Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn veel experts hier actief op t forum op dit gebied(ik niet) maar volgens mij wordt je verkeerd voorgelicht. 6mm2 moet goed te doen zijn. Bij lange lengtes zal een klein verlies optreden maar 16mm2 ben ik op dit forum nog niet één keer tegengekomen, en ik ken dit forum van voor tot achter en van boven naar beneden.

Advies kabeltype: dat hangt af hoe vaak / hoe veel je de aansluiting wilt gaan gebruiken. Als je die aansluiting met 70m lengte elke dag wilt gebruiken, dus stel iets van 30kWh per dag / 6.000 kWh per jaar met een 6mm-kabel, dan heb je zo'n 3% oftewel 180kWh verlies per jaar. In geld dus iets van 45 euro per jaar. Dan heeft de meerprijs van een dikkere kabel zichzelf na xxx jaar terugverdiend. Bij af en toe laden maakt het eigenlijk niet uit.
Ik zou denk ik gewoon 3 prijzen vragen, wat de verschillende opties kosten met 6, 10 of 16 mm2 kabel. Met 10mm2 kabel halveert het verlies ongeveer t.o.v. 6mm2.
Technisch is het in elk geval geen probleem om 70m te overbruggen voor een 22kW-laadpunt met kabel 6mm2.
 
Vandaag mijn laadpunt geinstalleerd, gewoon een 400V 16A Krachtstroom stekker. (3fase 3x25A)

Heb hem wat hoog opgehangen zodat kleine kinderen er niet bij kunnen, en het is ook gewoon makkelijker met in/uit pluggen want ik hoor dat die krachtstroom stekkers niet gemakkelijk in/uit gaan.

In de meterkast heb ik een apart kastje opgehangen met de aardlek, krachtgroep en kWh meter: (op de foto nog niet volledig aangesloten)
laadpunt_meterkast.jpg


Vanuit daar gaat er ongeveer 14 m kabel naar buiten, door 25mm pijp. (Kabel is Ymvk 5x6mm2)

laadpunt.jpg


Heb het laatste stuk van de pijp matzwart gespoten, ziet er wat netter uit.
 
Denk je vaak leeg thuis te komen en snel weer weg te gaan om weer honderden km's te gaan rijden?
Dan is die 3x50 wellicht te overwegen.
Maar die is dan waarschijnlijk nog te traag.
In dat geval zal de ChaDeMo adapter je meer helpen onderweg.

Dat is eigenlijk wel het plan. Het komt wel voor dat ik thuiskom en dan s'avonds nog andere verplichtingen heb. Zeg Dordrecht - Nijverdal - Dordrecht (340 km) en dan in de avond nog naar Amsterdam.
Als je dan in een uur 100 km kan bijladen hoef je niet echt in spanning te zitten. Ik wil me eigenlijk niet te veel zorgen maken over het laden.
Die ChaDeMO komt zo wie zo ook.

Hebben alle netbeheerders dit soort grappen? Of zijn er ook die gewoon 3x40 leveren.
 
Graag jullie advies. Ik heb een EV-Box van 22 KW en de installateur had aangegeven dat ik bij Stedin een 3x 40 Ampère aansluiting moest aanvragen. maar helaas Stedin kent alleen 3 X 35 en 3 X 50 aansluitingen. Bij 3 X 35 wordt het allemaal wel krap, dan kan ik eigenlijk alleen s'avonds opladen als iedereen op een oor ligt en mogelijk nog niet de volledige. 22 KW uitnutten. 3 X 50 kost weer een sloot aan extra jaar kosten maar dan kan ik met een gerust hart altijd laden. Voor de duidelijkheid ik ga ongeveer 60000 km per jaar met de Tesla crossen.
Ik zou t laten zoals t is en EV-box de Smart charge controller laten installeren met een paar maanden. Zo heb ik op kantoor 3 laadstations van 22 kw besteld icm de controller.
 
Net buiten Belgie, maar ik stel de vraag toch maar hier:
Begin januari ga ik een weekend naar Luxemburg stad (hotel Melia). Vanaf Breda is dat volgens Google zo'n 308 km. Wat denken jullie, is dat een beetje normaal haalbaar?
An dan moet ik daar natuurlijk wel kunnen laden. Ik heb het hotel gemaild met de vraag naar laadpunten, maar die melden dat de laadpunten die het dichtst bij zijn allemaal in het zuiden van de stad liggen.
Hie Rue du Fort Berlaimont Luxembourg: charge point in Luxembourg zie ik echter dat er een Essent laadpunt tegenover het hotel zou liggen. Zou die info betrouwbaar zijn? Ik kan nergens een lijst van Essent laadpunten vinden om dit te bevestigen. Ik weet ook niet of ik met mijn Nederlandse Essent pas daar kan laden.
Info is welkom. Zowel over het laadpunt als over de mogelijkheid om die 308 km te rijden.

Maurice.
 
Net buiten Belgie, maar ik stel de vraag toch maar hier:
Begin januari ga ik een weekend naar Luxemburg stad (hotel Melia). Vanaf Breda is dat volgens Google zo'n 308 km. Wat denken jullie, is dat een beetje normaal haalbaar?
An dan moet ik daar natuurlijk wel kunnen laden. Ik heb het hotel gemaild met de vraag naar laadpunten, maar die melden dat de laadpunten die het dichtst bij zijn allemaal in het zuiden van de stad liggen.
Hie Rue du Fort Berlaimont Luxembourg: charge point in Luxembourg zie ik echter dat er een Essent laadpunt tegenover het hotel zou liggen. Zou die info betrouwbaar zijn? Ik kan nergens een lijst van Essent laadpunten vinden om dit te bevestigen. Ik weet ook niet of ik met mijn Nederlandse Essent pas daar kan laden.
Info is welkom. Zowel over het laadpunt als over de mogelijkheid om die 308 km te rijden.

Maurice.

Het hotel gaat op genoemde plek kijken of er inderdaad een laadpunt is. Service!
 
Vandaag mijn laadpunt geinstalleerd, gewoon een 400V 16A Krachtstroom stekker. (3fase 3x25A)

Heb hem wat hoog opgehangen zodat kleine kinderen er niet bij kunnen, en het is ook gewoon makkelijker met in/uit pluggen want ik hoor dat die krachtstroom stekkers niet gemakkelijk in/uit gaan.

In de meterkast heb ik een apart kastje opgehangen met de aardlek, krachtgroep en kWh meter: (op de foto nog niet volledig aangesloten)
View attachment 35244

Vanuit daar gaat er ongeveer 14 m kabel naar buiten, door 25mm pijp. (Kabel is Ymvk 5x6mm2)

View attachment 35245

Heb het laatste stuk van de pijp matzwart gespoten, ziet er wat netter uit.

Heb thuis ook zoiets geklust, werkt prima en is goedkoop. Heb ook nog een kWh meter ertussen zitten. Begin 's avonds als ik thuis kom gelijk met laden op 3x10A en heb dan nog genoeg over voor de vaatwasser en de rest in huis met de 3x25A hoofdaansluiting.

De rode verloopstekkers om de UMC Tesla laadkabel aan te sluiten op je nieuwe laadpunt zijn momenteel niet op voorraad. Mij werdt vorige week in Tilburg verteld dat deze pas tegen het eind van het jaar nageleverd worden.
Maak intussen dankbaar gebruik van de geleende rode stekker van een ander forumlid. Misschien moet je ook zoiets regelen?
 
Dat met die rode stekker hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?

Die 400V aansluiting is simpel van een eenvoudig laadpunt te voorzien met type II kabel of type II aansluiting.
Zo'n type II kabel heb je toch al nodig om aan een publiek laadpunt te laden.

Uiteraard is de ombouw dan op kosten van Tesla. Dat kunnen ze toch zo via hun 'partner' The New Motion regelen?

Dat heb ik in ieder geval alvast aan mijn Delivery Specialist voorgesteld, voor het geval het rode plastic verloopding ontbreekt.
(Dit bericht uit de algemene chit-chat thread ook maar even hier geplaatst.)
...De rode verloopstekkers om de UMC Tesla laadkabel aan te sluiten op je nieuwe laadpunt zijn momenteel niet op voorraad. Mij werdt vorige week in Tilburg verteld dat deze pas tegen het eind van het jaar nageleverd worden.
Maak intussen dankbaar gebruik van de geleende rode stekker van een ander forumlid. Misschien moet je ook zoiets regelen?
 
Dat met die rode stekker hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?

Die 400V aansluiting is simpel van een eenvoudig laadpunt te voorzien met type II kabel of type II aansluiting.
Zo'n type II kabel heb je toch al nodig om aan een publiek laadpunt te laden.

Uiteraard is de ombouw dan op kosten van Tesla. Dat kunnen ze toch zo via hun 'partner' The New Motion regelen?

Dat heb ik in ieder geval alvast aan mijn Delivery Specialist voorgesteld, voor het geval het rode plastic verloopding ontbreekt.
(Dit bericht uit de algemene chit-chat thread ook maar even hier geplaatst.)
Ik neem aan dat ik in eerste instantie even over de ironie in je relaas heen las, of bedoel je nou echt dat je verwacht dat Tesla een hele laadpaal op hun kosten weggeeft omdat ze een plastic adaptertje niet op tijd kunnen leveren?

Dan verwacht je waarschijnlijk ook dat als een MS niet vóór 2014 geleverd kan worden Tesla de 4% bijtelling zelf gaat betalen - met nog een geheel verzorgde reis naar Californië met VIP rondleiding in de fabriek erbij als compensatie voor de emotionele schade. :tongue:
 
Ik heb al vaker gezegt dat ik laden op een rode CEE aansluiting geen verstandige keus vind en heb dit op mijn blog nu eens uiteen gezet in een post met foto's en uitleg.

Voor de geïntereseerden: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

De motivatie waarom voor een Type 2 laadstation te kiezen zet ik daar middels meerdere argumenten uiteen.

Doe er je voordeel mee!