Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Nu snap ik best dat radar optioneel is maar overbodig..... Die fragmentjes in de mist gebruiken om aan te geven dat het niet nodig is. Dat kun je toch geen mist noemen?

Nu even met een mistbank waarbij eerst het zicht ok was en daarna alsof je een wolk in rijd. Ik heb liever radar welke aangeeft dat er in die mist bank een kettingbotsing staat.

Maar radar niet primair maar additief gebruiken is wel logisch. Vision die zegt dat met 85% probability de rijbaan goed is te zien en dat er geen voertuig is en radar dan zegt 95% voertuig zodat vision radar overruled. Zeker! Maar in de mist rijden waarbij vision 30% zeker is en radar 95%... graag ingaan op radar.

Nee, mensen hebben geen radar nodig maar mensen klappen wel soms giga op elkaar in de mist. DAS met radar kan daar gewoon bepalen of je wel of niet in het ziekenhuis terecht komt en niet je kind hoeft te begraven.
 
Zit nu op 2021.4.18.2. Voor het eerst sinds tijden weer vrij heftige phantom lane change onderbrekingen. Mn een flauwe bocht met 2 banen verder een vrachtwagen zijn kansloos. Wel gevaarlijk, mede weggebruikers rekenen er natuurlijk totaal niet op.

Nu het weer drukker wordt, merk je wel weer hoe groot het gat is dat nodig is voor een lane change. Moet soms toch de 3 uit AP trekken om een baan op te schuiven.
 
Om gewoon op AP door dichte mist te rijden en 100% te vertrouwen op wat voor radar of camera dan ook lijkt me onverantwoordelijk.

Ik snap je punt, toch ben ik het er niet mee eens. Als er zulke dichte mist is dan zet ik JUIST de AP aan met de maximale volgafstand.

De radar (zoals @ramonneke mooi verwoordde) ziet juist dingen die we met het blote oog in de mist niet kunnen waarnemen – zoals stilstaande auto's vanwege een kettingbotsing. Uiteraard zit relax cruisen er dan niet in en blijf je alert en gefocust maar wel primair vertrouwen op wat AP in dat geval waarneemt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Nu snap ik best dat radar optioneel is maar overbodig..... Die fragmentjes in de mist gebruiken om aan te geven dat het niet nodig is. Dat kun je toch geen mist noemen?

Nu even met een mistbank waarbij eerst het zicht ok was en daarna alsof je een wolk in rijd. Ik heb liever radar welke aangeeft dat er in die mist bank een kettingbotsing staat.

Maar radar niet primair maar additief gebruiken is wel logisch. Vision die zegt dat met 85% probability de rijbaan goed is te zien en dat er geen voertuig is en radar dan zegt 95% voertuig zodat vision radar overruled. Zeker! Maar in de mist rijden waarbij vision 30% zeker is en radar 95%... graag ingaan op radar.

Nee, mensen hebben geen radar nodig maar mensen klappen wel soms giga op elkaar in de mist. DAS met radar kan daar gewoon bepalen of je wel of niet in het ziekenhuis terecht komt en niet je kind hoeft te begraven.
Het hoe en waarom radar ongeschikt is, is meerdere keren uitgelegd niet alleen door Tesla.

Door klappen wanneer het mistig is daar gaat radar je niet bij helpen want radar is inherent onbetrouwbaar door het gebrek aan resolutie.
Nee, radar kan niet gemaakt worden met een grotere resolutie. Radar is immers aantoonbaar al onbetrouwbaar als het niet mistig is dus denk dat het is als het wel mistig is?

Ik neem aan dat je dit hier wel hebt gelezen en kennelijk onbekend met de materie leg je dat toch zomaar naast je neer.
 
