Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag reed ik op de 7 van Hamburg naar Flensburg. Lekker in de chill stand 110 km/u op AP. Maar bij vrijwel elke ausfahrt ging hij van het gas af en dook terug naar 80 waarna ik maar van ellende een dotje gas bij gaf om te zorgen dat mensen achter me niet te boos werden. Ik ben over het algemeen erg blij met het gedrag van AP1 maar dit was toch echt wel een dingetje. Hebben anderen dit ook?
Mogelijk alleen in Duitsland? Hier in Nederland vertoont mijn AP1 dit gedrag niet. Afgelopen zondag naar Leiden en terug gereden zonder dat de S bij een afrit ook maar één keer inhield.
 
Yep, ik heb ook het idee dat het soepeler gaat. Ik had TACC altijd in standje 5 vanwege het zenuwachtige gedrag in standje 1. Ik heb 'm nu vaker op standje 1 omdat het allemaal wat beter gaat.

Mijn vrouw is desalniettemin nog geen fan :)

Standje 5 is in de Randstad alleen te gebruiken als 4 uur 's-nachts is.
Standje 1 is overdag ca. 3x de gebruikelijke afstand van de rest van het verkeer en geeft al continu verkeer dat er tussen schuift waarop de AP dan ook weer gelijk afremt.
 
Mogelijk alleen in Duitsland? Hier in Nederland vertoont mijn AP1 dit gedrag niet. Afgelopen zondag naar Leiden en terug gereden zonder dat de S bij een afrit ook maar één keer inhield.

Ik weet niet op welke software versie je rijdt maar ga dan maar niet updaten.
Bij mijn EAP versie en 2019.12.1.2 vertraagd hij nu middels de "fleet speed" enorm op heel veel plekken waaronder vrijwel alle afritten.

Als dit idd van het rijgedrag van "the fleet" komt dan kunnen de meeste "fleet rijders" maar beter een 45km auto gaan aanschaffen.
Je bent nu continu aan het opletten of de AP niet ineens erg gaat vertragen als gevolg van de fleet speed en daar meer de ergernis van de rest van het verkeer over je heen krijgt.
 
  • Funny
Reactions: Superendo
Vorige week bij het service-centre Arnhem geweest alwaar de nieuwste firmware is geïnstalleerd: 2019.12.1.2 5c87371.
Dat het de allerlaatste versie is ga ik vanuit, tenminste.
Ik moet erbij zeggen dat er daarvoor nog firmware op zat van vóórdat het grote scherm helemaal veranderde.
Daar werd ie mee afgeleverd afgelopen december. Opmerkelijk, want zelfs op mijn vorige uit 2013 had ik het nieuwe scherm al.

Hoe dan ook, gevolg van deze update van vorige week is dat het ouwe wijf dat de AP altijd al was, nu plotseling veranderd is in een slechtziend hoogbejaard oud wijf. Edit: ik wil niet spotten maar randje dementerend. Het is maar goed dat ze niet kan praten anders zat ze voortdurend hysterisch te krijsen.
 
Last edited:
Ik weet niet op welke software versie je rijdt maar ga dan maar niet updaten.
Bij mijn EAP versie en 2019.12.1.2 vertraagd hij nu middels de "fleet speed" enorm op heel veel plekken waaronder vrijwel alle afritten.

Als dit idd van het rijgedrag van "the fleet" komt dan kunnen de meeste "fleet rijders" maar beter een 45km auto gaan aanschaffen.
Je bent nu continu aan het opletten of de AP niet ineens erg gaat vertragen als gevolg van de fleet speed en daar meer de ergernis van de rest van het verkeer over je heen krijgt.
Ik heb versie 2019.12.1.1. Deze er maar op laten staan voorlopig.
 
Terug ging het drie keer fout bij het teruggaan naar de rechterbaan. Of ik een fout maakte of de auto is vaak lastig te zien.... Verder blijft het *nog* minder vloeiend.

Maar blijft toch verbazingwekkend hoe veel beter AP aan het worden is... En wat prachtig dat ik 'even' op en neer naar Groningen kan en nog bijna 150km op de teller over hou... SuC stop Emmeloord maar overgeslagen.

Dus 2x170+150=490km range? Dan rijd je wel heel rustig neem ik aan...
 
Ik dan dat ook. Maar dat kon ik zonder TACC ook. Had wel iets meer verwacht dan dat ik constant alert moet zijn of ik in moet grijpen. Rijden op TACC is daardoor zowat vermoeiender dan gewoon zelf gas geven.

Als er mensen bij mij in de auto zitten gebruik ik het maar niet, om commentaar te voorkomen. Als ik alleen in de auto zit wil ik het nog wel eens een kans geven. Weer een mooi voorbeeld van hoever we willen gaan, als het op acceptatie aan komt ;-) Als ik heel eerlijk ben, dan baal ik er langzaamaan een beetje van dat ik het geld er aan heb uitgegeven en dat ik daardoor ook nog eens de gewone CC (die op zich prima beviel) kwijt ben geraakt.
Eens. Met mensen in de auto gebruik ik het ook niet.
Ben nieuw bij Tesla maar dit had ik echt niet verwacht.
En heeeeel graag wil ik ook de standaard CC terug.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Vandaag reed ik op de 7 van Hamburg naar Flensburg. Lekker in de chill stand 110 km/u op AP. Maar bij vrijwel elke ausfahrt ging hij van het gas af en dook terug naar 80 waarna ik maar van ellende een dotje gas bij gaf om te zorgen dat mensen achter me niet te boos werden. Ik ben over het algemeen erg blij met het gedrag van AP1 maar dit was toch echt wel een dingetje. Hebben anderen dit ook?
Heb dit ook ervaren op mijn rit van Hamburg naar noord DK.
In NL met AP1 nooit phantom brakes, daar inderdaad naast bijna elke afrit.
 
Op 2019.12.1.2 vind ik Autopilot echt niet fijn meer, veel te stotterig, onnodig remmen en alsof die niet meer weet hoe die moet uitrollen tot gewenste snelheid. Ook zoals pvkeep aangaf opeens 80 km/u rijden daarna weer veel te langzaam optrekken terwijl mensen links en rechts je voorbij gaan.

Eerdere versies waren beter, hopelijk komt er gauw weer een update.
 
Dat is toch raar? Op de 1 vanuit Groningen via Bremen speelde dit helemaal niet, alleen op de 7. Precies wat jij ook meegemaakt hebt.
Blijkbaar rijden er op de 7 veel Tesla's tijdens drukke tijden, wanneer het verkeer bij elke oprit stokt.
Op den duur zou fleet learning er achter kunnen komen dat er een correlatie met de tijd van de dag of de drukte op de toevoerwegen is. Elke correctie door een bestuurder, die gas bijgeeft indien mogelijk, helpt daarbij.
 
In Duitsland werkt NoA ook in de M3. In Tsjechie en Oostenrijk niet. Precies bij het passeren van de landsgrenzen wordt de functionaliteit aan of uit gezet.
Speaking of which, is er ergens enige manier van overzicht over regionale verschillen tussen landen? Ik ben met name erg benieuwd wanneer we hier in NL eens een keer no-stalk NOA gaan krijgen.
 
Dat is toch raar? Op de 1 vanuit Groningen via Bremen speelde dit helemaal niet, alleen op de 7. Precies wat jij ook meegemaakt hebt.

Blijkbaar rijden er op de 7 veel Tesla's tijdens drukke tijden, wanneer het verkeer bij elke oprit stokt.
Op den duur zou fleet learning er achter kunnen komen dat er een correlatie met de tijd van de dag of de drukte op de toevoerwegen is. Elke correctie door een bestuurder, die gas bijgeeft indien mogelijk, helpt daarbij.

Nee dat is het niet.
Komt doordat de auto volgens zijn gps denkt naast de weg, dus op de afrit te zitten.
En dus snelheid vermindert conform de (juiste) snelheden op dat wegdeel.