Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Amsterdam supercharger / Taxi overbelasting

This site may earn commission on affiliate links.
Wat meespeelt is dat het - zeker in het centrum - natuurlijk lastig is om een parkeerplek te vinden. Daar waar een laadpaal staat wil nog wel eens ruimte zijn - Phev's (maar ook gewone BEV's denk ik) maken daar dankbaar gebruik van. Net als laadpunten lekker dicht bij de ingang van een attractie bijvoorbeeld. En je kan via een app op afstand ook nog zien welke (waarschijnlijk) vrij is. Ik kom dagelijks in Amsterdam - moet daar ook parkeren. Maar heb vrijwel nooit een laadbehoefte. Moet niettemin eerlijk bekennen dat ik het afgelopen jaar ook 2 keer hier gebruik van heb gemaakt...geen plek te vinden en je moet naar een afspraak... Tsja, wie zo zonder zonde is werpe de eerste steen...
Maar twee keer? :rolleyes:
 
Best een leuke uitspraak om te lezen.
De “beperking” van de batterij is volgens Tesla om te voorkomen dat de auto stil valt door een onjuiste inschatting van het BMS, de range is negatief bijgesteld hiervoor, maar de capaciteit is niet verandert volgens Tesla. Dit is toch makkelijk te testen door hem van 0 tot 100% op te laden en te zien hoeveel stroom er in is gegaan.

Tesla heeft dus de taxi’s door het ontbreken van een verlengde garantie (polis met Allianz nog niet klaar), garantie gegeven tot en met 210.000 km!
 
Je krijgt volledige garante tot 210.000km... En dan toch nog over dit punt naar de rechter gaan! Zo te zien mensen die alleen maar denken in rechten.
Over het niet mogen laden bij de SuC hadden ze volkomen gelijk - verbaasd mij niet.

Overigens is de uitspraak dat de eiser het niet aannemelijk heeft weten te maken dat de range opzettelijk is verminderd. En juist dat had men inderdaad toch relatief eenvoudig moeten kunnen aantonen. Inderdaad dus broodje aap verhaal.
 
Hoewel de Supercharger inmiddels is gesloten is er toch een interessante uitspraak gedaan: ECLI:NL:RBAMS:2018:7422, Rechtbank Amsterdam, C/13/653191 / KG ZA 18-906

Scherp!

Ik heb dit onderwerp al maanden geleden aan de kaak gesteld.

Punt 1.

1 van de gestelde zaken (supercharging beperking terwijl de taxi chauffeurs daarvoor hebben betaald) is bewezen geacht door de rechter en we kunnen nu ook wel stellen dat Tesla onrechtmatig heeft gehandeld !

Spijtig , dat we in 2018 moeten zien dat een bedrijf als Tesla zo met haar KLANTEN omgaat. Dat zegt meer over Tesla zelf.

Mijn mening is duidelijk geweest en de rechter bewijst alleen wat ik destijds al vertelde.

Punt 2

Batterij downgrade.

Dat heeft plaats gevonden kan ik met 100% zeggen
Alleen de advocaat (aan de zijde van de chauffeur) die de zaak hierboven heeft ingediend heeft het zo ongelukkig gebracht / niet voldoende onderbouwd dat het voor de rechter niet was te bevatten.

Maar ook hierop heb ik het volgende te zeggen.

Daar waar tesla ‘onrechtmatigheden’ heeft gepleegd jegens klanten ze zal worden berecht.
Dus ik denk dat hier nog een vervolg komt.
 
Last edited:
Je krijgt volledige garante tot 210.000km... En dan toch nog over dit punt naar de rechter gaan! Zo te zien mensen die alleen maar denken in rechten.
Over het niet mogen laden bij de SuC hadden ze volkomen gelijk - verbaasd mij niet.

Overigens is de uitspraak dat de eiser het niet aannemelijk heeft weten te maken dat de range opzettelijk is verminderd. En juist dat had men inderdaad toch relatief eenvoudig moeten kunnen aantonen. Inderdaad dus broodje aap verhaal.

Dat is u inderdaad correct opgevallen, en ik citeer ‘ de eiser het niet aannemelijk heeft gemaak ‘ Ik begrijp hieruit dat de rechter enkel heeft gezegd dat eiser niet voldoende bewijs heeft geleverd.

Maar de rechter zegt nergens dat de downgrade niet heeft plaats gevonden.

Als eiser ligt de bewijslast ook aan u zijde , denk dat de advocaat van de chauffeur niet zo snugger was omgegaan hiermee.(‘vormfouten’ van de advocaat )
 
Best een leuke uitspraak om te lezen.
De “beperking” van de batterij is volgens Tesla om te voorkomen dat de auto stil valt door een onjuiste inschatting van het BMS, de range is negatief bijgesteld hiervoor, maar de capaciteit is niet verandert volgens Tesla. Dit is toch makkelijk te testen door hem van 0 tot 100% op te laden en te zien hoeveel stroom er in is gegaan.

Tesla heeft dus de taxi’s door het ontbreken van een verlengde garantie (polis met Allianz nog niet klaar), garantie gegeven tot en met 210.000 km!

Tesla heeft niets meer of minder gedaan dan een auto bij mekaar geplakt tot 210.000 km.

Want als Tesla zo in haar gelijk stond dan had ze eiser (meneer of mevrouw) wel na 80.000 km de deur gewezen.
 
Tesla heeft niets meer of minder gedaan dan een auto bij mekaar geplakt tot 210.000 km.

Want als Tesla zo in haar gelijk stond dan had ze eiser (meneer of mevrouw) wel na 80.000 km de deur gewezen.
Dat ben ik niet met je eens.
Er waren twee redenen om dat niet te doen
1 er was beloofd om een verlengd garantie pakket aan te bieden maar dat pakket was nog niet rond
2 ook de taxichauffeurs werden gezien als early adapters en dus belangrijke ambassadeurs voor het merk. Die probeer je dan ook positief te houden. Ook als ze wellicht af en toe wat onredelijk zijn.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dat ben ik niet met je eens.
Er waren twee redenen om dat niet te doen
1 er was beloofd om een verlengd garantie pakket aan te bieden maar dat pakket was nog niet rond
2 ook de taxichauffeurs werden gezien als early adapters en dus belangrijke ambassadeurs voor het merk. Die probeer je dan ook positief te houden. Ook als ze wellicht af en toe wat onredelijk zijn.


Ik respecteer u mening hierover maar de feiten zijn anders.

Maar ik benoem enkel de feiten, aan de desbetreffende verlening van de garantie zijn destijds ook advocaten van te pas gekomen.

Als het aan tesla lag dan was het anders gelopen maar gelukkig leven we in een land met wetten en regelgeving.
 
Ik respecteer u mening hierover maar de feiten zijn anders.

Maar ik benoem enkel de feiten, aan de desbetreffende verlening van de garantie zijn destijds ook advocaten van te pas gekomen.

Als het aan tesla lag dan was het anders gelopen maar gelukkig leven we in een land met wetten en regelgeving.
Dit met die feiten heb ik eerder gehoord, als het een feit was dan was het in deze zaak meegenomen.
Ook heb ik nog niet 1x bewijs gezien van deze reductie in capaciteit, terwijl we in het begin van het jaar ook al meermaals hierom hebben gevraagd.

Is dit jouw rechtszaak en dus jouw taxi? Dan zou ik maar eens wat bewijs laten zien dat de auto “ in elkaar geplakt is” door Tesla. Vooralsnog laat de uitspraak een heel ander beeld zien.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Dat is u inderdaad correct opgevallen, en ik citeer ‘ de eiser het niet aannemelijk heeft gemaak ‘ Ik begrijp hieruit dat de rechter enkel heeft gezegd dat eiser niet voldoende bewijs heeft geleverd.

Maar de rechter zegt nergens dat de downgrade niet heeft plaats gevonden.

Als eiser ligt de bewijslast ook aan u zijde , denk dat de advocaat van de chauffeur niet zo snugger was omgegaan hiermee.(‘vormfouten’ van de advocaat )
De rechter zegt dat Tesla voldoende heeft aangetoond dat de taxi dezelfde update heeft gehad van het BMS als alle Tesla’s. Ook blijkt uit producties van beide kanten dat er geen bewijs is dat de accu capaciteit is gedowngrade. Lijkt me makkelijk aan te tonen, leeg rijden, van 0 naar 100% laden en filmen, 1 uur en 10 minuten kijkplezier.
 
Dit met die feiten heb ik eerder gehoord, als het een feit was dan was het in deze zaak meegenomen.
Ook heb ik nog niet 1x bewijs gezien van deze reductie in capaciteit, terwijl we in het begin van het jaar ook al meermaals hierom hebben gevraagd.

Is dit jouw rechtszaak en dus jouw taxi? Dan zou ik maar eens wat bewijs laten zien dat de auto “ in elkaar geplakt is” door Tesla. Vooralsnog laat de uitspraak een heel ander beeld zien.

Nee , dit is mijn zaak niet geweest.

Het gaat hier om een ‘kort geding’ waar het kern van het verhaal in het nabij niet in kaart is gebracht.

Waarom niet ?

Omdat een kort geding zeer beperkt is in omvang en het om een dringende belang moet gaan.

Maar meneer F500e ,

De rechter heeft nogmaals nergens gezegd dat de batterij downgrade niet heeft plaats gevonden.

En als u dat ergens uit de uitspraak kunt citeren graag.

Bewijzen?

Toen ik vorige jaar dit onderwerp ter sprake bracht , had ik ook kritiek ontvangen op mijn verhaal dat het niet klopt dat een verbod op supercharging in Amsterdam zuid oost verzonnen is etc etc etc , dit kan je allemaal zelf terug lezen ..

We zijn nu bijna een jaar verder en ik denk dat je op rechtspraak.nl kunt teruglezen of het overeen komt met hetgeen wat ik destijds meldde (inclusief namen , zie rechtspraak.nl)

De bewijzen komen middels openbare zittingen naar buiten.
 
De rechter zegt dat Tesla voldoende heeft aangetoond dat de taxi dezelfde update heeft gehad van het BMS als alle Tesla’s. Ook blijkt uit producties van beide kanten dat er geen bewijs is dat de accu capaciteit is gedowngrade. Lijkt me makkelijk aan te tonen, leeg rijden, van 0 naar 100% laden en filmen, 1 uur en 10 minuten kijkplezier.

Lijkt me ook makkelijk , dus wellicht gaan we een hoger beroep zien waarin dit wel netjes gebeurd.
 
Nee , dit is mijn zaak niet geweest.

Het gaat hier om een ‘kort geding’ waar het kern van het verhaal in het nabij niet in kaart is gebracht.

Waarom niet ?

Omdat een kort geding zeer beperkt is in omvang en het om een dringende belang moet gaan.

Maar meneer F500e ,

De rechter heeft nogmaals nergens gezegd dat de batterij downgrade niet heeft plaats gevonden.

En als u dat ergens uit de uitspraak kunt citeren graag.

Bewijzen?

Toen ik vorige jaar dit onderwerp ter sprake bracht , had ik ook kritiek ontvangen op mijn verhaal dat het niet klopt dat een verbod op supercharging in Amsterdam zuid oost verzonnen is etc etc etc , dit kan je allemaal zelf terug lezen ..

We zijn nu bijna een jaar verder en ik denk dat je op rechtspraak.nl kunt teruglezen of het overeen komt met hetgeen wat ik destijds meldde (inclusief namen , zie rechtspraak.nl)

De bewijzen komen middels openbare zittingen naar buiten.
Uit de uitspraak:
“Tesla heeft deze stellingen gemotiveerd betwist. Volgens haar is weliswaar de software van de auto aangepast, maar is de laadcapaciteit van de batterij niet beperkt. De aanpassing van de software heeft slechts ertoe geleid dat de actieradius van de batterij nauwkeuriger dan aanvankelijk het geval was, wordt weergegeven op de boordcomputer. Voorheen werd de daarop vermelde actieradius, die mede afhankelijk is van het rijd- en laadgedrag van de desbetreffende bestuurder, in de regel te ruim weergegeven, omdat daarmee onvoldoende rekening werd gehouden met onvermijdelijk optredend capaciteitverlies, wat tot onveilige situaties kon leiden. Vandaar dat de op de display weergegeven actieradius nu lager is. Voor zover de laadcapaciteit van de batterij daarnaast daadwerkelijk is afgenomen, ligt dat in de visie van Tesla aan onvermijdelijke slijtage.

4.11.
Dat Tesla de capaciteit van de batterij door de aanpassing van de software heeft beperkt, heeft [eiser] , tegenover de gemotiveerde betwisting daarvan door Tesla, vooralsnog niet aannemelijk gemaakt. De omstandigheid dat ook Schiphol Taxi, gelet op haar in 2.5 aangehaalde e-mail, uitging van een door Tesla bewerkstelligde beperking en dat kennelijk onder de aandacht van Tesla en [eiser] heeft gebracht, is onvoldoende grond voor een ander oordeel op dit punt. Ook dit onderdeel van de vordering wordt daarom afgewezen.”

Volgens mij gaat de rechter in dit kort geding redelijk gemotiveerd in op alle door de eiser gemaakte claims.
Uit de tekst maak ik op dat de raadsman diverse taxi chauffeurs heeft bijgestaan, dan vind ik het persoonlijk erg onverstandig en bijna dom om niet een niet een simpele video te maken van de laadcapaciteit zoals hiervoor geschreven, dat lijkt me nogal zonde van de rechtsgang. Blijkbaar geeft de video niet de gewenste uitkomst, namelijk dat de capaciteit niet minder is?

Hoe het ook zij, de rechter geeft duidelijk aan dat de claim dat de capaciteit verlaagd is door Tesla bij deze taxi’s niet bewezen is, en dat Tesla duidelijk heeft gemotiveerd, waarom de range is aangepast op de display. Blijkbaar hebben er een paar vrienden leeg gestaan.

Nogmaals, je roept steeds feiten, maar ik zie ze niet en de rechter ook niet.

Misschien kan je beter de links posten naar rechtspraak, dit maakt je punt sterker dan ons aan te raden zelf te gaan zoeken.
 
Wanneer je je accu helemaal leeg gereden hebt (onder de 5%), hoeveel uur duurt het dan om hem thuis weer helemaal op te laden (over de 95%) aan de 1 fase, 16 ampère huis stekker?



Edit: Hoe kun je het nou een disagree zetten op deze post ?? Ik vraag eigenlijk alleen maar om cijfers om hem er zelf achter te laten komen hoe groot zijn accu is.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: FairFrank
1. Off-topic.
2. Gevalletje lmgtfy.
Is niet off topic, @Rowan256 probeert op dezelfde manier als ik vast te stellen hoeveel kWh er in de batterij van deze taxi gaat. Door te vragen naar de laadtijd kan je dat terug rekenen.
Of gewoon van de display aflezen.

Ik had zelfde vraag gesteld maar dan op basis van opladen van 0 naar 100% bij een SuC. Als ie echt op 50kwh is afgesteld moet dat trouwens echt razendsnel gaan, want dan gaat de batterij nooit helemaal vol. Zou je in 20-25min klaar moeten zijn.
 
Komt me bijzonder omslachtig, indirect en onbetrouwbaar voor.
Hoe makkelijk is het om een lege batterij volledig te laden en dan te kijken hoeveel erin gegaan is?
Laadtijd kan je meteen zien als je de stekker er in doet, voor het andere moet je wachten.

Ik zie ook liever een foto, maar blijkbaar wil @Henkdekrimpj daar nog niet aan, ondanks dat hij zelf ook de Tesla taxi heeft met volgens hem 180km range.

Off topic is het in ieder geval niet en ook niet lmgtfy aangezien het alleen voor deze specifieke auto’s zou gelden.