Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
:confused:, Tesla monteert de all weather banden alleen onder de 19" velgen. 21" hebben standaard continentals en als je geluk hebt Michelin's.

Er is mij verteld dat ik eind 2013 all weather goodyear (meen ik) banden had op mijn 21" velgen. Ook qua grip in de winter geen problemen gehad.

Edit: heb even flink terug gezocht en denk dat ik idd geen all weather had. Denk verkeerd begrepen/onthouden[emoji15][emoji1]. Wel nog eens getwijfeld om naar 19" over te stappen met zomer/winterbanden maar toen waren er alleen all weather banden voor 19".

Nu een set met 20" (mat zwart) en 21" (lichtmetaal) velgen.
 
Last edited:
Er is mij verteld dat ik eind 2013 all weather goodyear (meen ik) banden had op mijn 21" velgen. Ook qua grip in de winter geen problemen gehad.

Edit: heb even flink terug gezocht en denk dat ik idd geen all weather had. Denk verkeerd begrepen/onthouden[emoji15][emoji1]. Wel nog eens getwijfeld om naar 19" over te stappen met zomer/winterbanden maar toen waren er alleen all weather banden voor 19".

Nu een set met 20" (mat zwart) en 21" (lichtmetaal) velgen.
Ik heb de kleurstelling precies andersom maar prima keus!
 
Ik heb vorige week nieuwe velgen/banden laten monteren. Zie eerdere post. Zijn 20" velgen en conti sport contact 5 banden. Nu merk ik wat lichte trillingen bij 120-130 Km/h maar wat mij meer verontrust is dat volgens mij het verbruik met wel 10-15 % toegenomen is. Is dat normaal bij nieuwe banden of een grotere velgmaat (had tot
Nu de de standaard 19" met de fabriek goodyear banden). Of is er iets mis?
Mijn gemiddelde over 9 maanden (40.000 km) is 229 W/km en de laatste ritten bij mooi weer zit ik boven de 250 W/km bij gewoon netjes 120-130 Kmh.

Update:
Inmiddels terug geweest naar Karelsen. Achterband was getordeerd (hoogteslag). Misschien te hard weggereden net na het erop zetten van de banden. Ik wist niet dat je eerst 50 km rustig aan moest doen.
Trillingen zijn weg en nu de banden wat ingesleten zijn is het verbruik weer als vanouds. Kortom ik ben tevreden. Prima service van Karelsen!
 
Op verzoek van Chris: het hele plaatje:
IMG_5005 (Medium).JPG
 
:confused:, Tesla monteert de all weather banden alleen onder de 19" velgen. 21" hebben standaard continentals en als je geluk hebt Michelin's.
Kreeg gisteren bij SeC Aix en Provence, alwaar (na klapband) 2 nieuwe achterbanden gemonteerd worden, te horen dat men alleen Michelin's op voorraad heeft (uiteraard Frankrijk.....)
Maar dat vanuit het hoofdkantoor NL/ Amsterdam er een protocol is dat op de Performance uitvoeringen alleen maar Michelin's gemonteerd mogen worden. Jongens aldaar zijn overigens in NL opgeleid en hebben daar stage gelopen.
 
Weet zeker dat die Michelin's je gaan bevallen. Kan niet anders na al die ellende:crying:.
Heb altijd al Michelin's gehad. Nu ook voor, maar achter lagen er na de laatste beurt conti's onder........verklaart het klappen van de band :crying:
Dus om de hele discussie te eindigen over welke banden op een Performance uitvoering met 21 inch....Michelin!

- - - Updated - - -

Trouwens kreeg vandaag een uitgebreide persoonlijke mail van Tesla met de mededeling dat mijn middenconsole binnen is en nog een prettige vakantie en veel plezier met de franse MS.
Heeft er iemand toevallig nog een stukje carbon decor tape liggen om de piano lak te beplakken?
 
Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.
Er zijn verschillende redenen om dat te doen:

  • banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen.
  • Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd.
  • De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een silicone-achtige lossingsmiddel.

  • En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrij-procedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige grip.
Dat verklaart ook waarom nieuwe winterbanden moeten worden gemonteerd vóór de eerste sneeuwval, om het loopvlak van de band eerst af te slijten.
Als de banden worden vervangen door nieuwe brede banden, is het zorgvuldig inrijden twee keer zo belangrijk, aangezien u op die manier ook kunt wennen aan het verschil in rijgedrag met brede banden.
 
Voor ieder zijn smaak wat wils... Deze vallen zeker goed in de smaak en staan fantastisch onder de S al zeg ik het zelf. Toch is het wel afhankelijk van de kleur auto of deze velgen wel of niet staan. De zwarte vind ik (als ook de eigenaar van de S) niet zo mooi onder de MC red. Onder een donkere wagen zijn ze juist wel heel mooi.
 
Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.
Er zijn verschillende redenen om dat te doen:

  • banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen.
  • Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd.
  • De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een silicone-achtige lossingsmiddel.
  • En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrij-procedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige grip.
Dat verklaart ook waarom nieuwe winterbanden moeten worden gemonteerd vóór de eerste sneeuwval, om het loopvlak van de band eerst af te slijten.
Als de banden worden vervangen door nieuwe brede banden, is het zorgvuldig inrijden twee keer zo belangrijk, aangezien u op die manier ook kunt wennen aan het verschil in rijgedrag met brede banden.
Fok,
Ik heb met m'n nieuwe banden door de regen gereden :cursing:
 
Ik ben toe aan nieuwe zomerbanden op de achteras. De velgen zijn 10Jx20 ET35.

De huidige Pirelli PZero's 285/35-20 MGT 100Y zijn tot de laatste paar millimeter versleten na 22.500 km. Niet verkeerd voor een achterwielaandrijver.

Ik wilde overgaan op de Michelin Super Sport, maar die is (momenteel) niet leverbaar in 285/35-20.

Er worden mij drie alternatieven geboden (prijs per stuk incl. BTW, montage, all-in):
* 285/35R20 Michelin Pilot Sport 3 104Y M0 (€ 243.27 E - A - 73 dB)
* 275/40R20 Vredestein Ultrac Vorti 106Y XL (€ 209.50 E - B - 70 dB)
* 275/40R20 Dunlop SP QuattroMaxx 106Y XL (€ 240.69 C - A - 68 dB)

De Vredesteins en Dunlops zijn een alternatief gekozen op geluidsniveau, daarom ook wat smaller.

Wat zouden jullie doen?
 
Ik dacht dat altijd wordt geadviseerd om dezelfde merk/type banden monteren voor + achter.
Dus ofwel weer Pirelli's achter ofwel (mijn keuze) de Michelin PS3 V+A. Tesla heeft nu ook de PS3 als standaard zomerband op de 19 inch.
De alternatieven hebben 40% hoge zijwangen, dus die zijn meestal wat stiller. Is PS3 niet verkrijgbaar in 275/40R20 ?