Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een kaart via Mobility Card DUE Energie in Italie aangevraagd van de zomer. Ging heel snel en ze sturen hem naar je toe. Het werkt met prepaid, dus je moet er vooraf geld op storten. ( ja mag hem van me meenemen als je wil )
Je kan op hun site ook zien waar de laadpalen zijn die ze ondersteunen: DUE ENERGIE - Duferco Group.
Maar als je niet veel hoeft te rijden daar zou ik gewoon via stopcontact laden laden.
Eventueel een Italie stekker halen.



Ik vertrek vrijdag richting Val Gardena. Ik zit in het dorpje Selva (aka Wolkenstein) en in het nabij gelegen Ortisei (aka St. Ullrich) is een type 2 laadpaal, geexploteerd door "Sol Mobility" (gevonden via chargemap). Heeft iemand daar ervaring mee? Ik neem aan dat ik daar een speciale Italiaanse laadpas voor moet hebben die je alleen kunt krijgen als je een Italiaanse bankrekening hebt of schoonfamilie op Sicilië?
Het is een beetje laat om nog iets te regelen en ik gok dat het geen pure noodzaak gaat worden om daar te laden (SuC Brennerpas is op 80 km of zo), maar als ik daar zou kunnen volgooien dan is dat altijd makkelijk. Mocht iemand iets weten van het laden bij een Sol Mobility, dan hoor ik het graag!
 
Komt me heel bekend voor. Je bedoelt Varese denk ik. Heb hier anderhalf jaar geleden ook (gratis) geladen, had je ook 22kW?
De breedte van de plaatsen zal wel afgestemd zijn op een iMiev / C-Zero / Ion... :wink:

Varese inderdaad :)
Nee, ik kon niet laden hier: hij paste niet tussen de hekjes dus ik stond midden op de weg. En dat is op een zaterdag vlak bij een supermarkt niet handig...

Gelukkig is er niet al te ver een SuC...
 
Ik heb een kaart via Mobility Card DUE Energie in Italie aangevraagd van de zomer. Ging heel snel en ze sturen hem naar je toe. Het werkt met prepaid, dus je moet er vooraf geld op storten. ( ja mag hem van me meenemen als je wil )
Je kan op hun site ook zien waar de laadpalen zijn die ze ondersteunen: DUE ENERGIE - Duferco Group.
Maar als je niet veel hoeft te rijden daar zou ik gewoon via stopcontact laden laden.
Eventueel een Italie stekker halen.
Bedankt voor het aanbod Bas, maar ik ga het simpelweg niet redden om hem voor vertrek op te halen en het was ook vooral uit nieuwsgierigheid. Met een Supercharger op 80km en in de wetenschap dat mijn auto waarschijnlijk een week stil staat zal het ook niet nodig zijn, maar als het nou op een NewMotion pas zou werken of zo dan was het goed om dit laadpunt in mijn achterhoofd te houden. Een normaal stopcontact zou misschien ook nog kunnen, ik zal dat wel even nagaan bij mijn hotel.
 
Varese inderdaad :)
Nee, ik kon niet laden hier: hij paste niet tussen de hekjes dus ik stond midden op de weg. En dat is op een zaterdag vlak bij een supermarkt niet handig...

Gelukkig is er niet al te ver een SuC...
Het was inderdaad millimeterwerk, maar ik had 'm toch half tussen de hekjes gewurmd. Stond nog ruim buiten het vak natuurlijk maar nogal groot parkeerterrein. Voor mij was er geen keus toen (nog geen SuC's in Italie toen), ik moest gewoon de accu vol hebben. Na 3,5 uur konden we weer verder. :biggrin:
 
Los daarvan heb je ook weinig aan die kaart - dichtstbijzijnde laadpunten zijn in Bolzano.
Maar als je zo lang stil staat... gewoon 220V.
Schermafbeelding 2015-12-16 om 13.14.15.png

Bedankt voor het aanbod Bas, maar ik ga het simpelweg niet redden om hem voor vertrek op te halen en het was ook vooral uit nieuwsgierigheid. Met een Supercharger op 80km en in de wetenschap dat mijn auto waarschijnlijk een week stil staat zal het ook niet nodig zijn, maar als het nou op een NewMotion pas zou werken of zo dan was het goed om dit laadpunt in mijn achterhoofd te houden. Een normaal stopcontact zou misschien ook nog kunnen, ik zal dat wel even nagaan bij mijn hotel.
 
Binnenkort de gelukkige eigenaar van een 85D, dus ben me mentaal al aan het voorbereiden voor de zomervakantie naar Toscane.

Een heel leuk huisje gevonden in de middle of nowhere, als ik naar laadpunten ga kijken. Voor het gemak de google map erbij, het ligt dichtbij de E33 van Parma naar de kust (La Spezia):
Google Maps

Via de diverse sites in deze thread heb ik nog geen laadpunten in de buurt gezien. Ik ben wat mails aan het sturen naar hotels en campings in de buurt en hoop zo wat meer wijs te raken. Als iemand daar in de buurt wat weet, hoor ik dat heel graag!


Ik kan bij het huisje opladen, maar ze hebben maar 3kW en anders vliegen de stoppen eruit, zei de eigenaresse. Maar ze was zo aardig dat ze 's nachts geen stroom verbruikt zodat de auto kan laden. Ik kan met laden neem ik aan wel een max instellen, toch? Het zou wat zijn als ik de stoppen de eerste nacht er al uit laat knallen...
Ik lees al dat het verstandig is om een stopcontact vlak bij meterkast te nemen. Ook zal ik een verlengsnoer meenemen, maar ik neem aan dat dat dan ook een italiaanse stekker moet zijn?
 
Ik heb ook bij Loek een 25m verlengsnoer voor 220 gekocht en 10m verlengsnoer voor krachtstroom. Beide in Italie gebruikt. Soms kon mijn tesla in de garage niet naast het contactpunt staan, met verlengsnoer was dat geen probleem.

Adapter voor 220 was nodig omdat de stopcontacten in Italië iets anders zijn.

Edit: deze had ik besteld om precies te zijn.
Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter Laadkabels voor elektrische auto's

Verlengkabel CEE16 5x2.5mm2 10meter Laadkabels voor elektrische auto's
 
Last edited:
Volgens het Italiaanse deel van het forum komt eind van de maand een nieuwe SuC beschikbaar in Cavaglià - tussen Milaan en Turijn. 8 stalls in ontwikkeling. Nu ook nog een paar richting/onder Rome zou ideaal zijn.
Als je de supercharger map mag geloven kan je in 2016 tot in het zuiden op Suc...maar er staat natuurlijk niet bij wanneer in 2016.

Ben enkele dagen terug voorbij de Brenner Suc gereden met de ICE. Er stond niemand. We gaan jaarlijks in de buurt (50km) skiën. Hij zal volgende winter zeker gebruikt worden.

Goed dat dit draadje bestaat. Hierdoor kan ik me goed voorbereiden op de zomerreis. Ik hoop vooral dat de juice booster 2 tegen dan beschikbaar is. De rest zal hopelijk Suc zijn.
Verder heb ik al een Ikea familycard aangevraagd en zal verder nog een Due Energie vragen enkele weken voor vertrek. Wij zijn meestal een maand aan het rondtrekken met een grote tent. Tijd is dus geen probleem.
In extremis kan je nog een "aiuto" (help) roepen op het Italiaans gedeelte van TMC. Ben er zeker van dat er Tesla owners zijn die je zullen helpen.
 
Was ook in Toscane, zomer 2014, met het S'je. Laden bij het huis aan 6 km/uur aan zeer oude installatie (ja, je kan het laden begrenzen in de Tesla, gelukkig! En je moet dan gewoon een Italiaanse adaptor van +/- 5 EUR (die pakweg 14A aankan) op je UMC zetten en dat werkt prima - geen reden om bij de Tesla store langs te gaan voor een Italiaanse UMC!). Er staan Superchargers bij Modena (en Arezzo), maar vooral: er zijn laadpalen genoeg in Siena, Pisa, Firenze, kortom daar waar je zijn wil! (laden aan 100 km/u met Dual Chargers, aan 50 km/u zonder). Laden werkt er (o.m.) met de Mobility Card van Duferco Due Energie. Ze zenden je die kosteloos naar Nederland, en de kaart bijhouden kost 6 EUR/jaar (en als je echt nooit meer naar Italië wil met de Tesla, zend je de kaart gewoon terug). In tegenstelling tot andere providers vraagt Duferco niét om een Italiaans belastingnummer etc. 'Bijtanken' doe zijn tijdens de reis op Internet via Paypal (40 EUR voor 100Kw). Werkt echt wel goed. Als je in je huisje maar traag laden kan, dan heb je die oplossing wel nodig denk ik. NB: voor die laadpalen heb je wel een Type 2 Mennekes-kabel nodig (wordt niet meegeleverd met de Tesla).

Binnenkort de gelukkige eigenaar van een 85D, dus ben me mentaal al aan het voorbereiden voor de zomervakantie naar Toscane.

Een heel leuk huisje gevonden in de middle of nowhere, als ik naar laadpunten ga kijken. Voor het gemak de google map erbij, het ligt dichtbij de E33 van Parma naar de kust (La Spezia):
Google Maps

Via de diverse sites in deze thread heb ik nog geen laadpunten in de buurt gezien. Ik ben wat mails aan het sturen naar hotels en campings in de buurt en hoop zo wat meer wijs te raken. Als iemand daar in de buurt wat weet, hoor ik dat heel graag!


Ik kan bij het huisje opladen, maar ze hebben maar 3kW en anders vliegen de stoppen eruit, zei de eigenaresse. Maar ze was zo aardig dat ze 's nachts geen stroom verbruikt zodat de auto kan laden. Ik kan met laden neem ik aan wel een max instellen, toch? Het zou wat zijn als ik de stoppen de eerste nacht er al uit laat knallen...
Ik lees al dat het verstandig is om een stopcontact vlak bij meterkast te nemen. Ook zal ik een verlengsnoer meenemen, maar ik neem aan dat dat dan ook een italiaanse stekker moet zijn?
 
Dit jaar gaan we met de Tesla naar Italië. Bij ons huisje kunnen we laden met de blauwe 32A stekker. Dat is dus de iets grotere versie van de zgn. bekende campingstekker (16A). De blauwe 32A stekker is een monofasestekker, maar waar 7,2 kWh doorheen gaat over 2 fasen. De blauwe stekkerfamilie is ook gewoon 230V, in tegenstelling tot de rode stekker familie.

Nu koop ik bij Tesla dus de blauwe 32A stekker voor op de Tesla laadkabel, maar ik zou een verlengsnoer van 25 meter willen maken. Ik had gedacht te kiezen voor een 25 m. verlengkabel met 16A rode stekkers (male en female), omdat je die kabel eigenlijk het meeste nodig hebt.
Als ik dan de volgende adapters erbij heb kan ik vrijwel overal laden.
1. Adapter rood 32A male -> rood 16A female (er wel op letten dat je natuurlijk tegen max 16A laadt)
2. Adapter blauw 32 A male -> rood 16A female
3. Adapter rood 16A male -> blauw 32A female

Mijn vraag heeft eigenlijk betrekking op de benodigde kabeldikte (de aders dan hè?!) van de 25 m. verlengkabel. Normaal gesproken zou je genoeg moeten hebben aan 5 x 2,5 mm2 om het vermogen van 11 kWh aan te kunnen. Omdat het 3 fase kabel is, wordt het vermogen verdeeld over 3 aders (elk 3,6 kWh). Anders wordt het als ik echter met de blauwe 32A stekker wil gaan laden. Er gaat dan maar liefst 7,2 kWh door één ader, omdat de blauwe stekker een monofase stekker is.
Wat voor kabel (ader) dikte heb je dan nodig bij mijn 25 m. verlengsnoer? Kan ik volstaan met 5 x 4mm2 of heb ik zelfs 5 x 6mm2 nodig?

Weten de techneuten (Widoh en Lucky?) misschien raad?
 
Dit jaar gaan we met de Tesla naar Italië. Bij ons huisje kunnen we laden met de blauwe 32A stekker. Dat is dus de iets grotere versie van de zgn. bekende campingstekker (16A). De blauwe 32A stekker is een monofasestekker, maar waar 7,2 kWh doorheen gaat over 2 fasen. De blauwe stekkerfamilie is ook gewoon 230V, in tegenstelling tot de rode stekker familie.


Mijn vraag heeft eigenlijk betrekking op de benodigde kabeldikte (de aders dan hè?!) van de 25 m. verlengkabel. Normaal gesproken zou je genoeg moeten hebben aan 5 x 2,5 mm2 om het vermogen van 11 kWh aan te kunnen. Omdat het 3 fase kabel is, wordt het vermogen verdeeld over 3 aders (elk 3,6 kWh). Anders wordt het als ik echter met de blauwe 32A stekker wil gaan laden. Er gaat dan maar liefst 7,2 kWh door één ader, omdat de blauwe stekker een monofase stekker is.
Wat voor kabel (ader) dikte heb je dan nodig bij mijn 25 m. verlengsnoer? Kan ik volstaan met 5 x 4mm2 of heb ik zelfs 5 x 6mm2 nodig?

Weten de techneuten (Widoh en Lucky?) misschien raad?

vergeet vermogen (kW), enkel de stroomwaarde (A) is van tel.
in jouw geval dus 32A voor de blauwe stekker.
minimaal voor 4mm² gaan.
 
vergeet vermogen (kW), enkel de stroomwaarde (A) is van tel.
in jouw geval dus 32A voor de blauwe stekker.
minimaal voor 4mm² gaan.

Je hebt helemaal gelijk. kWh is immers VxA. Ik vond 32A door één ader nogal erg veel, vandaar dat ik dacht dat 2,5mm2 te dun was en minimaal naar 4mm2 of zelfs 6mm2 moest gaan. Maar ik wist niet of 4mm2 voldoende was.

- - - Updated - - -

Trouwens, is een 4mm2 of 6mm2 aderdikte wel passend te krijgen in een rode 16A stekker?
 
vergeet vermogen (kW), enkel de stroomwaarde (A) is van tel.
in jouw geval dus 32A voor de blauwe stekker.
minimaal voor 4mm² gaan.
Die stroom van 32A gaat door TWEE aders natuurlijk, de fasedraad "heen" en de nuldraad "terug". Dan vind ik 4mm2 aan de dunne kant, zal behoorlijk warm worden en ook behoorlijk spanningsverlies als je een grotere lengte wilt overbruggen...