Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Een standaard stopcontact is niet gemaakt voor langdurige hoge belasting.
Maar de granny charger is beperkt tot 13A (en past zichzelf aan tot zelfs 10A of lager als de weerstand in de kabel te hoog is) terwijl een standaard stopcontact vaak gezekerd en gekeurd is tot 16A (maar idd niet voor langere termijn).

Maar dit gezegd zijnde, heb ik 2 jaar lang met een TWC op een stopcontact geladen aan 16A 😈
 
ik kan mijn model y donderdag afhalen. ik woon op een huurappartement met veel teveel zonnepanelen (hebben al jaren overproductie), geen mogelijkheid om wallbox te installeren. we hebben een ondergrondse parkeergarage. we hebben een stopcontact in de tuin. ik heb een verlengkabel (25m) volledig uitgerold van het stopcontact in de tuin, door een pijp naar de kelder (-1) om de mobile connector daar in te steken. ben nu even de handleiding aan het lezen en daarin staat: "Attentie: Gebruik geen verlengkabels, stekkerblokken, haspels of verdeeldozen om de mobiele connector aan te sluiten."

ik zie niet in wat een verlengkabel zou doen? opwarmen als hij opgerold is, maar dat is hij niet. is uiteindelijk toch hetzelfde als een kabel in de muur?
Gewoon rustig aan beginnen. Laad een paar uurtjes op 8 Amp en voel of het ergens warm wordt, zo niet dan een paar uurtjes 10 Amp. Gaat dat ook goed dan kun je naar 13Amp. Meer zal je UMC niet willen gaan geven met de standaard stekker.
Met de kleine blauwe stekker (camping stekker) kun je naar 16Amp en met de grote blauwe naar 32 Amp. Maar voor deze stekkers moet je wel een speciale kabel van de meterkast gaan aanleggen.
 
Gewoon rustig aan beginnen. Laad een paar uurtjes op 8 Amp en voel of het ergens warm wordt, zo niet dan een paar uurtjes 10 Amp. Gaat dat ook goed dan kun je naar 13Amp. Meer zal je UMC niet willen gaan geven met de standaard stekker.
Met de kleine blauwe stekker (camping stekker) kun je naar 16Amp en met de grote blauwe naar 32 Amp. Maar voor deze stekkers moet je wel een speciale kabel van de meterkast gaan aanleggen.

Als je gewoon met een CEE blauw 16A in de meterkast begint, en je maakt daar een kabel tussen die 2,5mm2 is en aan de andere zijde ook een CEE blauw 16A bevestigd, kun je gewoon met 16A laden. De kabel hoeft daar niet speciaal voor te zijn, behalve dat het een 2,5mm2 zal moeten zijn. Wat wel verstandig is is om dit op een losse groep te hebben, misschien dat daar het tuinstopcontact dan inderdaad niet geschikt voor is.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je gewoon met een CEE blauw 16A in de meterkast begint, en je maakt daar een kabel tussen die 2,5mm2 is en aan de andere zijde ook een CEE blauw 16A bevestigd, kun je gewoon met 16A laden. De kabel hoeft daar niet speciaal voor te zijn, behalve dat het een 2,5mm2 zal moeten zijn. Wat wel verstandig is is om dit op een losse groep te hebben, misschien dat daar het tuinstopcontact dan inderdaad niet geschikt voor is.

Ik zou geen 16A blauw in de meterkast gaan instaleren maar ergens op een handiger punt. De kabel die eventueel in de tuin ligt is waarschijnlijk niet dik genoeg. Maar als je toch bezig bent waarom dan niet 32Amp blauw? Of accepteert de 3 dat niet? Ik heb die in mijn garage aangelegd en kan dus met 32 Amp 1 fase laden maar meestal hou ik het bij 20 Amp of als ik meer nodig ben met 28 Amp. Dan kan mijn afwasmachine en de wasmachine tegelijk nog erbij aan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
32A kan zeker ook voor de Model 3 maar dan moet je die wel in huis hebben. Bij 3x25A gaat die helaas niet op natuurlijk. En inderdaad, een handige plek op de buitengevel is altijd slimmer :)
Als je een 3-fase huis hebt zou ik investeren in een oude UMC. En een 3 fase aansluiting maken. Anders zou je goed moeten opletten wat nog meer op die fase is aangesloten als je 16 Amp wil gaan trekken op 1 fase. Ik heb een 1 fase huis met een 40 Amp hoofdzekering. In totaal een stuk minder maar het is makkelijker om niet over een limiet heen te gaan met een 1 fase belasting.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Als je een 3-fase huis hebt zou ik investeren in een oude UMC. En een 3 fase aansluiting maken. Anders zou je goed moeten opletten wat nog meer op die fase is aangesloten als je 16 Amp wil gaan trekken op 1 fase. Ik heb een 1 fase huis met een 40 Amp hoofdzekering. In totaal een stuk minder maar het is makkelijker om niet over een limiet heen te gaan met een 1 fase belasting.
Goede en ware adviezen, maar de objectstarter woont in een huurappartement waar hij geen Wallconnector oid aan de muur kan/mag plaatsen. Het enige dat hij heeft is een 230V (neem ik aan) standaard aansluitpunt en zijn vraag is of hij een verlengsnoer kan gebruiken omdat de handleiding dat afraadt/verbiedt. Dat antwoord is gegeven: koop een goed verlengsnoer (2,5mm2) en probeer het eerst op een laag amperage en als er niets te warm wordt langzaam opschroeven.
 
Goede en ware adviezen, maar de objectstarter woont in een huurappartement waar hij geen Wallconnector oid aan de muur kan/mag plaatsen. Het enige dat hij heeft is een 230V (neem ik aan) standaard aansluitpunt en zijn vraag is of hij een verlengsnoer kan gebruiken omdat de handleiding dat afraadt/verbiedt. Dat antwoord is gegeven: koop een goed verlengsnoer (2,5mm2) en probeer het eerst op een laag amperage en als er niets te warm wordt langzaam opschroeven.
Ik denk dat met veel verhuurders best wel te overleggen valt. De verhuurder zal wel eisen stellen.
 
Hoi Allen,

Aankomende week mag ik mijn nieuwe M3LR ophalen, nu staat het internet vol met adviezen over wel of niet oplaten tot 100%.
Als ik het goed heb begrepen, zijn de nieuwe model 3LR uitgevoerd met een LG batterij. Maar heb tot op heden nog geen duidelijk antwoord..

Is het in tegenstelling tot de eerste generatie wel of niet verstandig de accu tot 100% op te laden?

Bij de long range begreep ik dat dit juist bij de nieuwe modellen verstandig is.. Uiteraard zal ik die bij de aflevering navragen, maar hoor graag jullie mening en advies?...

Tesla geeft dit aan;

Home Charging Behavior​

What's a best practice for charging a Tesla at home?
We recommend plugging in every evening to top off the battery.

What percentage should I charge the battery to?
For regular use, we recommend keeping your car set within the 'Daily' range bracket, up to approximately 90%. Charging up to 100% is best saved for when you are preparing for a longer trip. You can adjust how full the battery charges from the charge settings menu.

Should I wait for the battery to fully deplete before charging?
Tesla uses lithium ion batteries so there is no memory effect, this means there is no need to deplete the battery before charging. We recommend plugging in as often as possible.
 
Last edited:
LFP kan wel tot 100%
Maar die heeft hij niet. Met de M3LR thuisladen tot 80 a 90%. Voor een langere trip kan je best opladen tot 100%, maar de batterij vindt het niet zo fijn om voor een langere tijd vol geladen te zijn. Vandaar ook de aanduidingen "trip" bij 100% laden en "daily" bij 50-90% (alleen LR en P). De modellen met een LFP batterij kennen dit onderscheid ook niet.

 
Maar die heeft hij niet. Met de M3LR thuisladen tot 80 a 90%. Voor een langere trip kan je best opladen tot 100%, maar de batterij vindt het niet zo fijn om voor een langere tijd vol geladen te zijn. Vandaar ook de aanduidingen "trip" bij 100% laden en "daily" bij 50-90% (alleen LR en P). De modellen met een LFP batterij kennen dit onderscheid ook niet.

Dank voor de feedback, hier heb ik wat aan!
 
Hoevaak laden jullie met de niet lfp accu's tot 100%? Ik zit zelf te denken iedere 3maanden ofzo een keertje, en als die dan 100% staat meteen een lekker stuk te rijden.

Alleen als het nodig is, bij ons hooguit 2 tot 3 maal per jaar. Dan zijn vaak de momenten dat ik heen en weer op een acculading wil zonder tussentijds laden. Op vakantie vanuit bergen naar huis gebeurd het nooit (dan kun je naar beneden toe niet regenereren, alleen je remblokken/schijven overbelasten....)
Vanuit huis op vakantie kies ik vaak voor 95% omdat gevoelsmatig de laatste 5% relatief weinig extra km opleveren. (en aantal maal laden ook niet beïnvloed wordt door de laatste 5%)

Zo heeft ieder zijn eigen strategie/gewoontes. Ook niet te veel zorgen maken om een keer tot 100% maar wel zo snel mogelijk daarna gaan rijden idd :cool:

Nb: m'n vorige (plug-in) is in 300.000 km ca. 4.000 maal(!!!) opgeladen en de accu was nog steeds in prima conditie -> via OBD kon ik zien dat accu ALTIJD tussen de 20% (leeg op dashboard) tot 90% (vol op dasboard) geladen werd -> deze strategie probeer ik bij de M3 ook maar aan te houden. ;)
 
  • Like
Reactions: JeroenM3LR2022
Heb sindskort een Apple Music Trial en prefereer de playlists soms wat meer dan bij Spotify. Alleen wil ik niet altijd in de auto direct luisteren en staat TuneIn of Spotify aan. Raar genoeg gaat Apple Music automatisch op de achtergrond toch afspelen. Vervelend als je Flitsmeister over de speaker van je telefoon laat spelen en ineens muziek hoort. Hebben meerdere mensen hier last van? Het is meer een Apple software issue, maar omdat ik online nog geen goede oplossing voor heb gevonden ben ik benieuwd over Tesla rijders hetzelfde probleem hebben.
 
Hoevaak laden jullie met de niet lfp accu's tot 100%? Ik zit zelf te denken iedere 3maanden ofzo een keertje, en als die dan 100% staat meteen een lekker stuk te rijden.
Eigenlijk niet eens zo vaak omdat ik het niet nodig vind. In het dagelijks gebruik is de range meer dan voldoende. Als ik al een keer een lange trip heb kun je vaak wel op bestemming laden.

Ik doe het eigenlijk alleen als ik de volgende dag een lange rit heb waarbij ik weet dat ik niet op de eindbestemming kan laden en niet terug kom zonder bij te laden als ik op bv 80% thuis zou vertrekken. Dit is maximaal 1 tot 2 x per jaar.
Verder ook als ik op wintersport ga en niet eens als ik in de zomer op vakantie ga.
 
Heb sindskort een Apple Music Trial en prefereer de playlists soms wat meer dan bij Spotify. Alleen wil ik niet altijd in de auto direct luisteren en staat TuneIn of Spotify aan. Raar genoeg gaat Apple Music automatisch op de achtergrond toch afspelen. Vervelend als je Flitsmeister over de speaker van je telefoon laat spelen en ineens muziek hoort. Hebben meerdere mensen hier last van? Het is meer een Apple software issue, maar omdat ik online nog geen goede oplossing voor heb gevonden ben ik benieuwd over Tesla rijders hetzelfde probleem hebben.
Ja ook gehad. Zo onbewust eens een pak roaming kosten gehad in Zwitserland. Opgelost door apple music geen toegang meer te geven tot mobiele data.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Rqcg
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw in Tesla werld en heb net tweedehands model S van 2017 met FSD (HW#, MCU2) laten impoteren van duitsland en Ik wacht voor de auto nu. Mijn vraag is vorige eigneaar heb de FSD gekocht toon het was 2000 euro in 2019. Mijn vraag is
1. is het overdraagbaar naar nieuw eigenaar of het is eigenaar gebonden.
2. Als het overdraagbaar is krijg ik beta functie zoals hij heeft (stoppen bij stop licht, etc) of het beta versie gaat weg. Ik heb met hem alles getest maar op hun account en als hij factory reset doet ben Ik bang dat Ik ga FSD beta niet terug krijg.
Kan iemand van jullie mij uitleggen hoe werkt alles voor FSD.
Hoor Ik van jullie:)