Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een inspirerend filmpje


Gek dat die waterstof "discussie" steeds weer als het duveltje uit het doosje komt. Ondanks dat er werkelijk niet één echt voordeel is op te noemen. Het was 10 jaar gelden de brandstof van de toekomst, dat is het vandaag en dat zal het over 10 jaar ook nog wel zijn.



Punt is dat er partijen zijn met heeeel veeel poen en daarbij een overheid die toch ook niet anti waterstof lijkt.( minder bijtelling en wiebes heeft blijkbaar ook oog voor waterstof)

Ik ben zelf tegen waterstof, maar je kunt je ogen niet sluiten voor grote partijen en een overheid die daar de komende jaren veel poen tegenaan kunnen smijten

Te weinig stations, plaats je er toch bij, te weinig capaciteit, plaats je er toch pompen bij, met veel poen kan dat.

Uiteindelijk beslist de consument, die het gemakkelijk krijgt wanneer alle mogelijkheden onder 1 dak beschikbaar kunnen zijn.

Voor mij, geen punt, ik kan thuis laden, dus BEV!

Groeten, newsreadertje.

De langverwachte accu-doorbraak kan hier in 1 klap een einde aan maken en zowel waterstof alsook fossiele brandstoffen rijkelijk verslaan.

We wachten af.
 
Punt is dat er partijen zijn met heeeel veeel poen en daarbij een overheid die toch ook niet anti waterstof lijkt.( minder bijtelling en wiebes heeft blijkbaar ook oog voor waterstof)

Ik ben zelf tegen waterstof, maar je kunt je ogen niet sluiten voor grote partijen en een overheid die daar de komende jaren veel poen tegenaan kunnen smijten

Te weinig stations, plaats je er toch bij, te weinig capaciteit, plaats je er toch pompen bij, met veel poen kan dat.

Uiteindelijk beslist de consument, die het gemakkelijk krijgt wanneer alle mogelijkheden onder 1 dak beschikbaar kunnen zijn.

Voor mij, geen punt, ik kan thuis laden, dus BEV!

Groeten, newsreadertje.

De langverwachte accu-doorbraak kan hier in 1 klap een einde aan maken en zowel waterstof alsook fossiele brandstoffen rijkelijk verslaan.

We wachten af.

Nog een laatste geruststelling. Die doorbraak is er al. (In Roadster2 bijvoorbeeld te zien)
 
We wachten af.

Velen in dit forum besloten juist niet af te wachten, maar een elektrische auto te kopen.

Om vervolgens zelf te ervaren dat allerlei aannamen rond elektrisch rijden en laden niet stroken met de werkelijke beleving.

Het enige voordeel dat een FCEV tot voor kort bood was een groter rijbereik. Dat voordeel is inmiddels verdwenen.

Wat blijft zijn de nadelen: dure infrastructuur, voor een dure en niet duurzame brandstof, met een droevig rendement, ingewikkelde en nog niet betrouwbare techniek, op basis van een krakend businessmodel dat ondanks ruime subsidies nog niet tot veel nieuws leidt.

Samengevat: waar wacht je op?
 
  • Like
Reactions: FVO
Velen in dit forum besloten juist niet af te wachten, maar een elektrische auto te kopen.

Om vervolgens zelf te ervaren dat allerlei aannamen rond elektrisch rijden en laden niet stroken met de werkelijke beleving.

Het enige voordeel dat een FCEV tot voor kort bood was een groter rijbereik. Dat voordeel is inmiddels verdwenen.

Wat blijft zijn de nadelen: dure infrastructuur, voor een dure en niet duurzame brandstof, met een droevig rendement, ingewikkelde en nog niet betrouwbare techniek, op basis van een krakend businessmodel dat ondanks ruime subsidies nog niet tot veel nieuws leidt.

Samengevat: waar wacht je op?


Op de sion van sonomotors, modaal, multifunctioneel en innovatief.

Wordt volgens site waarschijnlijk 2020/2021.

PS;

Kan overigens 3 BEV's tegelijk laden thuis. (wat een ei ,hé)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Velen in dit forum besloten juist niet af te wachten, maar een elektrische auto te kopen.

Om vervolgens zelf te ervaren dat allerlei aannamen rond elektrisch rijden en laden niet stroken met de werkelijke beleving.

Het enige voordeel dat een FCEV tot voor kort bood was een groter rijbereik. Dat voordeel is inmiddels verdwenen.

Wat blijft zijn de nadelen: dure infrastructuur, voor een dure en niet duurzame brandstof, met een droevig rendement, ingewikkelde en nog niet betrouwbare techniek, op basis van een krakend businessmodel dat ondanks ruime subsidies nog niet tot veel nieuws leidt.

Samengevat: waar wacht je op?
Ik zie die glansrijke toekomst van de FCEV ook niet zo tov de EV en eventueel de PHEV. Vooral het slechte ketenrendement, beperkte vulmogelijkheden en de "verdamping" van de H2 uit de FCEV bij stilstand, zijn waarschijnlijk niet op te lossen.
 
Op de sion van sonomotors, modaal, multifunctioneel en innovatief.

Wordt volgens site waarschijnlijk 2020/2021.

PS;

Kan overigens 3 BEV's tegelijk laden thuis. (wat een ei ,hé)

Leuke concept car. Benieuwd hoe lang we moeten wachten tot het ding ook echt geleverd wordt en met welke specificaties. Intussen rijdt mijn Tesla al jaren op zonnestroom. Maar dan wel via het stroomnet. Zodat ik ook de warmtepomp op dat zonnepaneel kan draaien. Of de stroom met iemand anders kan uitwisselen.

Ik zie daarmee ook niet wat het grote voordeel is van een auto met zonnepanelen in het dak ten opzichte van de stand van zaken.
 
Daarmee kunnen we voorlopig best uit de voeten. Wacht het maar af.

"voorlopig best uit de voeten" kan te laat zijn.

Het kan makkelijk de doorbraak zijn, geen idee.

De anderen lijken voorlopig achter te lopen, maar dat blijft waarschijnlijk niet.

De doorbraak lijkt een accu die alles verslaat in range, in laden/ontladen en dat liefst onbeperkt en 100% veilig.

De "sweet spot" blijkt 500Wh/kg / 1000Wh/l.

laatst wat gelezen over industriële nmc ontwikkelingen, de targets blijken volgens die info op termijn naar bijna 800Wh/kg / 2250Wh/l te gaan, de sweet spot voorbij en daarmee alle anderen in range.

Persoonlijk verwacht ik dat de doorbraak voor 2025 een solid-state zal zijn in alle vormen mogelijk, met op termijn eventueel een herlaadbare metaal/lucht niet groter dan 2 schoenendozen erachter als range extender.

Een niet herlaadbare aluminium/lucht bestaat als prototype al een aantal jaren, 8kWh/kg waarvan 4kWh warmte en 4kWh stroom, range een paar duizend kilometer,maar net hoeveel cellen je erin zet.
 
Leuke concept car. Benieuwd hoe lang we moeten wachten tot het ding ook echt geleverd wordt en met welke specificaties. Intussen rijdt mijn Tesla al jaren op zonnestroom. Maar dan wel via het stroomnet. Zodat ik ook de warmtepomp op dat zonnepaneel kan draaien. Of de stroom met iemand anders kan uitwisselen.

Vanaf 2019 volgens site, dus hier later.

Ik zie daarmee ook niet wat het grote voordeel is van een auto met zonnepanelen in het dak ten opzichte van de stand van zaken.


e hoeft voor woon/werkverkeer en stadsverkeer een deel van het jaar niet aan de stekker, je laad tot 30km per dag met deze sion.

Hanergy heeft ook 4 concept auto's laten zien met betere zonnecellen en laden tot 65 a 80 km per dag.( just search the net)

Ook audi blijkt voor zover ik weet een samenwerking aangegaan met een dochterbedrijf van hanergy.

Zij snappen waarschijnlijk de vampire-drain en de weinige kilometers die gemiddeld gereden worden,erg fijn als je thuis niet kan laden.
 
Als je 65 tot 80 km kunt laden dmv zonnepanelen in het dak, is het niet verkeerd
Ik denk dat dat onrealistisch is. Stel dat je het equivalent van een heel standaard zonnepaneel van 1,65 m2 op die auto kwijt zou kunnen.
Zo'n zonnepaneel krijgt per jaar maximaal rond 300 kWh aan elektriciteit binnen. Met die 300 kWh kan een Tesla 1200 km afleggen.
Als je de auto elke dag nodig hebt kun je gemiddeld dus helemaal 3,3 km per dag rijden op de op het dak opgewekt zonne-energie.
Dan moet de auto altijd in de zon geparkeerd worden en dus niet in een parkeergarage. Ook thuis dus niet onder een carport.
Tenslotte zitten de zonnecellen op een auto nooit op een optimale plaats.
Kortom, totaal irrelevant.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO
Ik denk dat dat onrealistisch is. Stel dat je het equivalent van een heel standaard zonnepaneel van 1,65 m2 op die auto kwijt zou kunnen.
Zo'n zonnepaneel krijgt per jaar maximaal rond 300 kWh aan elektriciteit binnen. Met die 300 kWh kan een Tesla 1200 km afleggen.
Als je de auto elke dag nodig hebt kun je gemiddeld dus helemaal 3,3 km per dag rijden op de op het dak opgewekt zonne-energie.
Dan moet de auto altijd in de zon geparkeerd worden en dus niet in een parkeergarage. Ook thuis dus niet onder een carport.
Tenslotte zitten de zonnecellen op een auto nooit op een optimale plaats.
Kortom, totaal irrelevant.


De auto is erop gemaakt vwb gewicht e.d.

Hanergy blijkt op 31% rendement te zitten, de sion op 24%.
 
De auto is erop gemaakt vwb gewicht e.d.

Hanergy blijkt op 31% rendement te zitten, de sion op 24%.
Het gaat niet om gewicht noch om rendement van de cellen. Die genoemde hoge rendementen gaan uitsluitend op voor een optimale richting t.o.v. de zon. Een auto voldoet nooit aan die eis.

Ook een lichte elektrische auto is niet zuiniger dan een zware elektrische auto. De aerodynamica is veel belangrijker.
Bij tests blijkt de zware Tesla zuiniger te zijn dan de BMW i3 die 40% lichter is.
 
Op de sion van sonomotors, modaal, multifunctioneel en innovatief.
Zo te zien heb jij je in deze auto verdiept dus misschien weet je hoe het zit met die zonnecellen.
Op de site staat: "A total of 330 cells can generate a peak valueof 1,204 W with an efficiency of 24 %."

Zijn die 330 zonnecellen veel kleiner dan de standaard maat in normale panelen? Je kan al een paar jaar 60-cell panelen krijgen die 330 Wp leveren (module efficiëntie 19.3%) dus 5.5 Wp per cell. Deze 24% cellen zitten op 3.6 Wp.

Zijn die cellen dus veel kleiner of zie ik iets over het hoofd :eek:
 
  • Helpful
Reactions: Jkr85
Ik denk dat dat onrealistisch is. Stel dat je het equivalent van een heel standaard zonnepaneel van 1,65 m2 op die auto kwijt zou kunnen.
Zo'n zonnepaneel krijgt per jaar maximaal rond 300 kWh aan elektriciteit binnen. Met die 300 kWh kan een Tesla 1200 km afleggen.
Als je de auto elke dag nodig hebt kun je gemiddeld dus helemaal 3,3 km per dag rijden op de op het dak opgewekt zonne-energie.
Dan moet de auto altijd in de zon geparkeerd worden en dus niet in een parkeergarage. Ook thuis dus niet onder een carport.
Tenslotte zitten de zonnecellen op een auto nooit op een optimale plaats.
Kortom, totaal irrelevant.
Als jouw getallen kloppen, heeft het geen zin. Trouwens mijn auto staat vanaf 11u in de ochtend tot zonsondergang in de schaduw, dus heeft het in mijn geval zeker geen zin.
 
Zo te zien heb jij je in deze auto verdiept dus misschien weet je hoe het zit met die zonnecellen.
Op de site staat: "A total of 330 cells can generate a peak valueof 1,204 W with an efficiency of 24 %."

Zijn die 330 zonnecellen veel kleiner dan de standaard maat in normale panelen? Je kan al een paar jaar 60-cell panelen krijgen die 330 Wp leveren (module efficiëntie 19.3%) dus 5.5 Wp per cell. Deze 24% cellen zitten op 3.6 Wp.

Zijn die cellen dus veel kleiner of zie ik iets over het hoofd :eek:


Het zijn de beste die ze op dit moment konden verkrijgen.


Ik verdiep mij in alles wat te maken heeft met o.a BEV's, maar wel tot op macro niveau, de uiteindelijke getallen zijn voor mij interessant, dus die 30km per dag.

7.5m2 oppervlak, mag ik de pdf hier posten, is misschien gemakkelijker voor iedereen?