Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

dual charger laten inbouwen of toch wachten op chademo adapter

This site may earn commission on affiliate links.
bij bestelling heb ik single charger laten inbouwen...maar wel de chademo adapter besteld.
Wilde nl met de auto naar Spanje.

Nu heb ik de auto, alleen is de chademo adapter er niet, en ziet er niet uit dat ie er op hele korte tijd er gaat komen.
Twijfel nu of ik alsnog de dualcharger zal laten inbouwen. Tesla wil met mee denken (super service)

Wat denken jullie.. Doen of toch wachten op de chademo adapter
 
bij bestelling heb ik single charger laten inbouwen...maar wel de chademo adapter besteld.
Wilde nl met de auto naar Spanje.

Nu heb ik de auto, alleen is de chademo adapter er niet, en ziet er niet uit dat ie er op hele korte tijd er gaat komen.
Twijfel nu of ik alsnog de dualcharger zal laten inbouwen. Tesla wil met mee denken (super service)

Wat denken jullie.. Doen of toch wachten op de chademo adapter

Wat kosten het inbouwen van dual charger?
Ik zou wachten, over een jaar is heel europa voorzien van superchargers..
 
Heb hetzelfde voorgelegd aan Tesla, omdat de 16A update binnenkort wordt gedaan ligt toch alles open. Als de prijs acceptabel (<2k) is dan laat ik het doen. Thuis kan ik maar tot 20A gaan maar das toch net wat lekkerder dan 13A.
Inmiddels van een ander forumlid gehoord dat deze het rond de 1500 ex had kunnen laten doen (icm de 16A fix) dus heb goede hoop dat Tesla hierin mee zal gaan.
 
Heb hetzelfde voorgelegd aan Tesla, omdat de 16A update binnenkort wordt gedaan ligt toch alles open. Als de prijs acceptabel (<2k) is dan laat ik het doen. Thuis kan ik maar tot 20A gaan maar das toch net wat lekkerder dan 13A.
Inmiddels van een ander forumlid gehoord dat deze het rond de 1500 ex had kunnen laten doen (icm de 16A fix) dus heb goede hoop dat Tesla hierin mee zal gaan.

Ik heb de Duo lader, maar maak er eigenlijk weinig gebruik van. Op de zaak 2x22kW maar zet hem eigenlijk altijd op één van de 11kW laders. Als de CHAdeMO adapter er komt, koop ik hem gelijk (heb reservering gemaakt bij SC Den Haag) 22kW is toch te langzaam. Eerlijk is eerlijk, Nederland is niet zo groot. Als de 22kW moet laden onderweg kan je beter een omweg nemen via een SuC, Assen komt ook nog dit jaar live. De tijd dat het kost om met een 22kW lader je Tesla te vullen... 50kW 0f meer via CHAdeMO zet pas zoden aan de dijk.

Dus zou je geld lekker bewaren en een CHAdeMO adapter kopen.
 
Je hebt helemaal gelijk, ik verwacht ook niet dat ik ooit meer dan 16A 3fase echt nodig ga hebben. Maar als toch alles open moet dan begint het weer te kriebelen... keuzes keuzes ;)
Die chademo adapter begint steeds minder nut te krijgen gezien de flinke uitbreiding van het SuC netwerk. Maar het staat voorlopig wel nog op mijn interesse lijstje.
 
Wat kosten het inbouwen van dual charger?
Ik zou wachten, over een jaar is heel europa voorzien van superchargers..

Zou ik ook doen.
Zou de dualcharger op 21.000km maar 1 keer gemist hebben, op de electric marathon, maar die werd geannuleerd... dus heb hem nog nooit gemist. (al zijn er wel mensem die hem dagelijks nodig hebben, maar die discussie werd elders al gevoerd)
 
Road trips met 22kW is geen comfortabele optie. Dus die is voor destination charging als je nog een 2e flinke rit moet maken binnen enkele uren (retour bijv). Ik vind m ideaal.

De Chademo en SuCs zijn voor road trips, voor onderweg dus.
 
Altijd dual charger nemen! Nu dus voor een beperkte meerprijs. Op langere termijn hogere restwaarde. Je hoeft maar 1 keer in een accute noodsituatie er voordeel van te hebben en dan heb je spijt dat je hem niet hebt.
Hoeveel kost het je netto nu helemaal per jaar over de komende 8 jaar, de garantieperiode vah de batterij.?
 
Altijd dual charger nemen! Nu dus voor een beperkte meerprijs. Op langere termijn hogere restwaarde. Je hoeft maar 1 keer in een accute noodsituatie er voordeel van te hebben en dan heb je spijt dat je hem niet hebt.
Hoeveel kost het je netto nu helemaal per jaar over de komende 8 jaar, de garantieperiode vah de batterij.?

De vraag is of je na levering hem nog in zou moeten laten bouwen, ik heb zelf ook gekozen voor DUO. Maar achteraf alsnog in laten bouwen is zonde van het geld. Zeker als je de auto zakelijk hebt aangeschaft (wat de meeste zullen hebben gedaan) ivm alle aftrek mogelijkheden van de Tesla af fabriek. Dan beter CHAdeMO afwachten.
 
Ik ben het forumlid dat een tweede lader heeft laten inbouwen. De tweede lader is in mijn ervaring alleen nuttig voor buitenlandse reizen in gebieden zonder superchargers. Een chademo adapter zou dan overigens veel handiger zijn, maar goed, die is nog niet leverbaar.

Ik heb de lader laten plaatsen tijdens de 13/16 fix. Ik heb uiteindelijk de af-fabriek optie prijs betaald. Meer zou ik er ook niet voor over hebben. De chademo adapter zal ik alsnog kopen!
 
Ik heb een duo lader, en die kwam erg goed van pas toen ik terugreed vanuit Normandie; na twee uur laden in Kortrijk (en dat was al een half uurtje langer dan strict nodig - de lunch was heerlijk) doorrijden naar Eindhoven. Dat was 3 a 4 uur wachten geweest zonder die dubbele lader...
Maar voor mij is in het dagelijks leven een single charger voldoende, dus vanuit puur financiëel oogpunt is het geen beste investering, die duo lader.
 
Ik heb een duo lader af fabriek en ik zou hem niet willen missen. Maar ik rij 50 a 60k km per jaar. Dus ik heb wel eens momenten dat ik thuis kom en dan na twee uurtjes toch weer een aardige afstand moet overbruggen. Daarnaast was het tot nu toe toch wel prettig dat je bij een 11 KW paal gewoon met 16A kon laden. Over twee weken de upgrade naar naar volledig 32A en dan zal het allemaal nog sneller gaan. En chademo is alleen handig voor onderweg maar daar betaal je tegenwoordig de hoofdprijs.
 
chademo... ook niet alles...

Zoals sommige aandachrige volgers weten, reed ik voor mijn tesla, sinds mrt 2011 met mijn 100%elektrische
Mitsubishi i miev, bij de bp delfgauw , was ik 1 van de eersten die op doorreis naar amsterdam, bij de chademo lader kwam laden, ook bij de rai stond er 1, en met 3x laden onderweg lukte het meestal. Nu met de tesla neem ik genoeg stroom van huis mee. De imiev deed ca 20 minuten over 80% dat me ca 90 km leverde.
Helaas is soms het grote zware koppelstuk defect, waardoor ik een keer vanwege een afspraak, vanuit de bp delft,
met de taxi heen en weer naar Leiden ging, kosten Ca 2x 70 euro. Toen ik uren later terugkwam had the new motion inderdaad een nieuw koppelstuk gemonteerd en kon ik gelukkig laden. Dit voorjaar heeft the new motion ca 14
Chademo laders onder andere vdevalk middelburg, vdevalk ridderkerk vdvalk dordrecht, ac leiderdorp etc
laten weghalen vanwege de vele storingen... dus ondanks de voordelen van redundantie, vraag ik me af of ik
de chademo koppeling niet afbestellen moet, immers met mijn dualcharger blijk ik me nu al 18000 km goed te redden. Ondanks dat ik nogsteeds slechts 26 van de 32 heb, kan ik ca 80 km per uur laden.
Verder verwacht ik dat als tesla hier in Nederland naast de inmiddels 1800! S ook nog E en X gaat leveren, de
usp van levenslang gratis laden alleen met veel meer dan de 3 Suc 's kan blijven waarmaken.
Kortom neem de dualcharger!
 
Last edited:
De CHAdeMO adapter word dus in Japan standaard geleverd met de Model S. Via een relatie laten informeren in Japan of deze ook los te leveren is, maar in Japan hebben ze blijkbaar dezelfde aansluiting als in de US, dus niet de Type-2. De CHAdeMO is er dus alleen nog maar voor de Japanse markt, en zal dus in de US uit gaan komen spoedig. Echter daar zijn niet zo veel CHAdeMO laders, in Europa veel meer. Ik ben alleen bang dat ivm de andere aansluiting we nog wel even zullen moeten wachten op de adapter...
 
Ik heb hem ver na de sluitingsdatum toch nog als af-fabriek optie laten installeren. Niet omdat ik hem dagelijks nodig heb, maar omdat het - zoals anderen al aangaven - de restwaarde verhoogt en omdat het je auto bruikbaarder maakt: Als je 's avonds met een (bijna) lege accu thuiskomt, kun je met een twin charger je auto na het eten toch weer gebruiken. Met een enkele lader duurt dat wat langer.

Als ik het met goed herinner, was het een optie van €1600. In de VS kost installatie achteraf $3600 (http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/2nd-onboard-charger), dus dat zal hier dan wel €3800 kosten. Waarschijnlijk zijn het niet twee losse laders die los van elkaar geïnstalleerd kunnen worden, maar is het één onderdeel dat er in twee uitvoeringen is en dat dus vervangen moet worden.
 
Road trips met 22kW is geen comfortabele optie. Dus die is voor destination charging als je nog een 2e flinke rit moet maken binnen enkele uren (retour bijv). Ik vind m ideaal.

De Chademo en SuCs zijn voor road trips, voor onderweg dus.
Klopt en ik maak best veel gebruik van de 22kW. Dit is een beetje een herhaling van wat eerder al aan de orde kwam.

Ik geef best veel lezingen op IT gebied en steeds meer plekken waar ik dat doe hebben 22kW laders. Vaak moet ik toch snel 150km rijden (enkele reis), dus als ik weet dat er een 22kW lader is kan ik gewoon stevig door rijden (150 ~ 160km/h), lezing houden van 2 uur en weer vol vermogen terug.

Het is voor mij de vrijheid. Ik wil niet op het laden wachten, ook niet als ik net thuis ben. Inpluggen en 2 uur later verzinnen dat ik naar Antwerpen wil.
 
Hi all, dank voor t meedenken. Ik heb besloten as woensdag de dualcharger in te laten bouwen.
Ik had de chademo adapter in de lease laten opnemen maar nu vervangen voor dual charger, voor 11 euro id maand meer..
Koop ik prive dat ding nog wel een keer

Super vd input.. maar de overwegingen om t toch te doen zijn
-meer vrijheid omdat we impulsief ook eens verdere trips maken
-oplossing van een accuut probleem... hoe ik kom zo snel mogelijk in AUXERRE SC vanuit Valkenswaard (let op ik ga voor schut, als ik Barcelona niet haal :)
-geringe financiele impact