Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Hier is nog heel veel over te doen. Er is een draadje voor maar daar is recent niets aan toegevoegd.
De stelling dat de Supercharger geen openbaar laadpunt is, zoals door een Duitse advocaat gesteld (het gaat om een gesloten netwerk waar alleen Model S kan worden geladen en er wordt geen stroom verkocht) is wel een interessante al zal het niet de bedoeling van de Duitse autoindustrie zijn.

Ik heb daar zeer onlangs nog wat gepost met een idee waarmee Tesla wellicht aan de eisen kan voldoen, zonder de auto's of de SuperChargers aan te hoeven passen.

Achtergrond is dat de CCS en de huidige Tesla connector (aangepaste DC-MID) bijna gelijk zijn. Een adapter zou een een-op-een verbinding (*) zijn, daar komt geen protocolomzetting of andere electronica aan te pas. Indien Tesla nu bij elke toekomstige SuperCharger site (of een per stall) een "Tesla-DC-MID to CCS adapter" zou hangen, dan kan elke auto met CCS connector op de Tesla SuperCharger aangesloten worden via een dergelijke eenvoudige (domme) adapter.

Natuurlijk kan men dan nog niet laden, daarvoor is authenticatie en dus een een 'abbonement' bij Tesla nodig. Tesla heeft in het verleden al aangegeven dat men daar nadrukkelijk voor open staat, maar wel een aantal redelijke eisen eisen stelt. (minimum laadvermogen, pre-paid business model). Ik zie niet in waarom Tesla niet zelf mag bepalen op wat voor manier en volgens welk business model Tesla kosten voor laden in rekening brengt, maar ja, ik ben dan ook geen jurist :)

Mocht een andere fabikant inderdaad een dergelijke overeenkomst met Tesla sluiten, en aan de technische en commerciele voorwaarden voldoen, dan is m.i. SuperCharger laden via een dergelijke adapter in principe mogelijk.

Het zou natuurlijk voor Tesla erg interesant zijn als een van de grote Duitse partijen inderdaad een deal met Tesla zou sluiten om SuperCharger compatibiliteit (eventueel via een dergelijke eenvoudige adapter) aan haar klanten aan te gaan bieden. MB als eerste ??
Met de opbrengsten kan men bovendien investeren in nog sneller, nog meer SuperChargers !


Ik heb echter de gehele tekst van de "Ladesäulenverordnung" niet gelezen, dus weet niet of dat een optie is. Ik hoop dat onze Duitse tff-vrienden mij dat kunnen vertellen.


(*) niet helemaal een-op-een, Tesla gebruikt voor zowel de plus als de min elk twee pinnen, waar CCS voor elk een grote pin gebruikt.
 
Das Nachsehen hat Tesla: Die Schnell-Ladestationen („Supercharger“), die der kalifornische Hersteller auch entlang deutscher Autobahnen aufbaut, sind bislang nicht mit dem europäischen System kompatibel. Künftig müssen neue öffentlich zugängliche Tesla-Ladesäulen zusätzlich nach dem europäischen Ladesystem funktionieren. „Für den Erfolg der Elektromobilität ist es wichtig, dass an öffentlich zugänglichen Ladestationen jeder diskriminierungsfrei sein Fahrzeug laden kann“, heißt es dazu im Wirtschaftsministerium.
Elektroautos: Bundesregierung standardisiert Ladesäulen

Niemand muss nachrüsten. Die konkurrierenden Standards Chademo und Tesla bleiben erlaubt; es muss aber in Zukunft gewährleistet sein, dass an solchen Säulen, falls sie neu errichtet werden, „aus Gründen der Interoperabilität“ auch zusätzlich ein CCS-Anschluss vorhanden ist.
Erzwungene Einheit: Entwurf zur Ladesäulenverordnung des BMWi | heise Autos

De SuC's die nu al gerealiseerd zijn, hoevel dus niet achteraf worden veranderd. Toekomstige exclusieve Tesla SuC's lijken niet meer toegestaan.
Ook niet op privé terrein, zoals bijvoorbeeld hotels en restaurants:
9. ist ein Ladepunkt öffentlich zugänglich, wenn er sich entweder im öffentlichen Straßenraum oder auf privatem Grund befindet, wenn dieser von einem unbestimmten oder nur nach allgemeinen Merkmalen bestimmbaren Personenkreis tatsächlich betreten und genutzt werden kann;
Nu is Duits af en toe knap lastig, maar naar mij idee staat hier zoiets als ook al zet je een SuC in je achtertuin met een groot slot erop
en laat je alleen je vrienden met een Model S laden, toch is het dan een openbaar laadpunt.
Ik proef hier toch een beetje de hand van de machtige Duitse autolobby, die het helemaal niet leuk vindt dat Tesla hun land annexeert.
 
9. ist ein Ladepunkt öffentlich zugänglich, wenn er sich entweder im öffentlichen Straßenraum oder auf privatem Grund befindet, wenn dieser von einem unbestimmten oder nur nach allgemeinen Merkmalen bestimmbaren Personenkreis tatsächlich betreten und genutzt werden kann;
Nu is Duits af en toe knap lastig, maar naar mij idee staat hier zoiets als ook al zet je een SuC in je achtertuin met een groot slot erop
en laat je alleen je vrienden met een Model S laden, toch is het dan een openbaar laadpunt..

Het begrip "nach allgemeinen Merkmalen bestimmbaren Personenkreis" duidt m.i. juist op een kring van personen die zich (alleen) op algemene (dus niet specifieke) criteria onderscheidt van de rest.

Een kring dus, die zeer open is.

"Vriend" is specifiek, niet algemeen. "Tesla-rijder" kan door een rechter zomaar als algemeen criterium worden aangemerkt.

...

Ik stel voor dat we dan een class action starten tegen een paar pomphouders die aan alle automerken toestaan binnen korte tijd een flinke dosis energiebron aan te schaffen waarmee een grote autonomie kan worden bereikt - aan alle behalve aan Tesla. Of ze maar even snelladers willen installeren. Lijkt me anders, naar analogie geredeneerd, net zo goed een onwenselijk situatie. :wink:
 
Last edited:
Het begrip "nach allgemeinen Merkmalen bestimmbaren Personenkreis" duidt m.i. juist op een kring van personen die zich (alleen) op algemene (dus niet specifieke) criteria onderscheidt van de rest.

Bij mijn naspeuringen heb ik ontdekt dat er twee dingen niet kloppen. Er moet overeenstemming zijn met een bepaalde standaard, maar die standaard is er nog nog helemaal niet. Die is nog in ontwikkeling.

Tweede, belangrijker, is dat de europese richtlijnen bepalen dat de beheerder zelf mag bepalen of een laadplaats openbaar is of niet.

Men is er verder nog niet uit en kan nogal wat negatieve publiciteit voor de duitse merken gaan opleveren. De juiste Teslaclub is dan wel niet groot, maar behoorlijk fel.
 
Even een aanvulling op mijn vorige post.

Hier is de kritiek te lezen, volg de link in de post en dan komt de pdf.

Verder rommelt het wel een beetje in Duitsland. Hier een wat overtrokken post maar wel illustratief. Legt trouwens wel de vinger op de zere plek.

Natuurlijk is het protectionisme van de zuiverste soort. Tesla plaatst in tientallen landen SuC's en dan toevallig in het land dat auto's bouwt die, laten we zagen, wat achterlopen, zal het Tesla door een verkapt verbod op SuC's onmogelijk gemaakt (moeten gaan) worden. Terwijl er al zo'n 40 met succes zijn neergezet.

Deze zomer komt Model X en reken maar dat die publiciteit zal krijgen en op alle fronten vergeleken gaan worden met de SuV's als de Cayennes, Audi Q's, BMW X's etc. Zoals het er naar uitziet zal het met Model X net zo gaan (of wellicht beter omdat Tesla nu alweer een zekere bekendheid heeft in Duitsland) als met Model S d.w.z. op alle fronten beter. Zeker als het momenteel besproken (maar niet officieel bevestigde) trekgewicht van rond 5.000 kilo er inderdaad bij zit. De kinderziektes van de Model S zullen wel al gepasseerd zijn dus hij zal, met name in Duitsland, inslaan als een bom!

En, hij kan aan de SuC!
 
Niemand muss nachrüsten. Die konkurrierenden Standards Chademo und Tesla bleiben erlaubt; es muss aber in Zukunft gewährleistet sein, dass an solchen Säulen, falls sie neu errichtet werden, „aus Gründen der Interoperabilität“ auch zusätzlich ein CCS-Anschluss vorhanden ist.
.

Met een eenvoudige Tesla SuperCharger-naar-CSS adapter bij toekomstige SuperChargers voldoet Tesla dan toch aan de voorwaarden
Dan is er toch een "zusätzlich" een CCS aanluiting bij de SuperCharger voorhanden ?

Zoals ik al schreef kan deze in principe zelfs functioneren, maar dan moet de betreffende autofabrikant wel betalen aan Tesla (en aan de 'leveringsvoorwwarden' voldoen).
 
Even een aanvulling op mijn vorige post.

Hier is de kritiek te lezen, volg de link in de post en dan komt de pdf.

Verder rommelt het wel een beetje in Duitsland. Hier een wat overtrokken post maar wel illustratief. Legt trouwens wel de vinger op de zere plek.

Natuurlijk is het protectionisme van de zuiverste soort. Tesla plaatst in tientallen landen SuC's en dan toevallig in het land dat auto's bouwt die, laten we zagen, wat achterlopen, zal het Tesla door een verkapt verbod op SuC's onmogelijk gemaakt (moeten gaan) worden. Terwijl er al zo'n 40 met succes zijn neergezet.

Deze zomer komt Model X en reken maar dat die publiciteit zal krijgen en op alle fronten vergeleken gaan worden met de SuV's als de Cayennes, Audi Q's, BMW X's etc. Zoals het er naar uitziet zal het met Model X net zo gaan (of wellicht beter omdat Tesla nu alweer een zekere bekendheid heeft in Duitsland) als met Model S d.w.z. op alle fronten beter. Zeker als het momenteel besproken (maar niet officieel bevestigde) trekgewicht van rond 5.000 kilo er inderdaad bij zit. De kinderziektes van de Model S zullen wel al gepasseerd zijn dus hij zal, met name in Duitsland, inslaan als een bom!

En, hij kan aan de SuC!

5000kg trek gewicht.. Wat zal je daar mee gaan doen, 2 Outlanders trekken? En praktisch, hoe krijg je een combinatie aan de Supercharger?? Zag in Berlijn trouwens een S met trekhaak
 
X met aanhanger aan een suc wordt inderdaad lastig, zou je moeten ontkoppelen niet ideaal, of mogelijk dat er een verlengsnoer komt? Anyway hoorde gisteren dat er allemaal problemen zijn in Spanje, rechtzaken etc voor de SUCs. De energie leveranciers schijnen het idee "gratis" stroom niet zo leuk te vinden. Nu is die stroom niet echt gratis want wij betalen aan Tesla en Tesla een de Energie leverancier, feit is wel dat de prijs die Tesla zal betalen lager is per Kwh dan een normale consument. Het SUC netwerk was voor mij juist DE reden om Tesla te gaan rijden omdat je dan tenminste ook ergens kan komen ipv met een E-Golf.
 
de eerste in Spanje is open. Girona.

Met mooie rode vakken!

image.jpg