Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.36.x

This site may earn commission on affiliate links.
De camera en de interpretatie daarvan was zelfs zó goed, dat de “adviessnelheden” bij files (90, 70, 50...) niet als limiet werden getoond vanwege het ontbreken van de rode rand.

Dit is al jaren geen adviessnelheid meer maar gewoon de maximumsnelheid in Nederland.

Natuurlijk zullen matrixborden vaak wel werken maar *altijd*? Ik weet dat AP1 het kan maar of het altijd klopt kan ik niet zeggen ik heb er niet zoveel ervaring mee. Ik heb enkel de ervaring met andere merken en daarvan weet ik dat het ook vaak niet goed werkt.

Tot nu toe zijn m'n ervaringen met deze update niet echt positief. Ja, de borden worden herkent maar GPS override nog steeds. Als ik hier de woonwijk in rij staat er een 30 bord welke nu door AP wordt gezien. Echter, bij de volgende kruising gaat deze weer naar 50 en een klein stukje verder naar 80. Je zou daar echt geen 80 willen rijden :)

Verder valt het meteen op hoeveel indirecte snelheidslimieten onopgemerkt blijven zoals borden van binnen/buiten bebouwde kom, voorrangswegen, woonerf. Al deze borden worden niet getoond maar bepalen allemaal indirect de maximum snelheid.

Zo gaat nog steeds de maximumsnelheid bij de Maastunnel op een stukje verkeerd door de GPS data.

Het is dan vooralsnog puur voor op de snelweg maar ik heb ook al gemerkt dat deze de interpretatie van de dubbele borden of met tijdstippen niet goed verwerkt. Helaas nog niet kunnen testen op een traject met een snelheidsreducering bij slechtweer want die heb ik in Nederland nooit gezien maar nieuwsgierig wat AP dan vermeldt.

Het is dus vooralsnog vrij nutteloos maar hopelijk zit er een feedback loop in welke de bord informatie terugstuurt naar HQ om de kaart data sneller bij te werken.
 
  • Informative
Reactions: Cely
Als FSD op de snelweg gaat werken en de borden herkent zou ik al heel gelukkig zijn. Wat betreft de feedback loop: zou prachtig zijn, maar daar geloof ik niet echt in...

Die zit er nu ook al in. Bij bepaalde condities worden beelden ook terug gestuurd naar HQ dus waarom niet met verkeerdborden? Jammer als het niet gebeurd en ik denk het ook niet momenteel maar het zou eenvoudig kunnen.

1. als verkeersbord niet in GPS data dan stuur bericht naar HQ
2. als geen verkeersbord maar GPS zegt van wel dan stuur bericht naar HQ.

Als dan een critical mass van Tesla rijders in korte tijd dezelfde info retour sturen kun je met zeer grote zekerheid deze data gebruiken om de kaart data bij te werken of zelfs te gebruiken voor route planning.
 
Helaas nog niet kunnen testen op een traject met een snelheidsreducering bij slechtweer want die heb ik in Nederland nooit gezien maar nieuwsgierig wat AP dan vermeldt.
Dit gebeurt nu al op basis van de bekende snelheidslimieten op GPS basis: als de auto regen detecteert en er wordt bij slecht weer/nat wegdek een lagere maximum snelheid gehanteerd, neemt de auto deze aan en zie je op het scherm de lagere snelheid met een regendruppel icoon-dingetje
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Dit gebeurt nu al op basis van de bekende snelheidslimieten op GPS basis: als de auto regen detecteert en er wordt bij slecht weer/nat wegdek een lagere maximum snelheid gehanteerd, neemt de auto deze aan en zie je op het scherm de lagere snelheid met een regendruppel icoon-dingetje

Cool! Maar ik heb het echt nog nooit gezien.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de actuele snelheid selecteren werkt voor autopilot in de Model 3. Als je autopilot activeert met de dubbele henselbeweging, gaat hij vanzelf versnellen/vertragen naar de GPS-snelheid. Tegen dat je de snelheid hebt aangeklikt op het scherm, zit je al een eind van de originele actuele snelheid af, lijkt me, en moet je dit weer corrigeren. Klopt dit? Vreemd dat ze niet een andere input hebben gekozen (bv de hendel even inhouden), waardoor ik Model S en X hier gebruik van kunnen maken.
 
Ik rij een M3 met ap 2.5 op 2020.36.1. Trouwens nog steeds geen ap3 upgrade in NL. Tesla vertelde mij vorige week dat het wel dit jaar nog gaat gebeuren. De snelheidsherkenning en visualisatie werkt echt prima inderdaad met uitzondering van de matrixborden helaas. Ik mis nog wel de chimes bij de stoplichten. Het viel me de laatste paar dagen ook op dat autopilot opnieuw vlotter en beter was met het wisselen van baan. Het valt me al een tijdje op dat de auto soms wel en soms niet de snelheid aanpast. De park button was ook een prima knop geweest om de snelheid aan te passen.
 
  • Informative
Reactions: Cely
Zojuist is 2020.36.10 binnengekomen op de M3 LR[/QUOT

2020.36.10 ook zonet geïnstalleerd, toch weer wat nieuwigheden:

upload_2020-9-11_0-32-32.png

upload_2020-9-11_0-33-29.png

upload_2020-9-11_0-33-58.png


Te activeren dus via deze sliders:

upload_2020-9-11_0-35-46.png
 
  • Like
Reactions: Lexikon and Frankvr
Ah wow, dus stoppen voor verkeerslichten en stopborden/voorrangsborden is nu publiek beschikbaar in Nederland! Hier wat foto's die ik er van heb gemaakt:
IMG_20200826_201010.jpg IMG_20200826_201016.jpg IMG_20200910_145444.jpg IMG_20200910_145657.jpg

Het is nog wel echt een beta functie: af en toe wordt het verkeerslicht van de verkeerde rijbaan gepakt en VWSL (voorwaarschuwingslichten, die oranje knipperende lichten bij bijv het einde van een snelweg) worden als een verkeerslicht herkend waardoor de auto schokkend op de rem gaat (overrulen met accelerator).
 
Last edited:
Hier een MX100D van 12-2018 met HW 2.5 release notes zijn leeg :)

View attachment 586975
Dan ben ik straks (download 70%) heel benieuwd naar de release notes bij mij: 2017 MX met MCU1, maar WEL met FSD en HW3! Erg benieuwd of de MCU1 me gaan beperken in deze functionaliteit (en indien zo, heb ik een bijzonder goede case om een gratis MCU2 te krijgen om aan de FSD belofte te voldoen).
 
Dit gebeurt nu al op basis van de bekende snelheidslimieten op GPS basis: als de auto regen detecteert en er wordt bij slecht weer/nat wegdek een lagere maximum snelheid gehanteerd, neemt de auto deze aan en zie je op het scherm de lagere snelheid met een regendruppel icoon-dingetje

Klopt, op kaart data is deze aanwezig en super eenvoudig toe te passen maar ik doel dus op of AP enkel het snelheidsbord detecteerd of ook het onderschrift met de aanduiding. Dat is niet enkel tijdstippen, maar ook weer of type voertuig zoals een snelheidslimiet enkel voor vrachtwagens. Dat de auto er op kan reageren weten we al.. maar AP moet de onderschrift condities ook correct kunnen interpreteren.