Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gevonden: Elektrische Auto Oplaadpalen • Maasmechelen Village zou met de love to load pas moeten kunnen toch?

Jup, zou met love to load moeten werken
Gisterenavond (zaterdag) thuis gekomen met nog 45km typical range over. Auto aan de laadpaal (ICU Compact via the New Motion). Na 10 minuten check ik nog even via de app of het laden goed gaat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Melding is "Check Charger power". Dus ik kijken wat er aan de hand is, maar kan niks ontdekken. Meterkast Ok, maar laadpaal geeft geen reactie meer. Auto en laadpaal weigeren vervolgens om de kabel te ontgrendelen. Dus ik bellen met de storingsdienst maar die deden niet meer dan telefoonnummer en klacht noteren. Vanochtend wederom gebeld. Paal blijkt onbereikbaar en sinds de aansluiting al niet in contact te staan met de backoffice. Dus kunnen ze op afstand niks doen. Maandagochtend op z'n vroegst kan een monteur deze kant op komen.
Ik ben op z'n zachts gezegd zeer ontevreden over de service van The New Motion.
Zit nu met een lege auto en een kabel die zowel aan de autokant als de paal kant is vergrendeld en onmogelijk los te krijgen is.
Ik kan Tesla bellen om de vergrendeling aan de auto kant op een of andere manier te verbreken, maar dan heb ik geen kabel om elders op te laden.
Daarnaast is de range inmiddels gezakt tot 35km...

Je zou bijna terug verlangen naar een dikke diesel....:crying:

Mochten er nog slimmeriken zijn met goede ideeën... ik houd me warm aanbevolen.

Kabel ontgrendelen via scherm en UMC inpluggen in het gewone stopcontact
 
@HJK: voor losmaken van de autokant kreeg ik van Tesla de volgende instructie. Ga naast de auto staan. Doe hem met keyfob op slot (1x drukken). Vervolgens met keyfob van slot (dubbel). Dan ontgrendelt de kabel. En inderdaad! Maar goed, je kabel hangt dan nog wel in die paal...
 
Voor vakantiehuisjes zonder laadmogelijkheid wil ik een 3 x 2,5 mm2 Neopreen verlengkabel meenemen. Liefst zo lang mogelijk - geeft meer flexibiliteit. Weet iemand wat de grens is qua lengte ? 25 meter zal geen probleem zijn voor zover ik terug kan vinden. Maar heeft iemand ervaring met langere lengtes: 40 meter, 50 meter ?
40 tot 50 meter kan krap worden.

Kijk eens hier: http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Dan zie je dat je met 2.5mm2 50 meter en 13A een verlies hebt van 9.88 Volt. Je moet alleen in de berekening mee nemen dat er ook in het huisje al een X aantal meter kabel ligt en dat je een paar overdrachtscontacten hebt die allemaal verlies met zich mee brengen.

Ik ben bang dat de S een te grote val ziet in voltage en weigert te laden of terug valt naar 10A.

Zou ik ook verwachten.. Maar hij blijft toch echt vergrendeld, beiden uiteraard herhaaldelijk geprobeerd. Maar thanks voor het meedenken!
Probeer het unlocken van de poort eens via de App?

Ik heb gehoord dat dat wel eens kan werken.

Ook kan je de laadpaal wellicht volledig spanningsloos maken, vaak unlocken ze dan nog. Of je kan de laadpaal open maken, dan kan je handmatig de vergrendeling los trekken.
 
hoe is hij nou losgekomen aan de autokant? En heb je de paal open gemaakt?

Autokant is via controls-scherm los gekomen. Na een reset door Tesla.
De paal had inderdaad een schroevendraaier behandeling nodig :tongue:

Inmiddels staat de auto in een woonwijk 4km verderop weer volop KWh- tjes binnen te halen.
Vanavond even omwisselen met de Zoe en dan hebben we morgen weer twee volle accu's.
 
40 tot 50 meter kan krap worden.