Phanton-break uitgelegd: radar ziet brug, vision ziet afremmende auto.
1625228085351.png


Er zijn veel verschillende type 2D-radars, met verschillende "vertical field of view (VFoV)". Je gaat ervan uit dat de VFoV erg smal is om juist brugdetectie te voorkomen. In de video zei Andrej "not much vertical resolution", en daarna leek het alsof er totaal geen vertical resolutie is. Gezien ze Continental Automotive gebruiken (op basis van forums, dus niet 100% zeker), het laatste.

Een 3D-radar had het wel gewoon opgelost.

Dit is van FUJITSU TEN Develops "Automotive Compact 77GHz 3D Electronic Scan Millimeter Wave Radar" Distance, Azimuth and Elevation range Detection | Press Releases | DENSO TEN gevonden via Frustrated with FSD timeline
Normaal is een VFOV zoals links, maar het lijkt alsof Tesla iets als die van het rechter plaatje heeft - maar dan 2D.

20121018_02e.jpg

Heb zelf ook met radar gewerkt (medisch, niet auto), en het lukt me niet om dit allemaal bij elkaar op te tellen. Ik denk serieus dat hun radar gewoon niet voldoet, en concurrenten gewoon betere radars hebben gebruikt. Dit maakt de discussie niet "Vision-only vs vision+radar" maar "Tesla's cheap radar vs advanced, modern radars".

Zie ook Tesla is adding a new '4D' radar with twice the range for self-driving - Electrek en 4D radar developer Arbe Robotics headed to Nasdaq via SPAC merger - vraag die ik heb is waarom ze niet deze route in zijn gegaan. Retrofitten van die radars in alle auto's kost 150 miljoen (exclusief montage) en misschien moeten we eerder daar gaan zoeken als reden waarom ze de radar toch geen goed idee vinden.
 
Het hoe en waarom radar ongeschikt is, is meerdere keren uitgelegd niet alleen door Tesla.

Door klappen wanneer het mistig is daar gaat radar je niet bij helpen want radar is inherent onbetrouwbaar door het gebrek aan resolutie.
Nee, radar kan niet gemaakt worden met een grotere resolutie. Radar is immers aantoonbaar al onbetrouwbaar als het niet mistig is dus denk dat het is als het wel mistig is?

Ik neem aan dat je dit hier wel hebt gelezen en kennelijk onbekend met de materie leg je dat toch zomaar naast je neer.

1625229516619.png


Dan heb je een beeld bij de resolutie van een moderne radar van Arbe Robotics. Zie mijn vorige bericht voor links.
 
View attachment 680638

Dan heb je een beeld bij de resolutie van een moderne radar van Arbe Robotics. Zie mijn vorige bericht voor links.

Probleem voor de AP is dat deze niet weet of dit 2 mensen zijn of dat er een plastic zak over de straat waait.
Bij twee mensen ga je remmen en wanneer er een vuilniszak over de straat waait is deze dus leeg en ongevaarlijk en rij je gewoon door.

Je hebt dus echt helemaal niets aan zo'n radar voor een FSD.
 
Ik reed vanmiddag op de A34 net onder Charleville-Mézières en toen crashte het besturingsdisplay. Dat het grote scherm zich ophangt gebeurt wel vaker, maar dit was een nieuwe. De ellende is dat je opeens geen enkel idee meer hebt hoe hard je rijdt en of AP nog wel functioneert.
Ik vermoed dat het kwam omdat we net met de browser in de weer waren om te kijken wat het verhaal was achter de aardverschuiving waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was een stukje daarvoor.
Maar ik vind het wel zorgelijk dat een website die computer kan platleggen.
 
Ik reed vanmiddag op de A34 net onder Charleville-Mézières en toen crashte het besturingsdisplay. Dat het grote scherm zich ophangt gebeurt wel vaker, maar dit was een nieuwe. De ellende is dat je opeens geen enkel idee meer hebt hoe hard je rijdt en of AP nog wel functioneert.
Ik vermoed dat het kwam omdat we net met de browser in de weer waren om te kijken wat het verhaal was achter de aardverschuiving waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was een stukje daarvoor.
Maar ik vind het wel zorgelijk dat een website die computer kan platleggen.
Is dit MCU1? Ik heb bet surfen al lang opgegeven. In het begin (2016) was het met veel geduld nog bruikbaar. Ik surfte toen onderweg wel eens op dit forum. Na een paar jaar ging het totaal niet meer. Ik heb net een nieuwe eMMC. Dacht dat het surfen weer zou werken zoals in het begin, maar nee. Google.com laadt nu uiteindelijk wel weer, maar pas na een paar minuten. Onbruikbaar dus.
Het is dus niet enkel door de eMMC, maar wellicht ook door de updates.
 
Ik reed vanmiddag op de A34 net onder Charleville-Mézières en toen crashte het besturingsdisplay. Dat het grote scherm zich ophangt gebeurt wel vaker, maar dit was een nieuwe. De ellende is dat je opeens geen enkel idee meer hebt hoe hard je rijdt en of AP nog wel functioneert.
Ik vermoed dat het kwam omdat we net met de browser in de weer waren om te kijken wat het verhaal was achter de aardverschuiving waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was een stukje daarvoor.
Maar ik vind het wel zorgelijk dat een website die computer kan platleggen.
Komt helaas veel voor in .18
Ap op een model 3 blijft gewoon werken.
Ter compensatie van de stress gaat de airco vol aan op lage temperatuur....
 
  • Funny
Reactions: Lexikon and job-lek
Ik reed vanmiddag op de A34 net onder Charleville-Mézières en toen crashte het besturingsdisplay. Dat het grote scherm zich ophangt gebeurt wel vaker, maar dit was een nieuwe. De ellende is dat je opeens geen enkel idee meer hebt hoe hard je rijdt en of AP nog wel functioneert.
Ik vermoed dat het kwam omdat we net met de browser in de weer waren om te kijken wat het verhaal was achter de aardverschuiving waardoor er nog maar 1 rijbaan beschikbaar was een stukje daarvoor.
Maar ik vind het wel zorgelijk dat een website die computer kan platleggen.
Ik durf niet meer aan de browser te zitten als ik rijd. Heb te vaak een schermcrash meegemaakt. Dat is al vanaf het begin (3 jaar). Is gewoon een extreem buggy ding.
 
Het hoe en waarom radar ongeschikt is, is meerdere keren uitgelegd niet alleen door Tesla.

Door klappen wanneer het mistig is daar gaat radar je niet bij helpen want radar is inherent onbetrouwbaar door het gebrek aan resolutie.
Nee, radar kan niet gemaakt worden met een grotere resolutie. Radar is immers aantoonbaar al onbetrouwbaar als het niet mistig is dus denk dat het is als het wel mistig is?

Ik neem aan dat je dit hier wel hebt gelezen en kennelijk onbekend met de materie leg je dat toch zomaar naast je neer.
Tesla innoveert bloedsnel, dat durven zij. Zij draaien net zo makkelijk beslissingen ook weer terug. Ik voorspel je dat robotaxis straks gewoon HD kaarten, HW5 en misschien wel lidar hebben. Iedere keuze die ze NU maken is niet gelijk de juiste. Wel bitcoin, geen bitcoin. Absoluut geen driver monitoring via camera, en dan ineens absoluut wel. Gedurfd innoveren. U draait meneer Musk, en dat mag.
 
  • Like
Reactions: nico180
Is dit MCU1? Ik heb bet surfen al lang opgegeven. In het begin (2016) was het met veel geduld nog bruikbaar. Ik surfte toen onderweg wel eens op dit forum. Na een paar jaar ging het totaal niet meer. Ik heb net een nieuwe eMMC. Dacht dat het surfen weer zou werken zoals in het begin, maar nee. Google.com laadt nu uiteindelijk wel weer, maar pas na een paar minuten. Onbruikbaar dus.
Het is dus niet enkel door de eMMC, maar wellicht ook door de updates.
MCU2, mijn auto is nog geen twee jaar oud