Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Zomaar een vraag: hoe CO2 bewust ben je bij het bepalen van je rijsnelheid?

Eigen eerlijke antwoord: zeer. Op lange afstanden rij ik wel up-tempo, maar met een dubbel gevoel.

W.g.,
H. Criet

Owja: dat je op windstroom rijdt geldt niet als excuus, en betekent ook niet dat je zonder CO2 impact rijdt ... De kWh die jij groen gebruikt, moet elders grijs worden ingevuld. Schaarste heet dat.
 
Zojuist tijdens het jeugdjournaal (heb 2 kleine) een rubriekje waarin cijfers naar voren kwamen dat ong. 75% van de Tesla rijders wel es worden geflitst in tegenstelling tot 30% bij de benzine rijders... wel grote verschillen
 
Help me eens, wat wil je zeggen?
Curtailment, het stilzetten van windmolens in verband met, onder andere, tijdelijke overschotten van elektriciteit.
Windmolens zijn flexibel, in tegenstelling tot kolencentrales, en zeker kerncentrales. Er is een overschot aan inflexible grijze stroom, er is geen schaarste aan windenergie. Er is schaarste aan EV's die flexible in kunnen springen op het aanbod, bv zoals met Jedlix.
Rij lekker door met je EV op groene stroom en charge met Jedlix. Dat stimuleert de ontwikkeling van windparken, batterij-technologie en technieken om de vraag en aanbod op het grid beter op elkaar af te stemmen.
 
CBS heeft heel veel open data beschikbaar - maar de data die ten grondslag ligt aan deze discussie kan ik niet vinden (niet op merk-niveau). Maar er is iets vreemds en onverklaarbaars met deze data.. Audi-rijders staan bovenaan: bijna de helft ontving minstens één bon 2017. Dan- BMW (45,7 procent) en Volvo (45,1 procent) completeren de top drie. En dan: 75% van deTesla rijders. Dat verschil is veel te groot tov de top 3 zonder dat er een specifieke verklaring in zit. Het is niet aannemelijk dat je met een Tesla zo veel meer km's maakt dan met genoemde merken uit de Top3. De top zit met gemiddeld 9,8 km (zoiets) boven de toegestane snelheid. Ik heb het sterke vermoeden dat het te maken heeft met: het grote aantal nieuwe - dus nog onervaren - Tesla-rijders en het gegeven dat de in de auto beschikbare snelheid veel accurater is dan die van fossielen... ik herinner mij dat veel Tesla-rijders in 2014 daar proefondervindelijk achter kwamen (en een bon kregen).. Een indicatie hiervoor zou zijn dat de gemiddelde overschrijding veel lager ligt dan die 9,8 km en dat het aantal herhaal gevallen (meerdere bonnen) op minimaal het zelfde of een lager niveau ligt dan de top3. Overigens staat er in het CBS-rapport van 16 pagina's maar één opmerking over Tesla als een voetnoot bij een tabel.....
 
wel grote verschillen
Och, ter relativering. De volgde categorieën hebben volgens het CBS rapport, gemiddeld meer boetes:
- Bedrijfsauto's
- Nieuwe auto's
- Elektrische auto's
- Auto's die meer dan 20.000 km/jaar rijden
Een Tesla valt doorgaans in al deze categorieën. Zodra er meer oude, weinig gebruikte, op benzine rijdende(?), particuliere Tesla's komen zal het verschil wegebben.
 
Curtailment, het stilzetten van windmolens in verband met, onder andere, tijdelijke overschotten van elektriciteit.
Windmolens zijn flexibel, in tegenstelling tot kolencentrales, en zeker kerncentrales. Er is een overschot aan inflexible grijze stroom, er is geen schaarste aan windenergie. Er is schaarste aan EV's die flexible in kunnen springen op het aanbod, bv zoals met Jedlix.
Rij lekker door met je EV op groene stroom en charge met Jedlix. Dat stimuleert de ontwikkeling van windparken, batterij-technologie en technieken om de vraag en aanbod op het grid beter op elkaar af te stemmen.
Het ging mij erom, anders gezegd, dat je er geen gewoonte van zou moeten maken, naar mijn bescheiden mening en met oog voor mijn eigen tekortkomingen, om met je EV zo hard te rijden dat je bijdrage aan CO2 uitstoot niet onderdoet voor een dikke ICE die zich wel aan de snelheidsnormen houdt.

En als pre-emptive comment: dat zolang groene stroom niet abundant is, mijn en jouw gebruik van groene stroom van publieke netwerken betekent dat er minder van is voor een ander, dat die ander dus meer kolen moet laten stoken, dat rustig rijden dan dus nog geboden is als je de EV echt voor het milieu wilt rijden.
 
Curtailment, het stilzetten van windmolens in verband met, onder andere, tijdelijke overschotten van elektriciteit.
Windmolens zijn flexibel, in tegenstelling tot kolencentrales, en zeker kerncentrales. Er is een overschot aan inflexible grijze stroom, er is geen schaarste aan windenergie. Er is schaarste aan EV's die flexible in kunnen springen op het aanbod, bv zoals met Jedlix.
Rij lekker door met je EV op groene stroom en charge met Jedlix. Dat stimuleert de ontwikkeling van windparken, batterij-technologie en technieken om de vraag en aanbod op het grid beter op elkaar af te stemmen.

Windmolens worden alleen stilgezet als Tennet de energievraag niet goed heeft ingeschat.
Curtailment wordt dan ingezet omdat windmolens in enkele seconden stilgezet kunnen worden en kolencentrales helemaal niet. Als windmolens verplicht stilgezet moeten worden krijgen de eigenaren van windmolens compensatie voor de stilstand.
Dus ook als ze niet draaien krijgen ze toch geld. Draaien ze niet als ze wel kunnen draaien, dan krijgen ze een boete.
Met op dit moment maar 7% windstroom in de stroommix is curtailment, het Nederlandse woord is inpassingsverlies, maar enkele procenten. Dat verlies loopt op naar 30% bij 50% windenergie. Dan wordt opslag echt belangrijk.
Betekent dat windmolens op dit moment maar zelden worden stilgezet.
 
  • Like
Reactions: Keezje
CBS heeft heel veel open data beschikbaar - maar de data die ten grondslag ligt aan deze discussie kan ik niet vinden (niet op merk-niveau). Maar er is iets vreemds en onverklaarbaars met deze data.. Audi-rijders staan bovenaan: bijna de helft ontving minstens één bon 2017. Dan- BMW (45,7 procent) en Volvo (45,1 procent) completeren de top drie. En dan: 75% van deTesla rijders. Dat verschil is veel te groot tov de top 3 zonder dat er een specifieke verklaring in zit. Het is niet aannemelijk dat je met een Tesla zo veel meer km's maakt dan met genoemde merken uit de Top3. De top zit met gemiddeld 9,8 km (zoiets) boven de toegestane snelheid. Ik heb het sterke vermoeden dat het te maken heeft met: het grote aantal nieuwe - dus nog onervaren - Tesla-rijders en het gegeven dat de in de auto beschikbare snelheid veel accurater is dan die van fossielen... ik herinner mij dat veel Tesla-rijders in 2014 daar proefondervindelijk achter kwamen (en een bon kregen).. Een indicatie hiervoor zou zijn dat de gemiddelde overschrijding veel lager ligt dan die 9,8 km en dat het aantal herhaal gevallen (meerdere bonnen) op minimaal het zelfde of een lager niveau ligt dan de top3. Overigens staat er in het CBS-rapport van 16 pagina's maar één opmerking over Tesla als een voetnoot bij een tabel.....

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat alle tesla’s snel zijn. Pak je van Audi en BMW alleen die auto’s die een tesla kunnen bijbenen, dan zal een hoger percentage een bon hebben gehad. De Audi’s uit het jaar nul of met een 1.0 motor halen het percentage naar beneden.
 
om met je EV zo hard te rijden dat je bijdrage aan CO2 uitstoot niet onderdoet voor een dikke ICE die zich wel aan de snelheidsnormen houdt.
Oke,
Laten we even rekenen.
1 kWh opgewekt met wind betekend 12 gr CO2 uitstoot. Bij 150km/uur dan is het verbruik van een S grosso modo, 300wH/km = 4 gr per km. Was er gecharged met stroom van onbekende herkomst dan was dit ongeveer 120gr/km. Zelfs een sjoemel Polo bij 120km/uur verbruikt meer.
En als pre-emptive comment: dat zolang groene stroom niet abundant is, mijn en jouw gebruik van groene stroom van publieke netwerken betekent dat er minder van is voor een ander, dat die ander dus meer kolen moet laten stoken, dat rustig rijden dan dus nog geboden is als je de EV echt voor het milieu wilt rijden.
Dit is natuurlijk een merkwaardige redenering.
Stroom wordt niet gekocht/betrokken van een publiek net maar van een stroomproducent. De stroom wordt gedistribueerd via een publiek net.
Als je via PostNL een pen laat bezorgen betekend het niet dat er pennen schaarste gecreëerd wordt. Het kan natuurlijk zijn dat iemand niet wil betalen voor een pen en dat er daarom niet genoeg gemaakt worden maar dat kan moeilijk als hypocriet verweten worden aan degene die er wel voor betalen wil.
 
Last edited:
Het is niet aannemelijk dat je met een Tesla zo veel meer km's maakt dan met genoemde merken uit de Top3.
Waarom is dat niet aannemelijk?
Ik denk van wel.
Van Audi, BMW en Volvo rijden vele tweedehandsjes rond, in particulier bezit, die jaarlijks veel minder kilometers rijden dan een jonge, zakelijke auto. Tesla valt voor 99% in die laatste categorie.
Het zou mij niet verbazen als de gemiddelde Tesla 2x zoveel kilometers per jaar rijdt als de gemiddelde Audi.
Let wel: dus niet vergeleken met de gemiddelde, jonge, zakelijke, lease Audi, want dat kilometrage zal weinig verschillen.
 
Oke,
Laten we even rekenen.
1 kWh opgewekt met wind betekend 12 gr CO2 uitstoot. Bij 150km/uur dan is het verbruik van een S grosso modo, 300wH/km = 4 gr per km. Was er gecharged met stroom van onbekende herkomst dan was dit ongeveer 120gr/km. Zelfs een sjoemel Polo bij 120km/uur verbruikt meer.

Dit is natuurlijk een merkwaardige redenering.
Stroom wordt niet gekocht/betrokken van een publiek net maar van een stroomproducent. De stroom wordt gedistribueerd via een publiek net.
Als je via PostNL een pen laat bezorgen betekend het niet dat er pennen schaarste gecreëerd wordt. Het kan natuurlijk zijn dat iemand niet wil betalen voor een pen en dat er daarom niet genoeg gemaakt worden maar dat kan moeilijk als hypocriet verweten worden aan degene die er wel voor betalen wil.
Nog een poging dan.

We hebben niet alleen in Nederland maar ook globally een tekort aan groene stroom. Eens?

Ik gebruik met mijn auto jaarlijks 33.000 x 207Wh is 6.831 kWh elektriciteit (excl laadverliezen en vampire drain). Die stroom is, laten we maar zeggen, helemaal groen. Die groene stroom kan een ander niet gebruiken. Niet erg, zolang mijn stroomgebruik efficiënt is en mijn vervoer per km minder CO2 uitstoot veroorzaakt dan een ICE zou geven.

