Wat is het verbruik per fase?Inderdaad, erg belangrijk en vergeten te melden... maar de machines draaien grotendeels 's nachts ook.
(grotere verbruikers willen we zoveel mogelijk in de nachturen, (dal)
Uiteraard is deel van hal en kantoor/kantine/woning verbruik is in nachtelijke uren wel nihil.
Maar moet wel rekenen houden met vrij hoog verbruik op eenzelfde tijdstip.(nacht)
Stiekem denk ik wel dat 3x25A wat te krap gaat zijn als je alles ook in de nacht hebt draaien.
Ja, je moet inderdaad voor een tweede keer door die 10.000kWh heen terwijl je anders alleen maar richting een goedkoper tarief gaat.De reden tot 2 aansluitingen heb ik ook overwogen, maar pakt dit door energiebelastingschijven niet duurder uit?
Energiebelasting excl btw
0 t/m 10.000 € 0,12
10.001 t/m 50.000 € 0,04
50.001 t/m 10 mln € 0,01
(de eerste 10.000 kw verbruik word het zwaarst belast met energiebelasting, daarboven is de energiebelasting aanzienlijk lager,
met 2 aansluitingen krijg je 2x te maken met de eerste 10.000 kw 'schijf') wat sowieso al extra + €800,- (10.000x 0,08)energiebelasting betekend?)
(zie nu nog wel een belastingvermindering van 119.62excl per aansluiting) betekend nog een verschil van €680,38 per jaar)
Onderstaand rekensom 1 of 2 aansluitingen:
2x kleinere aansluiting (2x 3x25) betekend: 2x 198,52 per aansluiting (397,05 totaal) + 2x vastrecht energielev. (2x 20,02=40,08) Maakt totaal 437,13
1x grote aansluiting (3x50) betekend: 1x 1.047,51 + 1x vastrecht energieleverancier (20,02) Maakt totaal 1.067.53
Maakt verschil van 630,40 tov 680,38 meerkosten?)
En dan heb ik verder nog niet de extra eenmalige kosten meegenomen, (eenmalige aanleg extra aansluiting netbeheerder ca €1200,- excl btw )
Plus het risico dat ik ze moet gaan herverdelen (om balans te krijgen tussen de 2 verschillende aansluitingen) wat voor extra kosten zorgt.
Daarnaast bestaat er een kans dat er op 1 aansluiting een deel boven de 50.000 kw gaat vallen, dan word het verschil ook nog extra 0,03 per kw
(tov 2 aansluitingen waarbij we die schijf niet halen.)
Ik denk persoonlijk dat als je deze belastingen al hebt je met 3x35A beter uit bent. Ik heb 3x40A, maar dat is omdat ik een heel nieuw huis heb en dan krijg je 40A ipv 35A omdat het automaten zijn.
ModelS-P;436674Om deze redenen dacht ik huidige verzwaren een betere optie? Of zie ik iets over het hoofd? (uiteraard wel afhankelijk hoe zwaar het moet worden.. (tarieven boven 3x50 gaan namelijk naar 1363 said:Je kan er ook altijd even voor kiezen om aan te kijken hoe het nu gaat. Je kan ook de S via de laadpaal "knijpen" op 3x13A, dan gaat het laden nog steeds lekker snel.
Men (zonder vingers te wijzen) lijkt zich dood te staren om het feit dat ze supersnel thuis moeten laden. Met de Roadster heb ik al héél vaak op 1x16A geladen en dat gaat gewoon prima.
Hoe lang je moet laden is uiteraard volledig afhankelijk van hoe leeg de accu is.Moet eerlijk zeggen, 6 uur laden lijkt dan inderdaad ook voldoende, (maar als de mogelijk er is, is 'snelladen' nooit verkeerd)
Daarom wil ik het graag afwegen welke aansluiting ik neem. (of dat bijv wel lukt met 3x50, maar niet met 3x40 e.d.) is het verschil het afwegen waard.
Je rijd hem niet elke dag leeg.
Je kan ook altijd een laadstation ophangen wat je op 3x20A afzekerd en in de auto gewoon terug zetten naar 3x16A.
Moet je dan een keer sneller laden, dan zet je de rest van de verbuikers uit en kan je op 3x20A laden.
De afweging voor het hogere vastrecht moet je zelf maken, maar het is niet persé nodig.
Last edited: