Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Maximum comfortabele dagafstand

This site may earn commission on affiliate links.
Enkele keren naar Varese of Bellinzona - 1.100 km ongeveer. Ook al in 2013 overigens toen we nog bijna geen SuC's hadden. Toen reed ik alleen..
En vorig jaar zomer zijn we in 1 keer terug gereden uit de Marche - 1.500 km. Maar toen waren we wel met z'n vieren - 2 chauffeurs. 22:00 weg, 18:00 thuis - filevrij gereden. Uitgebreid ontbeten in Egerkingen, lunch in Urmond. Heb het ook wel eerder met een ICE gedaan, maar was toen bij aankomst redelijk kapot. Door het regelmatig gedwongen stoppen met de S is het prima te doen ook al duurt het langer - stoppen wil je toch om even tot rust te komen. Enig nadeel vond ik dat je achterin niet kunt slapen - althans ik kan daar niet goed zitten - ben er te lang voor.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen.. sinds we met de S ook lange afstanden afleggen (altijd vakantie) zijn de reisdagen meer echte vakantiedagen geworden. Lekker de tijd nemen, uurtje stoppen in Arezzo om te zwemmen in het zwembad bij de SuC, rustig kop koffie drinken, tijd nemen om goed te ontbijten in Egerkingen bij de SuC. Is toch wel een beetje rijden 2.0 - ik ervaar dat heel anders en positiever dan het als een malle idioot zo snel mogelijk afleggen van een zo lang mogelijke afstand. Dat stompzinnige macho-gedoe hoeft voor mij niet meer.

Zijn er onder jullie al die >1.000 km op 1 dag hebben gereden in de S? 1.000 km wil ongeveer zeggen 4 uren extra laadtijd vermoed ik dus dan zit je dag er ongeveer wel door?

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Er zijn er vast die veel meer hebben gereden, maar ik was na 13 uur 1100 km ver. In de winter. En door het Supercharger ritme van 2-2,5 uur rijden half uur rust, maar ook door de rust van de S en de ongeëvenaarde ondersteuning van AutoPilot, auto HighBeam en zo, kom je 2X zo uitgerust aan als in een Duitser met verbrandingsmotor. Ik verwacht dat 2000 km op een dag zonder meer haalbaar moet zijn.
Er waren toch Amerikanen die coast to coast in 52 uur hadden gedaan? Ff Google raadplegen zou ik zeggen.
 
Diverse ritten naar vakantiebestemmingen op plm 1400 km, maar dan in twee dagen. Die tellen niet, maar heerlijke ervaringen à la Edi99. Die ik stomtoevallig trof op zijn strandje in de Marche. (Na een ander forumlid in Milaan tegen het lijf te zijn gelopen).

In september 2014 solo naar Wenen, op een zondag, maandag vergaderingen, en dinsdag weer terug. Die telt wel. Fantastische ervaring, spannend ook, nog niet overal Superchargers en bijna leeg in Wenen aangekomen, na hypermilen achter een vrachtwagen, omhoog, in de regen. Verslag nog ergens te vinden http://www.teslamotorsclub.com/show...ntie-in-Europa?p=758604&viewfull=1#post758604. #1653 (Hoe maak ik een normale link).

In augustus 2015 in één ruk eveneens vanuit Le Marche naar huis, iets meer dan 1.500 km, 04:00 vertrokken en 23:00 thuis; wel wat files gehad, en de Gotthard pas gereden i.p.v. de tunnel. Eén chauffeur. Beetje stuk wel, na Zevenaar wilde ik eigenlijk niet verder meer.

Familie mist de stoelen uit de Peugeot 807 wel, die konden bijna helemaal plat, en de stoel van moeders daar zo ongeveer overheen ook plat. Maar ze hebben het erg goed gedaan. Wel veel friet.
 
Last edited:
Alkmaar -> Milaan, ongeveer 1250 km in krap 14 uur. En uitgerust aangekomen. Geen enkel probleem. Over een paar weken ga ik samen met mijn dochter rondje Europa doen (ze is 13 dus alleen ik rijd) en dat worden ook dagelijks dat soort afstanden. Milaan was nog zonder Autopilot dus het wordt nu alleen maar leuker :)

Ook ik denk dat 2000 km op een dag niet echt te doen is: ik ga uit van een gemiddelde snelheid van tussen 90 en 95 km/u over dat soort afstanden, dan heb ik de laadtijden meteen meegenomen. Dat zou dan 21 uur rijden zijn..
 
1.000 km wil ongeveer zeggen 4 uren extra laadtijd vermoed ik dus dan zit je dag er ongeveer wel door?
Onze 1.500 km van Le Marche naar huis in 19 uur is zo'n 4 uur meer dan ik voorheen met de ICE deed. Maar ik hou van stevig doorrijden.

Maar als je rekent met 3 x 250 km laden betekent dat 3 x een half uur, mits je goed leegrijdt. Trek daarvan af de tijd die je voor een tankbeurt zou hebben gehad, en nog een plasstop, en dan scheelt het niet veel meer...
 
Last edited:
Na de kerst in 1x terug vanuit Stockholm 1500km, enige chauffeur, reistijd 18,5uur. Lange dag maar niet uitgeput aangekomen. Reisde wel zonder vrouw en dochter maar met 2 zoons:smile:

image.jpeg
 
Zijn er onder jullie al die >1.000 km op 1 dag hebben gereden in de S? 1.000 km wil ongeveer zeggen 4 uren extra laadtijd vermoed ik dus dan zit je dag er ongeveer wel door?

Alvast bedankt!
Een keertje 1100 a 1200 km vanuit Ljubljana naar Enschede op 1 dag. Om 8 uur 's ochtends vertrokken en we waren om 10 uur 's avonds thuis, dus in totaal 14 uur erover gedaan. Nou waren we niet altijd super efficiënt bezig, zo hebben we ook een stuk binnendoor gereden (alleen maar snelweg vonden we wat saai) en zijn we ook wel eens te lang wezen superchargen omdat we lekker pizza zaten te eten :) Ik denk dat deze route in 13 uur wel te doen zou zijn, maar 14 uur is een goede tijd om rekening mee te houden als je rustig aan wilt doen. Oh ja en de vele wegwerkzaamheden die we tegenkwamen in Duitsland hielpen ook niet mee.

Maar die 1000 km moet je makkelijk redden, zelfs met minder dan 4 uur laadtijd:
* 100% charge vanuit huis, waarmee je in principe goed 350 km moet kunnen rijden.
* Daarna moet je op afstand 350, 550 en 750 kilometer zo'n 30 minuten laden en daarmee kun je echt makkelijk een goede 200 km rijden, dus dat laatste stukje van de 750e naar 1000e kilometer zal vast wel in één ruk door gaan.

Dan zou je anderhalf uur aan laadtijd hebben binnen die 1000 km, alleen kom je dan wel met een redelijk lege accu aan op je bestemming. Laten we zeggen dat je in totaal 2 uur aan laadtijd pakt, dan heb je zelfs nog wat over vermoedelijk.
 
St Tropez - Hengelo in totaal 1370 km. In een dag gereden. 6 uur inde ochtend vertrokken. 23 uur thuis. Heerlijke lunch en diner onderweg. Heb alles zelf gereden twee kids en mijn vrouw waren mee, maar wilde lekker zelf rijden. Was echt geen probleem, ook niet voor de kinderen (11 en 13).
 
Wat is volgens jullie de beste methode?

1. Aan de suc net voldoende laden om de volgende suc te halen tegen een voorzichtige snelheid?
2. Of wat langer laden om sneller te kunnen rijden?

Wat is eigenlijk de ideale snelheid om zo zuinig mogelijk te rijden? Ik zit met 105 km/u in mijn hoofd maar vraag me niet waar ik dat vandaan heb. ;-)
 
-rijden aan de snelheid die jou het best bevalt, voor zover deze binnen de wettelijke grenzen valt ;-)
Voel je je best bij 115km/u, rij dan 115km/u op de trip.

