Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 380981

89.72%. Heb helaas geen kWh meter om de 'kWh used' te kunnen controleren. Vaak zijn langere sessies wel efficienter dan korte.
Laad met een TWC gelimiteerd op 3x25A (3X35 aansluiting).

Ik heb ook een 3x25A aansluiting maar de auto kan maximaal 3x24A hebben.
Een van de meest efficiënte lading was op 2x24A toen een keer de stekker en niet goed in zat...
 
Hoi, hoe weet je of deze software-matig is afgetopt? En is dat bij meer modellen het geval?

Bij mij hadden ze dat verteld bij de aankoop. Was toen zo bij de model S60 uit 2016.
Indien je twijfelt of het bij jou ook zo is, dan kan je best eens op de website van Tesla inloggen en zien of er een button staat om jouw batterij te upgraden. Als die er staat, dan is het zo een wagen.
 
  • Like
Reactions: Radd
Bvb vanaf een bepaald moment is de 60kwh geleverd met een begrensde 75kwh batterij.

Als je daar nu de upgrade uitvoert, heb je gewoon dezelfde 75kwh als iedereen die toen een 75kwh besteld (in de periode dat de uwe gebouwd werd)

Ik begrijp daar als niet-technisch leek dus helemaal niets van. Die batterypack bestaat toch uit uit modules van duizenden batterijen? Dan laat je toch gewoon een paar modules weg? Het scheelt gewicht, het scheelt batterijen die geleverd worden maar niet gebruikt, kosten voor Tesla......Waarom worden volledige packs geleverd als de user daar maar een deel van zal gebruiken?
 
Ik begrijp daar als niet-technisch leek dus helemaal niets van. Die batterypack bestaat toch uit uit modules van duizenden batterijen? Dan laat je toch gewoon een paar modules weg? Het scheelt gewicht, het scheelt batterijen die geleverd worden maar niet gebruikt, kosten voor Tesla......Waarom worden volledige packs geleverd als de user daar maar een deel van zal gebruiken?

Alle batterijen worden gebruikt, alleen minder ver opgeladen door software beperking. Voordelen zijn onder andere minder complexe productie(-logistiek), tot 100% snel kunnen doorladen (want 100%<100%), mogelijkheid tot upgrade (verdienmodel Tesla), bij hurricanes mogelijkheid tot tijdelijk grotere range en grotere restwaarde.

Nog vragen?
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Ik begrijp daar als niet-technisch leek dus helemaal niets van. Die batterypack bestaat toch uit uit modules van duizenden batterijen? Dan laat je toch gewoon een paar modules weg? Het scheelt gewicht, het scheelt batterijen die geleverd worden maar niet gebruikt, kosten voor Tesla......Waarom worden volledige packs geleverd als de user daar maar een deel van zal gebruiken?
Omdat het een manier is om een instapmodel te creeren en mensen die het een hele aanschaf vinden over de streep te trekken.
Eenmaal rijdend in de auto zal het grootste gedeelte later alsnog die upgrade hebben besteld.
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Mag ik vragen wat voor een USB stick (min. opslagcapaciteit en zo) je nodig hebt voor de dashcam? En kun je die zelf installeren, moet moet dat bij een SeC gedaan worden?

Meer in dit draadje:
USB flash drive issues

Anders even zoeken op dit forum met de zoekfunctie op "partition" of "usb". Of creatief zoeken op Google of YouTube.
 
  • Like
Reactions: Nienke
Ik begrijp daar als niet-technisch leek dus helemaal niets van. Die batterypack bestaat toch uit uit modules van duizenden batterijen? Dan laat je toch gewoon een paar modules weg? Het scheelt gewicht, het scheelt batterijen die geleverd worden maar niet gebruikt, kosten voor Tesla......Waarom worden volledige packs geleverd als de user daar maar een deel van zal gebruiken?

Het is niet zo simpel. Even afgezien van wat al gezegd is: Productie is goedkoper als je meer van hetzelfde hebt, makkelijker te vervangen bij defect (je hoeft niet tig varianten op voorraad te hebben) en de mogelijke economische redenen (later alsnog upgrade verkopen).

Die batterijen staan in serie en parallel. Tesla gebruikt 6x72. Dus 6 batterijen in serie (voltage verhogen: ~4v x 6 = ~25v) maal 72 batterijen parallel (max. amperage verhogen). Die combi maakt een module. In een Tesla S/X pack zitten uit mijn hoofd 16 van dergelijke modulen in.

Als je nou een 60 kWh pack wilt hebben zou je 3 van die modulen weg kunnen laten. Maar dan is of je voltage lager of je max. amperage. Je moet dan dus het vermogen dat je motoren uit de accu trekken beperken, of je moet je hele systeem een lager voltage laten accepteren.

Daar komt in beide gevallen nogal wat bij kijken qua software. Ook bijvoorbeeld superchargen kan op een lager maximale vermogen.. Het is veel makkelijker om het laadniveau te beperken. dat is een relatief simpele wijziging in de software.

Komt nog bij dat de degradatie lager is wanneer je de belasting verdeeld over meerdere cellen, dus die accu's gaan ook langer mee. Last but not least is denk ik het prijsverschil voor Tesla niet zo denderend. Een 75 kWh vs 100 kWh betalen wij iets van 25.000 euro extra voor, maar het verschil qua inkoop voor Tesla zal een fractie daarvan zijn.
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Ik begrijp daar als niet-technisch leek dus helemaal niets van. Die batterypack bestaat toch uit uit modules van duizenden batterijen? Dan laat je toch gewoon een paar modules weg? Het scheelt gewicht, het scheelt batterijen die geleverd worden maar niet gebruikt, kosten voor Tesla......Waarom worden volledige packs geleverd als de user daar maar een deel van zal gebruiken?

de kostprijs (wat iets anders is dan de verkoopsprijs !) bestaat uit meer elementen dan "the cost of goods", versta de kostprijs van de verschillende onderdelen .

het aanpassen van een productielijn, de opslag en handeling, de logistiek etc zijn ook belangrijke elementen van de kostprijs van een product. Eén en ander is ook afhankelijk van het volume (de omzet)

het kan in deze dus zijn dat de kostprijs van een S met een échte 60kWh batterij duurder was dan een S met een 75kWh batterij; omdat er te weinig auto's met een 60kWh werden verkocht, en veel met een 75kWh.

En dan is het goedkoper (voor Tesla !) om een 75kWh te monteren en op 60kWh te limiteren.
 
de kostprijs (wat iets anders is dan de verkoopsprijs !) bestaat uit meer elementen dan "the cost of goods", versta de kostprijs van de verschillende onderdelen .

het aanpassen van een productielijn, de opslag en handeling, de logistiek etc zijn ook belangrijke elementen van de kostprijs van een product. Eén en ander is ook afhankelijk van het volume (de omzet)

het kan in deze dus zijn dat de kostprijs van een S met een échte 60kWh batterij duurder was dan een S met een 75kWh batterij; omdat er te weinig auto's met een 60kWh werden verkocht, en veel met een 75kWh.

En dan is het goedkoper (voor Tesla !) om een 75kWh te monteren en op 60kWh te limiteren.
Vergeet de flexibilteit bij het afstemmen van de productie op de vraag niet. Je kunt last minute nog kiezen welke variant je aan de klant levert. Hetzelfde geldt voor het op elk willekeurig moment kunnen stoppen met het leveren van het ‘geknepen’ model.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Alle batterijen worden gebruikt, alleen minder ver opgeladen door software beperking. Voordelen zijn onder andere minder complexe productie(-logistiek), tot 100% snel kunnen doorladen (want 100%<100%), mogelijkheid tot upgrade (verdienmodel Tesla), bij hurricanes mogelijkheid tot tijdelijk grotere range en grotere restwaarde.

Nog vragen?

Ja, gaat er nog voor zondag sneeuw vallen op mijn Franse berg? o_O
 
Ik zit op TeslaFi te kijken wat mijn laad efficiëntie is.
Hier zie ik dat dit tussen de 85-93% is met de meeste ladingen rond de 86%
Dat vindt ik eigenlijk wel een beetje aan de lage kant. Hoe is dit bij jullie?
Ik meet zelf met mijn kWh meter en Tesla API de efficiëntie en ik zit bij lange sessies en lage start SoC rond de 95%. Bij korte laadsessies schiet het naar 80 - 85%.

Ik vraag me wel af hoe TeslaFi de efficiëntie berekent. Voor zo ver ik weet kan je met de Tesla API niet uitlezen hoeveel kWh er binnenkomt, enkel hoeveel er de accu in gaan.
 
Ik meet zelf met mijn kWh meter en Tesla API de efficiëntie en ik zit bij lange sessies en lage start SoC rond de 95%. Bij korte laadsessies schiet het naar 80 - 85%.

Ik vraag me wel af hoe TeslaFi de efficiëntie berekent. Voor zo ver ik weet kan je met de Tesla API niet uitlezen hoeveel kWh er binnenkomt, enkel hoeveel er de accu in gaan.

In de losse charges zie de laadtijd, de Gem. A en de gemiddelde V dit geeft de kWh used.
De added kWh is wat er in de accu is gegaan.

Charge.jpg
 

Attachments

  • Charge.jpg
    Charge.jpg
    32.3 KB · Views: 23
  • Charge.jpg
    Charge.jpg
    32.3 KB · Views: 24
Net zo'n beginnersvraag: voor zo ver ik weet zitten er twee USB poorten in de Model 3. Betekent het gebruiken van de dashcam, dat ik een (1) USB minder kan gebruiken?

"There are two storage compartments and two charging connections in the Model 3 center console. If equipped, the premium console contains an additional two USB ports in the rear as well."


Model 3 Support | Tesla