Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Smart evse: je hebt nog een behuizing voor de evse controller en de automaten/zekeringen/aardlekschakelaars nodig, en een type 2 chassisdeel (waar je straks een laadkabel inplugt). Je kunt natuurlijk ook kiezen om een vaste kabel aan te sluiten.
Ze zullen vast ook compleet gemonteerd te krijgen zijn maar dat zou ik moeten googelen, dat laat ik aan jou over... Desondanks zul je ergens het signaal voor het instantaan stroomgebruik vandaan moeten halen, en daar begint het DIY gerommel aan je elektrische installatie. Als je dat een brug te ver is, kun je beter een installateur een kant en klaar systeem laten installeren (Cohere Maxem, Hager Witty, etc.). Dat is uiteraard (veel) duurder...

Type aardlek: met een aardlek met B karakteristiek zit je altijd goed. Bij een Tesla wordt het niet verplicht voorgeschreven, blijkbaar zijn die laders zodanig gebouwd dat ze ook met een gewone aardlek veilig zijn. Renault schrijft bijv. wel type B voor voor de Zoë, dus als je lader voor verschillende merken EV's gebruikt gaat worden zou ik een type B nemen. Een paar pagina's terug stond er een type B met zeer lage prijs vermeld dus zoveel duurder dan een type A hoeft het niet meer te zijn.
 
@Refie & @basvk: Dank!

Die Type B had ik inderdaad gezien en was te koop bij laadpaal24 (voor 144,-). Ik ga even dubbelchecken met mijn elektricien dat hij deze gaat plaatsen -- baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik zie in de toekomst inderdaad wel de mogelijkheid dat ook mijn vrouw een elektrische auto gaat rijden. Ik zie het wel gebeuren dat er bijv. een Zoe bij komt. (Bij de Leaf vind ik het 1-fase laden een nadeel). Wordt dan even puzzelen hoe dat moet gaan met 3x25A. Ik zie echter dat Laadpaal24 ook een dubbel Type 2 model (WCD en vast, 2x11kW) heeft. Met zo'n kast zou ik meteen klaar zijn voor 2 auto's... Heb overigens de vraag uitstaan aan de leverancier hoe het werkt met amperage verdelen indien 2 auto's aan het laden zijn.
 
Even jouw linkje bekeken en vind dit wel een erg sjieke oplossing, Widodh:
tesla_model-s_type2_connected.jpg

Chapeau.
Heb je ook een foto van de installatie aan de binnenkant?
 
Even jouw linkje bekeken en vind dit wel een erg sjieke oplossing, Widodh:
View attachment 101351
Chapeau.
Heb je ook een foto van de installatie aan de binnenkant?

Ik zal weer eens aan een nieuw document werken. Ik gebruik nu inmiddels SmartEVSE, maar de connector in de muur is gewoon nog het zelfde.

Vind het zelf ook nog steeds erg netjes weg gewerkt. Was ook wel flink wat werk.
 
De SmartEVSE module van FuzzyLogic is een complete EVSE (als je nog de contactor en de Type-2 kabel toevoegd). Deze komt dan dus in plaats in plaats van de KeContact wallbox.
Als je daarnaast nog de stroomsensors en de kleine i/f module voor die sensors aansluit heb je een complete 'smart-charger'.

Dan ga ik de vraag even omdraaien zodat ik het zeker goed begrijp.
Dus is de KeContact enkel een fancy doosje met een stopcontact of kabel en een contactor (of relais zoals wij het noemen)?
 
Klopt, met als toevoeging dat er een controller in zit. SmartEVSE is de controller in dat geval.


This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by Stegen Electronics to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.
 
Wido heeft hier iets mee ontwikkeld, demonstreert dat aan eenieder EN evalueert nog steeds de (tot nu toe) goede werking.
En als anderen dit ook gaan doen, dan is iedereen daar toch bij gebaat?

Inderdaad! Stegen dekt zichzelf enkel in, maar SmartEVSE werkt bij mij al tijden prima. Laad er sinds deze zomer met 22kW mee.

Zie verder ook: Smart EVSE | Open Source EV charging
 
Het probleem is de CE markering. Die certificatie testen zijn nogal duur, naar mijn mening vaak veel te duur voor de werkzaamheden die daarvoor gedaan worden. Ik ontving schattingen tot wel 20k (!!)

Zonder die test mag men een lader op basis van de SmartEVSE niet als commercieel product verkopen. Ik heb er even over gedacht dat zelf op te pakken, maar niet alleen mijn tijd is 'wat krap', de aanbiedingen van CE testen die ik kreeg zijn mij te hoog om e.e.a. low kost te houden.

Zonder dat CE merk, is het formeel dus een "as-is" product.
Bij mij werkt deze echter al lange tijd (sinds midden 2014) probleemloos, zonder ook maar een storing en (mijns inziens) volstrekt veilig. (Ik heb een electronica achtergrond)

Mocht iemand een adres weten met een reeele prijs voor de CE test dan houd ik mij aanbevolen, de resulterende(Smart-) EVSE's zijn een elegante en zeer economische oplossing die in zeer veel gevallen meer dan voldoet.
Ook is het wellicht mogelijk R&D subsidies hiervoor te regelen, mocht er iemand zijn die daar de weg weet, dan hoor ik het graag.


Mocht er iemand de SmartEVSE in actie willen zien, dan ben je van harte welkom in Culemborg.
Mocht je er meer over willen weten, dan stuur ik je graag mijn presentaties van de SmartEVSE dag die we afgelopen Juni gehouden hebben bij Tesla Amsterdam.
 
Last edited:
Ik geloof ik zeker dat het werkt, maar zonder echte kennis, zou ik er niemand aan laten beginnen.

@Gerardf, CE/UL/DEKRA zijn kostbaar. Dat, maar ook een organisatie die ,ingeval van problemen, de kosten kan dragen en na 10 jaar nog onderdelen kan leveren dat is een ander verhaal.

Als we het bij het DIY project houden, de kosten voor een kastje, relais, klemmen, socket en de smartEVSE ga al snel naar €300,00 uiteraard nog steeds interssant!