Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, erg belangrijk en vergeten te melden... maar de machines draaien grotendeels 's nachts ook.
(grotere verbruikers willen we zoveel mogelijk in de nachturen, (dal)
Uiteraard is deel van hal en kantoor/kantine/woning verbruik is in nachtelijke uren wel nihil.
Maar moet wel rekenen houden met vrij hoog verbruik op eenzelfde tijdstip.(nacht)
Wat is het verbruik per fase?

Stiekem denk ik wel dat 3x25A wat te krap gaat zijn als je alles ook in de nacht hebt draaien.

De reden tot 2 aansluitingen heb ik ook overwogen, maar pakt dit door energiebelastingschijven niet duurder uit?
Energiebelasting excl btw
0 t/m 10.000 € 0,12
10.001 t/m 50.000 € 0,04
50.001 t/m 10 mln € 0,01
(de eerste 10.000 kw verbruik word het zwaarst belast met energiebelasting, daarboven is de energiebelasting aanzienlijk lager,
met 2 aansluitingen krijg je 2x te maken met de eerste 10.000 kw 'schijf') wat sowieso al extra + €800,- (10.000x 0,08)energiebelasting betekend?)
(zie nu nog wel een belastingvermindering van 119.62excl per aansluiting) betekend nog een verschil van €680,38 per jaar)

Onderstaand rekensom 1 of 2 aansluitingen:
2x kleinere aansluiting (2x 3x25) betekend: 2x 198,52 per aansluiting (397,05 totaal) + 2x vastrecht energielev. (2x 20,02=40,08) Maakt totaal 437,13
1x grote aansluiting (3x50) betekend: 1x 1.047,51 + 1x vastrecht energieleverancier (20,02) Maakt totaal 1.067.53
Maakt verschil van 630,40 tov 680,38 meerkosten?)
En dan heb ik verder nog niet de extra eenmalige kosten meegenomen, (eenmalige aanleg extra aansluiting netbeheerder ca €1200,- excl btw )
Plus het risico dat ik ze moet gaan herverdelen (om balans te krijgen tussen de 2 verschillende aansluitingen) wat voor extra kosten zorgt.
Daarnaast bestaat er een kans dat er op 1 aansluiting een deel boven de 50.000 kw gaat vallen, dan word het verschil ook nog extra 0,03 per kw
(tov 2 aansluitingen waarbij we die schijf niet halen.)
Ja, je moet inderdaad voor een tweede keer door die 10.000kWh heen terwijl je anders alleen maar richting een goedkoper tarief gaat.

Ik denk persoonlijk dat als je deze belastingen al hebt je met 3x35A beter uit bent. Ik heb 3x40A, maar dat is omdat ik een heel nieuw huis heb en dan krijg je 40A ipv 35A omdat het automaten zijn.

ModelS-P;436674Om deze redenen dacht ik huidige verzwaren een betere optie? Of zie ik iets over het hoofd? (uiteraard wel afhankelijk hoe zwaar het moet worden.. (tarieven boven 3x50 gaan namelijk naar 1363 said:
Je kan er ook altijd even voor kiezen om aan te kijken hoe het nu gaat. Je kan ook de S via de laadpaal "knijpen" op 3x13A, dan gaat het laden nog steeds lekker snel.

Men (zonder vingers te wijzen) lijkt zich dood te staren om het feit dat ze supersnel thuis moeten laden. Met de Roadster heb ik al héél vaak op 1x16A geladen en dat gaat gewoon prima.

Moet eerlijk zeggen, 6 uur laden lijkt dan inderdaad ook voldoende, (maar als de mogelijk er is, is 'snelladen' nooit verkeerd)
Daarom wil ik het graag afwegen welke aansluiting ik neem. (of dat bijv wel lukt met 3x50, maar niet met 3x40 e.d.) is het verschil het afwegen waard.
Hoe lang je moet laden is uiteraard volledig afhankelijk van hoe leeg de accu is.

Je rijd hem niet elke dag leeg.

Je kan ook altijd een laadstation ophangen wat je op 3x20A afzekerd en in de auto gewoon terug zetten naar 3x16A.

Moet je dan een keer sneller laden, dan zet je de rest van de verbuikers uit en kan je op 3x20A laden.

De afweging voor het hogere vastrecht moet je zelf maken, maar het is niet persé nodig.
 
