Ivo-G
Member
Ik heb ondertussen mijn reference lijst openbaar gemaakt, niet alles zal jullie aanspreken (vooral verder naar beneden niet) maar de eerste 10 zouden tijdens zo'n test niet misstaan.Interessante aanpak. Niet meer maar gewoon beter. UHF is meer van hetzelfde, LightHarmonic doet meer én beter, Brian doet iets meer maar gewoon beter.
Sommige van deze aanpassingen kunnen ook in 1 keer naar de UHF klant doorgezet worden bedenk ik mij nu... De geluidsdemping, andere speakers, misschien zelfs de DSP unit?
We zouden na de inbouw van de eerste een keer moeten afspreken om een MS met standaard audio, 1 met UHF audio, en die met Brian audio te beluisteren, met dezelfde referentie muziek. Bijvoorkeur zouden we dan deze muzieklijst (hooguit 5 nummers of zo) van te voren met elkaar moeten delen en veelvuldig beluisteren in de eigen auto, om vervolgens in de luisterauto's tijdens de luistersessie naar de verschillen te zoeken bij reeds "bekende" nummers.
https://open.spotify.com/user/ivogrijt/playlist/7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV
Code:
spotify:user:ivogrijt:playlist:7yON13Qg5Y5MaTEpU1zZoV
1. Audiolab - Pink Noise -10dB: gebruikt om het volume te kalibreren alvorens de luistertest te beginnen. Door dit na te meten met een dB meter (met een app op je telefoon bijv.) kan je ook bij afwijkende systemen zorgen dat het volume gelijk komt te staan.
2. Madonna - Rain: hele mooie heldere hoge tonen, hi-hats, tweeter werk zeg maar, met daarnaast lange, slepende (en soms opzwepende) baslijnen alsook korte bass kicks, waarbij zowel de korte als de lange slag van de (sub)woofers getest worden.
3. Daft Punk - Giorgio by Moroder: begint met spraak, en heeft over het algemeen hele heldere tonen, zowel hoog als laag.
4-10. Mr. Oizo: Deze liedjes zijn vooral voor de lage tonen bedoeld, testing the (Sub)Woofers
4. Analog Worms Attack: heeft korte kicks maar later ook langslepende bass lijnen die samen met de kicks blijven lopen. Alleen goede crossover filter definities of exceptioneel goede luidsprekers kunnen deze natuurgetrouw weergeven
5. One Minite Shakin: diepe kicks voorafgegaan door een slepende bass lijn, niet ultra laag maar zeker een goede test voor de lage tonenweergave
6. Inside The Kidney Machine: lange slepende bass lijnen die op een telefoonluidspreker bijvoorbeeld niet eens te horen zijn, daarvoor moet je echt een subwoofer hebben of koptelefoons met een heel laag begin van het frequentiebereik.
7. Flat 55: korte, diepe kicks met hi-hats er tussendoor, aangevuld met slepende baslijnen. Dansbaar, in tegenstelling tot de eerdere nummers
8. Feadz On: ritmische compositie met korte diepe kicks, scratching, en aan het eind de woofer-killer. Deze kan je het beste de eerste keer op een iets lager volume zetten, en daarna wat harder. Als je tijdens het "Give me some more" helemaal geen bass hoort, dan zit je crossover te hoog of heb je geen goede subwoofer.
9. Analog Worms Sequel: deze begint en gaat de hele tijd door met lange slepende bass lijnen van verschillende laagtes. Even later komen de korte kicks erbij, die het moeilijk maken voor slecht (qua frequenties) uitgebalanceerde systemen: gaan we de kicks weergeven of de lange bass lijnen? Een goed systeem scheidt de kicks naar de woofers en de lange bass lijnen naar de sub(s)
10. Flat Beat: de welbekende hit van Mr. Oizo, met strakke korte en lage kicks, en veel hi-hats, en verderop de karakteristieke en tot hit makende tremolo bass lijnen.
De rest zijn voornamelijk liedjes die ik zowat grijs gedraaid heb op allerlei apparatuur en zeer goed ken, kijk maar wat je daarvan overneemt. Ik kan Les Djinns, Enjoy The Silence, en Vocal Chords zeer aanraden, maar schroom niet om zelf liedjes die je goed kent en hier geschikt voor zouden kunnen zijn te gebruiken.
Mocht je dit willen uitproberen, maak de lijst jezelf eigen door er elke kans die je krijgt ernaar te luisteren, in de S, thuis, of met koptelefoon op. Vooral dat laatste zou ik aanraden, want dan zijn zaken als akoestiek niet meer van toepassing.