Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, sorry, het werd even interessant toen de I-Pace, e-tron en EQC werden aangekondigd, maar toen de specificaties dan verkondigd werden en de road testen nog meer teleurstellend waren, is mijn interesse erin opgedroogd. Tesamen met het beschikbaar worden van de Model 3 en aankondigen van de Model Y vind ik dat als je nu nog een niet-Tesla koopt, je het zelf hebt gezocht. Ik hou niemand tegen dat ze tegen hun eigen belangen kiezen; Tesla's toekomst lijkt me nu wel veilig gesteld dus ik ben er klaar mee.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Ze matchen dus nog niet een auto uit 2015. cava.
Mijn eerste Model S van november 2013 kon al 3-fasen laden op 32A, 22 kW dus.
Dat een Mercedes nu, 6 jaar later, nog steeds met een 1-fase lader komt is ronduit onacceptabel. Als straks het werkelijke bereik duidelijk wordt hoeft Mercedes zich ook geen zorgen meer te maken of zij wel voldoende accu's zullen kunnen inkopen :(
 
Vroeger had je van die autokwartetten. Bedoeling was om de vier uit een groep samen te krijgen. Maar een auto werd op de kaarten ook samengevat met wat kerncijfers: afmetingen, topsnelheid, acceleratie 0-100, gewicht, cilinderinhoud.
Op basis van die gegevens kon je twee wagens tegen elkaar laten uitkomen. Hoe langer hoe beter, hoe sneller hoe beter, hoe meer cilinderinhoud hoe beter, gewicht vreemd genoeg ook: hoe hoger hoe beter. De Tesla's zouden in dergelijke kwartetten inderdaad goed scoren.
De wachttijd voor het vastleggen van een servicebeurt of de tijd voor het herstellen van schade of de afstand tot het dichtstbij zijnde onderhoudspunt waren trouwens niet in de lijst met cijfers opgenomen. Ook het niveau van afwerking of frequentie van lakschade werden niet vermeld.
Ik wil maar zeggen: auto's vergelijken op basis van dergelijke cijfers is nogal beperkt + niet iedereen zoekt in een auto hetzelfde.
De keuze voor een enkelfasige lader snap ik vanuit Belgisch of Nederlands standpunt ook niet, maar voor de rest van de wereld en met almaar meer snelladers maakt het niet zoveel uit.
 
Ik denk dat heel dat spel van 1-fase laders in EV's vooral gedreven is om kostprijs te drukken en de hoop dat mensen het in de toekomst gaan vertikken om thuis te willen laden, om toch nog een markt voor tankstations etc te garanderen en het verschil met waterstof niet te groot te maken, of waterstof toch een concurrentieel voordeel qua tanken te geven.
 
Ik denk dat heel dat spel van 1-fase laders in EV's vooral gedreven is om kostprijs te drukken en de hoop dat mensen het in de toekomst gaan vertikken om thuis te willen laden, om toch nog een markt voor tankstations etc te garanderen en het verschil met waterstof niet te groot te maken, of waterstof toch een concurrentieel voordeel qua tanken te geven.
Shell en de zijnen hebben belang bij een verschuiving naar waterstof, EV autofabrikanten toch niet?
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Ipe and Timmm
De wachttijd voor het vastleggen van een servicebeurt of de tijd voor het herstellen van schade of de afstand tot het dichtstbij zijnde onderhoudspunt waren trouwens niet in de lijst met cijfers opgenomen. Ook het niveau van afwerking of frequentie van lakschade werden niet vermeld.
Ik blijf me afvragen waar dit vandaan komt... Ja, in de app zit je met een wachttijd van een maand, maar dat is omdat men de app maar slots vrij stelt die 2 dagen per week vertegenwoordigen. Als je rechtstreeks naar het service center belt, ben je vaak binnen minder dan 2 weken geholpen.

Onze X en 3 hebben evenveel appelsienhuid-lakafwerking als onze BMW's. Ligt aan de op water gebaseerde verf. Mijn detailer gaf overigens aan dat het op de Model 3 heel goed meeviel qua af-fabriek paint defects.
 
Het lijkt me dat autofabrikanten er ook belang bij hebben dat EV's niet aanslaan. Dat kan je doen door slechte EV's te maken, met veel nadelen.

