Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nou vandaag heb ik met Tesla gebeld. Die zeggen dat ze sterk afraden om zelf een band te gaan wisselen. "u heef immers niet eens een krik in de auto". Nou toevallig wel, en als ik de auto in de hoogste stand zet (luchtvering) en daarna op de krik stand, dan gaat daar precies een potkrikje onder. Grote verbazing aan de andere kant. "u moet dat helemaal niet doen. U moet ons bellen en wij sturen een specialist die dat allemaal voor u gaat oplossen". Huh?
 
Aangezien eind volgende week de temperaturen beneden de 7 graden zakken, heb ik de (Erally) winterschoentjes vanonder het stof gehaald. Zelf zal ik 4,4kg moeten vermageren én vooral nog meer voor de stoepranden moeten opletten. :scared:

image.jpeg
 
Ik deed mijn zomer/winter bandenwissel altijd zelf en wil dat met de Tesla (nu die 4 seizoenenbanden bijna op zijn) ook weer gaan doen.
Heb zo'n kleine garagekrik van 'n cm of 50 lang (2,5 ton). Kan 't gewicht prima hebben. Echter staat niet superstabiel op mijn niet geheel vlakke stoepje hier. komt voornamelijk omdat ie vrij smal is en vrij kleine wieltjes onder zitten.

Wat gebruiken jullie voor krik (de andere thuiswisselaars bedoel ik dan)?
 
Ik deed mijn zomer/winter bandenwissel altijd zelf en wil dat met de Tesla (nu die 4 seizoenenbanden bijna op zijn) ook weer gaan doen.
Heb zo'n kleine garagekrik van 'n cm of 50 lang (2,5 ton). Kan 't gewicht prima hebben. Echter staat niet superstabiel op mijn niet geheel vlakke stoepje hier. komt voornamelijk omdat ie vrij smal is en vrij kleine wieltjes onder zitten.

Wat gebruiken jullie voor krik (de andere thuiswisselaars bedoel ik dan)?

Ik gebruik ook zo'n klein ding. Wel blokken voor en achter de 3 overige banden zodat de wagen niet gaat rollen.
 
Ik deed mijn zomer/winter bandenwissel altijd zelf en wil dat met de Tesla (nu die 4 seizoenenbanden bijna op zijn) ook weer gaan doen.
Heb zo'n kleine garagekrik van 'n cm of 50 lang (2,5 ton). Kan 't gewicht prima hebben. Echter staat niet superstabiel op mijn niet geheel vlakke stoepje hier. komt voornamelijk omdat ie vrij smal is en vrij kleine wieltjes onder zitten.

Wat gebruiken jullie voor krik (de andere thuiswisselaars bedoel ik dan)?
ik gebruik ook zo'n goedkope garagekrik (25 euro ofzo). Werkt prima. Niet eronder gaan liggen (dan extra assteunen gebruiken) maar dat ik ook niet nodig.
Daarnaast een lange dopsleutel om de moer los te krijgen en vervolgens een elektrische slagmoersleutel om de moeren eraf/erop te draaien. Aanrader. Tenslotte natuurlijk een momentsleutel om de juiste Nm kracht te zetten (175).
 
ik gebruik ook zo'n goedkope garagekrik (25 euro ofzo). Werkt prima. Niet eronder gaan liggen (dan extra assteunen gebruiken) maar dat ik ook niet nodig.
Daarnaast een lange dopsleutel om de moer los te krijgen en vervolgens een elektrische slagmoersleutel om de moeren eraf/erop te draaien. Aanrader. Tenslotte natuurlijk een momentsleutel om de juiste Nm kracht te zetten (175).
Eraf draaien met een bekrachtigde moersleutel zou ik nog voorzichtig aanraden, erop draaien volstrekt niet! Voor je het weet zit je aan het eind van de draaiweg en beschadig je de moeren.
 
In de US zijn er mensen waarbij Tesla nieuwe moeren heeft moeten installeren omdat ze beschadigd waren geraakt door het gebruik van een slagmoersleutel. Ik weet dit niet zeker maar de moeren van Tesla zouden uit een zachter materiaal gemaakt zijn waardoor ze best enkel manueel worden los- en vastgedraaid. Daarom doe ik het ook zelf want de meeste bandenshops zullen hun automatische tools gebruiken bij een bandenwissel. Misschien zijn de Tesla moeren lichter dan die bij de meeste andere wagens.
 
Ik deed mijn zomer/winter bandenwissel altijd zelf en wil dat met de Tesla (nu die 4 seizoenenbanden bijna op zijn) ook weer gaan doen.
Heb zo'n kleine garagekrik van 'n cm of 50 lang (2,5 ton). Kan 't gewicht prima hebben. Echter staat niet superstabiel op mijn niet geheel vlakke stoepje hier. komt voornamelijk omdat ie vrij smal is en vrij kleine wieltjes onder zitten.

Wat gebruiken jullie voor krik (de andere thuiswisselaars bedoel ik dan)?

Geloof het of niet, zo'n hydraulische garagekrik.
Was daarmee binnen 20 seconden op hoogte.
(MS natuurlijk eerst op Jack mode).
Verder heb ik ook een wielmoer sleutel op lucht en dus duurt het minder dan 5 minuten om een velg te wisselen.
(Heb dan ook een eigen compressor)

Redenatie was;
Telkens banden inladen,
Rijden naar betreffende garage,
Plannen,
Wachten en
Afrekenen
En weer retour.
Banden en velgen weer wegleggen.

Twee uurtjes tegen 40 minuten

Sommige kiezen er voor de velgen op te slaan bij het betreffende bandenbedrijf.

Wat me daarvan echt tegenstond is het inplannen, nu kan ik er elk moment kiezen dit te doen.
Een paar jaren geleden was het zo druk dat ik weken moest wachten en dat wilde ik niet meer.

Het is trouwens akelig stil bij de bandenbedrijven.