Xfrank
Well-Known Member
een duidelijk filmpje over de werking van de autopilot (ik ben alvast aan het studeren:wink
TESLA AUTOPILOT ROCKS !! - YouTube
TESLA AUTOPILOT ROCKS !! - YouTube
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
DNNs are becoming more and more precise and the massive leap between progressive generations will quickly result in the day where it would be very hard to distinguish a DNN based intelligence from a true human intellect. That time is still very far away, but without a shadow of a doubt, it is coming. And on that (hopefully) ominous note, I would like to end this editorial.
Interessant leesvoer, R.
En aan het eind komt Alan Turing ook nog even langs: (DNN: Deep Neural Network)
Voor de liefhebbers van de techniek achter de Autopilot, is dit de beste samenvatting die ik tot nu toe heb gelezen. Of alle aannames correct zijn valt te betwijfelen, maar de achtergronden zijn de moeite waard.
Blijkbaar staat ze op het punt de Nvidia Tegra 3 ook al vervangen, voor de Nvidia VCM. Ik ben zelf wel benieuwd of die ook in de Model X zit, aangezien die al is gespot met een stereo camera achter de spiegel.
Exclusive: The Tesla AutoPilot - An In-Depth Look At The Technology Behind the Engineering Marvel
Helaas, *weer* niet meer info over of analyse van het meest interessante deel; het systeem dat Tesla zelf bovenop MobilEye heeft gebouwd. Hier weten we eigenlijk nog steeds weinig over.
Inderdaad, en wat ik graag zou willen weten is hoe onze individuele wagens "leren". Met wat ik tot op heden heb ervaren, gok ik er op dat er extra info mee komt met de livestream van de navigatiedata. Ik denk dat er meer info wordt ontvangen dan vroeger. De reden dat ik dit denk, is dat mijn wagen schijnbaar na verloop van tijd anders begint te reageren tijdens een autosteer sessie zonder dat ik een nieuwe firmware release heb geïnstalleerd.
Jan en Robert, collega BobbyKings verwees (in dit draadje!) al naar een artikel dat dit uitlegd wordt:
http://www.forbes.com/sites/quora/2015/11/16/why-google-should-be-very-afraid-of-tesla-autopilot/
Niet geheel toevallig mijn huidige zakelijke 'area of interest' , P! Verbijsterd wat dit voor mogelijkheden biedt.
Helaas, *weer* niet meer info over of analyse van het meest interessante deel; het systeem dat Tesla zelf bovenop MobilEye heeft gebouwd. Hier weten we eigenlijk nog steeds weinig over.
De nauwkeurigheid van onze GPS positie is ook zoiets waar we het raden naar hebben. Wat zou onze wagen kunnen leren buiten de ideale lijn voor elke mogelijke weg?
- - - Updated - - -
Het is een goed artikel maar ik blijf met een grijze zone zitten over wat de Tesla's precies van elkaar leren. Via de MobilEye technologie heeft een Tesla inderdaad strikt genomen geen kaart nodig maar toch doet hij dingen na verloop van tijd anders omdat hij iets geleerd heeft over die locatie. Wat is dat dan, buiten info over een "betere lijn" en/of eventueel "betere snelheid"?
Bijvoorbeeld Waze werkt precies zo. Als iedereen opeens aan de verkeerde kant een eenrichtingsweg in gaat, leert Waze dat dit blijkbaar mogelijk is en zal voortaan deze bestuurders, maar ook andere bestuurders op die manier door die weg navigeren.
Zijn de huidige sensors genoeg voor een volgende stap? Dat wordt betwijfeld. Daarom is het interessant om te zien of de AP hardware in de Model X inderdaad al een stap verder is, de Model S zal dan zeker volgen - voor dit soort toepassingen heb je nu eenmaal nooit genoeg processing power.
Zou het geen plan zijn voor Tesla om MobilEye over te nemen om het competitieve voordeel te behouden?
Vandaag rustig aan het cruisen op cc (bebouwde kom: 50 km/u) en ik merkte dat hij zelf voor de bocht afremde naar ongeveer 30 km/u. Zou hij een bepaald bordje "slingerende bochten" gelezen hebben of uit de kaart hebben opgemaakt dat er wat rare bochten aan kwamen?
Deze melding toevallig gezien ?
View attachment 103625