Ik ben het volledig met PaulusdB eens.
Het is een absoluut verkeerd signaal dat FastNed heeft afgegeven door de prijzen veel hoger dan nodig te maken.
Er hoeft bij lancering van een betaalbare sexy midrange EV maar een Telegraaf/Autoweek artikeltje te verschijnen met het rekensommetje wat hierboven gemaakt is (waarbij het artikel voorbijgaat aan het feit dat er ook andere laadmogelijkheden zijn), en heel koppensnellend Nederland dat niet direct een mogelijkheid voor de deur heeft om te laden met thuistarieven ziet weer bevestigd dat EV rijden niet voor hen is.
Punt is dat om het verschil te maken je juist díe mensen in een EV moet zien te krijgen. De enige manier die bewezen werkt om dat voor elkaar te krijgen is door het EV rijden goedkoper te laten zijn dan de alternatieven (of het het imago te geven dat het goedkoper is). Dat heeft met de overgang van benzine naar dieselrijden ook precies zo gewerkt, want het was echt niet vanwege de prestaties of het comfort dat mensen in het begin (30 a 35 jaar terug?) diesel begonnen te rijden, het was vanwege de prijs.
FastNed heeft directe invloed op dat 'goedkoper dan' imago, meer dan elke andere partij. Laat ze dat dan vooral uitstralen en daarmee de meute over te laten stappen zodra de geschikte EV's er zijn, dan kun je daarna kijken wat je doet met je prijzen (ws. nog lager zodat je alleen maar meer klanten krijgt
).
Dure kWh prijzen en/of dure abbo's, dat is jezelf inderdaad gewoon in de voet schieten voor een marginaal opbrengstje nu. Maak het gratis of tegen stroomkostprijs, laat mensen een paar jaar kennis maken met FastNed, verhoog de tarieven langzamerhand naarmate het goed begint te lopen en dan komt daar je moment dat je de investeringen kunt gaan terugverdienen.
Krijg je in de jaren dat het (bijna) gratis is geen klanten en/of worden er toch niet massaal EV's op de markt geslingerd, dan weet je dat je business nooit van de grond gaat komen, dan kun je op tijd de stekker eruit trekken. Met deze tarieven kunnen ze niet eens bepalen waarom klanten niet komen (is het omdat het te duur is of komt het omdat mensen er alles aan doen om maar niet onderweg te hoeven laden?).