Welkom!
Laat je keuze vooral afhangen wat je zelf er van vind en wat je aan informatie hebt kunnen vergaren van (liefst verschillende) bronnen.
Een belangrijke factor zal je budget zijn, met een P85 zit je al snel op 100k, als je helemaal los gaat tik je zo de 130k aan als je niet oplet. Is budget geen probleem? dan vink je alles aan, maar wil je het binnen de perken houden dan zul je elke optie moeten afwegen of je het nodig acht of niet.
Vergeet niet: op een kale auto verdient Tesla niet zo veel. Het toevoegen van opties levert Tesla een hoop centjes op, je betaalt veel voor weinig in feite.
Met uitzondering van het Tech Package denk ik want dat is toch wel echt een basis optie (kiest ook bijna iedereen voor).
De kleur en interieuropties ga ik niet aanstippen hier dat is te smaak gevoelig. Maar ook hier kun je het zo gek maken als je het zelf wil.
Performance Plus: heeft het zin of niet? ben je een ervaren autofreak met een historie van auto's zoals Audi S, Porsche, BMW M etc etc, en wil je een zo optimaal mogelijke wegligging voor sportief te kunnen rijden dan kun je de P+ optie overwegen. Maar je betaald dan wel ruim 6k voor een dikkere achterband en wat aangepaste ophangingsonderdelen. P+ heeft als eis dat je luchtvering en 21" wielen kiest dus in totaal kost deze optie 13k.
Wat betreft het audio systeem, dat zou je eigenlijk eens persoonlijk moeten aanhoren, dus ga bij Tesla langs of als je bekenden hebt met een Tesla vraag daar eens of je kunt luisteren en vergelijken. Tip: Neem je eigen usb stick met goed materiaal mee zodat je dezelfde nummers luistert. Het is een vrij dure optie maar als je enigszins een muziekliefhebber bent dan zou ik deze optie serieus overwegen. Als je alleen BNR via de FM luistert dan kun je deze optie misschien overslaan.
Luchtvering: kan handig zijn als je zoals mij in een woonwijk met veel hoge drempels woont bijvoorbeeld. Het staat ook mooier als je parkeert en de vering laat zakken, een auto met standaard vering lijkt dan toch wel hoog op de wielen te staan zeker als je "maar" de 19" velgen er op hebt zitten.
Pano dak: is een redelijk goedkope optie, met als voordeel dat je achterin een paar cm meer hoofdruimte hebt (vraag jezelf af: neem je regelmatig volwassenen achterin mee?), klein nadeel is wat meer windgeruis en wat gevoeliger wat betreft kraakgeluiden etc.
Duolader: ga je thuis vooral snachts met je standaard 3x25A meterkast opladen en weinig roadtrips buiten supercharger gebied maken waar 32A laadpalen staan: dan volstaat de standaard enkele lader. Wil je just in case toch de mogelijk hebben om wat sneller te kunnen laden dan is het een relatief goedkope optie om er "voor de zekerheid" bij te nemen. Achteraf inbouwen is overigens wel goed mogelijk tegen een redelijke prijs (+- €2500). Let op: Superchargen werkt even snel ongeacht je een enkele of dubbele lader hebt want superchargen gaat rechtstreeks de accu in zonder gebruik te maken van de interne lader(s).
Parkeersensoren: nemen, voor die €500 is dat een no-brainer.
Mistlampen voorkant: mwa, heb je die ooit nodig gehad?
Winterpakket: met de smartphone app de auto kunnen voorverwarmen maakt deze optie grotendeels overbodig.
Achteruitkijkende stoelen: als je geen kinderen in die leeftijd hebt voegt het niks toe deze te nemen.
Binnenverlichting: relatief dure optie, heb je het echt nodig? nee waarschijnlijk niet maar handig kan het in sommige gevallen wel zijn.
Beveiligingspakket: niet nodig als je bij CBDS verzekerd, maar een relatief goedkope optie. Denk je ooit het nodig te hebben voor een verzekering af te kunnen sluiten dan zou je deze kunnen overwegen te nemen.
Hoedenplank: de meest belachelijke optie die toch veel mensen nemen (inclusief mijzelf).
Tot slot: zoveel mensen zoveel smaken, vorm je eigen mening (liefst op basis van verschillende bronnen) en laat je keuze niet van de mening van een ander afhangen.