Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag de SEC van Leonberg bij Stuttgart aangedaan.
Hij ligt op 2-3 minuten van de snelweg A8 op een desolaat / treurig industrieterrein met veel ICE :confused:-autodealers enzo.
Wel een McDonalds en op 500m lopen een Lidl supermarkt en een Cinemagebouw met twee restaurants. Een American burger / pizza - en een Mexicaans restaurant. Prima om een hapje eten.
View attachment 224860

Euh, je bedoelt de SuC of wel toch degelijk het SeC?
 
Precies. Volladen voor vertrek (natuurlijk) en verder drie stops waar je hoogstens zo'n half uur laadt (met mijn 85D, en dat zal dus nog iets beter zijn met @JohnT's 90D). Rijden aan maximaal toegelaten snelheid (of +5), gemiddeld 125 laat ons zeggen. Mensen geen onnodige range anxiety aanpraten met vijf stops, dat is echt verleden tijd. Ik had vanuit Saas-Fee zelfs genoeg aan twee stops van een goed half uur.

Je kan ook (althans naar mijn ervaring) gerust met 4, 3, 2 of 1 km typical range aankomen bij een SuC. Mocht je, op 50km van de volgende SuC, je range ietwat overschat hebben, rijd dan gewoon wat trager, het effect op overblijvende range is echt heel makkelijk zo te beheren.

Ik heb nog nooit gehoord (op dit forum of van andere rijders) dat een Tesla, vooraleer die als typical range 0 km aangaf, stilgevallen is. Op het US forum zeggen sommigen dat hen dat is overkomen als ze met bijv. 8 km range nog even het acceleratiepedaal wilden vloeren. Tja, dan gewoon geen 'plankgas' meer geven als je in de 'single digits' bent qua range, zeker? Zou me er alvast niet te veel zorgen over maken.

NB: kan de eerste die stilvalt met 8 km of zo typical range dit aub melden op het algemeen BeNe-draadje? Ik rijd wel als een macho tot pakweg 1 km range om vrouw en kinderen duidelijk te maken dat range anxiety tot niets dient (evenmin als de idiote 'drive slower than 95 km/h' berichten van de navigatie), maar als ik zelf ooit met 8 km range stilval met vrouw en kinderen aan boord, dan zal mijn familiaal imago toch wel een flinke deuk krijgen, en dat van de Tesla ook. Dus ben ik echt wel benieuwd of het gevaar bestaat (in mijn ervaring na tientallen 'pogingen', niet).

Nou er zijn er wel die stilgevallen zijn. Ikzelf gelukkig nooit maar ik herinner me uit de begintijd, toen Duitsland "begon" met SuC Wilnsdorf dat er zich wat op verkeken hadden. Op het eind zit namelijk een leuk klimmetje dat je eventueel de das om kan doen. Maar gelukkig komt het weinig voor en het ligt dan toch echt aan de bestuurder. En met al die Fastned's in NL erbij heb je altijd wel een last rescue in de buurt.

Reizen op SuC is voor ieder verschillend. Als ik alleen ben dan kien ik precies uit hoeveel ik echt moet hebben om de volgende te halen en dat herhaal ik waardoor wel wat meer stops, maar regelematig kan ik dan gewoon in de auto blijven zitten omdat tien minuten genoeg is. Maar ben ik met het gezin dan hebben de meiden al zo veel plezier bij de eerste, Mogendorf, dat de auto zo vol is dat ik de volgende gerust kan overslaan.
Elk wat wils maar range-anciety is niet iets wat bij een Tesla nodig is.
 
Precies. Volladen voor vertrek (natuurlijk) en verder drie stops waar je hoogstens zo'n half uur laadt (met mijn 85D, en dat zal dus nog iets beter zijn met @JohnT's 90D). Rijden aan maximaal toegelaten snelheid (of +5), gemiddeld 125 laat ons zeggen. Mensen geen onnodige range anxiety aanpraten met vijf stops, dat is echt verleden tijd. Ik had vanuit Saas-Fee zelfs genoeg aan twee stops van een goed half uur.

Je kan ook (althans naar mijn ervaring) gerust met 4, 3, 2 of 1 km typical range aankomen bij een SuC. Mocht je, op 50km van de volgende SuC, je range ietwat overschat hebben, rijd dan gewoon wat trager, het effect op overblijvende range is echt heel makkelijk zo te beheren.

Ik heb nog nooit gehoord (op dit forum of van andere rijders) dat een Tesla, vooraleer die als typical range 0 km aangaf, stilgevallen is. Op het US forum zeggen sommigen dat hen dat is overkomen als ze met bijv. 8 km range nog even het acceleratiepedaal wilden vloeren. Tja, dan gewoon geen 'plankgas' meer geven als je in de 'single digits' bent qua range, zeker? Zou me er alvast niet te veel zorgen over maken.

NB: kan de eerste die stilvalt met 8 km of zo typical range dit aub melden op het algemeen BeNe-draadje? Ik rijd wel als een macho tot pakweg 1 km range om vrouw en kinderen duidelijk te maken dat range anxiety tot niets dient (evenmin als de idiote 'drive slower than 95 km/h' berichten van de navigatie), maar als ik zelf ooit met 8 km range stilval met vrouw en kinderen aan boord, dan zal mijn familiaal imago toch wel een flinke deuk krijgen, en dat van de Tesla ook. Dus ben ik echt wel benieuwd of het gevaar bestaat (in mijn ervaring na tientallen 'pogingen', niet).
Heel fijn is ook de www.daglievemensen.nl/tesla/hoogte grafiek op je scherm te houden, ingesteld op route 'huidige' naar bestemming, en dan regelmatig te verversen. Als je met minimale SoC bij de SuC zou willen aankomen ga je niet de mist in door een onverwacht colletje die de laatste Wh'tjes opzuigt.
 
  • Like
Reactions: HWS
Kan er niet op antwoorden.
Hou meestal een 'veiligheids'-marge over van +/- 20km, is goed voor ieders gemoedsrust en je weet maar nooit dat net op het laatst een incident is waarbij je moet omrijden.
Ja dat is wel verstandig, heb zelf in DE een keer meegemaakt dat ik bij een Baustelle de rechterbaan had moeten nemen om later de juiste afslag te kunnen nemen; ik koos de linkerbaan en het resultaat was zweetdruppels.
 
Heel fijn is ook de www.daglievemensen.nl/tesla/hoogte grafiek op je scherm te houden, ingesteld op route 'huidige' naar bestemming, en dan regelmatig te verversen. Als je met minimale SoC bij de SuC zou willen aankomen ga je niet de mist in door een onverwacht colletje die de laatste Wh'tjes opzuigt.

De hoogteverschillen, tegenwind, temperatuur e.d. zitten ook verwerkt in de trippredictor. Daarmee kun je perfect aansturen dat je met bijv. 2 % aankomt. Het gaat/ging soms wel eens fout omdat hij bij een tunnel rekende of je over de berg moest, waardoor het dan weer erg meeviel maar ik denk dat dat wel gecorrigeerd zal zijn, althans, hoop het.
 
De hoogteverschillen, tegenwind, temperatuur e.d. zitten ook verwerkt in de trippredictor. Daarmee kun je perfect aansturen dat je met bijv. 2 % aankomt. Het gaat/ging soms wel eens fout omdat hij bij een tunnel rekende of je over de berg moest, waardoor het dan weer erg meeviel maar ik denk dat dat wel gecorrigeerd zal zijn, althans, hoop het.
Geen idee, ik negeer de onboard aanwijzingen volledig. "Stay below 105 km/h to reach destination" terwijl het met hulp van @Merijn op 135 ook lukt? :D
 
  • Like
Reactions: HWS
Geen idee, ik negeer de onboard aanwijzingen volledig. "Stay below 105 km/h to reach destination" terwijl het met hulp van @Merijn op 135 ook lukt? :D
Precies, die onboard aanwijzingen zijn toch écht een probleem, nee? Geven iedere neofiet-Teslarijder angstzweet (en het begint vaak al na 10km, op een rit van 250 km!), en zelfs al heb je zelf 3 jaar of meer ervaring met range, dan nog zien alle medereizigers die boodschappen (die overigens grappig genoeg kunnen verschillen tussen middenconsole en dashboard, soms zegt de ene 95 km/u en de andere 105 km/u bijv.) en concluderen je medereizigers dus dat elektrisch rijden toch een zéér beangstigende reiservaring is, omdat de wagen zelf al niet weet wanneer ie gaat stilvallen. Gewoon afschaffen, die aanwijzingen, zeg ik! Of Tesla @Merijn 's algoritmes doen gebruiken natuurlijk :)
 
  • Like
Reactions: HWS and Keezje
Het is echt grappig, in feite komt het hier op neer:

Heuveltje op: owjee Keezje, zo ga je het niet halen :(
Heuveltje af: goeso Keezje, zo kom je er wel hoor o_O

Hij ziet gewoon wat je op zeker moment verbruikt, en extrapoleert dat maar even over de rest van de reis.
 
Het is echt grappig, in feite komt het hier op neer:

Heuveltje op: owjee Keezje, zo ga je het niet halen :(
Heuveltje af: goeso Keezje, zo kom je er wel hoor o_O

Hij ziet gewoon wat je op zeker moment verbruikt, en extrapoleert dat maar even over de rest van de reis.

Dat weten we toch onderhand? Die "stay under" meldingen zijn er later bijgekomen. Die negeer ik gewoon per definitie maar die hebben met de echte predictor niets te maken. Gewoon op het bolletje letten en ervoor zorgen dat je netjes aan het eind het bolletje hebt waar je hem wilt hebben (paar procent).
 
Dat weten wij onderhand op dit forum, Hans, maar de rest van de wereld niet. En Tesla moet er dus komaf mee maken. Ofwel volgen die aanwijzingen gewoon het "bolletje", zoals je zegt (wat ze vandaag niet doen) ofwel moeten ze gewoon verdwijnen.

Creëert gewoon veel meer range anxiety dan het oplost.
 
Echte beginners moeten er wel juist op letten en de aanwijzingen volgen en dan maar gewoon ietsje langzamer rijden. Ze zijn gebaseerd op een royale restwaarde en men leert vanzelf dan later dat ze wel erg voorzichtig zijn. En dan gaan ze ze vanzelf ook wat met een korreltje zout nemen.
Ze zijn er niet voor niets gekomen en voor de ervarenen zoals wij zijn ze kleuterschool-niveau. De volgende truc zal zijn het rijgedrag en de ervaring van de profielhouder (diegene die rijdt) mee te wegen. Niet eens zo moeilijk lijkt me. Is leuke uitdaging voor de programmeurs. Even wat afleiding van de AP2 perikelen :)

Zou iets kunnen worden als nieuwe bestuurder begint op level 1 met behoudende instellingen en na verloop van tijd gaat hij naar level 2 etc. De data zullen er ongetwijfeld zijn. Ik heb zelf het idee dat dat uiteindelijk ook gaat gebeuren en dat AP2 niet bij iedereen hetzelfde is. Beetje futuristisch maar waarom niet?
 
Last edited:
Nou er zijn er wel die stilgevallen zijn. Ikzelf gelukkig nooit maar ik herinner me uit de begintijd, toen Duitsland "begon" met SuC Wilnsdorf dat er zich wat op verkeken hadden. Op het eind zit namelijk een leuk klimmetje dat je eventueel de das om kan doen. Maar gelukkig komt het weinig voor en het ligt dan toch echt aan de bestuurder.
Dat is niet altijd waar. Ik ben echt een keer stilgevallen dat de auto meldde dat de accu leeg was, terwijl de "teller/accumeter" nog 13km aanwees... ze zeiden bij Tesla SuC dat dat eigenlijk niet voor had mogen komen. Maar ik stond wel echt stil, geen meter meer in beweging te krijgen nadat de snelheid er uit was... :(:(:(
 
  • Informative
Reactions: HWS and Carl
Hou meestal een 'veiligheids'-marge over van +/- 20km, is goed voor ieders gemoedsrust en je weet maar nooit dat net op het laatst een incident is waarbij je moet omrijden.

't Was vandaag al van dattem… .

Was in Tongeren met nog een zestigtal kilometer resterend in de accu en besloot naar Suc Urmond te rijden.
Komen we op 800m van de Suc, hebben we een omleiding aan onze broek van een 7-tal kilometer omwille van wegwerkzaamheden ( nieuwe toplaag asfalt aanbrengen aan het afrittencomplex ).
Gelukkig nog een 20-tal kilometer 'reserve' … .