-laden : net voldoende om de volgende SuC-stop te halen met 5%soc (enkel voor de gemoedsrust, 0% mag ook).
Langer laden, om met een hogere soc aan te komen kost enkel extra tijd.
Kijk nog eens op site van Merijn, tabblad Supercharger, en dan de grafiek. Dan begrijp je wat ik bedoel.

-En bovenal : genieten van de trip !
 
Wat is volgens jullie de beste methode?

1. Aan de suc net voldoende laden om de volgende suc te halen tegen een voorzichtige snelheid?
2. Of wat langer laden om sneller te kunnen rijden?

Wat is eigenlijk de ideale snelheid om zo zuinig mogelijk te rijden? Ik zit met 105 km/u in mijn hoofd maar vraag me niet waar ik dat vandaan heb. ;-)

Het hangt ervan af hoe ver de SuC's van mekaar af liggen. Je laadt het snelste op bij de laagste SoC. Dus je batterij zo leeg mogelijk rijden tot je aan de SuC komt en opladen tot 60-70%, en dan weer 150km rijden tot de volgende SuC.

Ik heb ooit een nachtelijke trip Firenze - Wijgmaal gedaan waar ik zo door Duitsland reed tegen een dikke 140 km/u. Kwartiertje laden en weer weg naar de volgende SuC. Je haalt wat tijd in op je GPS en je kan perfect beheersen om op bijna 0 toe te komen. Maar in Duitsland heb je genoeg SuC's om dat te doen. Door Frankrijk lukt zoiets niet, omdat je afstanden van +200km moet overbruggen
 
Wat is volgens jullie de beste methode?

1. Aan de suc net voldoende laden om de volgende suc te halen tegen een voorzichtige snelheid?
2. Of wat langer laden om sneller te kunnen rijden?

Wat is eigenlijk de ideale snelheid om zo zuinig mogelijk te rijden? Ik zit met 105 km/u in mijn hoofd maar vraag me niet waar ik dat vandaan heb. ;-)

Het is ook erg afhankelijk van hoe, wat en waar. Bij een supercharger op een fijne locatie met een goede luch of diner... Laat maar lekker laden. Een supercharger zonder veel faciliteiten, dan zsm weer door. Maar voor de gemoedsrust kies ik ervoor om liever paar minuten langer te blijven staan, zeker in Frankrijk waar de hoeveelheid charters een stuk beperkter is.
 
Al enkele malen gedaan naar Hongarije, 1450 km.

Tot Wenen kun je prima hoppen. Thuis vol weg, dan eerste SuC na zo'n 270 km (Mogendorf) en daarna stukjes van 150 tot 200 km. Kun je met de range predictor keurig uitkienen dat je met 5% aankomt en dan laden tot hij aangeeft dat je genoeg hebt. Dat is trouwens niet altijd hetzelfde. Is de volgende SuC bijv. 400 meter hoger en/of staat er een flinke wind dan laat hij je langer doorladen dan omgekeerd.
Een paar korte pauzes en af en toe een wat langere omdat men wil eten is prima. Dan laadt hij vanzelf verder en omdat je die tijd nodig hebt geeft dat niet. Maar korte stops kunnen al echt kort zijn. 10 minuten kun je al wel gewoon in de auto blijven of een kort praatje met buren.

Ook mijn ervaring, door het totaal andere reisritme word je niet moe en ervaar je de reis op zich al als rustgevend i.p.v. stressopwekkend.
 
Mijn advies: prik een dag, sta heel vroeg op, stap in je auto en ga richting Duitsland. Rij eens een hele dag een rondje (Duitsland, via Luxemburg en Belgie o.i.d.) en ervaar het gewoon. Dat was voor mij de beste manier om te leren omgaan met de combinatie lange rit en charging. Het is nog leuk ook :)

Zeker de roadtrip door Noorwegen heeft me van alle eventuele range-anxiety genezen. Ik let er niet meer op, de energy app staat niet meer continue op mijn scherm en ik heb alle vertrouwen in de Tesla dat het wel lukt (binnen Europa dan, Turkije schijnt een heel avontuur te zijn).