Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.


Volgens een onderzoek van Transport & Mobility, een spin-off van de KU Leuven, produceert een elektrische auto nauwelijks minder fijn stof dan een moderne benzinewagen. Maar professor Joeri Van Mierlo van de VUB, een autoriteit inzake elektrische auto’s, maakt van dat onderzoek brandhout.




Advertentie






Advertentie















De Standaard en Het Nieuwsblad kwamen maandag naar buiten met een analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML). Daaruit zou blijken dat de elektrische auto eigenlijk minder groen is dan we denken. Tegenover De Tijd wees Van Zeebroeck er op dat hij geen uitvoerig onderzoek deed, maar een 'eenvoudige analyse' van cijfers die al lang beschikbaar zijn.

In zijn paper beperkt Van Zeebroeck zich tot fijn stof, naast stikstofoxide (NOx) de meest schadelijke stof voor de gezondheid in de uitstoot van wagens. Auto’s produceren op twee manieren fijn stof: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van remmen, banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies).

Nul emissie

Bij elektrische wagens zijn er uiteraard geen uitlaatemissies, maar zijn de niet-uitlaatemissies even hoog als bij andere auto’s - en veelal zelfs hoger – aldus het TML-onderzoek . Dat heeft te maken met het hogere gewicht, veroorzaakt door de batterijen. Vooral in de stad komt dit tot uiting, omdat bestuurders er meer bochten moeten nemen en vaker moeten remmen.

Onder impuls van Europa zijn benzine- en dieselauto’s de laatste 20 jaar steeds milieuvriendelijker geworden. Een moderne benzinewagen veroorzaakt volgens de paper nog 18 mg fijn stof per gereden kilometer, uitlaat- en niet-uitlaatemissies samen. Een elektrische auto doet echter nauwelijks beter: 17 mg.

Het verschil met een moderne dieselwagen is trouwens niet zo groot: 2 à 4 mg meer, 'op voorwaarde dat de roetfilter' goed werkt, aldus Van Zeebroeck. Hij wijst er wel op dat de lage uitstoot van fijn stof bij benzinewagens niet opgaat bij modellen met directe injectie: die motoren stoten meer fijn stof uit.

Vraagtekens

Arthur Vijghen, topman van The New Drive, een bedrijf dat fleetmanagers en overheden adviseert in duurzame mobiliteit, plaatste al enkele vraagtekens bij het onderzoek van Van Zeebroeck, onder meer over een aantal veronderstellingen. In een reactie noemde hij het onderzoek ook weinig genuanceerd.

Professor Joeri Van Mierlo van de VUB gaat echter nog een hele stap verder. Hij vindt het TML-onderzoek eenzijdig en onvoldoende onderbouwd. Eenzijdig omdat het enkel focust op fijn stof en andere stoffen achterwege laat. Onvoldoende onderbouwd omdat het werkt met gegevens van constructeurs, terwijl intussen algemeen is aangetoond dat de reële uitstoot van auto’s doorgaans veel hoger is.

Levenscyclus

Hij vindt ook dat rekening moet worden gehouden met de volledige levenscyclus van een wagen, van de productie van de onderdelen en de assemblage, over het gebruik en het onderhoud, tot de uiteindelijke afbraak en recyclage. Ook het rijgedrag speelt trouwens in rol in de vervuilingsgraad. Van Mierlo is dan ook genadeloos in zijn oordeel: ‘Dit onderzoek is eigenlijk niks waard’.

Snelle copy paste op de smartphone. Als het tegen de regels is verwijder ik het.
 
Volgende keer maar weer een vette BMW of Maserati dan voor het milieu...

mail.logo@2x.png

Wiebes, die hybride auto is dus niet zo duurzaam

Laten we nog even wachten voor we de fiscale loftrompet steken over (half-)elektrische auto’s, stelt Maurits Meijers.
Maurits Meijers
Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) heeft het leaseplan van het ‘monsterverbond’ van vertegenwoordigers van de autobranche en verschillende milieuorganisaties overgenomen. Daarmee probeert hij een milieuvriendelijk plan voor de bijtelling op te stellen.
Het probleem is echter dat hij, en anderen met hem, zich blind staren op de CO2-uitstootwaarden. Ook houden ze geen rekening met de negatieve gevolgen die de productie van hybride auto’s met zich meebrengt.
In de laatste versie van Wiebes’ plannen worden de fiscale voordelen van elektrische – en hybride auto’s ten opzichte van normaal aangedreven auto’s groter. Met andere woorden, de staatssecretaris wil mensen belonen die voor een milieuvriendelijke auto kiezen.
Dat klinkt als mooi en vooruitstrevend beleid. Maar hoe goed zijn elektrische en hybride auto’s eigenlijk voor het milieu? En is de ‘ecologische wielafdruk’ van elektrische en hybride auto’s wel zo klein?
Elektrische en hybride auto’s worden alom geprezen voor hun duurzaamheid. En met reden: de CO2-uitstoot van hybride auto’s is veel kleiner, mits hij goed wordt gebruikt. Wanneer we de hybride auto echter als oplossing voor al onze milieuproblemen binnenhalen, zijn we blind voor de negatieve bijkomstigheden die de productie van elektrische en hybride auto’s met zich meebrengt. Duurzaamheid laat zich immers niet terugbrengen tot alleen CO2-uitstoot.
Een ander belangrijk aspect is het gebruik van grondstoffen – en hoe die grondstoffen worden gewonnen. Nemen we dat in ogenschouw, dan is de ‘ecologische wielafdruk’ van een flitsende nieuwe hybride auto wellicht groter dan die van een oude roestbak. Of zoals de Duitse ecoloog Friedrich Schmidt-Bleek in Der Spiegel zei: „Wie iets voor het milieu wil doen, moet in z’n oude Volkswagen Kever blijven rijden.”
Voor de productie van een elektrische of een hybride auto is immers enorm veel koper nodig. Volgens Schmidt-Bleek is het winnen van koper zeer schadelijk voor het milieu: per kilogram koper wordt er 500 kg natuurlijke grondstoffen verbruikt. Bovendien zorgt de extractie voor bijkomend afval.
Daarnaast moeten we ons afvragen waar onze stroom vandaan komt, voor we de fiscale loftrompet steken over (half-)elektrische auto’s. Meer dan 80 procent van de in Nederland geproduceerde elektriciteit komt namelijk uit fossiele brandstoffen, aldus het CBS.
Met andere woorden, in de ogenschijnlijk duurzame plannen van staatsecretaris Wiebes wordt een industrie gesubsidieerd die juist zeer schadelijk is voor milieu. Een pro forma groen beleid dat alleen naar CO2-uitstoot kijkt, is daarom niet voldoende. In zaken als het bijtellingsplan moeten beleidsmakers zorgvuldiger overwegen wat eigenlijk de netto ‘winst’ op het gebied van milieubescherming is. Want tellen we de ‘ecologische rugzak’ van de bouwstoffen van elektrische en hybride auto’s mee, dan is de optelsom helaas niet zo positief.
Willen we dus werkelijk iets op het gebied van duurzaamheid bereiken en willen we de voetafdruk van de mensheid verkleinen, dan moeten we een eerlijker debat over groen beleid voeren. Hierbij moeten we onze ogen openen voor de mogelijke keerzijden van een dergelijk ‘groen’ beleid én moeten we naar het hele ecologische plaatje durven te kijken.
Dan horen we ook te erkennen dat we moeilijke afwegingen moeten maken en dat elke ‘groene keuze’ vervuilende gevolgen kan hebben, of het nu gaat om zonnepanelen, windenergie, biobrandstoffen of hybride auto’s.
Dit moet geen aanmoediging zijn voor hen die elke vorm van duurzaam beleid verwerpen. In tegendeel, het gaat er in het politiek en maatschappelijk debat om deze ecologische dilemma’s openlijk te bespreken. Om daarvoor te zorgen moeten alle kaarten op tafel. De groene kwestie is helaas niet zwart of wit.
Maurits Meijers is promovendus politicologie aan de Berlin Graduate School for Transnational Studies.


Dit artikel is verschenen in het NRC Handelsblad van zaterdag 8 november 2014 op pagina 9

http://zoeken.nrc.nl/article-locati...blad:20141108:NH_ART0000000000000000001438486
 
Als ik deze verhalen zo lees krijg ik toch het gevoel dat er een grote olie/auto lobby achter zit.
Het is een vrij kort door de bocht verhaal, want met vergeet hoe of dat de brandsoft wordt geproduceerd en hoeveel CO er daar bij vrij komt.
Er wordt heel veel koper gerecycled en alleen voor draden wordt "vers" koper gebruikt, en dat zit ook in conventionele auto's....
In Nederland produceren we inderdaad niet veel groene energie net als in andere landen om ons heen, maar dat is ook deels een overheids aangelegenheid/nalatigheid.
 
Dat zal wel spijtig genoeg de nationale radio en televisie niet halen. Dus de imagoschade is aangebracht en wordt niet hersteld.

Het punt is (en dat heeft Martin/Elon/Tesla zeer goed begrepen) dat je elektrische auto's niet (alleen) verkocht krijgt met milieu marketing. Je krijgt ze verkocht omdat ze gewoonweg veel beter rijden dan ICE's.
Dat is waar op gefocust moet worden. Schieten op het milieuverhaal is altijd makkelijk, maar als de grote massa het tussen de oren geknoopt krijgt dat elektrische auto's gewoon veel fijner rijden (liefst ook nog voor hetzelfde of minder geld) dan is het feit dat de auto beter (of in ieder geval niet slechter) voor het milieu is alleen maar mooi meegenomen. De hele milieudiscussie boeit dan niet meer voor de acceptatie van elektrisch rijden.
 
Last edited:
Dit is een wel heel erg uitgebreid artikel over Tesla. Vanaf de ontstaansgeschiedenis tot nu, laat het goed zien dat het starten van zo'n bedrijf niet eenvoudig is. Ook het karakter van Musk en zijn management stijl komen aan de orde. Lezen!

Tesla: The Origin Story - Business Insider

Mooi stuk. Het blijkt dat de 'clunk' al sinds de eerste Roadsters in 2006 bestaat:

The drivers were hearing a loud clunk in the back of the car whenever they punched the accelerator.

:biggrin: