Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Even een update uit Hongarije. Er is hier een binnenweg waar in de voorjaarsvakantie AP er niets van bakte. Alleen een middenstreep en voor de gein met stuur in de hand aangezet. Diverse keren was hij het spoor bijster. Deze weg hebben we, en ik denk dat wij wel de enige Tesla hier zijn en zeker wat die binnenweg betreft, inmiddels een keer of vijf gereden en vandaag nog eens geprobeerd. Strak hield hij de rechter rijstrook vast en niet één keer aarzelde hij. Neem wel van mij aan dat ik het stuur ofwel vast had ofwel op milimeters van mijn handen had maar het is opvallend hoe goed hij leert. Ook zeg ik niet dat dit bij uitstek een weg is voor AP maar als ondersteuning, dus met stuur in de hand, geleidt hij je goed, beter dan ik verwachtte. Mooi systeem.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
dit stuk in het artikel is wel een giller

I got the Drive Pilot to “drive” itself for as long as sixty seconds, which is as along as Mercedes-Benz deems it safe. Trust me, you don’t want to take your hands off the wheel that long unless your car’s on fire and you’re reaching for a fire extinguisher, and even then.

Heerlijk artikel om te lezen, met eigenlijk wel schokkende conclusies over Mercedes systeem, en een heel goede samenvatting van Tesla AP. Dat zouden al die Tesla-haters op bijvoorbeeld het Autoweek forum eens moeten lezen ...
 
  • Like
Reactions: Firebird
Vandaag de blog gelezen en vanavond terug gereden van Debrecen naar ons vakantieadres. Goede tweebaanswegen met duidelijke strepen. Hij deed het prima. Bij nadering van een bijzonder punt zoals een aansluiting, versmalling of natuurlijk een stoplicht nam ik het over maar daartussen reed hij met grote precisie over de rechter rijbaan. Natuurlijk hield ik mijn handen in de buurt, en bij nadering van tegenliggers pakte ik het stuur vast, maar ik heb niet hoeven ingrijpen. Het is geweldig hoe het hier werkt. Voor een boodschap even een dorpje in gereden en prompt de melding dat op die weg AP de snelheid beperkte tot 70 km/uur. Zou me in zo'n Mercedes heel wat minder prettig voelen, denk ik (en mijn gezin ook niet). Wat een heerlijke (reis)auto is het toch. Met de temperatuur boven de 20 graden moet ik trouwens echt mijn best doen om boven de 150 Wh/km te komen (op deze niet-snelwegen) dus range is optimaal.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Naast "back-up" -systemen in het vliegtuig, zitten er nog steeds (minimaal) twee piloten in de cockpit, ook als "back-up". Dus echt autonoom zie ik zo snel nog niet gebeuren aangezien er dan ook nog de nodige regelgeving aangepast dient te worden m.b.t. aansprakelijkheid en zo. Misschien is dat dan wel de grootste horde die genomen moet worden die moet leiden naar echte autonome transportmiddelen.
 
Volgens mij hadden een aantal fabrikanten wel aangegeven dat zij de aansprakelijkheid zouden dragen als er iets zou gebeuren met door hen gefabriceerde autonome voertuigen. Op zich vind ik dat ergens ook wel goed als dat zou gebeuren, want dat betekent dat de fabrikant er veel meer belang bij heeft om het echt veilig te maken.
 
Dat is, maar of het dan zo simpel is? De fabrikanten kunnen dat wel zeggen, maar het dient dan wel in de pas te lopen met (Europese) regelgeving. Nationale en Europese wetten e.d. aanpassen kost vaak heel veel tijd ben ik bang, en dan moet je er nog voor waken dat die regelgeving fatsoenlijk toepasbaar is in de praktijk. We zullen het gaan meemaken.
 
Draadje aan 't inhalen. Drie gedachten:

- Die 'geofencing' van AP is natuurlijk een mogelijkheid... Zou OK zijn als het een soort 'micro-geofencing' was (genre "roundabout ahead, AutoPilot will disengage in 5 seconds"), maar zou wel een echte pretbederver zijn als AP alleen nog op snelwegen kon... Zoiets drastisch komt er wellicht niet aan, maar ik vrees wel voor een tussenoplossing die nog steeds ons pret wat bederft...

- Wat Mercedes doet is denk ik een mooi staaltje sofistische logica: we adverteren dat we hetzelfde (of zelfs nog iets beters) hebben als Tesla; iedereen die het in onze auto's probeert zal het maar niets vinden, en zal dus meteen ook denken dat de AP van Tesla ook zoiets idioots is... en zal dus een wagen kopen zonder die optie - en een Mercedes natuurlijk, want daar hebben ze net een proefrit mee gemaakt, aangetrokken als ze waren door onze advertentie. :rolleyes: Dus beter een zeer slechte AP installeren in een Mercedes dan helemaal geen, zullen ze gedacht hebben...

- Valt me trouwens op hoe moeilijk het is om sommige mensen te overtuigen hoe fantastisch de AP van Tesla werkt, zelfs al laat je ze tientallen km snelweg rijden met je wagen... Op vakantie met vrienden vorige week was een zoon van onze vrienden (die net z'n rijbewijs had gehaald) meteen overtuigd (had hem 70 km snelweg laten rijden op AP, en hij was nooit moeten tussenkomen), maar z'n vader bleef AP aanzien als een bangelijk duivels iets dat ie nooit wilde. Go figure.
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
....

- Valt me trouwens op hoe moeilijk het is om sommige mensen te overtuigen hoe fantastisch de AP van Tesla werkt, zelfs al laat je ze tientallen km snelweg rijden met je wagen....
Grappig. Heb nog geen gastrijder gehad, die niet compleet om was na de 2e bocht. De eerste bocht grijpen sommige nog in, of hebben die neiging. Na de tweede bocht zijn ze tot nu toe allemaal om.
 
- Valt me trouwens op hoe moeilijk het is om sommige mensen te overtuigen hoe fantastisch de AP van Tesla werkt, zelfs al laat je ze tientallen km snelweg rijden met je wagen... Op vakantie met vrienden vorige week was een zoon van onze vrienden (die net z'n rijbewijs had gehaald) meteen overtuigd (had hem 70 km snelweg laten rijden op AP, en hij was nooit moeten tussenkomen), maar z'n vader bleef AP aanzien als een bangelijk duivels iets dat ie nooit wilde. Go figure.

Duidelijk een generatieverschil. Maar beter zo dan andersom.
 
Autopilot failures

Na heerlijk veel gereden te hebben op de AP naar en in Zuid-Frankrijk hadden we tijdens onze terugreis een aantal onaangename autopilot failures die zonder ingrijpen geleid zouden hebben tot een dikke crash.
Nadat we de SuC Dijon hadden verlaten reden we via de D974 ri Nancy en de weg was een tweebaansweg en ligt glooiend. Dus AP aan tot dat we boven op de de eerste heuvel aankwamen en de AP me rechts de berm in wilde sturen, gelukkig net op tijd ingegrepen. Aangezien er meerdere van dit soort heuvels aankwamen gewoon weer de AP aangezet waarna hij wederom bovenaan de heuvel hetzelfde deed, en ik opmerk dat de AP redelijk abrupt naar rechts wilde . Nog eens de weg bekeken en de belijning etc maar gek genoeg geen bijzonderheid te ontdekken. Weer de AP maar aan en zien wat er de volgende heuvels zou gebeuren. Echter op de D974 thv Gemeaux wederom dezelfde AP failure waarna ik de lokatie's en tijden heb genoteerd om deze zo door te geven aan Tesla en heb op deze weg de AP ook niet meer gebruikt.

Enkele uren later kwamen we in een behoorlijke hoosbui waar me opviel dat in het dashboard de auto's voor en na ons niet meer werden weergegeven terwijl ze er toch echt waren hier toch maar niet de AP aan gelaten omdat ik het risico niet wilde lopen.

En een maal zag de AP de auto voor ons gewoon niet, dit was een zilvergrijze auto die voor ons kwam rijden na het baan wisselen waar de AP gewoon achterin wilde rijden als ik niet had ingegrepen.

Verder werkte het wisselen van rijstrook niet altijd, knipperlicht aan stuurvast maar AP wilde niet wisselen van baan met werkelijk geen auto in de buurt.

AL met al een beetje katerig gevoel van de AP maar het volste vertrouwen dat het goed gaat komen.