Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben me ook nog aan het oriënteren. Kwam de app Jedlix De eerste Slim laden app | Jedlix tegen, voor Apple en Google, waarmee je het laden kunt instellen, dat dit vooral gebeurt op momenten dat de stroom zo goedkoop en zo duurzaam mogelijk is. Binnen een vooraf ingestelde periode. En tot een vooraf in de auto ingesteld maximum (bijv. 80-90%).
Deze app is een mogelijkheid om opwekking en verbruik meer te gaan balanceren, wat in de toekomst normaal gaat worden. Indien je een Eneco, om | nieuwe energie, of Greenchoice energiecontract hebt, is het ook nog eens financieel voordeliger (tot € 0,02 / kWh). De app werkt niet alleen thuis, maar ook onderweg aan publieke laadpalen.
 
...Aansluiten op eigen meterkast wil in sommige gevallen ook wel een mogelijkheid zijn.
Uit oogpunt van technische en administratieve eenvoud heeft dit veruit de voorkeur.
Voor je gevoel is het misschien niet zo efficient, maar je vermijdt wel allerlei beheerskosten.
En een simpele 3 x 16A aansluiting levert al 11 kW, wat zeker voor een Model 3 volstaat. Alleen mensen die nog geen EV rijden denken dat je meer laadvermogen nodig hebt. (Behalve wanneer je voor een autofabrikant als Jaguar werkt.)
 
  • Like
Reactions: HWS
Kan je niet zo algemeen stellen. Dat hangt namelijk af van je gebruik.
Ik maak aantal keer per week ritten van 300-350 km, ook in de winter, met weinig / geen laadmogelijkheid tussendoor. Dat kan net met een M3 LR. Ben dan regelmatig maar 8 uur thuis. Dan heb ik wel laadsnelheid nodig.
Zelfs al hang je de Model 3 LR met nagenoeg lege accu aan de 11 kW lader, dan gaat er nog steeds makkelijk de volle 74 kWh bij in die tijd. (Niet teveel andere gebruikers inschakelen, dat is het enige punt. Maar dat heb je met een zwaardere lader evenzo goed.)
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Michel3
Mag ik jullie vragen eens mee te denken.

Heb M3 besteld en woon in appartementengebouw met eigen parkeergarage. In die garage heeft iedere bewoner een specifieke eigen parkeerplaats.

Er is op dit moment nog een andere bewoner die ook elektrisch kaden in deze garage wil hebben. VVE heeft voorlopig beleid dat aanleg laadmogelijkheden op eigen kosten prima is, totdat er veel vraag komt, pas dan wordt het een gemeenschappelijke vraag.

Ik zit me nu in te lezen en heb de volgende redenering: het gebouw heeft een grote electrische capaciteit die ‘s nachts nauwelijks gebruikt wordt. Smart laden zou dus betekenen dat er serieus vermogen gebruikt kan worden voor laden ‘s nachts.
Vraag me nu af wat voor soort oplossingen er zijn om dit vorm te gaan geven, waarbij aan een smart oplossing in eerste instantie twee laadpalen komen, doorgroeiend naar meer in de toekomst. Die laadpalen moeten op verschillende plekken in de garage komen, omdat iedere bewoner aangewezen parkeerplek heeft.

Meten van verbruik van de verschillende palen is nodig voor doorbelasten van het electriciteitgebruik naar de desbetreffende bewoner. Mogelijkheid voor gastgebruik zou natuurlijk mooi zijn.

Ben dit soort oplossingen hier nog niet tegengekomen. Heeft iemand een idee hoe dit te doen zou zijn, of misschien een goede tip waar ik verder kan zoeken?

Hans, de meest geijkte oplossing is eenmalig vanaf de centrale aansluiting een of meerdere kabels trekken naar evenzovele nieuwe verdeelkasten in de VVE garage. Die eerste aanleg is dan gemeenschappelijke kosten. Vanaf die nieuwe verdeelkasten kan een ieder dan op eigen kosten een kabel trekken naar zijn eigen plek, en op eigen kosten de lader installeren. Omwille van geborgde kwaliteit en eenheid is het wel aan te raden de installatie steeds door dezelfde installateur te laten doen. Je hoeft dan ook niet meer voor elke laadpaal apart toestemming van de VVE te vragen - wat formeel nu in NL nog wel zo is omdat het wordt gezien als een verandering aan de gemeenschappelijk infra.
Qua loadbalancing/smart charging zou elke fabrikaat laadpaal met de nieuwste software versie met elkaar moeten kunnen samenwerken maar ik heb bijv van TNM eerder antwoorden gehad dat het alleen maar goed zou werken als het allemaal hun eigen laders zijn.