Als je het alleenrecht in een markt hebt dan geloof ik wel in deze opmerking. Maar waarom zou een fabrikant op dit moment bewust een "slechte EV" maken als de concurrent het beter doet/kan? :oops: Ik heb meer het gevoel dat veel fabrikanten het "erbij doen". Of kosten besparen door een auto met verbrandingsmotor als uitgangspunt te nemen. Als je vervolgens ook nog van alles en nog wat bij derden moet inkopen dan wordt het em net niet........ Het spreekwoord "the fast eat the slow" gaat in de EV wereld ook op ;)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik denk dat heel dat spel van 1-fase laders in EV's vooral gedreven is om kostprijs te drukken en de hoop dat mensen het in de toekomst gaan vertikken om thuis te willen laden, om toch nog een markt voor tankstations etc te garanderen en het verschil met waterstof niet te groot te maken, of waterstof toch een concurrentieel voordeel qua tanken te geven.

Hyundai gaat in de update van de Kona nu 3-fase laden inbouwen en als Hyundai dat doet, dan zal Kia wel snel volgen; best kans dat dus meer merken over stag gaan. Ik laad nu thuis 3.7kW 1-fase en dat gaat best. Woon-werk 100km per dag op en neer en ik laad nu 2 tot 3 x per week afhankelijk van de overige kilometers.

Heb trouwens 1-fase 40A thuis en zou hooguit kunnen upgraden naar een laadbox van 32A zonder de meterkast te wijzigen voor 3 fasen met dan ook aanpassen en verdelen van kookplaat aansluiting, zonnepanelen en verdeling van de rest van de grootverbruikers over de diverse fasen. Dus niet voor iedereen is 3-fasen laden thuis weggelegd zonder extra investering. Wel is het handig om sneller ergens buiten de deur te laden.
 
Wie een enkelfasige ladende auto heeft, is beter af met een enkelfasige aansluiting. Als je die dan nog eens combineert met een slimme lader kan je in de praktijk nagenoeg de hele tijd aan het maximaal vermogen van 7,4 kW laden. Dat is grootte-orde 35km/u.
 
het maximaal vermogen van 7,4 kW laden. Dat is grootte-orde 35km/u.

Op een Tesla (zelfs op de Model X en op autostrade aan 120km/h haal je dat inderdaad).

Als de Mercedes "even zuinig" is als een e-Tron dan zou dat op een EQC wel eens anders kunnen uitdraaien.

Maar bon, het blijft een dikke-bak SUV; ook de model X Standard Range heeft veel frontale oppervlakte en is minder zuinig dan een S en vooral een 3. Maar daarom is de AC-lader ook wat krachtiger...
 
Last edited:
Klopt. M3, Zoe, e-golf, leaf en ioniq geven ruim 40 tot 45 km/u, MS zal zo rond de 35 km/u zitten en de grootverbruikers zoals i-Pace, MX en e-tron laden dan eerder aan 30 km/u. En dan hangt het nog af van wind, regen, temperatuur, snelheid, skibox, bandenspanning enz... Uiteraard hangt het aantal km/u af van het verbruik van de wagen.
 
Ik hoop eigenlijk dat er vroeg of laat een DC lader komt buiten de auto zelf om komt. Wanneer je die in je garage hebt, of wanneer de gemeente die gewoon op straat plaatst, scheelt dat weer gewicht voor iedere elektrische auto die er is. Ook kan deze lader veel efficiënter worden, want op de omvormer in de auto is waarschijnlijk op allerlei manieren bespaard op gewicht en is het veel steviger gemaakt gezien de auto rond rijdt. Als laatste, zelfs als hij defect is kan deze gemakkelijk vernieuwd worden, terwijl je anders je halve auto uit elkaar moet halen.
 
Ik hoop eigenlijk dat er vroeg of laat een DC lader komt buiten de auto zelf om komt. Wanneer je die in je garage hebt, of wanneer de gemeente die gewoon op straat plaatst, scheelt dat weer gewicht voor iedere elektrische auto die er is. Ook kan deze lader veel efficiënter worden, want op de omvormer in de auto is waarschijnlijk op allerlei manieren bespaard op gewicht en is het veel steviger gemaakt gezien de auto rond rijdt. Als laatste, zelfs als hij defect is kan deze gemakkelijk vernieuwd worden, terwijl je anders je halve auto uit elkaar moet halen.

Die is gewoon te koop hoor, zelfs portable. Kost alleen een fortuin.
 
Die is gewoon te koop hoor, zelfs portable. Kost alleen een fortuin.
Waarom kost dit een fortuin? Of je hem nou binnen, of buiten je auto om hebt hoort financieel toch bijna geen verschil te maken? Sterker nog, eerder integendeel, het productieproces van de auto wordt gemakkelijker en goedkoper en de lader kan met meerdere auto's gedeeld worden. De hoeveelheid onderhoud kan omlaag, noem het allemaal maar op.