Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
De grap is dat het verbieden van grote bijeenkomsten nu net iets is waar vrijwel iedereen zich wel in kan vinden, behalve religieuzen.

Gek genoeg is dat dan in Nederland voldoende om die kerkdiensten gewoon toe te staan. Want overbelasting van de zorg kan niet toegestaan worden om de economie te redden, maar zieleheil...

Het toestaan van kerkdiensten heb ik ook nooit begrepen. Een argument is vrijheid van godsdienst maar dat is volgens mij een non-argument want volgens mij kun je buiten de kerk ook gewoon je geloof uitvoeren. Als iemand drie weken op vakantie is kan dat ook zonder kerk.
Overigens geloof ik heilig in de de positieve uitwerking van een goed concert, mag de Ziggo dome nu weer open....;)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Het toestaan van kerkdiensten heb ik ook nooit begrepen. Een argument is vrijheid van godsdienst maar dat is volgens mij een non-argument want volgens mij kun je buiten de kerk ook gewoon je geloof uitvoeren. Als iemand drie weken op vakantie is kan dat ook zonder kerk.
Overigens geloof ik heilig in de de positieve uitwerking van een goed concert, mag de Ziggo dome nu weer open....;)

Het is een politiek besluit, omdat we nu eenmaal confessionele partijen in de regering hebben.

Er worden genoeg grondrechten opzij geschoven, maar deze zou dan ineens belangrijker zijn dan de volksgezondheid?
 
In NL gaan we, volgen de minister van financiën, van een begrotingsoverschot van 14 miljard naar een tekort van 92 miljard. Dat is een verschil van 106 miljard. Dat is dan nog eens een optimistische schatting.

Daarbij zijn er inmiddels al weer nieuwe maatregelen aangekondigd, wil men in de EU ook vele miljarden van NL en vergeet men voor het gemak wat het de maatschappij zelf nog eens heeft gekost en dat is wat dan nu reeds bekend is.
De werkelijke kosten zullen dan al snel richting de 200-250 miljard gaan in NL.

Zelfs al zouden we niets gedaan hebben dus ook geen social distancing etc. dan waren de meest negatieve schattingen in NL 24.000 slachtoffers. We hebben in NL nu reeds 4.518 corona doden en er zullen er nog wel een paar gaan. Dus we hebben ca. 19.000 minder doden.

Wanneer je dit doorrekent betekend dat meer dan € 10.000.000 per persoon.
Van deze personen 90% hoog bejaard en zat het merendeel in een verzorgingshuis. De gemiddelde levensverwachting in een van bewoners in een verzorgingshuis is 7,5mnd. Laten we het in totaal heel ruim nemen en op 1,5 jaar stellen.
Dus we geven € 6.700.000 per levensjaar uit. Dat zijn bedragen die je niet bij je volle verstand van de maatschappij kunt vragen.

Daarbij is het ook nog de vraag of de huidige maatregelen ook echt werken want er zijn nu ook genoeg virologen die stellen dat het virus gewoon blijft terug komen tot dat we resistent zijn en waarbij we afscheid hebben genomen van de zwakkere.

Daarnaast hebben we meer vrijheden opgegeven dan dat we moesten weerstaan in WW2 en veel mensen vinden dat blijkbaar niet raar.
DE ILLUSIE VAN DEMOCRATIE
Deze cijfers veronderstellen een hogere sterfte aan Corona. Van gemiddeld 3100 naar pieken van 5000.
CBS Statline
 
Net nog een projectje gedaan. Als eerbetoon voor allen die tegen het virus vechten en omdat een wit laken met en hartje er op iets te gewoon is voor mij. Heb ik een CORONA FIGHTER gemaakt.;)
20200427_102433.jpg
20200428_193818.jpg
20200428_193842.jpg
20200428_193853.jpg
20200428_194006.jpg
 
Nou, ik had een eerlijk kritische vraag voor je stelling maar er komt geen antwoord op.

Argumentum ad hominem - Wikipedia

Dit soort reactie bewijst mijn stelling en het grappige is dat ik ongevraagd dit bevestigd heb gekregen van andere.
Je stelt overigens geen vragen maar je suggereert een uitkomt vanuit een scenario want nimmer het mijne zou zijn en claimt dan dat dit mijn standpunt zou moeten zijn. Je moet het dan niet raar vinden dat ik je daarop geen antwoord geef.

In bijna alle andere discussie ligt onze mening niet heel ver uit elkaar maar blijkbaar heeft dit virus of het verplicht opgehokt zitten iets met je gedaan waardoor je nu kennelijk heel anders reageert dan anders.
 
  • Funny
Reactions: Unit106
In bijna alle andere discussie ligt onze mening niet heel ver uit elkaar maar blijkbaar heeft dit virus of het verplicht opgehokt zitten iets met je gedaan waardoor je nu kennelijk heel anders reageert dan anders.
Ik wijt het voornamelijk aan een andere media-consumptie. Ik zit niet op Youtube allerlei obscure economen op te zoeken die dingen komen vertellen over een pandemie, dat zou dom zijn. Ik deel je bezorgdheid over de economie, maar ik zie echt niet dat een econoom goed geplaatst is om op een pandemie te reageren, vooral als ze allemaal beweren dat het niet erg is en we met z'n allen aan het werk moeten. Het doet me vooral smaken dat de betrokken economen naar hun investeringen zitten te kijken en in een lichte paniek geraken.

Ik mis vooral realiteitszin over het consumentenvertrouwen bij je talking heads: in een pandemie gaan normale mensen niet samenhokken in restaurants en andere horeca-gelegenheden, en als mensen dat wel doen en de cijfers 2 weken later negatief uitdraaien en er mensen in de naaste omgeving sterven zal dat consumentenvertrouwen een nog grotere knauw krijgen.

Daarentegen leun ik momenteel even wat liever aan evidence-based informatie, liefst van epidemiologen en virologen die voor dergelijke situaties gestudeerd hebben. Ja, er is een zekere mate van inschatting (over/onderschatting) maar dat is ook de aard van het RNA-beestje waarmee we geconfronteerd zijn. Ik ben blij voor NL dat de cijfers positief uitvallen met mildere maatregelen tegenover andere landen in Europa, maar ben daarentegen ook blij dat ik in België woon waar men op economisch gebied even heel sociaal is gaan denken om de gemeenschap te ontzorgen. Dit is geen gewoon griepje, en dat blijkt uit de overdreven cijfers van Belgische volksgezondheid en de onderschattingen van het RIVM.

Wat jij lijkt te missen in de hele discussie is dat de maatregelen er niet zijn om ultiem zoveel mogelijk omaatjes en opaatjes te redden, maar om de instorting van de gehele gezondheidszorg te voorkomen. Dat er dan toch nog wat omaatjes en opaatjes gered worden is een prettige bijkomstigheid natuurlijk, maar feit blijft wel dat de IC-capaciteit in NL danig is uitgebreid en er wekenlang zorgpersoneel onder hoge druk heeft gewerkt en nog altijd werkt om deze ramp het hoofd te bieden. En deze ramp - die zich nog altijd voordoet - is beperkt gebleven net door de maatregelen die in vergelijking met België al wat relaxer zijn.

Daarom ook mijn vraag waar je denkt dat de palliatieve zorgcapaciteit vandaan zou komen als je zou beslissen om de hele economie als vanouds te laten herstarten, en te hopen dat, hoewel de hele wereld een pandemie ondergaat, het Nederlandse consumentenvertrouwen zou terugkeren.
 
upload_2020-4-29_9-3-44.png

Bron CBS, calculaties van poster.

Even de beschikbare week cijfers van alles wat is overleden naast elkaar gezet.
De eerste 10 weken was er een zware onder sterfte in NL. Waarschijnlijk door het laat uitbreken van de jaarlijkse griep en de zeer milde winter. Aangezien de jaarlijkse griepgolf vrijwel parallel is gaan lopen met de corona golf is daar bijna geen onderscheid in te maken.

Ik heb er ook het totale inwoner aantal bijgezet en het percentage overledenen.
2017 en 2019 hadden we een milde griep golf en dat zie je in de cijfers terug.

In 2018 werden ruim 8.000 slachtoffers toegewezen aan de toenmalige griep.
Het totaal aantal doden in NL over 2018 was 153.363 in 2019 met een milde griepgolf was dit 151.793
Een verschil over het geheel van deze jaren van slechts 1.570.
Het is dan ook statistisch een feit dat de oversterfte automatisch resulteert in een ondersterft later dat jaar.
 
  • Informative
Reactions: Sahino
Ik wijt het voornamelijk aan een andere media-consumptie. Ik zit niet op Youtube allerlei obscure economen op te zoeken die dingen komen vertellen over een pandemie, dat zou dom zijn. Ik deel je bezorgdheid over de economie, maar ik zie echt niet dat een econoom goed geplaatst is om op een pandemie te reageren, vooral als ze allemaal beweren dat het niet erg is en we met z'n allen aan het werk moeten. Het doet me vooral smaken dat de betrokken economen naar hun investeringen zitten te kijken en in een lichte paniek geraken.

Ik mis vooral realiteitszin over het consumentenvertrouwen bij je talking heads: in een pandemie gaan normale mensen niet samenhokken in restaurants en andere horeca-gelegenheden, en als mensen dat wel doen en de cijfers 2 weken later negatief uitdraaien en er mensen in de naaste omgeving sterven zal dat consumentenvertrouwen een nog grotere knauw krijgen.

Daarentegen leun ik momenteel even wat liever aan evidence-based informatie, liefst van epidemiologen en virologen die voor dergelijke situaties gestudeerd hebben. Ja, er is een zekere mate van inschatting (over/onderschatting) maar dat is ook de aard van het RNA-beestje waarmee we geconfronteerd zijn. Ik ben blij voor NL dat de cijfers positief uitvallen met mildere maatregelen tegenover andere landen in Europa, maar ben daarentegen ook blij dat ik in België woon waar men op economisch gebied even heel sociaal is gaan denken om de gemeenschap te ontzorgen. Dit is geen gewoon griepje, en dat blijkt uit de overdreven cijfers van Belgische volksgezondheid en de onderschattingen van het RIVM.

Wat jij lijkt te missen in de hele discussie is dat de maatregelen er niet zijn om ultiem zoveel mogelijk omaatjes en opaatjes te redden, maar om de instorting van de gehele gezondheidszorg te voorkomen. Dat er dan toch nog wat omaatjes en opaatjes gered worden is een prettige bijkomstigheid natuurlijk, maar feit blijft wel dat de IC-capaciteit in NL danig is uitgebreid en er wekenlang zorgpersoneel onder hoge druk heeft gewerkt en nog altijd werkt om deze ramp het hoofd te bieden. En deze ramp - die zich nog altijd voordoet - is beperkt gebleven net door de maatregelen die in vergelijking met België al wat relaxer zijn.

Daarom ook mijn vraag waar je denkt dat de palliatieve zorgcapaciteit vandaan zou komen als je zou beslissen om de hele economie als vanouds te laten herstarten, en te hopen dat, hoewel de hele wereld een pandemie ondergaat, het Nederlandse consumentenvertrouwen zou terugkeren.

Ik neem een vrij breedt scale aan informatie tot mij. Youtube helden behoren hier echter niet bij.
Met jou is geen discussie mogelijk waarbij je de maatregelen tot normale proporties kunnen worden teruggebracht. Je maakt er direct een alles of niets discussie van.

Je hoort ziet en wilt ook alleen maar horen en zien dat dat met deze pandemie het einde van de wereld is gekomen.
In die zin zou ik als ik jou was juist ook eens luisteren naar andere geluiden omdat deze je meer kennis en intellect geven dan het alleen luisteren naar de doom verhalen. Dat zorgt er immers voor dat je brein niet meer helder functioneert.

Nergens beweer ik dat het een griepje is maar als het resultaat jou niet uitkomt dan gooi je dat verwijt er maar in.
Hoe te handelen bij een pandemie, daar is geen evidence-based informatie over die komt er hooguit als men de huidige crisis gaat analyseren en ook dan is het N=1.

De IC-capaciteit in NL was uitgebreid maar achteraf bleek dit niet eens nog te zijn geweest.
Maar goed dat is idd achteraf.

Iemand die serieus denkt dat de overheid maar even gratis geld kan uitdelen aan de maatschappij is zo naïef dat het een wonder is dat zo iemand nog vrij mag rondlopen. Veel politici in zuidelijke landen lijden hier vaak aan en wellicht komt dit omdat NL en DE hun belastingheffingen op orde hebben en daardoor hun eigen zaakjes en de ****-ups van de zuidelijke landen mogen financieren.

Zoals al eerder aangegeven doe je in je argumentatie veel aan framing en daarom ga ik er niet op in.
 
View attachment 537007
Bron CBS, calculaties van poster.

Even de beschikbare week cijfers van alles wat is overleden naast elkaar gezet.
De eerste 10 weken was er een zware onder sterfte in NL. Waarschijnlijk door het laat uitbreken van de jaarlijkse griep en de zeer milde winter. Aangezien de jaarlijkse griepgolf vrijwel parallel is gaan lopen met de corona golf is daar bijna geen onderscheid in te maken.

Ik heb er ook het totale inwoner aantal bijgezet en het percentage overledenen.
2017 en 2019 hadden we een milde griep golf en dat zie je in de cijfers terug.

In 2018 werden ruim 8.000 slachtoffers toegewezen aan de toenmalige griep.
Het totaal aantal doden in NL over 2018 was 153.363 in 2019 met een milde griepgolf was dit 151.793
Een verschil over het geheel van deze jaren van slechts 1.570.
Het is dan ook statistisch een feit dat de oversterfte automatisch resulteert in een ondersterft later dat jaar.

Wat ik wel bijzonder vind in de tabel, is dat 2020 op het eerste gezicht gewoon lijkt op een laat op gang gekomen griepgolf met iets meer over sterfte vanaf week 12.
Moet ik me op basis van deze gegevens misschien de vraag stellen of we hier wel te maken hebben met een pandemie of business as usual?

Zijn deze cijfers ook op te hoesten voor BE en wellicht een Frankrijk/Spanje om te kijken of er een zelfde trend zichtbaar is?
 
Wat ik wel bijzonder vind in de tabel, is dat 2020 op het eerste gezicht gewoon lijkt op een laat op gang gekomen griepgolf met iets meer over sterfte vanaf week 12.
Moet ik me op basis van deze gegevens misschien de vraag stellen of we hier wel te maken hebben met een pandemie of business as usual?

Zijn deze cijfers ook op te hoesten voor BE en wellicht een Frankrijk/Spanje om te kijken of er een zelfde trend zichtbaar is?

Er zullen vast cijfers zijn te vinden voor BE, FR en ES.
Ik zou alleen niet zo snel weten waar en ik heb ook geen zin om ze op te zoeken.

Dat de griepgolf in NL dit jaar laat was en er een milde winter is geweest waardoor veel bejaarden 1-2 maanden later dood gaan is gewoon een feit. Het is alleen jammer dat een aantal doemscenario denkers dit aangrijpen om de cijfers van het RIVM in twijfel te trekken.
Dit doen ze niet om dat er redenen zijn om hier aan te twijfelen maar omdat ze nu eenmaal zwelgen in het feit dat er zich een doemscenario aan het ontvouwen is.
 
Daarentegen leun ik momenteel even wat liever aan evidence-based informatie, liefst van epidemiologen en virologen die voor dergelijke situaties gestudeerd hebben.
Gisteren op TV viroloog Aura Timen van het RIVM :
"Het virus wordt alleen overgedragen door direct mens-op-mens door hoesten of niezen in iemands gezicht of via de handen. Besmetting door de lucht kan alleen bij procedures bij specifieke afdelingen in het ziekenhuis."

Hoe kan een barman dan een gehele Apresski tent besmetten? Heeft hij iedereen onder gehoest of iedereen een hand gegeven? Hoe zijn de kerkgangers dan smet? Heeft de dominee iedereen een hand gegeven? En toch mooi dat het Corona virus precies weet dat het alleen in ziekenhuizen in de lucht mag blijven hangen.

Virologen zijn wetenschappers die zich baseren op wetenschapelijk onderzoek. Van dit virus zal het nog jaren duren voordat er wetenschappelijke studies afgerond zijn. Drie dagen geleden heeft het Erasmus MC al naar buiten gebracht dat overdracht door de lucht wel degelijk mogelijk is! Hoe lang moet het duren dat het RIVM tot het besef komt dat hun advies misschien niet correct is?
 
Gisteren op TV viroloog Aura Timen van het RIVM :
"Het virus wordt alleen overgedragen door direct mens-op-mens door hoesten of niezen in iemands gezicht of via de handen. Besmetting door de lucht kan alleen bij procedures bij specifieke afdelingen in het ziekenhuis."

Hoe kan een barman dan een gehele Apresski tent besmetten? Heeft hij iedereen onder gehoest of iedereen een hand gegeven? Hoe zijn de kerkgangers dan smet? Heeft de dominee iedereen een hand gegeven? En toch mooi dat het Corona virus precies weet dat het alleen in ziekenhuizen in de lucht mag blijven hangen.

Virologen zijn wetenschappers die zich baseren op wetenschapelijk onderzoek. Van dit virus zal het nog jaren duren voordat er wetenschappelijke studies afgerond zijn. Drie dagen geleden heeft het Erasmus MC al naar buiten gebracht dat overdracht door de lucht wel degelijk mogelijk is! Hoe lang moet het duren dat het RIVM tot het besef komt dat hun advies misschien niet correct is?


Onderzoek Erasmus bevestigt: corona via lucht overdraagbaar

Door de lucht of door in elkaars gezicht hoesten was nog niet uitgesloten.
Het heeft er aller schijn van dat de nertsen, die ze noemen, dicht genoeg bij elkaar konden komen (10cm) dat in elkaars bek hoesten waarschijnlijker lijkt dan dat het via de lucht overdraagbaar is.

Of de overdracht bij het coronavirus door de lucht plaatsvindt via druppels, aerosolen of door beide weten de Rotterdamse onderzoekers nog niet.
 
View attachment 537007
Bron CBS, calculaties van poster.

Even de beschikbare week cijfers van alles wat is overleden naast elkaar gezet.
De eerste 10 weken was er een zware onder sterfte in NL. Waarschijnlijk door het laat uitbreken van de jaarlijkse griep en de zeer milde winter. Aangezien de jaarlijkse griepgolf vrijwel parallel is gaan lopen met de corona golf is daar bijna geen onderscheid in te maken.

Ik heb er ook het totale inwoner aantal bijgezet en het percentage overledenen.
2017 en 2019 hadden we een milde griep golf en dat zie je in de cijfers terug.

In 2018 werden ruim 8.000 slachtoffers toegewezen aan de toenmalige griep.
Het totaal aantal doden in NL over 2018 was 153.363 in 2019 met een milde griepgolf was dit 151.793
Een verschil over het geheel van deze jaren van slechts 1.570.
Het is dan ook statistisch een feit dat de oversterfte automatisch resulteert in een ondersterft later dat jaar.
En zo ziet het eruit als je de verschillen jaar na jaar weergeeft:

upload_2020-4-29_10-20-27.png
 
Gisteren op TV viroloog Aura Timen van het RIVM :
"Het virus wordt alleen overgedragen door direct mens-op-mens door hoesten of niezen in iemands gezicht of via de handen. Besmetting door de lucht kan alleen bij procedures bij specifieke afdelingen in het ziekenhuis."

Hoe kan een barman dan een gehele Apresski tent besmetten? Heeft hij iedereen onder gehoest of iedereen een hand gegeven? Hoe zijn de kerkgangers dan smet? Heeft de dominee iedereen een hand gegeven? En toch mooi dat het Corona virus precies weet dat het alleen in ziekenhuizen in de lucht mag blijven hangen.

Virologen zijn wetenschappers die zich baseren op wetenschapelijk onderzoek. Van dit virus zal het nog jaren duren voordat er wetenschappelijke studies afgerond zijn. Drie dagen geleden heeft het Erasmus MC al naar buiten gebracht dat overdracht door de lucht wel degelijk mogelijk is! Hoe lang moet het duren dat het RIVM tot het besef komt dat hun advies misschien niet correct is?
Klopt allemaal. Denk je dat een econoom het dan beter weet?
 
Alleen naar virologen luisteren die zelf zeggen het ook niet te weten is ook niet de oplossing.
Deze viroloog Timen zegt letterlijk : "ik weet niet of mondkapjes helpen". Een gewogen advies kan alleen gemaakt worden als er meerdere disciplines werken aan een exit strategie.
Klopt, maar zover ik kan inschatten is een econoom in deze situatie adviserend op het effect van de economie, en kan ie geen voorspellingen doen naar hoe besmettend een virus is en hoe effectief mondkapjes zijn.
 
En zo ziet het eruit als je de verschillen jaar na jaar weergeeft:

View attachment 537021

En zo als je twee relevante jaren vergelijkt
upload_2020-4-29_10-37-37.png


T/m week 15 was het in 2018 dan ook veel dramatischer en als ik de sterftes van de laatste twee weken van het RIVM mag geloven is de golf van corona ook al weer dik voorbij dus. Ja we hebben wat extra slachtoffers maar doemscenario's zijn er echt niet.
 
Klopt, maar zover ik kan inschatten is een econoom in deze situatie adviserend op het effect van de economie, en kan ie geen voorspellingen doen naar hoe besmettend een virus is en hoe effectief mondkapjes zijn.

Als je geen economie meer overhebt kan je ook geen mondkapjes aanschaffen ;)
Al denkt men daar in de zuidelijke landen kennelijk heel anders over maar daar mist men al jaren enig gevoel voor realiteitszin als het gaat om zelf je broek ophouden.
 
Status
Not open for further replies.