Mars2020
Active Member
Ik heb NOA altijd wel aanstaan omdat ik het wat prettiger vind rijden, maar dat is persoonlijk. Beetje grove inschatting maar ik denk dat ongeveer de helft van de aangegeven baanwissels redelijk klopt, de andere negeer ik.Accepteren vergt dezelfde handeling als initiëren. Geen nut dus.
In ons druk verkeer wordt bijna nooit een rijbaanwissel voorgesteld trouwens.
En als het ‘s nachts al eens rustig is komen de voorstellen eerst niet, blijf je onreglementair en asociaal in het middenvak rijden en als ze wel komen, is dat net op het moment dat je een vrachtwagen nadert en juist wel in het middenvak zou blijven.
En als je in het rechtervak een vrachtwagen nadert, terwijl het middenvak vrij is, gaat hij eerst afremmen omdat hij te dicht komt en pas dan een wissel voorstellen. Die wordt zo traag uitgevoerd dat je ondertussen al aan 90 km per uur aan het rijden bent.
Althans dat is mijn N=1 ervaring.
Werking zal zeker met het verkeersbeeld te maken hebben, maar op mijn route gaat het over het algemeen redelijk. Met NOA aan hoef je de stalk maar kort in te drukken en zonder NOA moet je doordrukken.
Ik weet het niet zeker, maar ik heb ook de indruk dat als je eenmaal handmatig een baanwissel in gang hebt gezet (door de stalk door de weerstand te drukken) er daarna minder snel een baanwissel door de auto wordt geïnitieerd. Forceer je daarna weer zelf een baanwissel dan lijkt het dat de auto het initiatief weer “overneemt“.