Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Die blauwe adapter is niet meer te krijgen in de Tesla shop, daarom heb ik een oud plaatje gebruikt. :) Ik heb die blauwe adapter trouwens kado gehad van Tesla. Bij een Service Center afspraak besteld en stond voor 0,00 op de factuur.

Maar toen waren die laadkabels inderdaad zo duur. Bij kameraad Loek toen wel wat minder duur, maar nog steeds niet te vergelijken met de huidige prijzen.
 
Die blauwe adapter is niet meer te krijgen in de Tesla shop, daarom heb ik een oud plaatje gebruikt. :) Ik heb die blauwe adapter trouwens kado gehad van Tesla. Bij een Service Center afspraak besteld en stond voor 0,00 op de factuur.

Maar toen waren die laadkabels inderdaad zo duur. Bij kameraad Loek toen wel wat minder duur, maar nog steeds niet te vergelijken met de huidige prijzen.

Er kochten/kwamen teveel niet Tesla rijders voor de kabel. 190 is normaal als je er een container van laat komen zoals Tesla uiteraard doet. Met die aantallen zal de kostprijs ongeveer 80 USD zijn. Op kabels worden altijd gigantische marges gemaakt. Kabels van 300 euro zijn 2x over de kop gegaan door importeurs en tussenhandel. Door zelf te importeren en te assembleren kan je dan een wat schappelijke prijs maken en dan ook nog wat verdienen.
 
Zonet eindelijk eens iets uitgezocht dat al een tijd in mijn achterhoofd speelde, naar aanleiding van een post van Wido in het grijze verleden.
Ik heb een separate aansluiting voor de Tesla in de garage en op hetzelfde perceel mijn (andere) privé-aansluiting.
Het moet mogelijk zijn om die aansluitingen administratief onder één contract te brengen, waardoor het deel van het totaal verbruike van beide aansluitingen, dat boven 10.000 kWh komt, met ca. 7 cent lagere energiebelasting belast wordt.

Na de nodige vijfen en zessen uitgevonden, dat er (in in mijn geval) een flinke drempel in zit.
Omdat de (losstaande) garage geen verblijfsfunctie heeft, geldt daarvoor niet de heffingskorting die voor een aansluiting met verblijfsfunctie geldt van ca. € 355 per jaar.
Als de twee contracten administratief samengevoegd worden, vervalt daardoor ook de heffingskorting van de woning, dus loop je ca. € 355 per jaar mis.
En dat moet je terugverdienen via de ca. 7 cent korting op de energiebelasting op alle kWh boven 10.000 kWh. Dus een break-even bij ca. 5.000 kWh boven de 10.000 kWh.
Jammer dat de heffingskorting voor de verblijfsfunctie privé vervalt bij een administratieve samenvoeging, anders zou het een no-brainer geweest zijn! :mad:
 
.....
Jammer dat de heffingskorting voor de verblijfsfunctie privé vervalt bij een administratieve samenvoeging, anders zou het een no-brainer geweest zijn! :mad:

Ik denk wellicht te simpel of zie iets over t hoofd. Maar je zou de aansluitingen kunnen samenvoegen op prive. Vervolgens zakelijk verbruik doorrekenen naar zaak (tegen hoogtarief natuurlijk). Je verliest btw aftrek maar krijgt er (boven de 10.000 kw) n significant lagere energieprijs voor terug.

Edit;
Zou wellicht naar 1 aansluiting gaan (kabel doortrekken als mogelijk?) scheelt ook dubbel vastrecht ed.
 
Hij verkoopt ook de RS485 sensor interface module voor de CT's die je nodig hebt om een complete SmartCharger te bouwen. Helaas staat die niet op zijn site.

En op emails met RFI wordt niet gereageerd. Geeft niet, wellicht is dit niet zijn core business. Zijn initiatieven (mbv Widoh?) tot het opzetten van zulke producten waardeer ik al enorm.

De vraag is: waarom zijn zulke producten nog niet mainstream, en al te koop bij de Conrad's e.d. Zijn wij met onze kW-slurpende auto's dan nog zulke voorlopers? Ook nu nog?
 
je zou de aansluitingen kunnen samenvoegen op prive. Vervolgens zakelijk verbruik doorrekenen naar zaak (tegen hoogtarief natuurlijk). Je verliest btw aftrek maar krijgt er (boven de 10.000 kw) n significant lagere energieprijs voor terug.

Edit;
Zou wellicht naar 1 aansluiting gaan (kabel doortrekken als mogelijk?) scheelt ook dubbel vastrecht ed.

Is geen belastingkwestie of zakelijk/niet zakelijk, gaat om de heffingskorting die vervalt. Kan zaken natuurlijk fysiek samenvoegen, maar daar gaat nu even niet om.

Ik heb nu ook twee aansluitingen, 1 privé en 1 zakelijk. Mijn zakelijke aansluiting zit in berging die vast zit aan mijn huis. Zou ik die kunnen samenvoegen? Bij wie heb je dit trouwens nagevraagd?

Heb die info gekregen bij GreenChoice zakelijk, maar die verwezen mij voor meer details naar Liander. De dame bij Liander wist er volgens mij echter niet zo veel van en verwees weer naar de leverancier. Pfff.

Klopt, dat zijn ook mijn cijfers, maar ik ging (wellicht onterecht) er van uit dat die twee aansluitingen er uit capaciteitsredenen waren.

Klopt helemaal. Ik wlde voldoende capaciteit; 3x25A volledig voor de Tesla, zonder beperkingen in de woning en kunnen laden wanneer het nodig is. Met een laag vastrecht. Dat lukt dus prima via een tweede aansluiting. Maar ik wilde gewoon bezien of het goedkoper kon via die administratieve samenvoeging.


Heb er nog even over nagedacht. Als ik de laadinstallatie in de garage rechtreeks aan de bestaande huisaansluiting had gekoppeld, was hij gewoon onder de verblijfsfunctie van de woning gevallen (optie a). Omdat er echter nu een tweede aansluiting apart in op de garage zit, die geen verblijfsfunctie heeft, vervalt voor de garage de heffingskorting (optie b). Tot zover allemaal logisch.
Maar als ik alles administratief samenvoeg, krijg ik toch een situatie vergelijkbaar met optie a? Ik vindt het onlogisch dat voor het geheel dan de verblijfsfunctie vervalt en daarmee dus ook de heffingskorting. Ga daar toch nog eens achteraan. Zal wel kansloos zijn, maar wie niet waagt...:mad:
 
Last edited: