You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@Wim S. thnx voor de verhelderende toelichtingen
Mag ik dan ook de conclusie maken dat een zo laag mogelijke bandendruk het beste resultaat geeft tav. het verbruik?
(lage bandendruk => minder stugge band => lager verbruik)
Holy smokes (pun intended)... eventueel wat meer info? Stond de wagen binnen of buiten bij vertrek? Voorverwarmd? Aan de lader?
Interessant wat je allemaal schrijft @Wim S. Valt er dan niet ook iets te zeggen voor het idee het ganse jaar op winterbanden te rijden? Of is de slijtage van winterbanden (in de zomer) zoveel meer?5 graden buitentemperatuur en lager. De band warmt wel iets op, maar blijft in de winter veel kouder dan in de zomer.
Banden koelen heel snel af op een nat of vochtig wegdek.
Echt opwarmen doen ze alleen op langere ritten.
Winterbanden hebben veel fijne lamellen die speciaal zijn gevormd om op sneeuw en ijs maximaal grip te hebben. Diezelfde lamellen, gecombineerd met een compound die in de winter zacht blijft, zorgen bij hogere temperaturen voor onderlinge wrijving. De toch al zachte winterband wordt daar extra heet en vertoont dan grotere slijtage.Interessant wat je allemaal schrijft @Wim S. Valt er dan niet ook iets te zeggen voor het idee het ganse jaar op winterbanden te rijden? Of is de slijtage van winterbanden (in de zomer) zoveel meer?
@S-19910 : Heb jij uw kilometerteller teruggedraaid, hem/haar blauw gespoten en AP geïnstalleerd?
ik heb toch nergens gesteld dat het de mijne was ...
Nee, die vlieger gaat niet op. Als een band zachter is dan aanbevolen, dan ontstaat er een groter plat vlak op de band waar deze op de weg rust. Hoe groter het platte vlak, hoe meer 'arm' er ontstaat. De band moet als het ware tegen zijn eigen boeggolf oprijden.
Naast dit grotere platte vlak zakt de bandwang in. Bij iedere omwenteling veert die wang teveel in en uit. Daarbij ontstaat onnodig veel wrijving in de koordlagen met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit levert ook een rolweerstandverhoging op en dus een hoger verbruik.
De optimale druk staat bij iedere band aangegeven en zal tussen 2.8 en 3.1 bar zijn.
Een veilige waarde voor onze auto's is 3.0 bar.
Ik weet niet welke bandmaat je hebt, maar ik denk dat je minimaal 2.9 bar erin zou moeten hebben.Ik ken niets van banden en bandenspanning, daarom hebben we onze winterbanden bij het SEC laten steken. Maar op het scherm staat 2.6 bar en met wat te rijden stijgt het naar 2.7 bar en soms 2.8. Maar dat is al vanaf dat ze die banden gemonteerd hebben. Zouden die dan eigenlijk hoger moeten staan? Het zijn de Pirelli Scorpion heb ik op de factuur gezien.
Ik weet niet welke bandmaat je hebt, maar ik denk dat je minimaal 2.9 bar erin zou moeten hebben.
En die 2.9 moet je aflezen als de band koud is. Bij het rijden stijgt deze meestal 0,1 tot 0,2 bar.
Banden oppompen kun je bij elke benzinepomp zelf doen, zijn die dingen toch nog ergens goed voor.20 inch, zoveel weet ik nog net over onze banden zonder het te moeten opzoeken
Ik zal nog maar weer eens bij het SEC langsgaan