Stel dat ik die 33.000 niet maal 207 maar maal 300Wh zou rijden door een vlottere rijstijl, dan gaat het over 9.900 kWh. Ik verbruik dus 3.069 kWh meer dan ik nodig zou hebben. Dat zou niet erg zijn als ik die zelf zou produceren en niet met anderen zou kunnen delen. Dat is niet het geval, en aangezien mijn meerverbruik, althans in mijn perceptie, omdat er nu eenmaal een tekort aan groene stroom is (dat niet a la pennen kan worden opgekrikt als de vraag even stijgt) gedekt wordt door kolen en niet door wind, ook al heb ik een honderd procent groene stroom contract, doe ik dan iets niet goed.

(Heeft dus niets te maken met WTW emissies van mijn EV).
 
Last edited:
We hebben niet alleen in Nederland maar ook globally een tekort aan groene stroom. Eens?
Dit is natuurlijk een valkuil.
We zullen beide vinden dat er meer groene stroom opgewekt moet worden.
Is er dan sprake van schaarste? Iedereen die stroom uit wind wil kopen kan dat. Er is geen absolute schaarste, dwz het is niet mogelijk genoeg stroom uit wind maken om te voldoen aan de vraag tegen elke prijs.
Integendeel, elektriciteit uit wind is belachelijk goedkoop. Als we die €30miljard die we per jaar uitgeven aan olie zouden omzetten in windmolens kan iedereen met 200km/uur over de snelweg rijden en houden we nog over.
Er is natuurlijk wel schaarste aan EV's en opslagcapaciteit van elektriciteit.
Er is genoeg groene stroom voor iedereen mits de moeite genomen wordt het aan te schaffen en op te slaan in een batterij. Iemand die een EV aanschaft en groene stroom met als doel met 200km/uur over de Duitste autobahn te rijden, vind ik geen hypocriet op milieu gebied. Sterker, indien we de max voor ICE's terugbrengen naar 100km/uur en voor EV's niet zou dat wel eens een heel effectieve maatregel kunnen zijn.
Maar ik deel je mening dat het prettig zou zijn als er meer groene stroom wordt opgewekt.
 
Last edited:
Dit is natuurlijk een valkuil.
We zullen beide vinden dat er meer groene stroom opgewekt moet worden.
Is er dan sprake van schaarste? Iedereen die stroom uit wind wil kopen kan dat. Er is geen absolute schaarste, dwz het is niet mogelijk genoeg stroom uit wind maken om te voldoen aan de vraag tegen elke prijs.
Integendeel, elektriciteit uit wind is belachelijk goedkoop. Als we die €30miljard die we per jaar uitgeven aan olie zouden omzetten in windmolens kan iedereen met 200km/uur over de snelweg rijden en houden we nog over.
Er is natuurlijk wel schaarste aan EV's en opslagcapaciteit van elektriciteit.
Er is genoeg groene stroom voor iedereen mits de moeite genomen wordt het aan te schaffen en op te slaan in een batterij. Iemand die een EV aanschaft en groene stroom met als doel met 200km/uur over de Duitste autobahn te rijden, vind ik geen hypocriet op milieu gebied. Sterker, indien we de max voor ICE's terugbrengen naar 100km/uur en voor EV's niet zou dat wel eens een heel effectieve maatregel kunnen zijn.
Maar ik deel je mening dat het prettig zou zijn als er meer groene stroom wordt opgewekt.
Wat het milieueffect is van mijn stroomgebruik vandaag wordt niet bepaald door welke keuze anderen KUNNEN maken maar door de feitelijke stroommix. De stelling dat we aanstaande maandag allemaal, consumenten en bedrijven en instellingen honderd procent groene stroom zouden kunnen inkopen als we maar willen, miskent de worsteling waarin de wereld verkeert. Dat kost decennia. Als de wil er al is.

En in de tussentijd kost verspilling van groene stroom dus CO2 van teveel kolenstroom.
 
Last edited: