Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Spanje (NO)

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben de opening gemist. Maar de donderdag erna zijn we komen laden om zo op zaterdag via Narbonne de terugreis te kunnen maken. We troffen Tesla-fans op een scooter aan. En nog versiering.

tesla girona.JPG

Verder een prima terugreis. Op de blokkade van de boeren na. Op zaterdag van Narbonne, naar Orange, naar Bourdeaux gereden. Narbonne was leeg. Orange waren zes vd 8 stalls bezet. Laden ging in beide gevallen snel.
Na alle laadproblemen in Spanje bleek dat we bij 'Les Nuits du Taris' (onze chambre d'hote) meteen al bij het allereerste stopcontact konden laden. Dat was een aardige verrassing.
FullSizeRender.jpg


Op dinsdag 28 juli zijn we teruggereden naar Nederland. Vienne wederom supersnel. Boodschappen gedaan ipv Ibis bezocht. Proviand ingeslagen voor een mogelijk langere reis, gezien de blokkades bij Metz. In NSG waren we met drie Teslas, maar laden ging nog redelijk. Ter plekke besloten om toch maar via Reims om te rijden en de situatie bij Metz / Luxemburg te omzeilen. Laden bij Matouguez was een ramp. Te veel Teslas en te weinig snelheid. Eerste estimated charging time was 2 uur 20..... Gelukkig bleken we achteraf met 1 1/2 uur uit de voeten te kunnen. Nivelles was weer helemaal goed. Voldoende plek en hoge snelheid. De auto was eerder aan een vervolgtrip toe dan wij. De rit van Matouguez naar Nivelles via B-wegen (route Tesla en borden frankrijk) was heftig. Ik denk dat de omrijroute van TomTom beter is (alleen snelwegen, langere afstand en kortere rijtijd, wij waren niet zeker of we voldoende bereik hadden, maar was achteraf nog liever met 90 km per uur omgereden dan dat geploeter over waalse Bwegen)

Over Spanje. Bij ons 1e huis lukte het na lang zoeken een plek te vinden waar we de auto konden laden. In ons tweede huis lukte dat dus niet. De verhuurster heeft er zelfs nog haar electricien bijgehaald om te kijken of ze de aarding beter konden krijgen, maar ook dat heeft niet gewerkt. Gelukkig lag Girona om de hoek.

Algemeen, top trip gehad met onze auto. Ook de achterbank was op de terugweg weer helemaal blij. Vooral als we high speed een optochtje van vrachtauto en caravan inhaalden. En omdat we goed voor het milieu bezig waren natuurlijk.
 
Allereerst kort voorstellen.

Mijn naam is Yuri en sinds november van 2014 eigenaar van een mooi rode model s 85 ( en met een week speling net de oplevering met sensoren gehad.)

Als gezinnetje wilden we dit jaar op vakantie naar Spanje, helaas bleek er toen we aan het plannen waren nog geen oplaadmogelijkheid te zijn in Spanje.
Inmiddels zijn er 2 en gaan we binnekort naar Calella.

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb nu toch eens wat geschreven omdat ik wat advies nodig heb.

Allereerst : geadviseerde rijroute vanuit Zeeland en oplaadpunten:
Lille 15 minuten ( deze wil ik overslaan door volledig opgeladen te zijn voor vertrek)
Rungis 20 min
Auxerre appoigny 50 min
Macon 50 min
Orange 30 min
Narbonne 20 min
Girona :) 15 min ( zal hier langer opladen want auto zal week stil staan in calella en zullen dan nog terug moeten naar Girona op de terugweg.

-Nog advies tav de oplaadpunten, liever andere op de route pakken?

Wil toch in een keer rijden de totale afstand 1450 km reistijd incl opladen +- 17 uur

-Wat is volgens jullie nou de ideale snelheid, liefst zo snel mogelijk aankomen, maar te hard rijden betekent langer laden 110-120 of 130 km/uur?

- Laad in principe overal bij een supercharger, moet ik behalve de standaardkabel en blauwe kanel nog iets meenemen, verloopstekkers, of is laden via de superchargers goed genoeg ? Doet een standaard stekker het in Spanje?

- Banden standaard op 3,1 maar zou oppompen tot 3,4 niet een zuiniger gebruik geven, is dit met warmte/snelheid gevaarlijk ( bezetting 2 volwassen en 2 kleine kinderen). Las laatst ind e andere posts dat iemadn de banden op 3,5 had staan.

- Zou ik de auto veilig op straat kunne laten staan, of toch een parkeergarage zoeken in Calella?

