Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Mij viel gisteren op dat de Tesla zelfs de dynamische matrixborden boven de snelweg herkent en leest, vond ik toch erg knap!

Ja knap, maar tegelijkertijd illustreert het het idiote van de huidige ontwikkelingen; we hebben borden, lijnen, verkeerslichten en dergelijke op en rond de weg gemaakt bedoeld om door mensen te worden gezien, geinterpreteerd en te worden begrepen. Het zijn Human Readable Interfaces. Vervolgens gaan we een camera maken die hetzelfde probeert te doen als een mens. Dat 'zien' lukt nog wel, maar interpreteren, anticiperen en met name informatie in een juiste context plaatsen is en blijft voor software ongelofelijk moeilijk.
Voorbeeld: je Tesla leest de snelheid van zo'n dynamisch matrixbord en geeft aan dat je maar 80 mag rijden. Je ziet in de verte al dat de volgende twee dynamische matrixportalen ook op 80 staan. Maar toevallig staat er na dat eerste matrixbord naast de weg weer een regulier verkeersbord. En de Tesla geeft vrolijk aan dat je weer 100 of 130 mag rijden.
En als er als laatste netjes een 'einde snelheidsbeperking' bord staat zou hij dat ook nog netjes kunnen lezen, maar als die ontbreekt snapt elk mens dat je weer kan optrekken. Wanneer krijgt de auto door dat hij niet meer hoeft in te houden?

Deze informatie van o.a. verkeersborden naar de auto moet natuurlijk gewoon machine-to-machine communicatie zijn. Op het moment ontwikkelen we smart cars on dumb infrastructure.

Tesla hoor je eigenlijk nooit over V2X communicatie. Terwijl toch op z'n minst communicatie tussen de wagens mijns inziens mooie extra dingen zou kunnen toevoegen, bijv Tesla's die achter elkaar bumper kleven, of gezamelijk als een treintje bij een stoplicht optrekken. En moet je je eens voorstellen wat het voor het merk zou betekenen als de voordelen zo zichtbaar op de weg zouden worden.

- - - Updated - - -

Vanuit mijn, nog wat schamele, ervaring heb ik een vraag aan de andere gebruikers van de AP.

Ik heb een keer of drie meegemaakt dat hij, terwijl de omstandigheden optimaal waren, dus helder, goede strepen, ineens sterk inhield. Niet dat hij ging remmen maar even gas los alsof hij mij wilde waarschuwen.

Van twee keer herinner ik me dat het was een meter of honderd voorbij een toerit.

Vanuit Denemarken dezelfde berichten gelezen, ook reproduceerbaar met andere Tesla's op dezelfde plekken. In bijna alle gevallen gaat het om plekken waar in het verleden, verre verleden zelfs, de weg anders liep. Er zit dus kennelijk een link tussen de oude Navigon kaarten en TACC.
 
Last edited:
Vandaag voor de lol weer een kleine honderd kilometer gereden, rustig, dus op zijn zondags, en voor 95% op Autopilot.

Ik kan niet anders dan vaststellen dat ik steeds enthousiaster wordt, waarbij het de combinatie is van TACC en Autosteer die een al behoorlijk betrouwbare hulp oplevert, maar ook de TACC op plekken waar de Autosteer niet handig (of ongewenst) is.

Het viel mij op dat de plekken waar ik een paar weken terug, met de loaner, nog veel waarschuwngen kreeg nu voor het grootste deel moeiteloss gaan.
Vooral als je op de rechterbaan rijdt dan was het toen zo dat ik bij elke uit- en invoegstrook het stuur moest vasthouden omdat hij van het padje raakte maar nu gaan, zeg, 7 van de 10 uitritten bijna vloeiend.

Het is erg rustgevend en je ziet inderdaad meer van je omgeving. En het is ontegenzeggelijk veiliger dan zonder want de auto ziet gewoon alles voor je en stopt echt op tijd.
Dat is nog steeds even eng maar inmiddels heb ik ook daar verrouwen in.

