Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade standard audio

This site may earn commission on affiliate links.
Idd het aanbrengen van Bv Dynamat geeft al een beter geluid. Zelf ondervonden toen een kant klaar was. Kon mooi luisteren naar het verschil.

Ik heb geen UHF uitvoering. Maar mijn orginele speakers waren echt van paper mache en kleine magneet.

Dat is wat mij ook opviel, en dat is in de UHF set niet beter.

Het grootste verschil met UHF is dat de voordeur speakers 20cm zijn ipv 16,5. En er is een extra versterker geplaatst en natuurlijk de subwoofer die fraai uit het zicht geplaatst is.

Om geld te besparen zijn de speakers in de UHF set 1Ohm ipv 2Ohm in de standaard set.

Dit houdt in dat de versterker op 12V kan draaien en toch een beetje vermogen heeft.

Het grote nadeel is dat een 1 ohm speaker zeer lastig aan te sturen is en dat de verliezen in de versterker groter zijn en door de hogere stromen de vervorming hoger zal uitvallen.

Een goede versterker draait intern op een hogere spanning (zo’n + en – 30V om 100W in 4 ohm te leveren) en een wat lagere stroom.

Dat is duurder, en niet gedaan in de Tesla. Maar met een 1 Ohm speaker kun je dan toch een beetje vermogen genereren.

Voor upgrade is de UHF set wat lastiger omdat je een 20cm speaker in de deur moet plaatsen. Dat is voor een deur ook aan de grote kant. Ook is het toevoegen van een versterker lastiger omdat de UHF set al een extra versterker heeft.

Daarbij heeft de UHF sub een speaker van slechts 20cm (even groot als in de voordeuren) en dat is een beetje mager. Ik denk wel dat die sub met een upgrade wat te verbeteren is maar omdat het een vrij dunne plastic bak is zal het niet zo makkelijk zijn er een dode behuizing van te maken.

Ik denk dat het zeker een aardig plan is om de deuren te dempen zoals eerder beschreven maar het zal van de UHF set geen top set maken. De UHF set heeft gewoonweg te weinig vermogen.

Voor rust, dynamiek en controle heb je gewoonweg >50 Watt nodig voor midden/hoog en >150W voor een sub. Let wel audio vermogen werkt logaritmisch en van 15W naar 30W is slechts 3dB luider.

In de door Hendrik voorgestelde luister sessie kan ik vrij eenvoudig het verschil laten horen tussen full range in de deuren en mid/hoog in de deuren + sub.

Mocht ik de ruimte onder in de kofferbak nodig hebben dan kan ik de sub eruit halen, de zekering van de 600W sub amp wegnemen (die zit naast de versterker) de 4 kanaals versterker of full range zetten en heb ik nog steeds een lekker geluid. Dit kan in 2 minuten.

Bij mijn set zijn dan ook alle 4 de deuren voorzien van een upgrade waardoor er best een beetje laag te produceren is. Maar de sub maakt wel het verschil.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: HWS, jpet and Ivo-G
Welkom padapa. November? :eek: Bewust voor gekozen vanwege een nog lopend leasecontract? Ik zou :confused::confused::confused::confused: worden.

Leasecontract loopt af in januari, en ik kom pas begin september terug van een lange zomervakantie (sowieso met de ICE). Laat hem daarom in oktober komen. Maar misschien dat ik het nog een maand naar voren haal. Voor de zomervakantie heeft weinig zin. Dus ja, dat worden veel forum uren...

Ik ben overigens al sinds vorige zomer een lurker van dit forum, dat ongekend vriendelijk is in vergelijking met andere fora die ik volg.
 
Tja, het lijkt wel een beetje op een verslaving. Net als de Tesla. Net besloten om Brian stage2 van mijn audio upgrade uit te gaan laten voeren. Nog steeds ben ik niet bereid bagageruimte op te offeren, het blijft onze 1e gezinsauto. Nee ik ben geen audiofiel, luister gewoon naar Spotify of DAB. Maar kan enorm genieten van een stuk kwaliteit en Brian (en z'n team) is een kunstenaar wat audiosystemen in auto's betreft. Een bedrijf wat zich puur en alleen op high-end audiosystemen richt. Stel wel als eis dat ik niet met een trillend kentekenplaat wil rondrijden want dat klinkt niet zo sjiek.

Laatst ook weer een leuk stukje in JFK ‘Zonder LinkedIn was ik niet zo groot geworden’ - JFK
 
  • Informative
Reactions: Eddyf0032
Zal me hier pas weer melden als t afgerond is.... Omdat ik zoals gezegd geen audiofiel ben (en t ook geen broodje kaas is zoals wij hier zeggen) heb ik t nog ff uitgesteld. Heb echter wel een zwak voor perfectie, passie en talent. Dus in t kader van YOLO ben ik voor de bijl gegaan:).
 
succes Hendrik! Ondertussen is de Light Harmonic set volop leverbaar, en volgende maand gaan we testen met de upgrade set voor de Standard Audio.
Mooi dat er ook aan een oplossing voor de standaard set gewerkt wordt. Wat mij uiteindelijk niet voor de LH set deed kiezen is dat er alleen hardware, speakers en versterkers uitgewisseld worden. De hardware bepaald slechts voor een deel de kwaliteit van het geluid. Bekabeling, dempingsmateriaal, ophanging vd (bas)speakers, messing ringen en installatie schijnen minstens zo belangrijk te zijn.
 
Stel wel als eis dat ik niet met een trillend kentekenplaat wil rondrijden want dat klinkt niet zo sjiek.

Dat is eenvoudig te verhelpen met wat kit (lijm). :) Heeft ook nog het voordeel dat ze je kentekenplaten niet zo snel zullen stelen. Is ook iets waar we hier in Nederland steeds meer mee te maken krijgen. Heb je ineens justitie achter je aan die je in verband brengen met allerlei criminele activiteiten.
 
Ondertussen is de Light Harmonic set volop leverbaar, en volgende maand gaan we testen met de upgrade set voor de Standard Audio.

Dag Ernst, als ik het goed onthouden hebt, houdt jij je nu bezig met de import van de Light Harmonic setjes. Klopt dat? Waar kan ik dan iets vinden wat ze kosten en doe je dan ook de inbouw op een vakkundige wijze. Ik overweeg mijn UHF dan te "upgraden". Doe je dan ook wat demping in de deuren aanbrengen? Zoek dan wel een "leverancier" die een compleet product levert en enigzins weet hoe de Tesla in elkaar zit, weet hoe hij iets los en weer vast kan krijgen zonder dat iets af breekt. ;)
 
Dag Ernst, als ik het goed onthouden hebt, houdt jij je nu bezig met de import van de Light Harmonic setjes. Klopt dat? Waar kan ik dan iets vinden wat ze kosten en doe je dan ook de inbouw op een vakkundige wijze. Ik overweeg mijn UHF dan te "upgraden". Doe je dan ook wat demping in de deuren aanbrengen? Zoek dan wel een "leverancier" die een compleet product levert en enigzins weet hoe de Tesla in elkaar zit, weet hoe hij iets los en weer vast kan krijgen zonder dat iets af breekt. ;)

Desiré,
Met je geheugen is weinig mis... We hebben inmiddels zelf al 5 upgrades achter de rug en een ook al menige met een aantal partijen in Scandinavie. Ook werk ik nu samen met een professionele partij die landelijk op lokatie kan inbouwen (binnen 5 uur, mits overdekt en niet publiek toegankelijk). En dat voor een fixed price. Op rainbowroad.eu verdere info. Deze jongens gaan echt niets afbreken. Overigens zitten er tussen Tesla's onderling nog verschillen op de manier waarop alles in elkaar gezet is, zelfs voor wagens die in dezelfde maand van de band zijn afgerold :rolleyes:

Vandaag hebben we demping voor het eerst toegepast op een Tesla die ik "bij de hand" kan houden om vergelijkingen te gaan doen. Eerste indruk lijkt het geluidsbeeld wat strakker en ook de hogere bas komt beter tot zijn recht. Na maandag meer nieuws daarover, dan hebben we uitgebreider vergelijkend kunnen luisteren en meten.