Ik denk niet dat het een vooruitgang is als Big-Oil de SuC’s gaan overnemen. Deze maatschappijen blinken niet uit in snelle vooruitgang op het gebied van innovatie in laad-infrastructuren.
De ervaringen die ik in NL met BP Pulse heb:
- er worden 150kW laders geplaatst met 2 aansluitingen met kabels die max 200A aankunnen. De laadpaal kan op 800V wel 150kW leveren maar een Tesla krijgt maar max 75kW, ook als de andere kabel niet gebruikt wordt.
- bollards zijn zodanig opgesteld dat je als bestuurder of als passagier erg goed moet opletten om geen deuk in je portier te slaan
- laadpalen zijn zo opgesteld dat een andere rijder zich in idiote bochten moet wringen tussen de laadpaal en jouw auto om het display te bedienen, en dus mogelijk jouw auto beschadigd
- een snellader in een groep van 10 die op het display aangaf dat het laden 40ct per kWh bedroeg bij gebruik van pinpas/creditcard (nette prijs, nette info, nette adhoc mogelijkheid, top!) maar die foutief stond ingesteld waardoor er 1 euro per kWh werd afgeschreven! En na melden bij de helpdesk werd de laadpaal wel op free vend gezet maar vervolgens uiteraard nooit meer iets van gehoord, laat staan mijn geld teruggekregen. Het laat zich raden hoeveel anderen daar te veel hebben betaald en nooit hun geld hebben teruggekregen.
Er spreekt niet echt uit dat deze fossiele partij goed snapt wat elektrische rijders willen of wat ze nodig hebben, en dat ze dat ook echt willen begrijpen.
Tegelijkertijd zullen ze wel moeten investeren in duurzamere energie, of omdat hun aandeelhouders het willen, of omdat ze vanwege wet/regelgeving moeten, of omdat ze graag hun portie greenwashing willen doen.
Als BP wel wil investeren in de aanschaf/plaatsing en hun bijdrage wil leveren aan Tesla voor de operationele kosten, en Tesla de hardware/software blijft bouwen en onderhouden dan zie ik een win/win. Als BP ook de operationele kant in beheer zou nemen dan heb ik er niet veel vertrouwen in.