Kijk eens hier: http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Dan zie je dat je met 2.5mm2 50 meter en 13A een verlies hebt van 9.88 Volt. Je moet alleen in de berekening mee nemen dat er ook in het huisje al een X aantal meter kabel ligt en dat je een paar overdrachtscontacten hebt die allemaal verlies met zich mee brengen.

Ik ben bang dat de S een te grote val ziet in voltage en weigert te laden of terug valt naar 10A.

Tx Wido - ik hou het bij 25 meter. is ook al een heel eind uiteindelijk..
 
Heb nu al voor de 2e keer vastgesteld dat hij 's nachts soms niet oplaadt wanneer ik een dag niet gereden heb. Ik verklaar mij nader: het laden staat dagelijks gescheduled om 23u30 met 8A (ruim voldoende voor onze huidige behoeften) en laadt tot een capaciteit van 302km. Maar wanneer ik een dag niet heb gereden zorgt de vampire drain ervoor dat hij 's avonds tegen 23u30 nog zo'n 294km over heb. Als ik de ochtend erna dan ga kijken stel ik vast dat hij nog maar 290km bereik over heeft. Tess heeft die nacht dus niet staan laden. Vandaag heb ik dan ook eens de test gedaan en heb vastgesteld dat hij pas begint te laden wanneer het verschil tussen de actuele en de gevraagde capaciteit minstens 10km moet bedragen.
Zijn er nog die dit al opgemerkt hebben?
 
IMAG0499.jpg
IMAG0498.jpg


toch maar een 'universeel mobiel laadstation' gemaakt - en getest.
(automaat 32A, verliesstroomschakelaar type-B, glaszekering (voor EPC), EPC, contactor 40A)

standaard met rode stekker 3*380*32A. (CEE-Rood)
verlengkabel 3*380*32A-3*380*32A
verloop 3*380*32A-3*380*16A (ontbreekt op de foto:redface:)
verloop 3*380*32A-1*220*16A (CEE-blauw)
verloop 1*220*16A (CEE-blauw) - Schuko.

kan ik eindelijk bij elke klant en leverancier laden.

*EPC staat standaard op 32A, laadstroom te begrenzen op S.
*nog niet getest op 3*220 (zonder neuter), maar mag geen probleem zijn.
 
Tsjee,

Dat is best handig. Zit er nog enige inteligentie in? Of knal je de 3 fasen langs de zekeringen en vervolgens de kabel in?

Wxll

het overgrote deel van mijn klanten en leveranciers zijn industrieel, ik vind zowat overal 3*380V*32A.
Daar is dit voor gebouwd, en dan is de nodige intelligentie en beveiligingen aan boord.
Een automaat (zekering) op 32A, een aardlekbeveiliging 30mA type B, een EVSE Protocol Controller die uiteindelijk de contactor (40A) bedient.


Gezien de perikelen met de Tesla UMC heb ik nadien besloten om ook enkele verloopstekkers te maken, in geval van problemen onderweg.
Hiervoor moet ik evenwel zelf de stroom begrenzen via de ModelS
 
View attachment 38979View attachment 38978

toch maar een 'universeel mobiel laadstation' gemaakt - en getest.
(automaat 32A, verliesstroomschakelaar type-B, glaszekering (voor EPC), EPC, contactor 40A)

standaard met rode stekker 3*380*32A. (CEE-Rood)
verlengkabel 3*380*32A-3*380*32A
verloop 3*380*32A-3*380*16A (ontbreekt op de foto:redface:)
verloop 3*380*32A-1*220*16A (CEE-blauw)
verloop 1*220*16A (CEE-blauw) - Schuko.

kan ik eindelijk bij elke klant en leverancier laden.

*EPC staat standaard op 32A, laadstroom te begrenzen op S.
*nog niet getest op 3*220 (zonder neuter), maar mag geen probleem zijn.

Wauw, je komt zo weer met een volle accu thuis ;-)