Er benieuwd naar jullie tips en ervaringen


Mijn vrouw ziet het nog niet helemaal zitten, ik heb er erg veel zin in, lekker zoeven in die heerlijke bolide :)
 
Welkom Yuri, ziet eruit als een leuke trip. Mijn advies is als je voor het eerst zo'n lange trip met je gezin gaat maken het in 2 dagen te doen en de overnachting een leuke te maken voor je gezin. De eerste keer duurt het reizen langer door gebrek aan ervaring met verbruik en efficiënte laadtijden. Je zult zien dat je na een paar mooie roadtrips je sneller zult reizen. Het helpt ook om je partner af en toe een stuk te laten rijden, dan lijkt het korter. Al is het door de regelmatige laadstops niet nodig.
 
Ik neem aan dat je afwisselend aan het stuur zit.. 1.450 km is gewon veel, ook met een ICE.. Ook zonder laden zou ik echt wel 16-17 uur nodig hebben.. je wilt en moet toch wat eten/drinken onderweg...
Heb Italie NL gedaan - 1.600 km in 21 uur - inclusief in alle rust ontbijten en lunchen, koffie, whoppers etc.. laden was soms al lang klaar...
verder goede ervaring met de volgende stelregel: probeer zo leeg mogelijk aan te komen bij de volgende SuC (dan laad je daarna zo snel mogelijk), laad pakweg 1,5 keer de naar de volgende SuC te rijden km (in typical). Zo kort mogelijke stukken (dat betekent dat je dus veel sneller kan laden en vaker even rustig kan stoppen. Is een heel relaxte manier van reizen terwijl je amper op de resterende range hoeft te letten..

En voor je vrouw - geen enkele reden om te twijfelen.. die van mij en onze twee dochters ervaren het op dezelfde manier als ik !
 
Ik ben ook uit Italie in een keer naar NL gereden(1500 km) in 21 uur maar neem je tijd en probeer niet te haasten.
Die fout heb ik aan het begin ook een keer gemaakt en krijg je alleen maar frustratie van.
Nu heenweg altijd een hotel rond de 800 km, heb je lekker de tijd en mijn kinderen (5 en 7) vinden het ook nog leuk om te slapen in een hotel.
 
1450 km in 17 uur lijkt mij ook niet echt haalbaar. Inderdaad een overnachting er in plannen.
je reis moet toch al vakantie zijn, of niet...
Ik heb deze zomervakantie, Frejus, heenweg in 2 dagen gedaan. Uiteraard ontspannen door de overnachting. De terug weg in 1 keer gedaan in 16 uur en door de regelmatige stops met ontbijt, lunch, ijsje, diner en terrasje vond ik dit zeer goed te doen. Heb de hele weg zelf gereden en kwam redelijk fris thuis. Tis maar hoe je het beleefd.......
 
Ik heb deze zomervakantie, Frejus, heenweg in 2 dagen gedaan. Uiteraard ontspannen door de overnachting. De terug weg in 1 keer gedaan in 16 uur en door de regelmatige stops met ontbijt, lunch, ijsje, diner en terrasje vond ik dit zeer goed te doen. Heb de hele weg zelf gereden en kwam redelijk fris thuis. Tis maar hoe je het beleefd.......

Ik heb precies hetzelfde gedaan bij onze vakantie naar St. Tropez. Heen overnacht in Vienne, terug in 1 keer. In totaal 17 uur over gedaan. 1 uur verloren doordat er 5 wachtenden waren bij Nuits Sainte Georges. Ook alles zelf gereden, is echt prima te doen en de kinderen houden het ook prima vol door de regelmatige stops.
 
Ja, maar ik zou nu wel iets willen boeken. Vorig jaar zelfde voor Spanje: superchargers op de kaart, maar geen duidelijkheid wanneer. Tegen dat ze er effectief waren waren de goede plaatsen al volgeboekt.

Ach, ga er maar van uit dat er minstens eentje maar waarschijnlijk meer bijkomen langs de route en dat er ook een bosje Destination Chargers zal zijn. En anders wat pionieren. Onze eerste reis naar Hongarije ook laatste 800 km aangewezen op derden en dat lukte ook. Trouwens ook daar al een paar jaartjes beloftes maar we redden ons best wel.

Portugal zelf is best Tesla minded dus ik verwacht weinig problemen met op locatie slakladen. Wel juiste stekkertjes hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS and NicoV
Gewoon boeken. Komt vast goed. Stel dat er niets bij zou komen dan zou je hooguit 1 extra reisdag moeten plannen. Op locatie is laden aan t stopcontact snel zat. Da's bijna 250km/dag. Dat ga je terplekke toch niet dagelijks rijden?
Ik heb niet zo'n goede ervaring met ter plaatse laden. Tot nog toe 2x nodig gehad. 1 keer op een camping in wallonie waar het niet lukte wegens neuter problemen. Een ander keer op reis waar het hotel geen stopkontakt beschikbaar had wegens parking aan de overkant van de straat. IK heb dan maar een Chademo adapter gekocht en 30km verder gaan laden.
 
De afgelopen week ben ik op en neer geweest naar de Sierra Nevada voor een project op het gebied van duurzame ontwikkeling. Ver rijden maar het onderstreept de mogelijkheden bij de overige deelnemende partijen.
Zonder noemenswaardige issues alle SuC's aan de oostkant van Spanje gehad. De SuC in Murcia ligt listig verstopt in een soort Hoog Catharijne, zonder de stad, waar je alleen via een parallel weg bij kunt. Ik heb drie keer heen en weer gereden voor ik de ingang had. De laders werkte allemaal conform specs. Binnen enkele minuten het maximale vermogen, 111kWh, en afbouwend vanaf ongeveer 45% SoC en tergend traag dichter bij de 100%.
In de omgeving van het project waren nergens laadpunten beschikbaar. Ook bleek het niet mogelijk om de mobiele lader te gebruiken op een gewoon stop contact. Zelfs niet bij de lokale elektricien. Deze maakte wel direct een drie-fase aansluiting beschikbaar voor de mobiele lader zodat ik een eigen laadpunt had voor 50km/uur laden. De laatste dag zijn we een stukje wezen rijden in de Tesla. Dit maakte een hoop enthousiasme los en hij vertelde dat hij zat te werken aan de aanschaf van elektrische Renault bestelauto’s en gebruik van PV-systemen. Maar dat valt niet mee. Spanje is ideaal voor zonne-energie. Maar de bestaande elektriciteitsbedrijven lijken er in geslaagd te zijn het gebruik van zonnestroom extra te laten belasten. In Spanje gaat de zon niet meer voor niks op.
De route planner in de Tesla weigerde om een route over de pas Puerto de la Ragua en plande een route via Granada. De laatste SuC is in Cullar en de omweg via Granada is lastig. In Granada schijnen er wel laadopties te zijn en forumlid Baetens heeft me zijn nieuwe de ChadeMo lader geleend.
De pas loopt op tot net boven 2.000 meter.
1IMG_6041.jpg
En het was niet duidelijk waarom de routeplanner de pas niet wilde gebruiken, sneeuw, te steile klim? Uiteindelijk een plaatsje net over de pas opgeven, Laroles. Dit gaf wel een route over de pas. In Cullar aangekomen is gebeld met het informatienummer dat de status van de pas doorgeeft. In plaats van een waarschuwing voor sneeuw kregen we een waarschuwing voor de drukte op de pas. Toen we na 21:00 om hoog reden viel het wel mee. We kwamen 2 auto’s tegen.
De pas was vrij stijl, het was koud maar de sneeuw was geveegd. Het verbruik liep op tot boven de 600Wh/km.
2IMG_6046.jpg

Omlaag werkte de regeneratie verrassend goed. Zelfs zo goed dat het gemiddelde gebruik na de afdaling lager uitkwam dan het gemiddelde op een vlakke weg.
3IMG_6077.jpg

De AP is zeer behulpzaam bij een lange rit. Wel schrok ik even toen deze in het Centraal massief spontaan een smalle afslag op wilde. Dit liep maar net goed af. Misschien dat de sneeuwrand verwarrend werkte.
 
Ik plan voor deze lente een tiendaagse trip naar Zuid-Spanje. Rij in m'n uppie in twee dagen naar Alicante waar ik de rest van de fam van het vliegveld oppik. Verder wordt de route dan Alicante - Granada - Málaga - Valencia - Toulon - stal.

Jammer dat de DeC's in Alicante, Granada en Málaga in hotels zitten met tarieven die ik niet meer grappig vind, dus ik heb alles elders geboekt. In Granada mag ik sowieso de DeC van het 'andere' hotel gebruiken bij gebruik van de betaalde parking. Alicante nog te verifieren, ik hoop dat het daar ook zo werkt, hoewel ik het zou moeten kunnen redden met een 100% charge in Valencia en na Alicante de volgende SuC bij Cullar. In Málaga zou het goed moeten gaan bij het automuseum.

Tips welkom. Mocht iemand een IBIL pas hebben en (eventueel tegen betaling van een deposit) willen uitlenen, dan hou ik me aanbevolen!