning is dan dus "slechts" 41kW en bij oplopende accuspanning maximaal 47kW. Daarna - bij hogere SoC dan ca. 80% - gaat de stroom omlaag en dus ook het laadvermogen.
 
Sinds de deal met Nissan zijn ze op de goede weg, zo bouw je waarde op. Vaste inkomsten per auto, om range anxiety af te kopen. Zo bouw je een klantenbestand waar je laten nog wat aan hebt. Nu nog een deal sluiten met alle andere EV wannabees. :)

Nissan zet ook vol in met alle reclame's, hulde daar voor!

De aankomende jaren gaat er in NL veel veranderen nu de EV een lage bijtelling houdt en alle sjoemel-auto's veel duurder worden.
 
Nou ja, hulde? De mensen voor het lapje houden met een bereik van 250 km terwijl je echt blij moet zijn als bij normaal gebruik 150 km gehaald zonder dan ook helemaal leeg te zijn levert echt geen trouwe klanten op. Ze zouden beter eerlijker kunnen zijn. Deze auto is echt nog geen EV die de massa aan kan spreken.
 
Zijn daar niet alle merken in hetzelfde bedje ziek, zelfs niet-EVs?
Op zich is het niet verkeerd om het NEDC-bereik te vermelden. Het geeft een objectieve vergelijkingsbasis en het blijft voorlopig het normverbruik. Wie nu nog verbaasd is dat dit verbruik/bereik niet met de werkelijkheid overeenkomt, heeft de voorbije jaren op mars geleefd.
De meeste merken nuanceren het bereik trouwens sterk door een meer realistisch bereik naar voor te schuiven.
Bij Nissan vond ik volgend overzicht terug. Bij Tesla heb ik op de Belgische website enkel het NEDC-bereik teruggevonden.
Rijbereik Leaf.JPG
 

Attachments

  • Rijbereik MS_2.JPG
    Rijbereik MS_2.JPG
    50.3 KB · Views: 40
  • Rijbereik Zoe.JPG
    Rijbereik Zoe.JPG
    33.1 KB · Views: 44
Zijn daar niet alle merken in hetzelfde bedje ziek, zelfs niet-EVs?

Juist in deze tijd, waar in de publieke opinie EV's synoniem zijn aan kleine range en er wat dat betreft een overgevoeligheid is ontstaan moet je niet komen om met veel tam tam een EV aan te kondigen die bij lange na niet in de buurt komt van wat "het publiek" wil (min.320 km bij normaal gebruik) en dan, ook al doen de ICE fabrikanten dat ook, ook nog eens een volstrekt onrealistische waarde in de media uitroepen.

30 kWh is nog steeds te weinig. Ik verwacht dat het pas echt aan gaat slaan als het 50 tot 60 kWh wordt in een erg efficiënte auto, zuiniger ook dan de 70D (dus naar verwachting Model 3 niveau).
 
Nou ja, hulde? De mensen voor het lapje houden met een bereik van 250 km terwijl je echt blij moet zijn als bij normaal gebruik 150 km gehaald zonder dan ook helemaal leeg te zijn levert echt geen trouwe klanten op. Ze zouden beter eerlijker kunnen zijn. Deze auto is echt nog geen EV die de massa aan kan spreken.

Hmmm is het bij ons anders?
 
Hmmm is het bij ons anders?

Ja, zie website met tamelijk realistische verbruiken bij snelheid, temperatuur etc.
en, zie eerder:

"Juist in deze tijd, waar in de publieke opinie EV's synoniem zijn aan kleine range en er wat dat betreft een overgevoeligheid is ontstaan moet je niet komen om met veel tam tam een EV aan te kondigen die bij lange na niet in de buurt komt van wat "het publiek" wil (min.320 km bij normaal gebruik) en dan, ook al doen de ICE fabrikanten dat ook, ook nog eens een volstrekt onrealistische waarde in de media uitroepen.

30 kWh is nog steeds te weinig. Ik verwacht dat het pas echt aan gaat slaan als het 50 tot 60 kWh wordt in een erg efficiënte auto, zuiniger ook dan de 70D (dus naar verwachting Model 3 niveau)."
 
De communicatie van Nissan over de range kan beter idd Hans. Echter zoals meerderen hierboven ook aangeven hebben alle merken hier last van, inclusief Tesla.

Los daarvan deel ik je mening dat als de praktische range naar rond de 300km gaat en de prijs van zo'n EV max 45/50k is het grote publiek snel gevonden gaat worden.
 
Los daarvan deel ik je mening dat als de praktische range naar rond de 300km gaat en de prijs van zo'n EV max 45/50k is het grote publiek snel gevonden gaat worden.
Hmm.....mensen zoals jij en ik zitten in de gelukkige positie dat we ons een auto van 50k kunnen veroorloven. Maar dat geldt niet voor de meeste mensen. ALS mensen al een auto van de zaak krijgen, is het budget vaak beperkt. Zal vooral zijn voor de wat meer ervaren IT-ers en commerciële mensen. Echter is dat maar een klein gedeelte van het publiek.
Uiteraard komt na de leasetermijn van 4/5 jaar deze auto's wel beschikbaar op de gebruikte markt. Dán is het wel interessant. Maar daar zit dus een flinke vertraging in...
 
Hmm.....mensen zoals jij en ik zitten in de gelukkige positie dat we ons een auto van 50k kunnen veroorloven. Maar dat geldt niet voor de meeste mensen. ALS mensen al een auto van de zaak krijgen, is het budget vaak beperkt. Zal vooral zijn voor de wat meer ervaren IT-ers en commerciële mensen. Echter is dat maar een klein gedeelte van het publiek.
Uiteraard komt na de leasetermijn van 4/5 jaar deze auto's wel beschikbaar op de gebruikte markt. Dán is het wel interessant. Maar daar zit dus een flinke vertraging in...

Eens. Tegelijkertijd gaan brandstofkosten, belasting en onderhoud flink meespelen in t leasebedrag. Daardoor is een EV van 50k wellicht weer vergelijkbaar met een ICE van 40k.
 
Ja, zie website met tamelijk realistische verbruiken bij snelheid, temperatuur etc.
en, zie eerder:

"Juist in deze tijd, waar in de publieke opinie EV's synoniem zijn aan kleine range en er wat dat betreft een overgevoeligheid is ontstaan moet je niet komen om met veel tam tam een EV aan te kondigen die bij lange na niet in de buurt komt van wat "het publiek" wil (min.320 km bij normaal gebruik) en dan, ook al doen de ICE fabrikanten dat ook, ook nog eens een volstrekt onrealistische waarde in de media uitroepen.

30 kWh is nog steeds te weinig. Ik verwacht dat het pas echt aan gaat slaan als het 50 tot 60 kWh wordt in een erg efficiënte auto, zuiniger ook dan de 70D (dus naar verwachting Model 3 niveau)."

Ik vind 30kWh ook te weinig, maar Nissan is nu wel de enige die naast Tesla er serieus op in speelt.

In Zeeland zie ik inmiddels al steeds meer Leaf's en e-NV200's rijden. Ze spreken toch een groep aan.

Vanmorgen sprak iemand mij aan omdat hij zag dat ik een Model S reed, zijn vraag was of ik ook probleemloos kon laden bij de nieuwe Fastned stations.

De rest van de merken komt nog met bagger spul zoals de e-Up, e-Golf en halfbakken omgebouwde ICE's.

Daarom hulde voor Nissan.
 
Ik vind 30kWh ook te weinig, maar Nissan is nu wel de enige die naast Tesla er serieus op in speelt.

In Zeeland zie ik inmiddels al steeds meer Leaf's en e-NV200's rijden. Ze spreken toch een groep aan.

Vanmorgen sprak iemand mij aan omdat hij zag dat ik een Model S reed, zijn vraag was of ik ook probleemloos kon laden bij de nieuwe Fastned stations.

De rest van de merken komt nog met bagger spul zoals de e-Up, e-Golf en halfbakken omgebouwde ICE's.

Daarom hulde voor Nissan.

In een ander draadje is een artikel in de Telegraaf aangehaald. Hoewel men de Tesla volledig negeert (waarschijnlijk omdat hun doelgroep die wel graag zou willen maar niet kan betalen) heeft men wel gelijk met het advies om nog een poosje te wachten en geen EV te kopen die jij terecht omschrijft als "bagger spul zoals de e-Up, e-Golf en halfbakken omgebouwde ICE's".

Voor de acceptatie van de elektrische auto door de gemiddelde automobilist (ervan uitgaande dat die bestaat) is het bereik van de huidige "andere" EV's van 120 tot 160 km bij gebruik zoals men ook een ICE gebruikt veel te laag. Dat zie je aan de extreem lage verkooopcijfers van ook de Leaf en Zoe, die toch best betaalbaar zijn. Tegelijkertijd zullen er best al wat zijn die er anders over gaan denken als er een range bij dagelijks gebruik is van 250 km.
Die worden misleid door Nissan want met de beste wil ter wereld is dat onhaalbaar. Reken hooguit op een 35 km meer, dus ergens rond 160-170 km, door die extra 6kWh.

Het zou beter zijn om niet te veel te pushen in dat segment maar vooruit te lopen op wat komen gaat. Per slot van rekening zullen auto's als de Leaf, de Zoe en alle andere EV's met bereik van minder dan 320 km en alle PHEV's uitgefaseerd gaan worden, wat dan weer zonde is van de infrastructuur die nu wordt aangelegd en die op die categorie is toegespitst maar dat is weer een andere discussie.
 
Hmm.....mensen zoals jij en ik zitten in de gelukkige positie dat we ons een auto van 50k kunnen veroorloven. Maar dat geldt niet voor de meeste mensen. ALS mensen al een auto van de zaak krijgen, is het budget vaak beperkt. Zal vooral zijn voor de wat meer ervaren IT-ers en commerciële mensen. Echter is dat maar een klein gedeelte van het publiek.
Uiteraard komt na de leasetermijn van 4/5 jaar deze auto's wel beschikbaar op de gebruikte markt. Dán is het wel interessant. Maar daar zit dus een flinke vertraging in...
Ik pleit al langer voor een VAMIL-achtige fiscale faciliteit voor consumenten, in de IB-sfeer. Dat moet dan gepaard gaan met sterke communicatie over de TCO. De kosten voor de schatkist kunnen dan beperkt blijven (zeker bij de huidige rente). Maar het is beter daarmee te wachten op de Model ≡ en meer in dat segment.