Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop dat snelheidsbordherkenning snel komt en dat dit geen onderdeel wordt van FSD, maar ook bij de oude EAP gaat werken. Zonder bordherkenning vind ik het EAP/NoA verhaal een beetje kansloos, omdat max. snelheden best vaak veranderen (kom je nu pas achter).

Hij zou dan naast de borden ook moeten weten hoe een bebouwde kom bord eruit ziet en wat de VMax is n.a.v. de belijning op de weg.
Als je de bebouwde kom in rijdt hoeft er immer geen bord 50 geplaatst te zijn om de VMax naar 50 te laten gaan ook de wegbelijning geeft een VMax aan ook al staan er som geen borden. Zo heb je een belijning voor 60, 80 en 100 km/u.

Dit gaat overigens wellicht wat ver om dit te laten werken zonder een GPS locatie voor de VMax.
 
Gek, ik heb mijn software settings op advanced staan, maar dit keer krijg ik de update naar 2019.20.4.1 maar niet binnen, volgens de setting zou je de software meteen aangeboden moeten krijgen zodra deze vrijgegeven is voor mijn regio. Nou daar lijkt sprake van, maar software downloaden ho maar.

Effe bellen met Customer Support dan maar.


Had ik gisteren ook. Auto ff in wifi bereik gezet en gereset daarna toen kwam hij meteen
 
  • Like
Reactions: Odie
Hij zou dan naast de borden ook moeten weten hoe een bebouwde kom bord eruit ziet en wat de VMax is n.a.v. de belijning op de weg. Als je de bebouwde kom in rijdt hoeft er immer geen bord 50 geplaatst te zijn om de VMax naar 50 te laten gaan ook de wegbelijning geeft een VMax aan ook al staan er som geen borden. Zo heb je een belijning voor 60, 80 en 100 km/u. Dit gaat overigens wellicht wat ver om dit te laten werken zonder een GPS locatie voor de VMax.

Ik zou er denk ik wel voor zijn om EAP helemaal niet toe te staan binnen de bebouwde kom. Dat zou nog wel op basis van GPS kunnen, want dat is vrij statisch. EAP is op dit moment meestal totaal ongeschikt binnen de bebouwde kom, dus zou beter zijn om dat helemaal niet toe te staan.

Op basis van wegbelijning de snelheid bepalen is overbodig volgens mij. Een dubbele doorgetrokken streep met een groen vlak ertussen is inderdaad 100km/u, maar dan hoort er ook een bord autoweg bij te staan. Die visuele indicatie is puur zodat je continu kunt zien dat je er 100km/u mag rijden. Helaas weet half Nederland dit niet en blijft stug 80 rijden :-(

Het gaat mij er vooral om dat er nu veel foutieve informatie in de kaarten staat. Ook tijdelijke informatie (wegwerkzaamheden) staan soms in de kaart en blijft te lang staan. Daardoor gaat de auto soms totaal onverwachts vertragen en dat is erg vervelend. Als er geen gebruik gemaakt werd van snelheidsinformatie van de kaart, maar dat dit geoverruled wordt door de verkeersbordenherkenning dan heb je hetzelfde dat de andere merken doen. Mijn ervaring daarmee is dat het veel beter werkt dan de wijze waarop Tesla het doet met AP2.0 en later...
 
Ja die discussie had ik met iemand op facebook ook. Die setting impliceert dat je de release kan downloaden ZODRA hij beschikbaar is in de regio (de EU). Er staat niet "u kunt de nieuwe software downloaden zodra die beschikbaar komt in uw regio en zodra uw auto qua batch aan de beurt is". Dan slaat die advanced setting toch nergens op?
Wat maak je hier dan van?

Er staat toch echt '...will vary based on vehicle configurations...'
Aangezien er honderdduizenden verschillende configuraties mogelijk zijn, kun je nooit 100% zeker weten of je aan de beurt bent.
(Geduld is een schone zaak.)
 
  • Informative
  • Disagree
Reactions: Mars1 and Odie
Ik zou er denk ik wel voor zijn om EAP helemaal niet toe te staan binnen de bebouwde kom. Dat zou nog wel op basis van GPS kunnen, want dat is vrij statisch. EAP is op dit moment meestal totaal ongeschikt binnen de bebouwde kom, dus zou beter zijn om dat helemaal niet toe te staan.

Op basis van wegbelijning de snelheid bepalen is overbodig volgens mij. Een dubbele doorgetrokken streep met een groen vlak ertussen is inderdaad 100km/u, maar dan hoort er ook een bord autoweg bij te staan. Die visuele indicatie is puur zodat je continu kunt zien dat je er 100km/u mag rijden. Helaas weet half Nederland dit niet en blijft stug 80 rijden :-(

Het gaat mij er vooral om dat er nu veel foutieve informatie in de kaarten staat. Ook tijdelijke informatie (wegwerkzaamheden) staan soms in de kaart en blijft te lang staan. Daardoor gaat de auto soms totaal onverwachts vertragen en dat is erg vervelend. Als er geen gebruik gemaakt werd van snelheidsinformatie van de kaart, maar dat dit geoverruled wordt door de verkeersbordenherkenning dan heb je hetzelfde dat de andere merken doen. Mijn ervaring daarmee is dat het veel beter werkt dan de wijze waarop Tesla het doet met AP2.0 en later...

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan waar je rijdt binnen de bebouwde kom. Er zijn genoeg wegen binnen de bebouwde kom waar je prima zelfs met de huidig EAP kunt rijden. Wanneer je op een plek rijdt waar je te maken gaat krijgen met plots overstekende voetgangers en fietsers dan ben ik met je eens dat je dat niet moet willen.

Anderzijds reed ik altijd erg graag op een domme CC, bijna overal ook in de stad en op 60km zones.
Nooit van die flut bekeuringen en met je voet net boven het rempedaal altijd veel sneller op de rem dan dat je kunt zijn wanneer je zelf gas geeft.
 
Ben ik helemaal mee eens. Voor de grap heb ik eens op EAP met 50 km/u op een ronde afgereden. Heb hem net op tijd afgebroken anders waren de bloementjes in het midden van de ronde platgewalst geweest. Had eigenlijk verwacht dat hij automatisch zou afremmen en EAP zou uitschakelen :rolleyes:

Waar lezen jullie dat EAP/FSD geschikt is voor iets anders dan snelwegen??

Precies... Dus.................
 
  • Like
Reactions: SMU and Eriksc
Wat ik gisteren pas ontdekte is dat er op de snelweg een groot verschil is tussen de knipperlichthendel doorduwen voorbij de klik en de knipperlichthendel zachtjes aanduwen. Als je hem voorbij de klik duwt gaat hij nooit meer van baan wisselen, bij zachtjes duwen doet hij het bijna feilloos. Weet iemand waarom dat is? Was voor de NOA update geen verschil.
Ik heb dus weken zitten balen dat hij nooit meer een baan wilde wisselen tot ik gisteren dit per ongeluk merkte.
 
Wat ik gisteren pas ontdekte is dat er op de snelweg een groot verschil is tussen de knipperlichthendel doorduwen voorbij de klik en de knipperlichthendel zachtjes aanduwen. Als je hem voorbij de klik duwt gaat hij nooit meer van baan wisselen, bij zachtjes duwen doet hij het bijna feilloos. Weet iemand waarom dat is? Was voor de NOA update geen verschil.
Ik heb dus weken zitten balen dat hij nooit meer een baan wilde wisselen tot ik gisteren dit per ongeluk merkte.

Vreemd, in M3 doe ik gewoon helemaal doordrukken en stuur klein beetje in goede richting trekken en dan wisselt ie zelf van baan en zet richtingaanwijzer uit... (alleen bij een lege snelweg, en vaak toch eerst nog even 10km/pu afremmen, voor de zekerheid, maar dat is default ;)
 
