Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Rammelende assen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees als Tesla novice vaak over rammelende assen en dat dat er bij een Tesla een beetje bij hoort.
De performance van de Tesla zou daar debet aan zijn. Is dit echt een zeer frequent voorkomend probleem?
Komt dit alleen voor bij de performance versies? Zijn er ook al M3's met rammelende assen(M3P) of lijkt het bij de M3 niet aanwezig??
 
Eigenlijk gaat het erover dat als de luchtvering op de hoogste stand staat, de assen niet meer recht uit het differentieel komen maar door middel van een kruiskoppeling gebogen zijn. Het nadeel aan een kruiskoppeling is dat de omwenteling per roteren niet constant is maar ene sinusvorm volgen, en dat veroorzaakt dus het gevoel van schudden.

Universal_joint.gif


Kruiskoppeling - Wikipedia

Het probleem is dat andere oplossingen waar de rotatiesnelheid wel constant en correct wordt overgedragen, minder kracht kunnen verduren.
 
  • Informative
Reactions: Tuhhje and watt
Dat "hoort" bij de luchtvering van de S en X (en hopelijk niet meer bij de nieuwere luchtvering van de Raven).

Eigenlijk gaat het erover dat als de luchtvering op de hoogste stand staat, de assen niet meer recht uit het differentieel komen maar door middel van een kruiskoppeling gebogen zijn. Het nadeel aan een kruiskoppeling is dat de omwenteling per roteren niet constant is maar ene sinusvorm volgen, en dat veroorzaakt dus het gevoel van schudden.

Universal_joint.gif


Kruiskoppeling - Wikipedia

Het probleem is dat andere oplossingen waar de rotatiesnelheid wel constant en correct wordt overgedragen, minder kracht kunnen verduren.

Bedankt voor jullie uitleg!
 
Ik heb wel de indruk dat het probleem op den duur verergert. Dat zal op zich ook niet gek zijn, want zo'n wisselende belasting geeft weer extra krachten waardoor het materiaal extra te verduren krijgt. Om die reden trek ik eigenlijk ook nooit meer met vol vermogen op. Ik heb niet echt de indruk dat de Tesla gemaakt is om continu volgas mee te kunnen rijden. Maar de wagen is ook niet bedoeld als Porsche 911 tegenhanger...
 
Dat "hoort" bij de luchtvering van de S en X (en hopelijk niet meer bij de nieuwere luchtvering van de Raven).
Het heeft niets met de luchtvering te maken. Alleen als de luchtvering op een lage stand staat staan de aandrijfassen in een betere positie tegenover elkaar waardoor het probleem zich minder voordoet. Feitelijk is de positie van de eindoverbrenging te hoog gepositioneerd waardoor er een scherpere hoek ontstaat tussen de twee assen die met een homokinetische koppeling verbonden zijn. Dit zou nog niet zo erg zijn ware het niet dat de motoren hierop een enorm koppel loslaten. Bij een ICE zou dit geen problemen opleveren omdat de belasting veel lager is.
 
Ik heb wel de indruk dat het probleem op den duur verergert. Dat zal op zich ook niet gek zijn, want zo'n wisselende belasting geeft weer extra krachten waardoor het materiaal extra te verduren krijgt. Om die reden trek ik eigenlijk ook nooit meer met vol vermogen op. Ik heb niet echt de indruk dat de Tesla gemaakt is om continu volgas mee te kunnen rijden. Maar de wagen is ook niet bedoeld als Porsche 911 tegenhanger...
Mijn Model X heeft al 96000km en ik merk er niks van. Ja, als ik boven op de heuvel hier in de buurt even over de kasseien gas geef, dan voel ik wat schudden, maar bij accelereren merk ik meer dat de banden moeite hebben met grip, dan dat de assen schokken. Maar goed, ik heb dan ook maar een gewone 100D en geen P.

Met onze Model 3 Performance merk ik er helemaal niks van.
 
Ik voel ook geen geschud, maar hoor een luid rammelend geluid aan de voorkant van de wagen. Heb ook maar een 75D, maar vooral met wat mensen er in hoef ik niet heel gek te doen om het te krijgen. Als het erger wordt dan ga ik wel langs het SeC. Ik trek nooit hard op, dus heb er geen last van. Was overigens al in de eerste week zo.
 
Ik voel ook geen geschud, maar hoor een luid rammelend geluid aan de voorkant van de wagen. Heb ook maar een 75D, maar vooral met wat mensen er in hoef ik niet heel gek te doen om het te krijgen. Als het erger wordt dan ga ik wel langs het SeC. Ik trek nooit hard op, dus heb er geen last van. Was overigens al in de eerste week zo.
Ik heb dit ook (met een X75D), maar soms ook bij een achterwiel (dus niet alleen op de voorwielen) en soms alleen aan één kant. Meestal wanneer de auto nog koud is en ik haast heb :D. Niet vaak dus :). Een soort van luid ratelen.

Ik denk eigenlijk dat dit specifieke geluid veroorzaakt wordt door traction control of sper-diff o.i.d. in plaats van de assen, wanneer de banden nog koud zijn en de grip net niet goed genoeg. Misschien is dat bij anderen ook het geval.

PS: er is in de software het een en ander veranderd waardoor bij verre stuuruitslag het vermogen wordt gelimiteerd. Als ik bijvoorbeeld koud mijn oprit uitdraai, dan houdt de auto heel erg in totdat de wielen weer zowat recht staan. Ik kan me voorstellen dat ze dit gedaan hebben om de kracht op de assen binnen de perken te houden.
 
Ik kreeg een oproep van Service om een afspraak te maken voor het vervangen van de voorassen, de onderdelen waren binnen. Had al per mail gevraagd of dit een nieuwe versie zou zijn, maar dat was niet het geval. Bij aankomst vandaag in Adam werd mij verteld dat ze de assen toch niet gingen vervangen omdat er een extra onderdeel, motorsteun o.i.d., in aantocht was die het probleem zou verhelpen in combinatie met het vervangen van de assen. Deze zijn in bestelling, maar kan weken/maanden duren.
Even bellen was natuurlijk handiger geweest...