Last edited:
Voor de belgen is het iets anders. Wij betalen een eenmalige installatiekost voor een verzwaring van de meter (300-400 euro). maandelijks vaste kost blijft hetzelfde tot 63A aansluiting, daarboven betaal je meer.
Ik had dus thuis maar ineens 3x63 gevraagd (voor het geval mijn 2de auto ook elektrisch zou worden). Dat is nl goedkoper dan de smart-laadsystemen. Jammer genoeg kan het net dat niet aan, tenzij ik toelating geef om op mijn grond een HS-cabine te laten plaatsen.
Ik denk er nog even over na
 
Jongens, heb ff hulp nodig.

Wat ik weet: ik heb een single charger, dus 3x16A nodig voor de 11kW laadstroom. Met een gewone 3x25A aansluiting heb ik per fase dus 9A over. 9Ax240V = 2160W, en dat drie keer dus, en daar moet ik de 5 groepen in mijn huis over verdelen.

Nu heeft de installateur van The New Motion me geadviseerd om toch naar een (heel dure) 3x35A aansluiting over te gaan, omdat het anders kan zijn dat er 's avonds iemand een haardroger aandoet terwijl het keukenboilertje ook net aanslaat (voorbeeldje), en dan ligt in één klap de hoofdzekering eruit en moet het energiebedrijf langskomen om de stroom in mijn hele huis te herstellen.

Klopt dit doemscenario?

Ik heb het zelf laatst meegemaakt.
Ik was de Zoë aan het laden, en deed toen de inductieplaat en de oven aan (respectievelijk 3000 en 2500 Watt denk ik). Ik vermoed dat die op dezelfde fase zaten, want 1 van de 3 fasen vond het welletjes en sprong eruit. Maar het was dus de automaat en de aardlek van de Keba-groep, en 1 fase van mijn hoofdschakelaar, maar die kon ik gewoon zelf weer aanzetten. Geen probleem.
Bij mij staat ie op 3x20. Les: opladen NA het koken…
 
Ik heb het zelf laatst meegemaakt.
Ik was de Zoë aan het laden, en deed toen de inductieplaat en de oven aan (respectievelijk 3000 en 2500 Watt denk ik). Ik vermoed dat die op dezelfde fase zaten, want 1 van de 3 fasen vond het welletjes en sprong eruit. Maar het was dus de automaat en de aardlek van de Keba-groep, en 1 fase van mijn hoofdschakelaar, maar die kon ik gewoon zelf weer aanzetten. Geen probleem.
Bij mij staat ie op 3x20. Les: opladen NA het koken…

Bedoel je niet dat ze op dezelfde groep zitten ipv fase?
 
vandaag ook contact gehad met Cohere. Endinet gaf aan dat we 3 x 25 a aansluiting hebben, wel al een aparte aardlek. kan daar 11KW mee gaan laden. Lijkt me genoeg, is er iemand die weet wat een aanpassing naar 3 x 35 bij benadering kost? en hoeveel KW we dan kunnen laden?
 
Ik heb het zelf laatst meegemaakt.
Ik was de Zoë aan het laden, en deed toen de inductieplaat en de oven aan (respectievelijk 3000 en 2500 Watt denk ik). Ik vermoed dat die op dezelfde fase zaten, want 1 van de 3 fasen vond het welletjes en sprong eruit. Maar het was dus de automaat en de aardlek van de Keba-groep, en 1 fase van mijn hoofdschakelaar, maar die kon ik gewoon zelf weer aanzetten. Geen probleem.
Bij mij staat ie op 3x20. Les: opladen NA het koken…

Als er een keer een stop door slaat als ik te veel aan zet terwijl ik aan het laden ben, geen probleem - mits ik zelf het apparaat in kwestie uit kan doen en dan gewoon de stop weer aan kan zetten. Waar ik van schrok was het statement dat het dan om een hoofdstop zou gaan die alleen (met een boete) door het energiebedrijf vervangen zou kunnen worden. Dat lijkt me zo'n raar verhaal, dat ik moet gaan bellen: "sorry ik deed de föhn aan, kunnen jullie zo snel mogelijk komen om de stop te vervangen?".
 
Ik ben een leek, maar volgens mij is dat bij moderne installaties niet het geval.
Bij mij is denk ik gewoon 1 van de 3 fasen van de hoofdaansluiting overbelast geraakt. De Keba heeft wel een aparte 3fasen groep, maar die heeft dan opeens nog maar 2 fasen stroom. Ik vermoed dat ie om die reden dan ook uitspringt.
Was even zoeken wat er gebeurd was, maar alles gewoon weer omhoog schuiven, en doorkoken maar….
 
vandaag ook contact gehad met Cohere. Endinet gaf aan dat we 3 x 25 a aansluiting hebben, wel al een aparte aardlek. kan daar 11KW mee gaan laden. Lijkt me genoeg, is er iemand die weet wat een aanpassing naar 3 x 35 bij benadering kost? en hoeveel KW we dan kunnen laden?

