Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Wow...500 mile actieradius at highway speed, <2kWh/mi, 400 mi opladen in 30 minuten... wow

Mind... blown!

Dit betekent dus een accu van in ieder geval 1000kWh... 400 mi in 30 minuten is dus een laadvermogen van 1,6 MW

Ik ga effe douchen...misschien dat ik dan wakker wordt.
Had graag de cijfers van Elon gehoord.
En 60mi/h heeft bij ons geen zin want 90 is delimiet voor hen. Betekent wel langere range.

Edit: nu ik er zo over nadenk lijkt het me voorlopig nog niet zo disruptief. Ok, garantie is waanzinnig en vermogen up hill zorgt toch stevige tijdswinst op lange trajecten . Maar om dat nu disruptief te noemen weet ik nog niet.
 
Last edited:
Edit: nu ik er zo over nadenk lijkt het me voorlopig nog niet zo disruptief. Ok, garantie is waanzinnig en vermogen up hill zorgt toch stevige tijdswinst op lange trajecten . Maar om dat nu disruptief te noemen weet ik nog niet.

Hoorde net Bas Jacobs van de TUe op het Radio 1 journaal... (iemand die de efficiency van diesel probeert te verbeteren)....
Dat 800 kilometer niet genoeg is want dat is niet NL-Italie op en neer, en biodiesels zijn toch beter.... die heft er dus geen moer van begrepen. 800 kilometer is echt veel. Wie gaat er in godsnaam 8 uur rijden zonder een pauze en gelegenheid om op te laden ??
 
  • Like
Reactions: FVO
Hoorde net Bas Jacobs van de TUe op het Radio 1 journaal... (iemand die de efficiency van diesel probeert te verbeteren)....
Dat 800 kilometer niet genoeg is want dat is niet NL-Italie op en neer, en biodiesels zijn toch beter.... die heft er dus geen moer van begrepen. 800 kilometer is echt veel. Wie gaat er in godsnaam 8 uur rijden zonder een pauze en gelegenheid om op te laden ??
Standaard antwoord van iemand die ziet dat er aan zijn stoelpoten gezaagd wordt...

Het enige dat in die sector bepalend is, zijn de kosten om lading van a naar b te brengen. Tesla beweert onderaan zijn Semi pagina een '2 year payback period'. Als dat betekent dat een Tesla trekker binnen 2 jaar uit de besparingen op diesel en onderhoud afbetaald kan worden, dan gaan die dadelijk als warme broodjes, zelfs als het een paar uurtjes langer duurt om dezelfde cargo op de verste locatie te krijgen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Is er in de EU niet zoiets als een verplichte rusttijd van drie kwartier per 4,5 uur rijden? Dan kost snelladen toch geen tijd?
In de eu zijn er uitdagingen te over:
- ‘Winst’Marges rond de 1%, aanschaf en terugverdienen meerprijs is een dingetje;
- planning op drukke wegen is kritisch;
- daarom staan de parkeerplaatsen zo vol;
- een zo fijnmazig megachargernet is niet realistisch, los van het ruimtebeslag dat een megachergerstation op elke parkeerplaats zou eisen;
- zekerheid van laden op laad/losbestemming veronderstelt een megacharger bij elke dock.

Oplossing mogelijk? Natuurlijk.
Eitje voor Elon. Bring it on :)
 
  • Like
Reactions: FVO
In de eu zijn er uitdagingen te over:
- ‘Winst’Marges rond de 1%, aanschaf en terugverdienen meerprijs is een dingetje;
- planning op drukke wegen is kritisch;
- daarom staan de parkeerplaatsen zo vol;
- een zo fijnmazig megachargernet is niet realistisch, los van het ruimtebeslag dat een megachergerstation op elke parkeerplaats zou eisen;
- zekerheid van laden op laad/losbestemming veronderstelt een megacharger bij elke dock.

Oplossing mogelijk? Natuurlijk.
Eitje voor Elon. Bring it on :)

Dat zal inderdaad spelen op internationaal transport. 90% van de Nederlandse vrachtwagens rijdt minder dan 400 km per dag.
Winst. Idd marges staan onder druk. Aanschafprijs speelt echter totaal niet. Het gaat om de TCO. En belangrijkste component op de TCO bij vrachtwagens is brandstof. Dus dat zit wel goed.

- planning en drukke wegen geldt voor ieder vervoer.

Fijnmazig megachargernet is totaal niet van belang. Zoals hierboven vermeldt, 90% van de vrachtwagens kan gewoon in de nacht op de zaak opladen.
Megacharger bij elk dock? Waarom. Ik ga er vanuit dat de vrachtwagen een zware lader zal krijgen en daarmee gedurende de nacht prima kan laden. Je hoeft niet continue snel te laden. Ook vrachtwagens staan 's nachts meestal stil.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Hoorde net Bas Jacobs van de TUe op het Radio 1 journaal... (iemand die de efficiency van diesel probeert te verbeteren)....
Dat 800 kilometer niet genoeg is want dat is niet NL-Italie op en neer, en biodiesels zijn toch beter.... die heft er dus geen moer van begrepen. 800 kilometer is echt veel. Wie gaat er in godsnaam 8 uur rijden zonder een pauze en gelegenheid om op te laden ??
Vraag me af hoe dat er op de vrimibo aan toe gaat bij de TUe, zou Bas gezellig met Maarten Steinbuch staan kletsen daar?
 
De accu opladen kan gewoon tijdens het laden en lossen van de vracht.. Kost 0,0 tijd.
Dat laden en lossen tegelijkertijd gebeuren is natuurlijk onzin. Vrachtauto's laden en lossen elke dag meerdere keren op verschillende plaatsen en daar staat zeker geen Megacharger. Met het grote bereik van 800 km zouden chauffeurs 10 uur kunnen rijden. Dat mogen ze niet, ze moeten verplicht elke 4,5 uur drie kwartier stil staan. En die drie kwartier wordt er natuurlijk bij een Megacharger gestopt. Op die manier is de chauffeur letterlijk geen minuut extra tijd kwijt.
Dit wordt de bijl aan de wortel van de dieseltruck, helemaal omdat een schone elektrische truck nergens geweerd zal worden.
 
Wat dacht je wat er gaat gebeuren als het volledig autonoom rijden van de grond komt?
  • Geen chauffeurs = geen rusttijden meer = geen overvolle parkeerplaatsen meer = veel efficiëntere inzet van het materieel = veel minder vrachtverkeer op de weg = een veel lagere TCO = enz...
 
Screen Shot 11-17-17 at 02.19 PM.JPG
 
Wat dacht je wat er gaat gebeuren als het volledig autonoom rijden van de grond komt?
  • Geen chauffeurs = geen rusttijden meer = geen overvolle parkeerplaatsen meer = veel efficiëntere inzet van het materieel = veel minder vrachtverkeer op de weg = een veel lagere TCO = enz...
Klopt als een bus. Nog ff wennen straks om gereden te worden door mijn tesla tussen allemaal 30 tons vrachtwagens zonder chauffeur :eek:
Vast net zo spannend als de eerste keer AP aanzetten in oktober 2015: hartslag 178 :p
 
Hoorde net Bas Jacobs van de TUe op het Radio 1 journaal... (iemand die de efficiency van diesel probeert te verbeteren)....
Dat 800 kilometer niet genoeg is want dat is niet NL-Italie op en neer, en biodiesels zijn toch beter.... die heft er dus geen moer van begrepen. 800 kilometer is echt veel. Wie gaat er in godsnaam 8 uur rijden zonder een pauze en gelegenheid om op te laden ??
Haha! Hoorde ik ook, maar ik heb snel naar radio 2 geschakeld toen hij voor de derde keer zei dat elektrisch rijden nauwelijks beter was dan een goede fijne puike oude en vertrouwde diesel.
Overigens dacht ik dat hij anders heet?
 
Last edited: