Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Alles begint met het nemen van je eigen verantwoordelijkheid en als mensen dat niet doen dan zijn strengere overheidsmaatregelen uiteindelijk de enige manier en die moeten snel worden genomen.
Wat dat betreft snap ik de maatregelen in België wel. Zeker nu je leest dat markten in NL gewoon open zijn en dat mensen met de trein naar het strand gaan. Ik zou ook wel naar het strand willen maar vooralsnog even geen gebieden opzoeken met veel mensen.
 
  • Like
Reactions: Dim70 and Maurice1
Alles begint met het nemen van je eigen verantwoordelijkheid en als mensen dat niet doen dan zijn strengere overheidsmaatregelen uiteindelijk de enige manier en die moeten snel worden genomen.
Wat dat betreft snap ik de maatregelen in België wel. Zeker nu je leest dat markten in NL gewoon open zijn en dat mensen met de trein naar het strand gaan. Ik zou ook wel naar het strand willen maar vooralsnog even geen gebieden opzoeken met veel mensen.
Ik denk dat er in NL 2 stromen zijn:

Eerst is er de stroom van "groepsimmuniteit" waar men vorige week over sprak. Het idee dat als we met z'n allen uitzieken, we immuun worden en we lekker verder kunnen doen. Klinkt als een goed idee: korte pijn, en we kunnen dan lekker door. En met een lichte vorm van ongedwongen social distancing zou de piek kunnen afgevlakt worden

Dat idee is jammer genoeg ingehaald door de realiteit dat de piek nauwelijks werd afgevlakt (kan ook niet, wat nu in de ziekenhuizen ligt is wat pakweg 2-3 weken geleden geïnfecteerd geraakte), en de ziekenhuizen in de hotspot Noord-Brabant nu al overbelast worden. De regels werden dus al wat aangescherpt, een "bocht" als het ware, maar nog altijd niet helemaal gekeerd.

Ik denk dat gezien het gedrag van vele Nederlanders dit weekend jullie overheid inderdaad de maatregelen gaat aanscherpen, maar dat is dus makkelijk 2 weken te laat, en die piek zal er dus pas binnen 2 weken zijn.

De Belgische overheid heeft, vooral door de invloed van franse maatregelen, nogal snel gekozen voor vrij drastische maatregelen, en heeft die drastische maatregelen na een weekend van lakse Belgen verder aangescherpt. België kent ook niet die broeihaard die het Noord-Brabantse karnaval is gebleken dus heb ik er inderdaad iets meer oog in dat België er nog net goed uit komt, net ook omwille van de grotere marge van ICU-bedden.
 
Hoe strenger de maatregelen en hoe vroeger ze genomen worden hoe minder doden en hoe minder druk op het gezondheidssysteem. Daar kunnen we het denk ik allemaal over eens zijn. De maatregelen, zo mogen we hopen, hebben hun effect. De hamvraag is: hoe veel kost het om de maatregelen 3 weken, 3 maanden of nog langer te handhaven. Hoeveel kost dit per vermeden "voortijdig overlijden"? Kunnen we de maatregelen nog lange tijd volhouden? De steunmaatregelen voor de economie: allemaal goed en wel, maar dat is lenen bij jezelf en bij, opnieuw, de toekomstige generatie.
Geen gemakkelijk probleem. Even een ethische vraag: hoeveel zouden we er zelf voor over hebben om onze moeder van 85j door deze crisis te krijgen: ons hele fortuin? Ik in elk geval niet. Wat dan met je vader?
Een belangrijk deel van de overledenen betreft zwaar bejaarde mensen die zelf te kennen hebben gegeven, voor de coronacrisis, om in geval van ernstige aandoening geen hospitalisatie meer te willen. Zelf denk ik dan dat je die mensen niet helemaal in de balans moet opnemen.
 
Ja. Graag gedaan. Want je post is toch redelijk dom. Nederland is niet te laat met een alert, het is de bevolking die de adviezen in de wind slaat.
De beste stuurlui staan aan wal. Of posten hier.

Ik zeg niet dat Nederland te laat is met een alert, die alert is er inmiddels al genoeg geweest op TV en in de (digitale) kranten. Al bijna 2 weken geleden begon dat.
Wat mij verbaast is dat dit "sms NL alert" nu pas verstuurd wordt. Het zal wel bedoeld zijn om zo iedereen nogmaals op het hart te drukken dat je je maatregelen moet nemen en dat is natuurlijk goed, maar dan had ik hem vandaag als herhaling verwacht en al veel eerder voor het eerst.

En iets of iemand dom noemen mag van mij hoor maar is niet zo fatsoenlijk.
 
Wij in Nederland kregen zojuist een NL alert binnen op onze telefoon. Een bericht om afstand te houden en thuis te blijven. Dat vind ik goed natuurlijk maar wel wat laat moet ik zeggen.
Het is wel terecht dat ze deze alert nu versturen. De zon schijnt en de hele menigte gaat massaal naar buiten en klontert in parken en speeltuinen samen. Kinderen snotteren de speeltoestellen onder en andere kinderen zorgen dat hun opa en oma ook het risico lopen besmet te worden.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Hoe strenger de maatregelen en hoe vroeger ze genomen worden hoe minder doden en hoe minder druk op het gezondheidssysteem. Daar kunnen we het denk ik allemaal over eens zijn. De maatregelen, zo mogen we hopen, hebben hun effect. De hamvraag is: hoe veel kost het om de maatregelen 3 weken, 3 maanden of nog langer te handhaven. Hoeveel kost dit per vermeden "voortijdig overlijden"? Kunnen we de maatregelen nog lange tijd volhouden? De steunmaatregelen voor de economie: allemaal goed en wel, maar dat is lenen bij jezelf en bij, opnieuw, de toekomstige generatie.
Geen gemakkelijk probleem. Even een ethische vraag: hoeveel zouden we er zelf voor over hebben om onze moeder van 85j door deze crisis te krijgen: ons hele fortuin? Ik in elk geval niet. Wat dan met je vader?
Een belangrijk deel van de overledenen betreft zwaar bejaarde mensen die zelf te kennen hebben gegeven, voor de coronacrisis, om in geval van ernstige aandoening geen hospitalisatie meer te willen. Zelf denk ik dan dat je die mensen niet helemaal in de balans moet opnemen.

Helaas maar ook terecht raak je hier een onderwerp aan dat zowel confronterend als noodzakelijk is om ons voor te bereiden op scenario's en keuzes die ons voorliggen.

Een mogelijk scenario is dat op termijn de verdere verspreiding niet is te stoppen, ook niet met lock down. Waarbij ook de snelheid van verspreiden niet is te controleren. Niet het gewenste of beoogde scenario, maar wel een mogelijk scenario.

Wat mij betreft worden de mogelijke scenario's verder uitgewerkt en publiek gemaakt, waarmee de (ongetwijfeld felle) humane, ethische en economische discussie gevoerd kan worden.

Worden geen leuke scenario's en discussies. Maar de korte termijn discussies die nu gevoerd worden op basis van dagcijfers doen wat mij betreft onvoldoende recht aan het principe van regeren is (ver) vooruitzien.
 
Ik zeg niet dat Nederland te laat is met een alert, die alert is er inmiddels al genoeg geweest op TV en in de (digitale) kranten. Al bijna 2 weken geleden begon dat.
Wat mij verbaast is dat dit "sms NL alert" nu pas verstuurd wordt. Het zal wel bedoeld zijn om zo iedereen nogmaals op het hart te drukken dat je je maatregelen moet nemen en dat is natuurlijk goed, maar dan had ik hem vandaag als herhaling verwacht en al veel eerder voor het eerst.

En iets of iemand dom noemen mag van mij hoor maar is niet zo fatsoenlijk.
Dat trek je uit je verband @DeHakkelaar. Ik noemde het redelijk dom. Was niet badinerend bedoeld. Ik probeerde het te betrekken op het gedrag gisteren op strand en in bos. Was gisteren in de winkel. Daar loopt ook alles en iedereen tegen je aan.
Barre tijden.
 
Dat trek je uit je verband @DeHakkelaar. Ik noemde het redelijk dom. Was niet badinerend bedoeld. Ik probeerde het te betrekken op het gedrag gisteren op strand en in bos. Was gisteren in de winkel. Daar loopt ook alles en iedereen tegen je aan.
Barre tijden.

Ik heb ook met verbazing zitten kijken naar de beelden van mensen op het strand, in het bos en op markten. Temeer omdat mijn eigen ervaringen geheel anders zijn; hier zijn de straten zo goed als leeg, wordt redelijk afstand gehouden in de supermarkt en blijven de meeste mensen gewoon binnen blijven. Wordt er boven de rivieren anders tegen de crisis aan gekeken?
 
Jarl on Twitter
upload_2020-3-22_13-11-3.png
 
Status
Not open for further replies.