Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar is het een slecht plan om je stekker in te steken wanneer het giet. Sta hier in Aartselaar te wachten tot mijn charge port contact opgedroogd is en ik kan laden.

Echt? Ik heb wel eens in Salzburg bij storm en horizontale regen ingeplugd. Er komt toch pas na enige tijd serieuze stroom doorheen want eerst doet hij allerlei testjes en de handshake.
 
Tjee Art, ten eerste welkom.
Dat is een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag.
Er zijn veel mogelijkheden, die vooral afhankelijk zijn van je privé-situatie.
Ik raad je aan eerst het draadje over "Charging Infrastructure" wat door te gaan lezen.
Kun je alvast wat beeld vormen. Daarna zijn er wel de nodige mensen op het forum die wat meer op je privé-situatie zullen willen ingaan met advies.
Hoewel de meningen wat uiteen lopen, zou ik persoonlijk altijd een Mennekes aansluiting adviseren.
WidoDH heeft daarrecentelijk nog weer ens iets over gepost.
Adviseer je verder om http://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-een-type-2-laadstation-en-geen-rode-cee-voor-een-model-s/ te lezen.
 
http://www.teslamotorsclub.com/show...e-Netherlands-Charging-infrastructure/page416

Post 4153.... :cool:

Forumlid Seth heeft nog 2 laders in de aanbieding. Goede manier om goedkoop te starten?
Ik denk dat hij best wel de service wil verlenen mee te denken wie dit hoe gaat aansluiten.

Verder kun je voor advise ook altijd terecht bij Willem van leeuwen van vanleeuwenoplaad.nl Hij geeft ook advies als hij niet kan verkopen / je beter een andere oplossing kan kiezen...

Correctie :wink: hij heeft er nog een... (die zonder kabel).
 
Bedankt. Ik koop het laadstation zakelijk dus ik kan hem afschrijven, MIA, BTW etc. Ik heb inmiddels een uitgebreide offerte gekregen van Cohere. Die raden ook een Maxem aan. De Maxem dirigeert de stroom die over is naar de lader, zodat je altijd max kan laden. Dus als ik de inductiekookplaat aanzet, dan zal de Tesla minder stroom krijgen. Zo heb ik het begrepen. Dan heb je ook geen verzwaring nodig van 3 x 25 naar 3 x 35, wat weer 750 eurp p/j vastrecht scheelt. De Maxem zal alle beschikbare stroom van alle groepen naar de Tesla sturen. Verder een app met veel mogelijkheden o.a. scheiden verbruik Tesla en de rest van het huis. Met alleen een lader ben ik er niet, in de meterkast moet het een en ander aangepast en een kabel naar de oprit etc. Totaal plaatje kost 2600 ex BTW. Ik zal ook contact zoeken met vanleeuwen. En de posts/blogs hier verder lezen.
 
Echt? Ik heb wel eens in Salzburg bij storm en horizontale regen ingeplugd. Er komt toch pas na enige tijd serieuze stroom doorheen want eerst doet hij allerlei testjes en de handshake.
Klopt, het zal door die "allerlei testjes" zijn geweest dat hij niet wou opladen. Als de charge port echt nat is (of de kabel van de Suc) krijg je een melding in je dashboard dat de kabel defect is. Je moet dan met een compressor het water uit je charge port blazen en even laten drogen.
 
Bedankt. Ik koop het laadstation zakelijk dus ik kan hem afschrijven, MIA, BTW etc. Ik heb inmiddels een uitgebreide offerte gekregen van Cohere. Die raden ook een Maxem aan. De Maxem dirigeert de stroom die over is naar de lader, zodat je altijd max kan laden. Dus als ik de inductiekookplaat aanzet, dan zal de Tesla minder stroom krijgen. Zo heb ik het begrepen. Dan heb je ook geen verzwaring nodig van 3 x 25 naar 3 x 35, wat weer 750 eurp p/j vastrecht scheelt. De Maxem zal alle beschikbare stroom van alle groepen naar de Tesla sturen. Verder een app met veel mogelijkheden o.a. scheiden verbruik Tesla en de rest van het huis. Met alleen een lader ben ik er niet, in de meterkast moet het een en ander aangepast en een kabel naar de oprit etc. Totaal plaatje kost 2600 ex BTW. Ik zal ook contact zoeken met vanleeuwen. En de posts/blogs hier verder lezen.

Er zijn vele mogelijkheden maar persoonlijk ben ik erg blij met de Maxem. Bekijk niet alleen de prijzen maar ook de support.
Bij eventuele vragen/problemen is mijn ervaring dat Cohere je altijd helpt en dat is in geval van een oplaadpunt erg belangrijk.
 
Ik heb het blog gelezen. Duidelijk. De offerte die ik heb gehad is voor een ICU Compact 22kW (3-fase 32A) en een Maxem Smart Charging Controller,
en een 3-fase MID kWh-meter voor een hoofdaansluiting tot 3x65A, Aansluiten, testen en in bedrijfstellen laadpunt, Aanpassen meterkast, Leggen voedingskabel, Leggen UTP datakabel ter communicatie met het laadpunt, Plaatsen van de kWh-meter, Montage en in bedrijfsteling Maxem, Voorrij- en arbeidskosten.


- - - Updated - - -

Bedankt!

- - - Updated - - -

Er zijn vele mogelijkheden maar persoonlijk ben ik erg blij met de Maxem. Bekijk niet alleen de prijzen maar ook de support.
Bij eventuele vragen/problemen is mijn ervaring dat Cohere je altijd helpt en dat is in geval van een oplaadpunt erg belangrijk.
Lijkt me belangrijk. Goede tip. Dank
 
Laden op 3 fase 16A is eigenlijk geen probleem met een 3x25A aansluiting als het laden voornamelijk 's nachts gebeurt. De hoofdzekeringen zijn traag en klappen er niet zomaar uit als er een verbruiker bijkomt waardoor het totaal boven 25A komt. Volgens mij elektricien geen probleem. Smart charging kan altijd nog. Ik begin gewoon met de UMC (netjes weggewerkt in een installatiekastje).
 
Misschien een domme vraag. De Tesla die ik krijg heeft een "duolader". Maar dat is neem ik aan iets wat in de Tesla zit en niet dat ik er 2 aparte kabel in moet steken?. In ieder geval kan je dan 2 x zo snel laden begrijp ik. Heeft dat ook gevolgen voor de lader zelf? m.a.w. is de geoffreerde aanlsuiting de juiste? "ICU Compact 22kW vaste kabel type 2 Plug & Charge"
 
Betekent gewoon dat jij op op 22 kW kan laden. Een enkele lader (standaard ingebouwd in de MS) doet 3x16A. Met de duolader kun je 3x32A halen dus. Maar met een 3x25A aansluiting zal dat niet lukken natuurlijk en is je winst dankzij de duolader beperkt. Doorgaans is 3x16A genoeg tenzij je nooit slaapt [emoji16]
 
Misschien een domme vraag. De Tesla die ik krijg heeft een "duolader". Maar dat is neem ik aan iets wat in de Tesla zit en niet dat ik er 2 aparte kabel in moet steken?. In ieder geval kan je dan 2 x zo snel laden begrijp ik. Heeft dat ook gevolgen voor de lader zelf? m.a.w. is de geoffreerde aanlsuiting de juiste? "ICU Compact 22kW vaste kabel type 2 Plug & Charge"

Een enkele lader is 11KW (3 fasen op 16 ampere) een duo lader is twee keer zoveeel.

De 22kw is dus de juiste. Bedenk wel dat als je in huis 'maar' 3x25 binnenkrijgt je dus niet 2x zoveel kunt laden maar circa 1,5 keer zoveel ;)
 
Deze week m'n eerste Tesla besteld (of beter gezegd mijn vrouw) en dan nu ook m'n eerste bericht hier.
Wil zsm m'n laadpaal voor thuis gaan laten installeren. Inmiddels al aardig in aan het lezen. Zit te denken aan een wand model van b.v. Keba of Mennekes. Waar ik nog over twijfel is of ik een afsluitbaar type (simpele sleutel, kaart, app, etc) wil hebben ja/nee. Heb een oprit naast het huis en ga niet 123 verwachten dat daar iemand op gaat staan als niemand aanwezig is. Een slot oid is bovendien toch ook altijd weer een extra handeling. M'n gevoel zegt dus in eerste instantie dat het overbodig is. Iemand goede argumenten om toch afsluitbaar type te nemen?
 
Je kunt een laadpaal kiezen met RFID functionaliteit die uitschakelbaar is. Dan kun je beide kanten op. Volgens mij is dat bij de Keba mogelijk..? Bij de lolo nog niet maar volgens mij werken ze wel aan de software hiervoor.

Ik ben er niet bang voor en kies gemak boven beveiliging. Verwacht niet dat iemand een paar uur gaat laden bij mij op de oprit... En dan nog, die paar centen die dat kost wegen niet op tegen het gemak.

Sterker nog, misschien heb ik dan wel een EV'er in nood kunnen helpen.

Overigens kun je de lolo open zetten voor gastgebruik en daar een vergoeding per kWh voor instellen.
 
Deze week m'n eerste Tesla besteld (of beter gezegd mijn vrouw) en dan nu ook m'n eerste bericht hier.
Wil zsm m'n laadpaal voor thuis gaan laten installeren. Inmiddels al aardig in aan het lezen. Zit te denken aan een wand model van b.v. Keba of Mennekes. Waar ik nog over twijfel is of ik een afsluitbaar type (simpele sleutel, kaart, app, etc) wil hebben ja/nee. Heb een oprit naast het huis en ga niet 123 verwachten dat daar iemand op gaat staan als niemand aanwezig is. Een slot oid is bovendien toch ook altijd weer een extra handeling. M'n gevoel zegt dus in eerste instantie dat het overbodig is. Iemand goede argumenten om toch afsluitbaar type te nemen?

Bekijk eens hoeveel duurder de laadpaal is en hoeveel kwh er daarvoor van jou 'gestolen' mag worden. Denk niet dat er, bij een laadpaal op je eigen oprit, een businesscase is te maken voor die extra kosten.
 
Deze week m'n eerste Tesla besteld (of beter gezegd mijn vrouw) en dan nu ook m'n eerste bericht hier.
Wil zsm m'n laadpaal voor thuis gaan laten installeren. Inmiddels al aardig in aan het lezen. Zit te denken aan een wand model van b.v. Keba of Mennekes. Waar ik nog over twijfel is of ik een afsluitbaar type (simpele sleutel, kaart, app, etc) wil hebben ja/nee. Heb een oprit naast het huis en ga niet 123 verwachten dat daar iemand op gaat staan als niemand aanwezig is. Een slot oid is bovendien toch ook altijd weer een extra handeling. M'n gevoel zegt dus in eerste instantie dat het overbodig is. Iemand goede argumenten om toch afsluitbaar type te nemen?

Ik vind het ook overbodig, heb het zelf ook niet. In 3 jaar tijd heeft er nog nooit iemand op mijn oprit gestaan waar ik geen toestemming aan gaf.

Het Type 2 socket is veilig, er staat geen spanning op als er geen EV aan zit.

RFID lezer kan kapot, is complexer en duurder. Ik heb gewoon een EVSE die begint met laden zodra er een auto aan zit. KISS, Keep it Simple and Stupid.