Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zal ik mijn Red Horse deze maand nog inruilen?

Moet ik mijn Model S deze maand nog inruilen?

  • Nee, verkoop 'm over twee jaar aan privé

  • Ja, gewoon 60K bijlappen en in een gloednieuwe gaan rijden


Results are only viewable after voting.
This site may earn commission on affiliate links.
Maar goed, Paul, hierbij mijn 2 centen;

Gewoon doen. Als je het geld hebt liggen zou ik het doen. Laatste kans om voorlopig weer met minimale bijtelling te rijden. Komt niet meer terug.
Natuurlijk is naar privé halen een optie. Maar je zal maar pech hebben en je moet ff een MCU vervangen, een paar steekassen... of 'gewoon' een deurhendel.. Check de prijzen, verbleek en ween. Daar komt bij dat privé geld uitgeven altijd veel meer pijn doet dan anoniem storten vanaf de zakelijke rekening:)
Dan moet er natuurlijk wel flink winst gemaakt worden.
 
Natuurlijk is naar privé halen een optie. Maar je zal maar pech hebben en je moet ff een MCU vervangen, een paar steekassen... of 'gewoon' een deurhendel.. Check de prijzen, verbleek en ween. Daar komt bij dat privé geld uitgeven altijd veel meer pijn doet dan anoniem storten vanaf de zakelijke rekening:)
Het verrast mij telkens hoe risico avers (mogelijk terecht, geen idee...:rolleyes:) de eerste Tesla eigenaren/nieuwkopers op het forum soms reageren bij de gedachte de Tesla naar prive te halen.
Vraag mij af hoe dat dan (straks) moet met de tweedehands particuliere kopers(markt) die veelal minder vermogend zijn en minder inkomen hebben.
De eerste Tesla eigenaren (nieuwkopers) hebben nog het voordeel de auto 'van haver tot gort' te kennen, tweedehands kopers kennen die nauwelijks.
Ik neem aan dat Tesla eigenaren die het veel te risicovol vinden om de eigen Tesla naar prive te halen (i.v.m mogelijke hoge toekomstige kosten) het particuliere vrienden ook zullen afraden een tweedehands Tesla aan te schaffen?
(Ik geef hiermee geen oordeel, sta er open in, het is dat ik voor een nieuwe M3 ga, anders had ik als particulier juist een tweedehands Tesla gekocht, vandaar dat het mij intrigeerd..;))
 
Het verrast mij telkens hoe risico avers (mogelijk terecht, geen idee...:rolleyes:) de eerste Tesla eigenaren/nieuwkopers op het forum soms reageren bij de gedachte de Tesla naar prive te halen.
Vraag mij af hoe dat dan (straks) moet met de tweedehands particuliere kopers(markt) die veelal minder vermogend zijn en minder inkomen hebben.
De eerste Tesla eigenaren (nieuwkopers) hebben nog het voordeel de auto 'van haver tot gort' te kennen, tweedehands kopers kennen die nauwelijks.
Ik neem aan dat Tesla eigenaren die het veel te risicovol vinden om de eigen Tesla naar prive te halen (i.v.m mogelijke hoge toekomstige kosten) het particuliere vrienden ook zullen afraden een tweedehands Tesla aan te schaffen?
(Ik geef hiermee geen oordeel, sta er open in, het is dat ik voor een nieuwe M3 ga, anders had ik als particulier juist een tweedehands Tesla gekocht, vandaar dat het mij intrigeerd..;))
Goed gezegd, K.
Uiteraard beveel ik mensen gerust een gebruikte Tesla aan. Sommigen kopen dan alsnog een spinternieuwe (hè, @simonsmidt ?). Maar ik adviseer net zo makkelijk om te kijken naar een gebruikte Mitsubishi Outlander PHEV. Als je niet teveel kilometers maakt en een paard of pony hebt of klussenier bent of gewoon een Dorpsstraat-tractor wilt rijden. Halve MRB, bijna altijd goedkoop op elektriciteit rijden en als het een enkele keer toch moet, rijd je er op benzine mee naar verder gelegen bestemmingen (en dan blijkt het een zuiperd). Die koop je nu al voor ruim 20% van de nieuwprijs, want zakelijke aanschaf is niet meer interessant.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Het verrast mij telkens hoe risico avers (mogelijk terecht, geen idee...:rolleyes:) de eerste Tesla eigenaren/nieuwkopers op het forum soms reageren bij de gedachte de Tesla naar prive te halen.
Vraag mij af hoe dat dan (straks) moet met de tweedehands particuliere kopers(markt) die veelal minder vermogend zijn en minder inkomen hebben.
De eerste Tesla eigenaren (nieuwkopers) hebben nog het voordeel de auto 'van haver tot gort' te kennen, tweedehands kopers kennen die nauwelijks.
Ik neem aan dat Tesla eigenaren die het veel te risicovol vinden om de eigen Tesla naar prive te halen (i.v.m mogelijke hoge toekomstige kosten) het particuliere vrienden ook zullen afraden een tweedehands Tesla aan te schaffen?
(Ik geef hiermee geen oordeel, sta er open in, het is dat ik voor een nieuwe M3 ga, anders had ik als particulier juist een tweedehands Tesla gekocht, vandaar dat het mij intrigeerd..;))
Het is toch wel logisch om de toekomstige kosten van een gebruikte auto in privé en dus uit netto betaald af te wegen tegen die van een nieuwe in de onderneming en dus uit bruto betaald?
 
Het is toch wel logisch om de toekomstige kosten van een gebruikte auto in privé en dus uit netto betaald af te wegen tegen die van een nieuwe in de onderneming en dus uit bruto betaald?
Op zich zelf is dat natuurlijk logisch, als je die keuze hebt. Maar het schrikbeeld aan mogelijke toekomstige kosten wat er soms bij wordt opgeroepen intrigeert mij.
(je hebt ook het verhaal van electrische auto's - minder draaiende delen - minder slijtage - minder reparatiekosten etc)
 
Op zich zelf is dat natuurlijk logisch, als je die keuze hebt. Maar het schrikbeeld aan mogelijke toekomstige kosten wat er soms bij wordt opgeroepen intrigeert mij.
(je hebt ook het verhaal van electrische auto's - minder draaiende delen - minder slijtage - minder reparatiekosten etc)

Ik snap je gevoel. Het is zaak dat Tesla zijn onderdelenvoorziening op orde krijgt en dat door (ik noem maar wat) uniformiteit en toenemende aantallen de prijzen vd onderdelen naar marktconform zakken.


Mijn quest is voorbij, geen nieuwe S voor mij dit jaar. Ik ga voor een model 3 volgend jaar. De nieuwere techniek de prijs en de grootte van de 3 geeft voor mij de doorslag. Succes voor de anderen.
Nu alleen de vraag hou ik mijn classic S erbij of niet.. ;)

Goede keuze Bas!
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
De poll staat nog open, but the Nays have it. Ik blijf lekker doorrijden.

Ik heb de afgelopen weken met hetzelfde dilemma gezeten. Als bedrijfskundige wil je het graag degelijk onderbouwen en dus heb ik, geheel in stijl, een spreadsheet gebouwd. Mijn MS is 2,5 jaar oud en dik 80.000 km gelopen. Inruilbod Tesla was zeer laag. Tesla heeft me doorverwezen naar een marktpartij en zij komen (ongezien) 15% hoger uit. Van Tesla ontving ik een mooie aanbieding voor MS100D met alle gewenste opties. Dus had ik een goede basis.

Reden om te kiezen voor een nieuwe:
  • 98 KW beschikbaar om te rijden tegen 81 nu. Die 81 red ik ook al lang niet en dus 20% meer range. Ik zit veel in BRD en daar is de SUC-dichtheid substantieel lager dan in NL.
  • De toekomstige mogelijkheden met AP2.
  • In Nl heb je 17-18k belastingvoordeel door 2,5 jaar langer lage bijtelling.
Redenen om door te rijden:
  • De forse afschrijving in de eerste 30 maanden.
  • De productiekwaliteit is de laatste tijd niet verbeterd en ergens is er de angst met een afgewezen MS te komen zitten.
  • Directe fiscale consequenties (bijv. vrijval VAMIL).
  • Ik ben nieuwsgierig wat er de komende twee-en-een half jaar allemaal aan nieuwe EV's komt.
Uitkomst van dit onderzoek. Als je een nieuwe wilt dan is dit te verantwoorden. Als je er voor kiest om door te rijden dan zijn ook daar voldoende argumenten voor. Kortom; papier is geduldig ....
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
De poll staat nog open, but the Nays have it. Ik blijf lekker doorrijden.
Gelukkig denken hier nog genoeg anderen anders over...
982E1AEC-BF59-4E67-8632-E7EC0C9BB733.jpeg
 
Dus eigenlijk wordt hier afgeraden om een gebruikte MS te kopen. Zijn ze zo slecht?
Ik heb een tweedehandse Tesla gekocht. Niks mis mee... nou ja alleen bij twee deurhandels (de achterdeuren) zijn de lampjes stuk :(. Ik zou ze kunnen repareren, maar dat kost wel erg veel moeite voor alleen een beetje licht bij het begroeten vlak voor het openen van de deur.

Al ruim 10000 km gereden en zeer tevreden.
Wat ik belangrijk vond is:
- prijs ;)
- leeftijd 2014 of jonger, i.v.m. batterijgarantie, is 2015 geworden.
- geen P (Prestatie) Volgens mij is dat slechter voor de batterij
- Niet teveel kilometers.
- Al het andere vond ik mooi meegenomen.

Wat ik zelf er al aan gesleuteld heb is:
- 2 CH dashcam
- Welkom verlichting op de grond bij openen deuren (Tesla logo)
- touwtje voor openen achterklep, waarbij de hoedeplank meegaat

Ik zou de auto zo weer kopen!
 
  • Like
Reactions: Knooijer
Ik heb de afgelopen weken met hetzelfde dilemma gezeten. Als bedrijfskundige wil je het graag degelijk onderbouwen en dus heb ik, geheel in stijl, een spreadsheet gebouwd. Mijn MS is 2,5 jaar oud en dik 80.000 km gelopen. Inruilbod Tesla was zeer laag. Tesla heeft me doorverwezen naar een marktpartij en zij komen (ongezien) 15% hoger uit. Van Tesla ontving ik een mooie aanbieding voor MS100D met alle gewenste opties. Dus had ik een goede basis.

Reden om te kiezen voor een nieuwe:
  • 98 KW beschikbaar om te rijden tegen 81 nu. Die 81 red ik ook al lang niet en dus 20% meer range. Ik zit veel in BRD en daar is de SUC-dichtheid substantieel lager dan in NL.
  • De toekomstige mogelijkheden met AP2.
  • In Nl heb je 17-18k belastingvoordeel door 2,5 jaar langer lage bijtelling.
Redenen om door te rijden:
  • De forse afschrijving in de eerste 30 maanden.
  • De productiekwaliteit is de laatste tijd niet verbeterd en ergens is er de angst met een afgewezen MS te komen zitten.
  • Directe fiscale consequenties (bijv. vrijval VAMIL).
  • Ik ben nieuwsgierig wat er de komende twee-en-een half jaar allemaal aan nieuwe EV's komt.
Uitkomst van dit onderzoek. Als je een nieuwe wilt dan is dit te verantwoorden. Als je er voor kiest om door te rijden dan zijn ook daar voldoende argumenten voor. Kortom; papier is geduldig ....
Toch moet je spread sheet tot een uitkomst zijn gekomen. Ik durf te wedden: doorrijden is voordeliger...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toch moet je spread sheet tot een uitkomst zijn gekomen. Ik durf te wedden: doorrijden is voordeliger...
Ik accepter je weddenschap, maar zet wel de joker in! In casu @AnalysiZ.
John’s spreadsheets kennen maar één uitkomst; meteen die (inventaris)auto kopen.
Hoe die ‘t doet weet ik niet, dat is het geheim van de smid...
 
Ik heb een tweedehandse Tesla gekocht. Niks mis mee... nou ja alleen bij twee deurhandels (de achterdeuren) zijn de lampjes stuk :(. Ik zou ze kunnen repareren, maar dat kost wel erg veel moeite voor alleen een beetje licht bij het begroeten vlak voor het openen van de deur.

Al ruim 10000 km gereden en zeer tevreden.
Wat ik belangrijk vond is:
- prijs ;)
- leeftijd 2014 of jonger, i.v.m. batterijgarantie, is 2015 geworden.
- geen P (Prestatie) Volgens mij is dat slechter voor de batterij
- Niet teveel kilometers.
- Al het andere vond ik mooi meegenomen.

Wat ik zelf er al aan gesleuteld heb is:
- 2 CH dashcam
- Welkom verlichting op de grond bij openen deuren (Tesla logo)
- touwtje voor openen achterklep, waarbij de hoedeplank meegaat

Ik zou de auto zo weer kopen!

Waarom "Niet teveel kilometers" ?? Met een ICE was dat altijd een belangrijk verkoopargument.. Maar bij een EV met 20 bewegende delen is dat toch veel minder een issue?
 
Waarom "Niet teveel kilometers" ?? Met een ICE was dat altijd een belangrijk verkoopargument.. Maar bij een EV met 20 bewegende delen is dat toch veel minder een issue?

Als je de bewegende delen als uitgangspunt neemt, heb je gelijk. Echter veel kilometers betekent ook veel keren laden van de batterij. En aangezien ik, toen ik zoekende was, toch onbekend en "gezond achterdochtig" was, was dat zeker een criteria. OVerigens nu nog steeds :)..