Meestal hikt de VVE tegen de eerste initiele kosten op, omdat die vrij hoog kunnen zijn en het in eerste instantie maar gaat om 1 of 2 bewoners die een lader willen. Er zijn een aantal partijen zoals TNM die zelfs die eerste investering op zich willen nemen, dat willen ze dan terugverdienen door een opslag op de kWh prijs. Zou niet mijn voorkeur hebben maar het kan een manier zijn om je VVE over de streep te trekken.
 
  • Helpful
Reactions: RobPet and PaulusdB
Hans, de meest geijkte oplossing is eenmalig vanaf de centrale aansluiting een of meerdere kabels trekken naar evenzovele nieuwe verdeelkasten in de VVE garage. Die eerste aanleg is dan gemeenschappelijke kosten. Vanaf die nieuwe verdeelkasten kan een ieder dan op eigen kosten een kabel trekken naar zijn eigen plek, en op eigen kosten de lader installeren. Omwille van geborgde kwaliteit en eenheid is het wel aan te raden de installatie steeds door dezelfde installateur te laten doen. Je hoeft dan ook niet meer voor elke laadpaal apart toestemming van de VVE te vragen - wat formeel nu in NL nog wel zo is omdat het wordt gezien als een verandering aan de gemeenschappelijk infra.
Qua loadbalancing/smart charging zou elke fabrikaat laadpaal met de nieuwste software versie met elkaar moeten kunnen samenwerken maar ik heb bijv van TNM eerder antwoorden gehad dat het alleen maar goed zou werken als het allemaal hun eigen laders zijn.

Meestal hikt de VVE tegen de eerste initiele kosten op, omdat die vrij hoog kunnen zijn en het in eerste instantie maar gaat om 1 of 2 bewoners die een lader willen. Er zijn een aantal partijen zoals TNM die zelfs die eerste investering op zich willen nemen, dat willen ze dan terugverdienen door een opslag op de kWh prijs. Zou niet mijn voorkeur hebben maar het kan een manier zijn om je VVE over de streep te trekken.
Dank voor meedenken. Begrijp ik
 
Ik ben me ook nog aan het oriënteren. Kwam de app Jedlix De eerste Slim laden app | Jedlix tegen, voor Apple en Google, waarmee je het laden kunt instellen, dat dit vooral gebeurt op momenten dat de stroom zo goedkoop en zo duurzaam mogelijk is. Binnen een vooraf ingestelde periode. En tot een vooraf in de auto ingesteld maximum (bijv. 80-90%).
Deze app is een mogelijkheid om opwekking en verbruik meer te gaan balanceren, wat in de toekomst normaal gaat worden. Indien je een Eneco, om | nieuwe energie, of Greenchoice energiecontract hebt, is het ook nog eens financieel voordeliger (tot € 0,02 / kWh).

Houd er rekening mee dat de Jedlix app er voor zorgt dat je Tesla niet gaat slapen. Hierdoor heb je veel meer phantom drain en juist hogere kosten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: shthpnz and nico180
@ramonneke Dat is nuttig om te weten. Weet je ook hoeveel kWh phantom drain extra per uur?
Maar hopelijk weegt dat qua kosten en qua extra verbruik op tegen de besparing in geld en duurzaamheid. Dan ben je toch beter bezig. Auto hangt toch aan de laadpaal.

Een S85 sluipverbruik. Bij niet slapen, of wel 'idle' is het verbruik ongeveer 100W - 150 W. Dus stel 24u idle, zit je toch wel aan 2-3 kWh. Dat klopt wel aardig, ongeveer 1-2% van je batterij. Bij slapen zakt het verbruik naar ongeveer 50W (soms minder). Dus per uur idle, 'kost' je minimaal 50W extra aan sluipverbruik ten opzichte van slapen.

Stel je staat 20 uur per dag stil, is dat zeker 1 kWh (20*50W) extra. Ofwel, €0,20 * 365 = €73 per jaar.

Kan zijn dat Model 3 of een nieuwere S/X minder sluipverbruik heeft.

Voorbeeldje uit Teslafi:

upload_2018-12-13_14-20-22.png


upload_2018-12-13_14-20-42.png
 
Zelfs al hang je de Model 3 LR met nagenoeg lege accu aan de 11 kW lader, dan gaat er nog steeds makkelijk de volle 74 kWh bij in die tijd. (Niet teveel andere gebruikers inschakelen, dat is het enige punt. Maar dat heb je met een zwaardere lader evenzo goed.)
Vind ik toch wel kritisch. Want dan heb je rekentechnisch maar 15% marge in laadtijd of laadvermogen. En we weten allemaal dat laatste kWh laden, als batterij bijna vol is, veel meer tijd kost.
Nou zal een 100% lading bijna nooit voorkomen, maar toch. Ik wil wel naar 90%.
Heb bovendien een 3x25A aansluiting en al een TWC.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Een S85 sluipverbruik. Bij niet slapen, of wel 'idle' is het verbruik ongeveer 100W - 150 W. Dus stel 24u idle, zit je toch wel aan 2-3 kWh. Dat klopt wel aardig, ongeveer 1-2% van je batterij. Bij slapen zakt het verbruik naar ongeveer 50W (soms minder). Dus per uur idle, 'kost' je minimaal 50W extra aan sluipverbruik ten opzichte van slapen.

Stel je staat 20 uur per dag stil, is dat zeker 1 kWh (20*50W) extra. Ofwel, €0,20 * 365 = €73 per jaar.

Kan zijn dat Model 3 of een nieuwere S/X minder sluipverbruik heeft.

Voorbeeldje uit Teslafi:

View attachment 360613

View attachment 360614
Om te beginnen, is er een Wiki waar dit allemaal bij elkaar staat? Wel handig voor alle beginnende Model 3 rijders.

Verder vind ik 1 kWh/€0,20 per dag extra drain niet zo veel. Als je daarmee goedkoper en duurzamer laadt.
Hoeveel goedkoper? Stel 80% van 74 kWh = 59,2 kWh * €0,02 = € 1,18 goedkoper laden PER DAG!
Netto laadt je dan per dag 1 euro goedkoper en ook nog eens duurzamer. Omdat je niet iedere dag laadt, maar ook niet hele dagen draint, zal je winst op jaarbasis misschien € 100 à 150 zijn. Plus de milieuwinst. Toch aardig.

Ik neem aan dat de drain alleen plaatsvindt als de app aan staat en met de auto 'praat'.
 
Om te beginnen, is er een Wiki waar dit allemaal bij elkaar staat? Wel handig voor alle beginnende Model 3 rijders.

Verder vind ik 1 kWh/€0,20 per dag extra drain niet zo veel. Als je daarmee goedkoper en duurzamer laadt.
Hoeveel goedkoper? Stel 80% van 74 kWh = 59,2 kWh * €0,02 = € 1,18 goedkoper laden PER DAG!
Netto laadt je dan per dag 1 euro goedkoper en ook nog eens duurzamer. Omdat je niet iedere dag laadt, maar ook niet hele dagen draint, zal je winst op jaarbasis misschien € 100 à 150 zijn. Plus de milieuwinst. Toch aardig.

Ik neem aan dat de drain alleen plaatsvindt als de app aan staat en met de auto 'praat'.

Er zou wel iets van een FAQ voor beginnende rijders mogen zijn inderdaad. Al die posts doorzoeken is ook lastig.

Als je €0,02 per kWh kan winnen (dat is dus 10%!) dan loopt de winst aardig op wat het extra sluipverbruik verlies zeker kan compenseren.

De auto blijft wakker als er een signaal komt, ofwel via de Tesla app of in dit geval van Jedlix (de back-end). Bij geen verzoek tot verbinding, zal de auto in slaapstand gaan na ongeveer 15 min. Omdat Jedlix dit signaal (vragen om informatie) blijft sturen, blijft de auto ook wakker. Uiteraard is de auto ook wakker als hij laadt.

Ramonneke deelt zijn ervaring ook hier: Ervaringen Jedlix - slim laden app
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Michel3
Oké, bedankt, ik zal me eerst eens in dat draadje verdiepen. En toch denk ik dat we door balanceren van het net in de toekomst veel geld gaan besparen / verdienen. Ook al treedt er wat extra drain op. Ook andere apparaten (wasmachine, droger, warmtepomp) gaan we sturen afhankelijk van kosten en bron van elektra.

Omdat de auto bij laden ook wakker is (logisch) zijn de extra kosten van drain lager, terwijl de winst gelijk blijft.
Ik hoop wel dat er geen drain is als de auto niet aan een laadpaal staat / de app uit staat.
Er is veel bij te leren!
 
Oké, bedankt, ik zal me eerst eens in dat draadje verdiepen. En toch denk ik dat we door balanceren van het net in de toekomst veel geld gaan besparen / verdienen. Ook al treedt er wat extra drain op. Ook andere apparaten (wasmachine, droger, warmtepomp) gaan we sturen afhankelijk van kosten en bron van elektra.

Omdat de auto bij laden ook wakker is (logisch) zijn de extra kosten van drain lager, terwijl de winst gelijk blijft.
Ik hoop wel dat er geen drain is als de auto niet aan een laadpaal staat / de app uit staat.
Er is veel bij te leren!
Nu pollt Jedlix om de 5 minuten de tesla 24 uur per dag, dus of je nu ingeplugd bent of niet maakt niets uit. Met je tesla credentials wordt er bij de tesla server ingelogd om met je auto te communiceren.
 
Mag ik jullie vragen eens mee te denken.

Heb M3 besteld en woon in appartementengebouw met eigen parkeergarage. In die garage heeft iedere bewoner een specifieke eigen parkeerplaats.

Er is op dit moment nog een andere bewoner die ook elektrisch kaden in deze garage wil hebben. VVE heeft voorlopig beleid dat aanleg laadmogelijkheden op eigen kosten prima is, totdat er veel vraag komt, pas dan wordt het een gemeenschappelijke vraag.

Ik zit me nu in te lezen en heb de volgende redenering: het gebouw heeft een grote electrische capaciteit die ‘s nachts nauwelijks gebruikt wordt. Smart laden zou dus betekenen dat er serieus vermogen gebruikt kan worden voor laden ‘s nachts.
Vraag me nu af wat voor soort oplossingen er zijn om dit vorm te gaan geven, waarbij aan een smart oplossing in eerste instantie twee laadpalen komen, doorgroeiend naar meer in de toekomst. Die laadpalen moeten op verschillende plekken in de garage komen, omdat iedere bewoner aangewezen parkeerplek heeft.

Meten van verbruik van de verschillende palen is nodig voor doorbelasten van het electriciteitgebruik naar de desbetreffende bewoner. Mogelijkheid voor gastgebruik zou natuurlijk mooi zijn.

Ben dit soort oplossingen hier nog niet tegengekomen. Heeft iemand een idee hoe dit te doen zou zijn, of misschien een goede tip waar ik verder kan zoeken?

Je zou eens contact moeten opnemen met EZYmobility, Arnaud vd Sluis. Zij hebben een smartload balancing kast die tot 15 laders aankan en slim de last verdeeld. Je kan er verschillende laders op aansluiten er er kan per laadpaal bemeterd worden, en bijv een sms sturen als het laden klaar is. YES!Delft krijgt zo’n systeem voor de publieke en eigen laders.3x350A in ivm warmtepomp, die vaak helemaal niet benut worden.
 
  • Helpful
Reactions: Michel3
Je zou eens contact moeten opnemen met EZYmobility, Arnaud vd Sluis. Zij hebben een smartload balancing kast die tot 15 laders aankan en slim de last verdeeld. Je kan er verschillende laders op aansluiten er er kan per laadpaal bemeterd worden, en bijv een sms sturen als het laden klaar is. YES!Delft krijgt zo’n systeem voor de publieke en eigen laders.3x350A in ivm warmtepomp, die vaak helemaal niet benut worden.
Dank je, ga ik zeker doen!
 
Ook als je de app niet actief hebt? Dat zou anders moeten.

Wanneer de app niet actief is zoekt-ie geen contact met de auto. Echter wanneer de batterij vol is en de app is actief, dan kan de auto niet slapen. De app zou dus verbeteren wanneer dan het zou stoppen contact te zoeken.

Overigens kan ik na 1.000 kWh te chargen met Jedlix bevestigen dat de besparing 2 ct/kWh is.

Ik zie dat als een netto besparing omdat ik always connected toch al aan laat. Het duurt me te lang om te wachten bij het aanzetten van de standkachel bijvoorbeeld.