Cohere heeft daar een overzicht van gemaakt (uit eerdere quote):
 
Thanos. Dat zijn behoorlijke bedragen, gaan we niet doen. Dan is de enige vraag nog of er nog complete kast komt te hangen al dan niet met kabel, of gewoon een stekker...

Heb vaste kabel gekozen - en daar zelfs keuze lader mede door laten bepalen. Losse kabel is wel heel makkelijk te stelen (koper)..hangt natuurlijk af van persoonlijke situatie. Auto staat op oprit naast huis. lader dus ook. vaste kabel is veel handiger - s'ochtends/s'avonds elke dag weer.. losse kabel voor onderweg in de auto.
 
Als er een keer een stop door slaat als ik te veel aan zet terwijl ik aan het laden ben, geen probleem - mits ik zelf het apparaat in kwestie uit kan doen en dan gewoon de stop weer aan kan zetten. Waar ik van schrok was het statement dat het dan om een hoofdstop zou gaan die alleen (met een boete) door het energiebedrijf vervangen zou kunnen worden. Dat lijkt me zo'n raar verhaal, dat ik moet gaan bellen: "sorry ik deed de föhn aan, kunnen jullie zo snel mogelijk komen om de stop te vervangen?".
Ja, zo gaat het inderdaad wel.

Je hoofdzekering zit achter een zegel en daar kan je zelf niet bij.

Ik ben een leek, maar volgens mij is dat bij moderne installaties niet het geval.
Bij mij is denk ik gewoon 1 van de 3 fasen van de hoofdaansluiting overbelast geraakt. De Keba heeft wel een aparte 3fasen groep, maar die heeft dan opeens nog maar 2 fasen stroom. Ik vermoed dat ie om die reden dan ook uitspringt.
Was even zoeken wat er gebeurd was, maar alles gewoon weer omhoog schuiven, en doorkoken maar….
Klopt. Ik heb een installatie uit 2011 en daar heb ik hoofd automaten, één per fase.

Die kan ik zelf terug schakelen indien nodig, dus ik ben thuis minder bang voor overbelasting.

Voordeel aan automaten is ook dat je 3x40A krijgt ipv 3x35A.

Standaard is 3x25A, maar ik heb het sowieso laten verhogen naar 3x40A omdat ik het vermogen wilde hebben.
 
@Widodh,
Ik had idd die hoofd automaten al gezien bij je op een oude blog/forum post als je je eigen charger laat zien en hoe je die aangesloten hebt. Vroeg me toen al af hoe krijg je die hoofdstoppen zo "zelf bedienbaar" maar de clue is dus verse bouw.

Als mijn KeBa er eindelijk is moet ik toch een afspraak nog maken met de instalateur dan eens kijken wat de kosten zijn om ook de hoofdstop als automaat te krijgen en in iedergeval wil ik weten hoe groot de zekeringen fysiek zijn in mijn meterkast of dat netjes 25A is of dat ik er toch sticum wat meer in heb zitten nog van oude bewoners.
 
Tot nu toe heb ik alleen meegelezen.... zeer informatief, mijn dank daarvoor!
Ik krijg mijn S85 in december via Athlon (huidige lease-contract loopt tot en met januari).

Zoals velen hier worstel im met de keuze voor aan aansluiting van 3x25A of toch maar de zekerheid van 3x35A.
(Overigens ga ik 3x16A laden) Eigenlijk wil ik gewoon proberen of 3x25A genoeg is. Het enige wat me nog doet aarzelen is het doem-scenario dat de hoofdzekering er af en toe uit gaat en het netwerkbedrijf moet komen om die te vervangen.

Is dit niet met wat aanpassingen in de meterkast te voorkomen? Liever wat 1-malige kosten dan ieder jaar € 700 aftikken voor een zwaardere aansluiting. Mijn installateur (via Athlon) heeft geen oplossing... maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die er niet is.

Willen jullie je licht hier eens over laten schijnen?
 
@Widodh,
Ik had idd die hoofd automaten al gezien bij je op een oude blog/forum post als je je eigen charger laat zien en hoe je die aangesloten hebt. Vroeg me toen al af hoe krijg je die hoofdstoppen zo "zelf bedienbaar" maar de clue is dus verse bouw.

Als mijn KeBa er eindelijk is moet ik toch een afspraak nog maken met de instalateur dan eens kijken wat de kosten zijn om ook de hoofdstop als automaat te krijgen en in iedergeval wil ik weten hoe groot de zekeringen fysiek zijn in mijn meterkast of dat netjes 25A is of dat ik er toch sticum wat meer in heb zitten nog van oude bewoners.
Ombouwen van een zekering naar automaat is niet mogelijk. Ik heb dit bij Delta ook wel eens aan gevraagd en daar werd me aangegeven dat ze dat niet doen.

