Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot later bijkopen vanwege bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn Tesla is het pakket met 4 jaar onderhoud meteen mee besteld. Oftewel, dat zit nu in de catalogusprijs en betaal ik ook bijtelling over (gelukkig maar 4%). Nederlandse wetgeving blijft bijzonder, er wordt puur gekeken naar de catalogusprijs. Dus onderhoudszaken die je direct mee besteld worden daar dan ook bij opgeteld. En alle upgrades die je achteraf doet horen er niet bij.
Als ze dat echt gedaan hebben klopt dat niet, onderhoud is een “service” geen optie die vast zit in de auto. Tesla had dit dus los op je factuur moeten zetten net zoals afleveringskosten, recycling, etc.
 
Wat dat betreft zou het nog altijd een prachtige oplossing zijn als Tesla per 1-1-2019 met een model S en X 30D komt. Met die 30D heb je nagenoeg geen bereik. Achteraf waardeer je deze meteen op naar een 100D. Catalogusprijs onder de 50K. En daarna de rest bijbetalen buiten de bijtelling om.
 
Inruilwaarde wordt vaak bepaald op basis van waarde bij aanschaf. Ongeacht wat er werkelijk aan optie op zit.
Je zal jezelf dan ook bij inruil weer een stukje in de vingers snijden.

Verder is de vraag in hoeverre de fiscus dit gaat accepteren als dit op grote schaal gaat gebeuren.
20 jaar geleden werd er veel achteraf een automaat, airco en lederen bekleding ingebouwd (gewoon origineel door de dealer) om bijtelling te ontwijken. Hier zijn er toen een aantal van een koude kermis thuis gekomen.
 
Eerlijk gezegd voelt het ook wat raar, je hebt namelijk alles aan boord voor AP, het enige dat gebeurt is dat de software wordt vrijgegeven (niet toegevoegd), er wordt niets toegevoegd door de dealer. Ik vrees dat de belastingdienst wel eens dezelfde insteek kon hebben.
 
Ontduiken is illegaal. Dit heet belasting ontwijken en is de broodwinning van duizenden keurige legale financiële professionals. Ik ben een tevreden belastingbetaler die liever niet teveel betaalt.

Tesla geeft zelf aan dat bij levering de AP en FSD functies goedkoper zijn. Als je deze vervolgens wel bij levering wil activeren voor het 'leveringstarief' maar niet op de oorspronkelijke factuur om de catalogusprijs te drukken voor de originele kosten bij levering dan heb je echt wel iets uit te leggen bij een controle.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken (online en offline). Ik heb de AP uit de configuratie gehaald. Mijn accountant bevestigt dat als je achteraf iets in je auto laat opnemen dit niet meegaat in de catalogusprijs en daarmee dus ook niet in de fiscale waarde. De belastingdienst moet dus niet gaan zeuren als je na een paar dagen bedenkt dat AP toch wel een prettige extra is.

Ik verwacht niet dat Tesla de AP na levering alsnog voor de lagere prijs zal aanbieden, maar dan nog is de hogere prijs, buiten de bijtelling om, na 5 jaar ruim €2000,- voordeliger dan de lagere prijs met bijtelling. Het toont m.i. vooral de absurditeit van deze nieuwe bijtellingsregeling aan.
 
De belastingdienst zeurt nooit, die hebben bijna altijd gelijk. Probleem waar je tegenaan gaat lopen in de discussie is dat alles er al in zit. Jouw argumentatie wijst op frauduleus handelen, ik zou dat niet op een forum verkondigen, want nu toon je opzet aan.
 
Hier in BC Canada is een vergelijkbare situatie. Voor auto's boven de $50.000 geldt een hoger BTW tarief. Wat hier wordt gezegd is dat de lagere prijs van autopilot geldt als je besluit binnen 24 uur na aflevering alsnog autopilot te nemen. Veel mensen doen dat om zodoende de hogere BTW tarief te ontlopen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
De belastingdienst zeurt nooit, die hebben bijna altijd gelijk. Probleem waar je tegenaan gaat lopen in de discussie is dat alles er al in zit. Jouw argumentatie wijst op frauduleus handelen, ik zou dat niet op een forum verkondigen, want nu toon je opzet aan.
Het is gewoon strategisch gedrag. Als ik op 31 december een brood koop dat ik pas op 2 januari wil opeten is dan mag dat gewoon hoewel ik dan 3% BTW ontwijk.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het gaat er niet om wat jij of ik er van vinden, maar wat de belastingdienst er van vindt. De kans is erg groot dat je om de redenen die ik geef verliest. AP wordt niet achteraf en zeker niet door de dealer toegevoegd, maar door de leverancier geactiveerd. Dat is een fundamenteel verschil met door de dealer toegevoegde opties.

1) niet toegevoegd maar geactiveerd
2) niet door de dealer maar door de fabrikant

2 redenen voor de belastingdienst om dit niet als ontwijken te zien. Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Het is niet vergelijkbaar met het voorbeeld dat je geeft.
 
Het gaat er niet om wat jij of ik er van vinden, maar wat de belastingdienst er van vindt. De kans is erg groot dat je om de redenen die ik geef verliest. AP wordt niet achteraf en zeker niet door de dealer toegevoegd, maar door de leverancier geactiveerd. Dat is een fundamenteel verschil met door de dealer toegevoegde opties.

1) niet toegevoegd maar geactiveerd
2) niet door de dealer maar door de fabrikant

2 redenen voor de belastingdienst om dit niet als ontwijken te zien. Hoeveel duidelijker wil je het hebben? Het is niet vergelijkbaar met het voorbeeld dat je geeft.
Tja, zoals met alles wat betwistbaar is heeft de rechter dan het laatste woord. Nee heb je, ja kun je krijgen.
 
  • Like
Reactions: Unit106