Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is een wat lang draadje om door te spitten, en ongetwijfeld staat het antwoord erin maar ok, ik heb het volgende;

Ik gebruik al 2 jaar de Tesla UMC (droog opgehangen) om mijn S en nu de X te laden aan huis.

Binnenkort bij verbouwing, komt er alsnog een TWC waarschijnlijk, maar eigenlijk gaat het prima:

Tussenmeter/rode stekker/UMC.

Sinds kort schommeld echter de laadsnelheid.

Hij gaat van de maximale 11kW naar 7kW met 10A maar soms ook weer terug naar 11kW. Zie screenshots.

Zonder dat er iets in huis iets veranderd, aan gebruikers o.i.d.

IMG_3364.PNG
IMG_3365.PNG
Het is mij eerder niet opgevallen en had deze ochtend voor het eerst min of meer een probleem.
Wat kan dit zijn?
 
De auto lijkt perfect het pilotsignaal te volgen: bij de aanduiding 3 10/10A, geeft de 2de "10" aan welke laadstroom de auto mag onttrekken. Dat maximum wordt door het laadstation aan de auto opgelegd. Normaal moet de auto onmiddellijk volgen. Op het einde van een laadbeurt of bij koude batterij kan het zijn dat dat maximum niet gehaald wordt.
Dat het pilotsignaal varieert, zonder een slimme lader te hebben, is vreemd en wijst op een probleem in de lader of in de kabel.
Het pilotsignaal is een PWM-signaal. Bij kabelbreuk zal dat PWM-signaal af en toe onderbroken worden waardoor het kan gelezen worden als overkomstig met een lager maximum. Ik voorspel dat het niet lang meer zal duren vooraleer laden onmogelijk wordt.
 
Hartelijk dank @fivari !

Dan is er inderdaad toch wat mis.
Ik bedenk mij net dat er altijd ook nog een verlengstuk (degelijk) tussen de rode aansluiting en de kabel van de UMC zit.
Deze is eigenlijk alleen voor als ik op de tweede parkeerplek op de oprit sta. Zal die er eerst eens tussenuit halen. Wellicht zit het daar wel in. En anders maar even haast achter TWC zetten...
 
@jappie911 Zou best ook eens een defecte onboard charger kunnen zijn, al eens met Tesla gebeld of zij logfiles/foutmeldingen in je auto kunnen uitlezen?

De onboard lader bestaat eigenlijk uit 3 kleinere laders , eentje voor elke fase. Wat jij omschrijft komt precies overeen met hoe het er uit ziet wanneer 1 van die 3 interne laders defect is of aan het gaan is. Tesla kan dit vrij eenvoudig zien in de logbestanden. Heb zoiets zelf ook al eens aan de hand gehad.

De UMC staat er (in tegenstelling tot de TWC) niet om bekend dat deze storingen op het pilot signaal geeft.
 
Hebben meer mensen interesse in een FAQ of wiki over dit onderwerp door de goede en up-to-date tips uit deze thread te bundelen? Dat is veel sneller te raadplegen dan de meer dan 6000 berichten hier. Deze thread is super voor de discussie, maar aan het opzetten van een dergelijke samenvatting als FAQ of wiki wil ik wel aan meehelpen. Nog meer mensen?
 
@Rijder: Ik ben net nieuw hier en een wiki zou inderdaad heel nuttig zijn. Ik heb al een tijdje door deze thread gelezen, maar de informatie is te ongestructureerd voor een leek als mij om gestart te geraken. Een sectie waar alle termen & afkortingen uitgelegd worden zou zeker al een meerwaarde zijn in die wiki.

Ik zit dus zelf uiteraard ook met wat vragen, hopelijk kan iemand me even verder helpen. Zeer binnenkort voeg ik me bij de Tesla familie, maar mijn oplaadinstallatie thuis is nog niet in orde. Mijn elektricien zegt me dat er een 1-fasig 32 ampère stopcontact kan geplaatst worden (= blauw stopcontact?); dit als alternatief voor een oplaadinstallatie van bv. NewMotion of Blue Corner ed.
Als ik het goed begrijp zit er een Schuko en Type 2 kabel meegeleverd bij de wagen. Geen van beiden zijn geschikt voor wat ik overweeg. Als ik een kabel vind die geschikt is, is deze opzet dan in orde? Ik lees zaken over stroombegrenzers, max van 10A, etc.

Alvast bedankt!
 
Ik ben via de TeslaVragen website al wat wijzer geworden - denk ik.

Ik zie al zeker volgende twee opties:
  • Wall Connector aansluiten op 1-fase 32A - €530
  • Blauw stopcontact plaatsen (1-fase 32A) en een Tesla Mobile Connector op koppelen via een blauwe adapter
Optie twee bouwt dus eigenlijk een beetje optie 1 na. Het voordeel zou zijn dat deze mobiel is, handig voor een roadtrip bv. Kostprijs valt nog te vergelijken (UMC & blauwe adapter aankopen).
Nadeel van beide: geen load balancing, maar dat lijkt me beperkt als ik vooral snachts laad.
 
De info opTeslavragen is zeer uitgebreid en zeer waardevol, maar -mag ik mijn mening geven - een beetje gebiased want bijeengebracht door een onvoorwaardelijke teslafan die al de overige EVs maar niets vindt.
De rode UMC via een adapter aansluiten op een blauw 32A stopcontact geeft maar 16A laadstroom of 3,7 kW. Dat is weinig.
Veel hangt af van de stroombeperking in je aansluiting maar bij enkelfasig laden heb je nog meer baat bij een slimme lader. Stel dat je 1f40A hebt dan houd je bij laden @32A maar een kleine 2kW over voir de rest. Een wasmachine en de vaatmachine samen lukken dan al niet meer. Ligt je aansluiting hoger dan 40A dan lukt het ongetwijfeld wel.
 
Last edited:
Ehm nee, de Tesla aansluiten op een 32A blauwe CEE aansluiting middels de originele blauwe Tesla adapter geeft 7.2kW.
Zo'n 30 kilometer range erbij per uur laden dus. De blauwe adapter verdeeld de 32A over de drie fases - vergeet ik ook elke keer.
Een blauw 32A stopcontact plaatsen en dan via een verloopstuk naar de rode Tesla adapter (16A) aansluiten heeft geen zin, dan kan je net zo goed een blauwe 16A aansluiting aanleggen.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and HWS
Ik zou inderdaad niet de rode UMC via een blauwe adapter gebruiken, maar rechstreeks de UMC met de originele blauwe adapter. Dan moet ik wel ergens een UMC + originele blauwe adapter zien te bemachtigen:
EU_Universal_Mobile_Connector_Blue_1.jpg


Bedankt fivari, ik ga uitzoeken of de aansluiting hoger is dan 40A. Als ik vooral snachts laad zal enkel soms een vaatmachine op staan.
Volgens Tesla zal de wagen bij een 1 fase 32A connectie automatisch max 24A nemen (= 28km/uur). Dus dan houd ik meer over dan 2kW voor de rest (als ik er iets van begrijp).

"De blauwe adapter verdeeld de 32A over de drie fases - vergeet ik ook elke keer."
=> Wil dit zeggen dat dit enkel werkt met een 3-fase aansluiting? (en dus niet bij mij)


Ik denk dat ik enkel een type-2 kabel meegeleverd krijg en vind niet direct een prijs voor de Tesla-UMC. Deze opzet lijkt me wel handig om wanneer nodig een extra kabel bij de hand te hebben (met bv. blauwe, rode adapter & schuko adapter).
 
  • Like
Reactions: S-19910
"De blauwe adapter verdeeld de 32A over de drie fases - vergeet ik ook elke keer."
=> Wil dit zeggen dat dit enkel werkt met een 3-fase aansluiting? (en dus niet bij mij)

Dit werkt dus juist wel bij jou met een 1 fase aansluiting.
De interne lader in de auto is 3-fase en de UMC ook, de blauwe adapter verdeeld de 32A van je 1-fase stopcontact over de drie fases van de UMC.
En die UMC zit standaard bij de auto.

Volgens Tesla zal de wagen bij een 1 fase 32A connectie automatisch max 24A nemen
Dat is bij een normale oplaadpaal.
Via de UMC is dit maar max 16A (om het weer even ingewikkeld te maken :)). Tenzij dus via de blauwe adapter, dan is het max 32A.
Snap je het nog ?
 
Volgens mij krijgen de Belgen geen UMC meer meegeleverd met hun nieuwe Tesla, maar een andere lader die wel goed omgaat met het neuter-loze netwerk. En/of een type 2 kabel voor aan de publieke laadpunten.

De informatie verandert voortdurend en dat brengt wel wat verwarring met zich mee. Zeker als er geen goede, up-to-date informatie bij aflevering plaatsvindt. Of nog beter: bij aanschaf.
 
De max 16A via de UMC is dan met de rode of schuko adapter? Dan snap ik het.
Enorm bedankt voor de hulp! :)

@PaulusdB: Ik denk inderdaad dat ik enkel een Type-2 kabel meegeleverd krijg.

Zijn er dan mogelijk problemen als ik toch een UMC zou aanschaffen en gebruiken? (ivm 'neuter')

Misschien moet ik toch simpelweg opteren voor een Tesla Wall Connector. En dan eventueel enkele adapters kopen voor op de type-2 kabel (als dat uberhaupt kan), voor road-trips ed.
 
De max 16A via de UMC is dan met de rode of schuko adapter? Dan snap ik het.
Enorm bedankt voor de hulp! :)

@PaulusdB: Ik denk inderdaad dat ik enkel een Type-2 kabel meegeleverd krijg.

Zijn er dan mogelijk problemen als ik toch een UMC zou aanschaffen en gebruiken? (ivm 'neuter')

Misschien moet ik toch simpelweg opteren voor een Tesla Wall Connector. En dan eventueel enkele adapters kopen voor op de type-2 kabel (als dat uberhaupt kan), voor road-trips ed.
Voor goed en op je situatie toegesneden advies zou je bijvoorbeeld a.s. maandagavond naar Antwerpen kunnen gaan en daar de harde kern van Belgische Tesla-eigenaars ontmoeten. Zij hebben de wijsheid in pacht. Zie deze post: Superchargers in Belgium (B)