Wat ik gisteren pas ontdekte is dat er op de snelweg een groot verschil is tussen de knipperlichthendel doorduwen voorbij de klik en de knipperlichthendel zachtjes aanduwen. Als je hem voorbij de klik duwt gaat hij nooit meer van baan wisselen, bij zachtjes duwen doet hij het bijna feilloos. Weet iemand waarom dat is? Was voor de NOA update geen verschil.
Ik heb dus weken zitten balen dat hij nooit meer een baan wilde wisselen tot ik gisteren dit per ongeluk merkte.
Vreemd, in M3 doe ik gewoon helemaal doordrukken en stuur klein beetje in goede richting trekken en dan wisselt ie zelf van baan en zet richtingaanwijzer uit... (alleen bij een lege snelweg, en vaak toch eerst nog even 10km/pu afremmen, voor de zekerheid, maar dat is default ;)
Het gedrag tussen de Model 3 en Model S/X is anders. In de S/X heb je een klassieke knipper die je terug neutraal moet zetten, en daarom moet je niet doorduwen om NoA te hebben (want de auto kan de pook niet zelf terug neutraal zetten). In de Model 3 zit een moderne knipper waar de pook altijd neutraal staat, en daar moet je wel doorduwen om NoA te bevestigen.
 
  • Informative
Reactions: joverdijk and MaH
Ik heb overigens door die verschillen al verschillende keren mijn Model X in neutraal gezet aan snelweg-snelheden en dan verbaasd was dat ie vertraagde, hoewel ik dacht dat ik AP had aangezet.

In de Model 3 is dat nl dezelfde handeling om AP aan te zetten. In de Model X/S zet je 'm dan in neutraal, want AP is een apart pookje.
 
Wat ik gisteren pas ontdekte is dat er op de snelweg een groot verschil is tussen de knipperlichthendel doorduwen voorbij de klik en de knipperlichthendel zachtjes aanduwen. Als je hem voorbij de klik duwt gaat hij nooit meer van baan wisselen, bij zachtjes duwen doet hij het bijna feilloos. Weet iemand waarom dat is? Was voor de NOA update geen verschil.
Ik heb dus weken zitten balen dat hij nooit meer een baan wilde wisselen tot ik gisteren dit per ongeluk merkte.
Als je 'm doorduwt dan doet die nu een "manually controlled auto-lane change" -- je kunt in NoA namelijk nu ook zelf van baan wisselen. Maar dan moet je blijven pinken tot het midden over de streep is of hij komt terug op de originele strook.
 
In de Model 3 zit een moderne knipper waar de pook altijd neutraal staat, en daar moet je wel doorduwen om NoA te bevestigen.
Met de laatste firmware niet (althans niet op mijn wagen). Als er een voorstel is dan volstaat nu aantikken tot aan de stop. Als er geen voorstel is dan kun je nog steeds het knipperlicht blijven induwen om een lane change te forceren.
 
Waar lezen jullie dat EAP/FSD geschikt is voor iets anders dan snelwegen?? Precies... Dus.................
Ik lees nergens dat EAP/FSD alleen geschikt is voor de snelweg. Overigens staat op de website van Tesla zelf (link) dat FSD geschikt is voor automatisch rijden in de stad. Het voorbeeldfilmpje laat ook een filmpje zien dat in de stad is opgenomen. Tesla wekt zeker de indruk dat het in de stad is te gebruiken, maar dat is in de EU absoluut niet het geval. Het is zelfs gevaarlijk, dus ik daarom zou ik er voorstander van zijn dat EAP niet beschikbaar zou zijn in de stad. TACC is prima (als het een beetje zou werken en niet bij elke fietser vol in de ankers zou gaan).

Wat ik gisteren pas ontdekte is dat er op de snelweg een groot verschil is tussen de knipperlichthendel doorduwen voorbij de klik en de knipperlichthendel zachtjes aanduwen. Als je hem voorbij de klik duwt gaat hij nooit meer van baan wisselen, bij zachtjes duwen doet hij het bijna feilloos. Weet iemand waarom dat is? Was voor de NOA update geen verschil. Ik heb dus weken zitten balen dat hij nooit meer een baan wilde wisselen tot ik gisteren dit per ongeluk merkte.
Bij mij staat in het scherm dat automatische rijbaanwisseling geblokkeerd was, omdat de handel geblokkeerd was. Niet de meest triviale melding, maar dat is Tesla's manier om te zeggen dat je dus inderdaad alleen maar moest tikken. Het heeft te maken met de 5-seconde regel (EU regel) die is ingevoerd en waardoor automatische rijbaanwisselingen (en scherpere bochten) minder goed werken dan voor de update.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB