Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt.
Heb dus idd Mars2020 zijn setup op het oog maar dan met een Smappee. Zelf als die aan het station niet "op slot" kan is het niet onoverkomelijk (komt op privé oprit te staan)
Ik ken de Smappee niet maar het voordeel van een Zappi is dat je deze ook eenvoudig kunt koppelen op de overproductie van je zonnepanelen, en je kunt de Zappi ook aansturen vanuit HomeAssistant.
 
Ik heb de lader wel op 3-fasen aangesloten, dus 3*16A (11kW). Maar als ik volle snelheid laat, trek ik ondanks de 20 zonnepanelen van in totaal 8.180Wp nog netto van het net. Alternatief zou zijn om langzamer laden in te stellen, zodra de saldering wordt afgeschaft ga ik daar mee starten.
 
Ik heb de lader wel op 3-fasen aangesloten, dus 3*16A (11kW). Maar als ik volle snelheid laat, trek ik ondanks de 20 zonnepanelen van in totaal 8.180Wp nog netto van het net. Alternatief zou zijn om langzamer laden in te stellen, zodra de saldering wordt afgeschaft ga ik daar mee starten.
Die Wp staat voor Watt Piek. Piek is niet iets dat je continu haalt. ;) Dat heb je hierbij bewezen. ;)
 
Thuis heb ik een 3fasige zonder neuter aansluiting op het net, zonder zonnepanelen.
Fluvius kan de verzwaring uitvoeren naar 32A 3x400V+N incl. digitale meter maar dit zijn vrij grote werken aan ons huis. Voorlopig laad ik de MY LR op Allego 11kw of een supercharger dichtbij als het echt snel moet gaan.
(1) Moet ik met iets rekening houden als ik de wagen thuis via de Mobile Charger oplaad via een standaard stopcontact? (Naast het lichte verlies in energie, maar dit blijft goedkoper dan buitenshuis laden)
(2) Kan ik al een 22kw laadpunt laten installeren op de bestaande aansluiting die dan later kan hergebruikt worden als de 3x400V+N er is?
 
Thuis heb ik een 3fasige zonder neuter aansluiting op het net, zonder zonnepanelen.
Fluvius kan de verzwaring uitvoeren naar 32A 3x400V+N incl. digitale meter maar dit zijn vrij grote werken aan ons huis. Voorlopig laad ik de MY LR op Allego 11kw of een supercharger dichtbij als het echt snel moet gaan.
(1) Moet ik met iets rekening houden als ik de wagen thuis via de Mobile Charger oplaad via een standaard stopcontact? (Naast het lichte verlies in energie, maar dit blijft goedkoper dan buitenshuis laden)
(2) Kan ik al een 22kw laadpunt laten installeren op de bestaande aansluiting die dan later kan hergebruikt worden als de 3x400V+N er is?
Reactie op vraag 1)
  • Als ik het goed heb kan een standaard mobile lader van Tesla niet overweg met een voeding zonder neuter. Er zijn wel andere laders die daar beter/wel mee overweg kunnen. (ik ben geen Belg en leef niet zonder neuter -> dit punt voor de zekerheid nog even dubbelchecken!)
  • Via een standaard WCD (stopcontact) gaat overigens erg langzaam. Bij voorkeur gebruik maken van de blauwe stekker (=16A) -> dan kun je nog wat sneller laden dan met de Schuko (=13A)
  • Opletten dat de hoofdzekering niet overbelast raakt als er gelijktijdig nog meer grote verbruikers ingeschakeld zijn

Reactie op vraag 2)
  • Als je een lader selecteert welke over weg kan met/zonder neuter dan is dat mogelijk.
  • Als ik het goed heb worden gebruikers in Belgie op "piekafname" afgerekend. Veel laders kunnen overigens wat geknepen worden op lagere vermogens. En anders kan dat in de Tesla nog ("locatie gebonden instelling" in een Tesla -> wat zijn we toch verwend ;) )
  • Een "hele zware lader" is doorgaans niet nodig bij een Tesla (relatief grote accu icm zuinige auto). Zelfs in een korte nacht is de accu weer vol. Ik kan met de 3x 16A (11 kW) TWC ruim 60 km per uur laden. Dat is niet snel een beperking! Mocht dat wel het geval zijn dan zijn er onderweg ook snelladers om even snel 100 km erbij te pompen in 5 minuten.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Je kan een driefasige lader installeren op zo'n manier dat je toch van de drie geleiders gebruik maakt. Op de N van de lader moet je dan de derde geleider aansluiten en de L3 blijft vrij. Met die configuratie kan je bijna alle auto's opladen. Een Zoe zou echter niet lukken.
Je kan dan zelfs behoorlijk snel laden. Een kostelijke overstap naar 3x400V + N lijkt me weggegooid geld.
Zelf gebruik ik in dezelfde omstandigheden (3×230V) een Fivari-solar en die heeft ook een stand waarmee je het capaciteitstarief kan beperken: de som van de stromen wordt ten allen tijden beperkt tot een ingestelde waarde.
Omdat we ook een Zoe hebben is het laadpunt enkelfasig aangesloten. Ik kan laden aan 1x32A en dat was altijd al voldoende, ook om de e-tron vol te laden.
 
  • Like
Reactions: gmullebr and Phil V
De TWC Gen2 ondersteunt dit ook:

1688022341718.png


En eveneens de TWC Gen3:
1688022487419.png


Je ziet wel dat 3x400V+N het meeste vermogen geeft.

1688022548072.png
 
Erg bedankt, de verzwaring lijkt voorlopig niet nodig dan als ik idd aan 11kW kan laden.
Dus als ik het goed begrijp kan ik elk (TWC & 3rd party) 3fasen laadpunt op mijn Belgisch 3x230 zonder neuter aansluiten, zolang het correct gebeurt.

Er moet ook kunnen gefactureerd worden aan de vennootschap (zelfde adres) dus ik had graag geweten hoeveel kWh er werd geladen. Back office lijkt me overkill als het zonder kan. Ik zit voorlopig ook nog met een analoge teller. Kan ik via de TWC ook de totale geladen kWh aflezen of ben ik beter af met bvb. Smappee 3fasen EV Wall?
 
Dus als ik het goed begrijp kan ik elk (TWC & 3rd party) 3fasen laadpunt op mijn Belgisch 3x230 zonder neuter aansluiten, zolang het correct gebeurt.
Ik kan niet spreken over andere oplossingen, maar die van Tesla bieden het wel aan. Je zal in de technische documentatie van de andere oplossingen moeten duiken om zeker te zijn.

Kan ik via de TWC ook de totale geladen kWh aflezen of ben ik beter af met bvb. Smappee 3fasen EV Wall?
Je kan voor de TWC ook een kWh-teller plaatsen. Sowieso ga je tussen je hoofdschakelaar en je laadpunt een type B aardlekschakelaar en per laadpunt ook nog een schakelaar willen, dus daar kan je ook nog een kWh-meter in lijn zetten. Met een Smappee en vele andere laders zit je sowieso aan een backoffice met maandelijkse kost.
 
Zelf plaats ik een kWh ingebouwd in de lader. Kan ook in de zekeringenkast.
Alle laders die ik ken kunnen zoals hierboven beschreven aangesloten worden. Sommige auto's kunnen er niet mee overweg.
Omdat je bij 11 kW een hoge stroom trekt in de geleider die aan de N zit, is smart laden (soms verkeerdelijk load balancing genoemd) een aanrader om overbelasting te voorkomen. De vraag is ook of je met het capaciteitstarief nog aan 11 kW wil laden.
 
Ik kan niet spreken over andere oplossingen, maar die van Tesla bieden het wel aan. Je zal in de technische documentatie van de andere oplossingen moeten duiken om zeker te zijn.


Je kan voor de TWC ook een kWh-teller plaatsen. Sowieso ga je tussen je hoofdschakelaar en je laadpunt een type B aardlekschakelaar en per laadpunt ook nog een schakelaar willen, dus daar kan je ook nog een kWh-meter in lijn zetten. Met een Smappee en vele andere laders zit je sowieso aan een backoffice met maandelijkse kost.
De type B is niet nodig voor de gen3 is ingebouwd.
 
  • Like
Reactions: horta
Hoi, ik heb een vraagje. Ik krijg binnenkort een nieuwe leaseauto en wil gebruik maken van mijn Tesla V3 laadpaal. Hier zit geen rfid lezer in dus de laadpas van mijn werkgever kan in niet gebruiken.

Bestaat er een mogelijkheid om een kaartlezer aan te sluiten op de Tesla laadpaal? Dat zou een uitkomst zijn..
 
Hoi, ik heb een vraagje. Ik krijg binnenkort een nieuwe leaseauto en wil gebruik maken van mijn Tesla V3 laadpaal. Hier zit geen rfid lezer in dus de laadpas van mijn werkgever kan in niet gebruiken.

Bestaat er een mogelijkheid om een kaartlezer aan te sluiten op de Tesla laadpaal? Dat zou een uitkomst zijn..
Mid teller er voor hangen (kost zo’n 30€). En je werkgever vragen of je can claimen via expenses en een foto van de teller.
Je kan ook vragen of hij 1500€ wil betalen voor een smart charger.
 
Mid teller er voor hangen (kost zo’n 30€). En je werkgever vragen of je can claimen via expenses en een foto van de teller.
Je kan ook vragen of hij 1500€ wil betalen voor een smart charger.
Ik heb al een MID kWh meter. Maar bij de huidige aanbieder kun je niet handmatig kWh's declareren. En dat laatste gaat hem ook niet worden helaas.