Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 - Officiële trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Dus 100kg. En wat zware spullen in the Frunk en dat is alles weer in balans.
DCEB73E2-D07D-42F1-8127-7E3A3B8DF92A.png
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Betekent dit dat ik de hele zomer heb rondgereden met een te zwaar belaste trekhaak (2 e-bikes, 2 inzittenden), ondanks de vermelding van 91 kg voor de Max kogeldruk? :eek:
Dat hangt van je ebike en je fietsrek af. Met twee ampler e-bikes (2 x 17 kg) en een Uebler fietsrek (13 kg) heb je nog gewicht over.:p
Indien je de accu uit je fiets haalt, kan je het gewicht van de meeste e-bikes wel onder de 20 kg krijgen, denk ik
 
Beetje optimistisch, ben ik bang ...

Zelfs mijn Stromer weegt maar 22 kg zonder accu. En dat is een speed-pedelec.
Mensen letten gewoon veel te weinig op het gewicht van de fiets wanneer ze een ebike kopen, en dat is gewoon een belangrijk criterium. Want je moet die ook nog op zo'n fietsrek krijgen :)
Ja, er bestaan speciale 'ramps' om dat te vergemakkelijken, maar de beste manier om problemen te vermijden is een licht ebike kopen. Maar ja, die zijn vaak wat duurder.
 
Zelfs mijn Stromer weegt maar 22 kg zonder accu. En dat is een speed-pedelec.
Mensen letten gewoon veel te weinig op het gewicht van de fiets wanneer ze een ebike kopen, en dat is gewoon een belangrijk criterium. Want je moet die ook nog op zo'n fietsrek krijgen :)
Ja, er bestaan speciale 'ramps' om dat te vergemakkelijken, maar de beste manier om problemen te vermijden is een licht ebike kopen. Maar ja, die zijn vaak wat duurder.
Het enige wat ik zeg is dat ik denk dat de meeste e-bikes ook zonder accu meer dan 20 kg wegen. Dat er ook lichtere modellen zijn geloof ik wel.
 
Hoi even een vraag, heb net de trekhaak eens gemonteerd en weer verwijderd maar hoe krijg ik nu de sleutel er weer uit voor ik m opberg? De handleiding vermeldt dat niet, maar heeft het wel over het apart opbergen van de sleutel. Opbergen met de sleutel er nog in lijkt me ook slecht voor het slot, de sleutel steekt dan uit tegen een niet gewatteerd deel van het tasje.

D8B64E68-A232-41C3-9246-86CAEA7D8C93.jpeg


Tevens, mocht iemand nog een13-7 pins adapter zoeken die goed past: deze van de Praxis is prima.

6330E118-C220-422B-AE74-D59EC761CC10.jpeg


ACA8DDCD-A4D6-4E46-8486-4C8B84007A4C.jpeg
 
Uit m’n hoofd: even op het kogeltje drukken dat nu zichtbaar is in de bevestiging van de trekhaak. Dan kan je de vergrendeling dicht klikken en kan de sleutel omgedraaid en er uit.
Dat kreeg ik niet voor elkaar (of durfde niet genoeg kracht te zetten) maar heb het antwoord zelf gevonden: draai de knop bij het afnemen niet helemaal door tot de klik, maar net tot de trekhaak eruit valt. Dan kun je de sleutel verwijderen. Toch bedankt!
 
Dat kreeg ik niet voor elkaar (of durfde niet genoeg kracht te zetten) maar heb het antwoord zelf gevonden: draai de knop bij het afnemen niet helemaal door tot de klik, maar net tot de trekhaak eruit valt. Dan kun je de sleutel verwijderen. Toch bedankt!
Dat is ook een goeie! Moest ook even in m’n geheugen graven. Is al een paar maanden geleden dat ik met de trailer op stap was.

De truc met het kogeltje werkt als je de knop per ongeluk toch helemaal hebt doorgedraaid tot de vergrendeling. Je moet inderdaad vrij hard drukken op het kogeltje
 
Vraagje: deze zomer gaan wij met een bagage wagentje op vakantie, maar bij Superchargers zullen we hem moeten afkoppelen.. Op zich al irritant, maar met die stekker verstopt onder de auto wordt het wel heel vervelend! Hoe gaan jullie hier mee om?
 
Vraagje: deze zomer gaan wij met een bagage wagentje op vakantie, maar bij Superchargers zullen we hem moeten afkoppelen.. Op zich al irritant, maar met die stekker verstopt onder de auto wordt het wel heel vervelend! Hoe gaan jullie hier mee om?
Als je het een paar keer gedaan hebt lukt het in drie tellen met één hand. Notch rechts, plastic uitsteeksel richting voorkant auto, klepje open houden, stekker er in draaien (voor kijker linksom). Evt een stukje tape op bumper plakken waar de stekker zit.
 
Ik vind het enorme open luik waarmee je moet rijden maar niets - in de zomer al niet maar ik ga komende week op pad met een bagage / skidrager naar idee van @PvdG en met alle zout, sneeuw en andere troep op de weg zie ik dat gat achter onderin mijn auto al helemaal niet zitten.

Dus een extra luikje besteld bij Tesla en gaan knutselen:

IMG_7082.JPG


IMG_0932.JPG


Gat voor stekker moet vrij groot zijn omdat die een kwartslag moet draaien, en omdat het kapje open moet kunnen scharnieren. Dus daar komt nog een rubber matje in; dat heb ik wel klaar maar nog niet getest. Het idee is dat je eerst de klep monteert met de rubber matten er op; dan de trekhaak, dan de kleine mat goed schuiven, dan de stekker en dan de grote mat goed schuiven. Zie overige foto's.

IMG_8304.JPG


IMG_5514.JPG IMG_3912.JPG

Mocht je dit ook willen maken, hier een scan die je op A3 moet printen, zonder marges. Ik heb wat maten en markers opgenomen zodat je kunt nameten of de schaal klopt. Het maken van de gaten gaat het best met een oscillerende multitool met een een zaagje dat je rechtstandig in het materiaal kunt laten zakken, en dan bijvijlen. Het rubber kun je gewoon knippen of snijden. Karwei verkoopt een simpele rubbermat die geschikt lijkt. Het luikje heet "Model 3, Rr Fascia, Cover, Tow(1135412-00-A)", kosten €9,-.

Zal volgende week nog even laten weten hoe het werkt. Oh en voor je het vraagt: ja het insteken van de stekker wordt hiermee nog een tandje vervelender.
 

Attachments

  • 2020-02-15 22-55.pdf
    232.8 KB · Views: 84
Last edited:
Ik heb net een trekhaak koffer geprobeerd, en toen ontdekte ik een heel raar probleem: de gevaarlichten op de trekhaak koffer doen het alleen als er een portier open staat! Je leest het goed, individueel doen ze het en de gevaarlichten op de auto doen het allemaal, maar niet als de deuren dicht zijn.... Dit is een software probleem, ben erg benieuwd of ik de enige ben.

Morgen ga ik naar service toe, ook omdat het knipperlicht linksvoor het niet meer doet, maar dat lijkt een losstaand probleem te zijn...