Overigens zitten mijn automaten wel gewoon achter een zegel, alleen kan ik ze dus wel inschakelen indien nodig.

Tot nu toe heb ik alleen meegelezen.... zeer informatief, mijn dank daarvoor!
Ik krijg mijn S85 in december via Athlon (huidige lease-contract loopt tot en met januari).

Zoals velen hier worstel im met de keuze voor aan aansluiting van 3x25A of toch maar de zekerheid van 3x35A.
(Overigens ga ik 3x16A laden) Eigenlijk wil ik gewoon proberen of 3x25A genoeg is. Het enige wat me nog doet aarzelen is het doem-scenario dat de hoofdzekering er af en toe uit gaat en het netwerkbedrijf moet komen om die te vervangen.

Is dit niet met wat aanpassingen in de meterkast te voorkomen? Liever wat 1-malige kosten dan ieder jaar € 700 aftikken voor een zwaardere aansluiting. Mijn installateur (via Athlon) heeft geen oplossing... maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die er niet is.

Willen jullie je licht hier eens over laten schijnen?
Wat heb je verder voor verbruikers in huis?

Ik zou er gewoon voor kiezen een Keba (laadbox) op te hangen en die op 16A te zetten, dat moet met 3x25A prima kunnen.

Kijk het eerst eens aan. Je zal toch vooral in de nacht willen laden ivm het daltarief en dan heb je geen andere verbruikers.
 
Wat heb je verder voor verbruikers in huis?

Ik zou er gewoon voor kiezen een Keba (laadbox) op te hangen en die op 16A te zetten, dat moet met 3x25A prima kunnen.

Kijk het eerst eens aan. Je zal toch vooral in de nacht willen laden ivm het daltarief en dan heb je geen andere verbruikers.

Thanks voor je snelle antwoord! Inderdaad 's nachts laden. Tsja, weinig verbruik denk ik. Electrische boiler inde keuken.. wat PC's..
Wel een aantal pubers in huis, en die zijn wel eens onvoorspelbaar in hun verbruik... ook 's nachts :tongue:
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is wat wel en niet kan en daar je gebruik op afstemmen. Een soort learning curve dus.
Maar als het netwerk-bedrijf iedere maand langs moet komen voor het vervangen van de hoofdzekering ivm die learning curve schiet het ook niet op :wink:
 
Thanks voor je snelle antwoord! Inderdaad 's nachts laden. Tsja, weinig verbruik denk ik. Electrische boiler inde keuken.. wat PC's..
Belangrijkste is wel dat je een goede fase verdeling hebt.

Toen ik mijn huis kreeg met 3-fase was de installateur lekker lui geweest en had ALLES op fase 1 gegooid behalve de kookplaat, die zat op L1 en L2.

L3 werd alleen gebruikt voor een lampje.

Ik heb toen zelf mijn fases opnieuw verdeeld in huis zodat de boiler op L1 zit, wasdroger op L2 en wasmachine op L3.

Wel een aantal pubers in huis, en die zijn wel eens onvoorspelbaar in hun verbruik... ook 's nachts :tongue:
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is wat wel en niet kan en daar je gebruik op afstemmen. Een soort learning curve dus.
Maar als het netwerk-bedrijf iedere maand langs moet komen voor het vervangen van de hoofdzekering ivm die learning curve schiet het ook niet op :wink:
Je kan eventueel zelfs op 3x13A laden, dat gaat nog behoorlijk hard.

Het mooiste is een slimme oplossing icm een Keba die het afgenomen vermogen in je huis meet en op basis daarvan de Keba terug schakelt. Cohere is daar mee bezig, alleen ook dat is nog niet af.

Die oplossingen komen er wel.
 
Het mooiste is een slimme oplossing icm een Keba die het afgenomen vermogen in je huis meet en op basis daarvan de Keba terug schakelt. Cohere is daar mee bezig, alleen ook dat is nog niet af.

Die oplossingen komen er wel.

Die oplossing is er al o.a. van Mennekes Home Charger Comfort 22 C2 b.v.
Details
Zie filmpje bij downloads.
Kastje is betaalbaar:
Home Charger Comfort 22 C2 - Webshopjenodig.nl
of
mennekes home charger comfort 22 C2 laadoplossingen

Greenflux levert ook een smart lader die zich aanpast aan verbruik in huis (v.a. okt 2013):
http://www.greenflux.nl/laadpakketten/tesla-model-s-laadpakket