Ze heb ik de gehele weg van Den Bosch naar Tilburg, 80 km en gescheiden rijbanen, op AP gereden en op slechts één plek moest ik bijsturen maar dat was begrijpelijk gezien de strepen. Verder hobbelt hij keurig achter de voorganger aan, de CC op 82 km/uur dus als de voorganger te hard gaat zit jij in ieder geval goed (veel controle op die weg). Het enige waar je nog echt op moet letten zijn de verkeerslichten. Heb je geen voorganger of haalt de voorganger nog net oranje dan moet je zelf wel stoppen :)

Het keurig tot stilstand komen achter een voorganger en vooral het daarna zelf weer gaan rijden is leuk.

Dan nog even de auto. Ik kan merken dat er 50k+ extra in de VIN zit en veel tussentijdse aanpassingen zijn meegekomen. Betere isolatie (de auto is super stil), achterdeuren die verder open gaan, binnenlichtjes die niet meer fel wit LED licht geven maar een wat warmere tint hebben, de next gen stoelen die wel lekker zitten (al vond ik de oude beslist geen straf) en het nieuwe luchtje :)
Daarnaast is het verbruik ronduit laag. Gemiddeld 165 Wh/km over het ritje van vandaag en 151 Kw/km over de laatste 50 km daar van.

Die 70D is zo verkeerd nog niet. (en scheelt 11 k €)
 
Dan nog even de auto. Ik kan merken dat er 50k+ extra in de VIN zit en veel tussentijdse aanpassingen zijn meegekomen. Betere isolatie (de auto is super stil), achterdeuren die verder open gaan, binnenlichtjes die niet meer fel wit LED licht geven maar een wat warmere tint hebben, de next gen stoelen die wel lekker zitten

bij mijn 2 VIN nummers zit een verschil van +82k. ik ben ook benieuwd naar het verschil.
 
ik hoop morgen een antwoord te krijgen. in "my tesla" staat pick up op woensdag 9/12 maar hij staat nog steeds niet in Aartselaar en er moet nog naar de keuring en zo gegaan worden.
Normaal breng ik morgen AB1 weg en hoop voor het weekend AB2 te mogen verwelkomen.:wink:

Heeft trouwens al iemand iets gehoord over "hoe" en "wat" ze keuren hier in België.
Lijkt me dat ze niet veel gaan kunnen doen... ?
 
Daarnaast is het verbruik ronduit laag. Gemiddeld 165 Wh/km over het ritje van vandaag en 151 Kw/km over de laatste 50 km daar van.

Ik sta er niet om bekend de zuinigste van de hoop te zijn met mijn overall 235 Wh/km, maar ik ben mijn nieuwe winterbanden aan het evalueren. Net 160 km gereden met bijna alles op TACC en een groot gedeelte met autosteer. Laatste 50 km met 173 Wh/km en het kan beslist nog een stuk lager want er zaten stukken autosnelweg aan 110 tussen.

T.o.v. voor de autopilot firmware, vind ik de TACC tegenwoordig super goed geworden. Als ons een gelijkaardige verbetering te wachten staat met de autosteer wordt het veel veiliger rijden met dan zonder onze autopilot.
 
Ja, als je dat letterlijk neemt zouden ze eigenlijk geen enkele auto moeten verkopen totdat het 100% af is. Huidige AP is al veel veiliger dan niets.

+1 en BMW heeft blijkbaar niets gesnapt van Agile Software Development, MVPs, etc... Zo lang ze niet de pivot maken naar de Silicon Valley manier van aanpakken zullen ze alleen maar meer en meer achterstand oplopen. "Our aim is to be the technology leader." Mijn antwoord: good luck with the hybrids!
 
ik hoop morgen een antwoord te krijgen. in "my tesla" staat pick up op woensdag 9/12 maar hij staat nog steeds niet in Aartselaar en er moet nog naar de keuring en zo gegaan worden.
Normaal breng ik morgen AB1 weg en hoop voor het weekend AB2 te mogen verwelkomen.:wink:

Na het rijden met een Tesla zegt menigeen... "nooit meer een Duitse auto" en wat koopt Frank????? Precies :biggrin: