robertvg
Extremely Well-Known Member
Mij viel gisteren op dat de Tesla zelfs de dynamische matrixborden boven de snelweg herkent en leest, vond ik toch erg knap!
Ja knap, maar tegelijkertijd illustreert het het idiote van de huidige ontwikkelingen; we hebben borden, lijnen, verkeerslichten en dergelijke op en rond de weg gemaakt bedoeld om door mensen te worden gezien, geinterpreteerd en te worden begrepen. Het zijn Human Readable Interfaces. Vervolgens gaan we een camera maken die hetzelfde probeert te doen als een mens. Dat 'zien' lukt nog wel, maar interpreteren, anticiperen en met name informatie in een juiste context plaatsen is en blijft voor software ongelofelijk moeilijk.
Voorbeeld: je Tesla leest de snelheid van zo'n dynamisch matrixbord en geeft aan dat je maar 80 mag rijden. Je ziet in de verte al dat de volgende twee dynamische matrixportalen ook op 80 staan. Maar toevallig staat er na dat eerste matrixbord naast de weg weer een regulier verkeersbord. En de Tesla geeft vrolijk aan dat je weer 100 of 130 mag rijden.
En als er als laatste netjes een 'einde snelheidsbeperking' bord staat zou hij dat ook nog netjes kunnen lezen, maar als die ontbreekt snapt elk mens dat je weer kan optrekken. Wanneer krijgt de auto door dat hij niet meer hoeft in te houden?
Deze informatie van o.a. verkeersborden naar de auto moet natuurlijk gewoon machine-to-machine communicatie zijn. Op het moment ontwikkelen we smart cars on dumb infrastructure.
Tesla hoor je eigenlijk nooit over V2X communicatie. Terwijl toch op z'n minst communicatie tussen de wagens mijns inziens mooie extra dingen zou kunnen toevoegen, bijv Tesla's die achter elkaar bumper kleven, of gezamelijk als een treintje bij een stoplicht optrekken. En moet je je eens voorstellen wat het voor het merk zou betekenen als de voordelen zo zichtbaar op de weg zouden worden.
- - - Updated - - -
Vanuit mijn, nog wat schamele, ervaring heb ik een vraag aan de andere gebruikers van de AP.
Ik heb een keer of drie meegemaakt dat hij, terwijl de omstandigheden optimaal waren, dus helder, goede strepen, ineens sterk inhield. Niet dat hij ging remmen maar even gas los alsof hij mij wilde waarschuwen.
Van twee keer herinner ik me dat het was een meter of honderd voorbij een toerit.
Vanuit Denemarken dezelfde berichten gelezen, ook reproduceerbaar met andere Tesla's op dezelfde plekken. In bijna alle gevallen gaat het om plekken waar in het verleden, verre verleden zelfs, de weg anders liep. Er zit dus kennelijk een link tussen de oude Navigon kaarten en TACC.
Last edited: