Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade standard audio

This site may earn commission on affiliate links.
Interessante aanpak. Niet meer maar gewoon beter. UHF is meer van hetzelfde, LightHarmonic doet meer én beter, Brian doet iets meer maar gewoon beter.
Sommige van deze aanpassingen kunnen ook in 1 keer naar de UHF klant doorgezet worden bedenk ik mij nu... De geluidsdemping, andere speakers, misschien zelfs de DSP unit?

We zouden na de inbouw van de eerste een keer moeten afspreken om een MS met standaard audio, 1 met UHF audio, en die met Brian audio te beluisteren, met dezelfde referentie muziek. Bijvoorkeur zouden we dan deze muzieklijst (hooguit 5 nummers of zo) van te voren met elkaar moeten delen en veelvuldig beluisteren in de eigen auto, om vervolgens in de luisterauto's tijdens de luistersessie naar de verschillen te zoeken bij reeds "bekende" nummers.
Ik heb ondertussen mijn reference lijst openbaar gemaakt, niet alles zal jullie aanspreken (vooral verder naar beneden niet) maar de eerste 10 zouden tijdens zo'n test niet misstaan.

https://open.spotify.com/user/ivogrijt/playlist/7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV

Code:
spotify:user:ivogrijt:playlist:7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV

1. Audiolab - Pink Noise -10dB: gebruikt om het volume te kalibreren alvorens de luistertest te beginnen. Door dit na te meten met een dB meter (met een app op je telefoon bijv.) kan je ook bij afwijkende systemen zorgen dat het volume gelijk komt te staan.

2. Madonna - Rain: hele mooie heldere hoge tonen, hi-hats, tweeter werk zeg maar, met daarnaast lange, slepende (en soms opzwepende) baslijnen alsook korte bass kicks, waarbij zowel de korte als de lange slag van de (sub)woofers getest worden.

3. Daft Punk - Giorgio by Moroder: begint met spraak, en heeft over het algemeen hele heldere tonen, zowel hoog als laag.

4-10. Mr. Oizo: Deze liedjes zijn vooral voor de lage tonen bedoeld, testing the (Sub)Woofers

4. Analog Worms Attack: heeft korte kicks maar later ook langslepende bass lijnen die samen met de kicks blijven lopen. Alleen goede crossover filter definities of exceptioneel goede luidsprekers kunnen deze natuurgetrouw weergeven

5. One Minite Shakin: diepe kicks voorafgegaan door een slepende bass lijn, niet ultra laag maar zeker een goede test voor de lage tonenweergave

6. Inside The Kidney Machine: lange slepende bass lijnen die op een telefoonluidspreker bijvoorbeeld niet eens te horen zijn, daarvoor moet je echt een subwoofer hebben of koptelefoons met een heel laag begin van het frequentiebereik.

7. Flat 55: korte, diepe kicks met hi-hats er tussendoor, aangevuld met slepende baslijnen. Dansbaar, in tegenstelling tot de eerdere nummers

8. Feadz On: ritmische compositie met korte diepe kicks, scratching, en aan het eind de woofer-killer. Deze kan je het beste de eerste keer op een iets lager volume zetten, en daarna wat harder. Als je tijdens het "Give me some more" helemaal geen bass hoort, dan zit je crossover te hoog of heb je geen goede subwoofer.

9. Analog Worms Sequel: deze begint en gaat de hele tijd door met lange slepende bass lijnen van verschillende laagtes. Even later komen de korte kicks erbij, die het moeilijk maken voor slecht (qua frequenties) uitgebalanceerde systemen: gaan we de kicks weergeven of de lange bass lijnen? Een goed systeem scheidt de kicks naar de woofers en de lange bass lijnen naar de sub(s)

10. Flat Beat: de welbekende hit van Mr. Oizo, met strakke korte en lage kicks, en veel hi-hats, en verderop de karakteristieke en tot hit makende tremolo bass lijnen.

De rest zijn voornamelijk liedjes die ik zowat grijs gedraaid heb op allerlei apparatuur en zeer goed ken, kijk maar wat je daarvan overneemt. Ik kan Les Djinns, Enjoy The Silence, en Vocal Chords zeer aanraden, maar schroom niet om zelf liedjes die je goed kent en hier geschikt voor zouden kunnen zijn te gebruiken.

Mocht je dit willen uitproberen, maak de lijst jezelf eigen door er elke kans die je krijgt ernaar te luisteren, in de S, thuis, of met koptelefoon op. Vooral dat laatste zou ik aanraden, want dan zijn zaken als akoestiek niet meer van toepassing.
 
  • Love
Reactions: Desiré
we zullen zien. ik vind met name de bas niet altijd even overtuigend, maar wel heel strak verder. daarnaast heeft de bijbehorende amp wel indrukwekkende specs hebben waardoor het naar ik hoop wat massiever klinkt. (zonder meer vermogen te trekken)
wordt inderdaad pas een projectje voor later dit jaar, heb vergelijkbare config in de familie maar tegen die tijd is een vergelijkende test onder TMC leden wel aan de orde met de diverse mogellijkheden...

Als je wat meer achtergronden leest zijn de ontwerpers van de UHF beslist niet op hun achterhoofd gevallen, waar ze ook voor de bekende Duitsers werken. Maar hoe het komt dat het sommigen erg tegenvalt is opvallend. De klankkast in de portieren is, mede door het ontbreken van portiervakken enorm: als het al niet goed zou zijn is daar vast wel wat te verbeteren maar messing ringen?? die geven elke trilling toch gewoon 1:1 door?

we zullen zien/horen!
 
Ik heb ondertussen mijn reference lijst openbaar gemaakt, niet alles zal jullie aanspreken (vooral verder naar beneden niet) maar de eerste 10 zouden tijdens zo'n test niet misstaan.

https://open.spotify.com/user/ivogrijt/playlist/7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV

Code:
spotify:user:ivogrijt:playlist:7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV



1. Audiolab - Pink Noise -10dB: gebruikt om het volume te kalibreren alvorens de luistertest te beginnen. Door dit na te meten met een dB meter (met een app op je telefoon bijv.) kan je ook bij afwijkende systemen zorgen dat het volume gelijk komt te staan.

2. Madonna - Rain: hele mooie heldere hoge tonen, hi-hats, tweeter werk zeg maar, met daarnaast lange, slepende (en soms opzwepende) baslijnen alsook korte bass kicks, waarbij zowel de korte als de lange slag van de (sub)woofers getest worden.

3. Daft Punk - Giorgio by Moroder: begint met spraak, en heeft over het algemeen hele heldere tonen, zowel hoog als laag.

4-10. Mr. Oizo: Deze liedjes zijn vooral voor de lage tonen bedoeld, testing the (Sub)Woofers

4. Analog Worms Attack: heeft korte kicks maar later ook langslepende bass lijnen die samen met de kicks blijven lopen. Alleen goede crossover filter definities of exceptioneel goede luidsprekers kunnen deze natuurgetrouw weergeven

5. One Minite Shakin: diepe kicks voorafgegaan door een slepende bass lijn, niet ultra laag maar zeker een goede test voor de lage tonenweergave

6. Inside The Kidney Machine: lange slepende bass lijnen die op een telefoonluidspreker bijvoorbeeld niet eens te horen zijn, daarvoor moet je echt een subwoofer hebben of koptelefoons met een heel laag begin van het frequentiebereik.

7. Flat 55: korte, diepe kicks met hi-hats er tussendoor, aangevuld met slepende baslijnen. Dansbaar, in tegenstelling tot de eerdere nummers

8. Feadz On: ritmische compositie met korte diepe kicks, scratching, en aan het eind de woofer-killer. Deze kan je het beste de eerste keer op een iets lager volume zetten, en daarna wat harder. Als je tijdens het "Give me some more" helemaal geen bass hoort, dan zit je crossover te hoog of heb je geen goede subwoofer.

9. Analog Worms Sequel: deze begint en gaat de hele tijd door met lange slepende bass lijnen van verschillende laagtes. Even later komen de korte kicks erbij, die het moeilijk maken voor slecht (qua frequenties) uitgebalanceerde systemen: gaan we de kicks weergeven of de lange bass lijnen? Een goed systeem scheidt de kicks naar de woofers en de lange bass lijnen naar de sub(s)

10. Flat Beat: de welbekende hit van Mr. Oizo, met strakke korte en lage kicks, en veel hi-hats, en verderop de karakteristieke en tot hit makende tremolo bass lijnen.

De rest zijn voornamelijk liedjes die ik zowat grijs gedraaid heb op allerlei apparatuur en zeer goed ken, kijk maar wat je daarvan overneemt. Ik kan Les Djinns, Enjoy The Silence, en Vocal Chords zeer aanraden, maar schroom niet om zelf liedjes die je goed kent en hier geschikt voor zouden kunnen zijn te gebruiken.

Mocht je dit willen uitproberen, maak de lijst jezelf eigen door er elke kans die je krijgt ernaar te luisteren, in de S, thuis, of met koptelefoon op. Vooral dat laatste zou ik aanraden, want dan zijn zaken als akoestiek niet meer van toepassing.


Whaha Ivo heavy **** ongetwijffeld de methode om je set uit te proberen maar wellicht kunnen we ook iets toegankelijker muziek vinden.

Het begon goed met Madonna :smile::smile:
 
Whaha Ivo heavy **** ongetwijffeld de methode om je set uit te proberen maar wellicht kunnen we ook iets toegankelijker muziek vinden.

Het begon goed met Madonna :smile::smile:

Weet je wat het is Sander, als de muziek te bekend / goed is, ga je op de woorden en het lied zelf letten. Vandaar dat ik niet heel veel liedjes met teksten ertussen heb in de eerste 10 in ieder geval.
Natuurlijk kan je ook je favoriete Mariah Carey, Kenny G, Eric Serra, enz. erbij pakken, als het maar genoeg uitdagingen voor de apparatuur bevat. En die uitdaging hoeft niet in de bass te zitten bijv., maar kan ook in de helderheid, het onderscheiden van de frequenties, etc. liggen.
Behalve Giorgio by Moroder zitten deze tracks al 15 jaar in mijn reference playlist, eerst op MD, toen op USB in WAV of 320kbps MP3. Ik gebruik ze zelfs als ik in de audiozaak sta of toen ik bij Tesla Amsterdam in de showroom auto ging zitten testen. Ik ken ze echt door en door en kan daardoor verschillen goed horen tussen systemen, ook al zijn ze niet side-by-side.
 
Weet je wat het is Sander, als de muziek te bekend / goed is, ga je op de woorden en het lied zelf letten. Vandaar dat ik niet heel veel liedjes met teksten ertussen heb in de eerste 10 in ieder geval.
Natuurlijk kan je ook je favoriete Mariah Carey, Kenny G, Eric Serra, enz. erbij pakken, als het maar genoeg uitdagingen voor de apparatuur bevat. En die uitdaging hoeft niet in de bass te zitten bijv., maar kan ook in de helderheid, het onderscheiden van de frequenties, etc. liggen.
Behalve Giorgio by Moroder zitten deze tracks al 15 jaar in mijn reference playlist, eerst op MD, toen op USB in WAV of 320kbps MP3. Ik gebruik ze zelfs als ik in de audiozaak sta of toen ik bij Tesla Amsterdam in de showroom auto ging zitten testen. Ik ken ze echt door en door en kan daardoor verschillen goed horen tussen systemen, ook al zijn ze niet side-by-side.

Ivo je bent duidelijk meer audiofiel dan ik hoewel ik goed geluid zeker weet te waarderen en er ook in investeer want vind dat heerlijk in de auto. Heb jij de UHF besteld en hoe kwam deze dan uit je "test" bij Tesla?
 
Helaas kon ik geen vergelijkende test doen, ze hadden "opeens" geen auto's met standaard geluid beschikbaar om in te zitten luisteren, alleen de showroom demonstrator met UHF. Tevens waren er ook andere klanten in de showroom, dus meer dan volume setting 6 kwam ik niet, alleen heel even 10 sec op setting 8.

Dolby Surround is voor muziek onbruikbaar, misschien voor talkradio of cabaret wel goed te doen maar anders nooit aanzetten.

Bass weergave was goed door de aanwezigheid van een Subwoofer, maar was niet van het "masseer je rug tijdens het luisteren" niveau. De lage tonen in Feadz On en Analog Worms Sequel werden echter wel allemaal weergegeven, duidelijk en helder genoeg. Dat was voor mij doorslaggevend, waardoor ik straks de UHF erin heb zitten.

Ik ben echter niet zo audiofiel als jij denkt, ik hoor wel verschillen maar kan niet altijd aanduiden waar die zitten, en weet vaak zelf ook niet hoe ik daar moet komen. Zonder een andere referentie ben ik al helemaal niet zo exact. In mijn Honda heb ik een Pioneer MEH-P9000 headunit uit 1999 zitten met automatische kalibratie van de speakers mbt de akoestiek, frequentiebereik, plaatsing, en tijdvertraging per speaker, etc. Na meting met een meegeleverde microfoon worden deze parameters en de EQ op 12(!, de Model S heeft er maar 3) frequentiebanden afgestemd, en het verschil tussen met of zonder Auto EQ is als tussen dag en nacht. Tesla had best een Auto EQ systeem in de UHF kunnen verwerken, die dan onder alle omstandigheden naar Reference te kalibreren was geweest, ongeacht welke speakers en akoestische aanpassingen er worden toegepast.
 
IMG_5423.jpg
IMG_5427.jpg
IMG_5432.jpg
IMG_5438.jpg


Brians Upgrade is voor mij iets te prijzig, maar zou de toevoeging van 2 tweeters in de Trunkdoor misschien ook nog enig verschil kunnen opleveren aan mijn standaard audio?
En kan iemand vertellen of de aansluiting misschien ook al aanwezig is, net zoals voor de Trunk verlichting?
 
Brians Upgrade is voor mij iets te prijzig, maar zou de toevoeging van 2 tweeters in de Trunkdoor misschien ook nog enig verschil kunnen opleveren aan mijn standaard audio?
En kan iemand vertellen of de aansluiting misschien ook al aanwezig is, net zoals voor de Trunk verlichting?

ik denk het niet. tweeters hebben, kort door de bocht, alleen zin als je ze ziet, op oorhoogte. als er kabels zitten dan leiden ze nergens naar, dit zijn de surround speakeraansluitingen die in elk geval niet op de standaard audio versterker zitten.
 
Ik heb na een keer gereden te hebben in een nieuwe 70D, het idee dat het geluid uit mijn classic veel fraaier en voller is. Onze classic heeft gewoon de standaard audio, van de nieuwe 70D wist ik niet of die de upgrade had. Je kon wel surround sound selecteren, ik weet niet of dat iets zegt. Zou dat verschil in geluid komen door de verbeterde isolatie in bijvoorbeeld de deuren? Ik merkte namelijk dat die een veel degelijkere klonk maakten bij het dichtdoen. Je moest ze ook veel harder dichtgooien.
Ik zou nu in de nieuwe versies zeker een upgrade nemen, aangezien ik de standaard versie dus niet vergelijkbaar vond met de oude standaard versie.
 
Hendrik, al iets gehoord van Brian?

Hij zou vandaag weer in NL beginnen. Ik laat m eerst z'n mail lezen, daar zit er één van mij tussen:smile:.

- - - Updated - - -

Ik heb na een keer gereden te hebben in een nieuwe 70D, het idee dat het geluid uit mijn classic veel fraaier en voller is. Onze classic heeft gewoon de standaard audio, van de nieuwe 70D wist ik niet of die de upgrade had. Je kon wel surround sound selecteren, ik weet niet of dat iets zegt. Zou dat verschil in geluid komen door de verbeterde isolatie in bijvoorbeeld de deuren? Ik merkte namelijk dat die een veel degelijkere klonk maakten bij het dichtdoen. Je moest ze ook veel harder dichtgooien.
Ik zou nu in de nieuwe versies zeker een upgrade nemen, aangezien ik de standaard versie dus niet vergelijkbaar vond met de oude standaard versie.
Je hebt dan zeker het soundpakket. De systemen zijn niet veranderd volgens Tesla behalve dat DAB nu ook op de standaard radio zit. Surround Sound alleen op de upgrade.
 
ik heb besloten om voor de http://lightharmonic.com/tesla/ oplossing te gaan. Ben beslist niet ontevreden over de best wel strakke geluidskwaliteit van de UHF maar het kan altijd beter. Gelukkig heb ik thuis nog een goodwill-voucher liggen als compensatie voor een gereden schade door de wederhelft :biggrin: dat scheelt veel discussie en/of inloopkasten...
Ernst, heb je de ontwikkelingen van de afgelopen weken gevolgd? Het ziet er niet goed uit op het moment, als je al een aanbetaling gedaan hebt zou ik je aanraden om je geld voorlopig terug te vragen...